Η Ελληνίδα μάνα και πώς να μεγαλώσει έναν (φεμινιστή) γιο

ΝΥΧΤΑ ΓΑΜΟΥ Facebook Twitter
Έχουμε μεγαλώσει με το δεδομένο ότι η γυναίκα σχεδόν αγιοποιείται από τη στιγμή που γίνεται μητέρα.
0



ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΟΛΟΙ το ξέρουμε, κανείς δεν το ομολογεί για να μη μπλέξει σε εξαιρετικά δυσάρεστες συζητήσεις: η «μάνα» είναι μια ανέγγιχτη επικράτεια (σεβαστό), ένα πρόσωπο αποσεξουλικοποιημένο, βγαλμένο από των Αχράντων Μυστηρίων το υλικό.

Αν μάλιστα μιλάμε για τη μάνα αγοριών, στο ελληνικό φαντασιακό μιλάμε για μια μάνα «άξια», «παινεμένη», «δαχτυλομετρούμενη».

Έχουμε μεγαλώσει με τη γελοία ιστορία – αστικό θρύλο, «Η καρδιά της μάνας», που όταν ο αλήτης γιος της τής ξερίζωσε την καρδιά για να τη χαρίσει στην αγαπημένή του και σκόνταψε τρέχοντας να την προσφέρει (τι πατριαρχική μακαβριότητα!), η καρδιά μίλησε στο γιο, λέγοντάς του: «Χτύπησες, παιδάκι μου;». Αηδίες.

Έχουμε μεγαλώσει, επίσης, στη χώρα που για τη γέννηση του γιου σφαζόταν κόκορας. Να άλλο ένα γελοίο πατριαρχικό κατάλοιπο που χρησιμοποιείται κάθε φορά που η ματσίλα έρχεται αντιμέτωπη με έναν γκέι άντρα: «Και να σκεφτείς ότι για τούτον εδώ, όταν γεννήθηκε σφάξανε κόκορα», λέει η ομοφοβική ρήση. Η πιο σύγχρονη εκδοχή της είναι το «για τούτον εδώ, ο μπαμπάς του έδωσε πουρμπουάρ στη νοσοκόμα».

Τόσες ερωτήσεις για το σώμα (του), την αρτιμέλειά (του) και την εικόνα (του) και ούτε μία για την ψυχή του, για το πώς του φαίνονται οι άλλοι άνθρωποι, τι νιώθει για τα κορίτσια, τι λέει για τους φίλους του. Τόση ανησυχία για τον αντρισμό του και ούτε λίγο νοιάξιμο για τα όρια του σώματός του, πουθενά.    

Έχουμε μεγαλώσει με το δεδομένο ότι η γυναίκα σχεδόν αγιοποιείται από τη στιγμή που γίνεται μητέρα. Αν μάλιστα είναι μητέρα (και) αγοριών, ηλιθιωδώς η ελληνική κοινωνία, άρρητα, defacto, ωστόσο, την τοποθετεί σε ένα νοητό βάθρο, στο οποίο στέκουν μόνο όσοι διαθέτουν κάποια εξαιρετική ικανότητα.

Δεν συμβαίνει, φυσικά, μόνο στη χώρα μας. Ή μόνο στα Βαλκάνια. Σε πολλά μέρη της γης, ο γιος, ο άντρας, το αρσενικό παιδί είναι ευλογία. Πλούτος. Υπόσχεση για το μέλλον.  Δόξα και τιμή. Και η κόρη, βάσανο, μικρή πληγή, πρόβλημα που θα λυθεί, μόνο αν γίνει μάνα γιου... Πατριαρχία και εσωτερικευμένος μισογυνισμός ανακατεύουν εδώ και αιώνες αυτόν τον μέλανα ζωμό που σερβίρεται με εγκλήματα, βιασμούς, γυναικοκτονίες, παρενοχλήσεις. Και μετά όλα ξεχνιούνται, η ζωή συνεχίζεται, οι νύχτες κυλούν απαλά και στη μήτρα κάποιας θεριεύει άλλος ένας γιος, που θα την κάνει περήφανη.

Θα τον δει να μεγαλώνει, θα τρέμει για τη ζωή, την υγεία και την αρτιμέλειά του και μετά θα τρέμει να της γίνει άντρας. Τα παιχνίδια του θα διαλέγονται προσεκτικά –όχι κούκλες, όχι κουζινικά, όχι κραγιόνια, μη γίνει το παιδί αδερφή-, ε, εντάξει, θα βοηθήσει σ’ αυτό κι ο μπαμπάς, θα ρωτάει για τα κορίτσια στη ζωή του, θα ψαχουλεύει για τσόντες στον υπολογιστή ή το κινητό του, να σιγουρευτεί ότι όλα πάνε «κατ’ ευχήν» και θα κοιμάται ήσυχη, κάθε που σιγουρεύεται ότι κάποιο κορίτσι στέλνει μήνυμα ή τον περιμένει στην πόρτα.

Θα μεγαλώνει, θα σπουδάζει, θα βγαίνει με φίλους, θα πηγαίνει γυμναστήριο, θα τρέχει στο γήπεδο για την ομάδα, θα τη σπρώχνει όταν του χαϊδεύει τα μαλλιά γιατί μεγάλωσε πια, θα είναι όμορφος, λεβέντης, ποια θα της τον πάρει (!), θα του μαγειρεύει; Θα του σιδερώνει; Θα τον έχει «ατσαλάκωτο»;

Τόσες ερωτήσεις για το σώμα (του), την αρτιμέλειά (του) και την εικόνα (του) και ούτε μία για την ψυχή του, για το πώς του φαίνονται οι άλλοι άνθρωποι, τι νιώθει για τα κορίτσια, τι λέει για τους φίλους του. Τόση ανησυχία για τον αντρισμό του και ούτε λίγο νοιάξιμο για τα όρια του σώματός του, πουθενά.    

Όταν ακούει τον μπαμπά να λέει ότι «τις γυναίκες τις βάζουμε κάτω», δεν θα ανησυχεί, γιατί θα ξέρει ότι είναι ο τρόπος να συνεννοηθούν για το τι γίνεται. Όπως και το ότι οι άντρες δεν κλαίνε, οι άντρες φοράνε παντελόνια, κ.λπ.

Υπερβολές; Όχι και τόσο. Μία γύρα από την ελληνική τηλεόραση είναι αρκετή για να αφουγκραστεί κανείς το macho μοτίβο του «παντελονάτου». Μία γύρα στην ειδησεογραφία είναι αρκετή για να γίνει αντιληπτή η προβληματική της ανατροφής του άντρα, στην Ελλάδα του 2021. Και μια γύρα στα social media αρκεί για να διαπιστώσει κανείς ότι τα πιο επιθετικά σχόλια εναντίον θυμάτων βιασμού ή παρενόχλησης, το πιο σιχαμερό ξέπλυμα στην πατριαρχία γίνεται από γυναίκες.

ΣΤΟ ΜΕΤΑΞΥ, από τη φρικτή δολοφονία και τον βιασμό της Ελένης Τοπαλούδη, μέχρι την υπόθεση – καρμπόν της Σούζαν Ίτον κι από τον ξυλοδαρμό του εισπράκτορα στον Ηλεκτρικό, μέχρι την υπόθεση γενετήσιας αξιοπρέπειας των γυναικών σε Νέα Σμύρνη, Φάληρο και Ακρόπολη, περήφανοι γονείς, μητέρες (και πατεράδες) μιλούν για τέλεια εξαιρετικά παιδιά. Είναι προφανές ότι κάτι έχει πάει τελείως λάθος.

Η λέξη «συγνώμη» δεν ακούγεται ποτέ, ακόμη και για τα πιο τερατώδη εγκλήματα και η μάνα με την ξεριζωμένη καρδιά χαϊδεύει ακόμη το παιδάκι της κι αν είναι αυτό που ξεκλήρισε και καρδιές, και σπίτια και οικογένειες.

Πώς μεγαλώνεις, λοιπόν, έναν φεμινιστή γιο, πατώντας σε ανθεκτικά πατριαρχικά σκουπίδια σε κάθε βήμα σου;

Αν, όντως, επιθυμούσαμε σωστές απαντήσεις, η κουβέντα θα γινόταν εξαιρετικά βαρετή, καθώς θα πήγαινε πίσω στη γυναικεία αυτογνωσία, στην κατανόηση του φύλου ως ρόλου και μετά στην επιλογή συντρόφου και δυνητικά πατέρα των παιδιών της κάθε γυναίκας. Επειδή, ωστόσο, δεν υπάρχει άλλο έδαφος για να χαθεί, ξεκινάμε από τα βασικά: όταν αποφασίζουμε να γίνουμε γονείς, υπάρχουν άπειρα πράγματα που δεν γνωρίζουμε.

Δεν κάνουμε τους ειδικούς, δεν επαναπαυόμαστε στο πώς χειρίστηκαν καταστάσεις οι παλιοί, ζητάμε επαγγελματικές συμβουλές και διαβάζουμε. Πολύ.

Δεν μεγαλώνουμε τα αγόρια μακριά από το πλέγμα της τρυφερότητας και του σεβασμού, δεν τα αδικούμε συναισθηματικά, επειδή «πρέπει να γίνουν άντρες», δεν ξεριζώνουμε από μέσα τους το κέντρο του φόβου, της ευθύνης, της προστασίας των άλλων, ανεξαρτήτως φύλου. Κοινώς, δεν τα ανατρέφουμε μόνο ως «σώμα» και φύλο, αλλά και ως ψυχή, μυαλό και ανθρώπινες οντότητες, με ανάγκες συναισθηματικές και πνευματικές, όπως όλων. Δεν τα μεγαλώνουμε ως άτρωτα υπεραρσενικά, αλλά ως υπάρξεις που και θα πονέσουν και θα ηττηθούν και δεν υπάρχει τίποτα κακό σε όλο αυτό.

Δεν σταματάμε να συζητάμε μαζί τους τα πάντα, χωρίς σκιές, δισταγμούς, επικίνδυνες ζώνες. Η κατανόηση «των άλλων», είτε κοριτσιών είτε αγοριών, προέρχεται από την κουβέντα και τις όχι μασημένες εξηγήσεις.Αν δεν ξέρουμε να χειριστούμε μία κατάσταση, ζητάμε βοήθεια από ειδικό και επίσης δεν υπάρχει τίποτα κακό σε αυτό. Τουναντίον. 

Ναι, είναι μια κουραστική δουλειά που κρατάει μια ζωή. Και ναι, είναι μια «δουλειά» που ανατρέφει άντρες –και ανθρώπους- με ενσυναίσθηση, γνώση των ορίων τους και των ορίων των άλλων. Και ναι, η μάνα φέρει ένα τεράστιο μέρος όλης αυτής της δουλειάς και της ευθύνης. Αλλά όχι ως φύλο. Κυρίως, ως ρόλος καθοριστικός στη ζωή ενός άλλου ανθρώπου. Μάνα, πριν απ’ όλα, είναι αυτός που δίνει σχήμα σε έναν καινούριο άνθρωπο, οπότε υπό πολλές έννοιες, τα παραπάνω μας αφορούν όλους.

Η Ελληνίδα μάνα και πώς να μεγαλώσει έναν (φεμινιστή) γιο Facebook Twitter

...Και μερικά βιβλία που ίσως βοηθήσουν στην εισαγωγή και στην κατανόηση της σχέσης με τα παιδιά:

«Γονείς και παιδιά – Εργαλειοθήκη για τη συντήρηση μίας δύσκολης σχέσης», Χόρχε και Ντέμιαν Μπουκάι, Εκδόσεις Opera

«Το βιβλίο που θα ήθελες να έχουν διαβάσει οι γονείς (και τα παιδιά σου θα σε ευγνωμονούν που το έκανες)», Philippa Perry, Εκδόσεις Διόπτρα

«Μεγαλώνοντας μέσα στην ελληνική οικογένεια – Η ψυχοσεξουαλική ανάπτυξη του παιδιού και ο ρόλος των γονιών», Ματθαίος Γιωσαφάτ, Εκδόσεις Αρμός   

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Πώς η ΔΕΠΥ με βοήθησε να λύσω ένα άλυτο μυστήριο ενός αιώνα σε αγγλικό μουσείο»

Ζούμε, ρε! / «Πώς η ΔΕΠΥ με βοήθησε να λύσω το μυστήριο των εικόνων του Μπράιτον»

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με την ηθοποιό και σεναριογράφο Ανδριανή Ρέλλου, η νευροδιαφορετικότητα της οποίας υπήρξε καθοριστικής σημασίας στην επίλυση ενός μυστηρίου που παρέμενε άλυτο επί εκατό περίπου χρόνια.
THE LIFO TEAM
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κώστας Καββαθάς μέσα από τα μάτια ενός στενού του συνεργάτη

LiFO politics / Ο Κώστας Καββαθάς μέσα από τα μάτια ενός στενού του συνεργάτη

O Φαίδων Καραϊωσηφίδης, εκδότης του περιοδικού «Πτήση» και για 28 χρόνια συνεργάτης του Κώστα Καββαθά, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για έναν από τους πιο επιδραστικούς ανθρώπους του σύγχρονου ελληνικού Τύπου που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιώργος Χρονάς: «Για χρόνια θεωρούσα τον έρωτα ντροπή»

Lifo Videos / Γιώργος Χρονάς: «Για χρόνια θεωρούσα τον έρωτα ντροπή»

Η αυτοβιογραφία του είναι γεμάτη από ιστορίες με τον Τσαρούχη, τον Χατζιδάκι και άλλες εμβληματικές μορφές της εποχής, τις οποίες είχε την τύχη να γνωρίσει και να μπολιαστεί από τη ματιά και τη στάση τους. Η Τζούλη Αγοράκη συναντά τον ποιητή και εκδότη της Οδού Πανός σε μια χειμαρρώδη συζήτηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Αν περάσεις μια νύχτα στις Μάντρες της Ανάφης, θα τη θυμάσαι για πάντα»

Lifo Videos / «Αν περάσεις μια νύχτα στις Μάντρες της Ανάφης, θα τη θυμάσαι για πάντα»

Η Έφη Καλογεροπούλου διηγείται ιστορίες από την Ανάφη: από τις θρυλικές «Μάντρες», το μπαρ που δημιούργησε ο πατέρας της, μέχρι το εστιατόριό της, τη «Μαργαρίτα», σε ένα νησί που διαρκώς αλλάζει χρώματα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο βρόμικοι ήταν οι άνθρωποι τον Μεσαίωνα;

Ηχητικά Άρθρα / Πόσο βρόμικοι ήταν οι άνθρωποι κατά τον Μεσαίωνα;

Η ζωή σε μια μεγαλούπολη του Μεσαίωνα δεν είχε καμία σχέση με τη ρομαντική εικόνα που συχνά παρουσιάζουν οι ταινίες εποχής. Στους στενούς δρόμους της, μέσα στη ζέστη, οι άνθρωποι ζούσαν κυριολεκτικά μέσα στη βρομιά –χωρίς αποχέτευση, χωρίς βασικές συνθήκες υγιεινής, και σχεδόν χωρίς μπάνιο.
M. HULOT
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ