«Από πότε έγιναν αστείες οι γυναίκες;»

«Από πότε έγιναν αστείες οι γυναίκες;» Facebook Twitter
Σε έναν ιδανικό κόσμο, όταν ένας κωμικός θα ανέβαινε στη σκηνή για το νούμερό του, το φύλο δεν θα είχε καμία θέση. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

Η ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΑΚΥΡΩΣΗ του show «Πες το ψέματα», που είχε προγραμματιστεί για τον Φεβρουάριο, υπό το βάρος πλήθους αντιδράσεων, αποχωρήσεων και του ντόρου που ακολούθησε, έφερε στην επιφάνεια το ζήτημα του σεξισμού που μαστίζει και τη σκηνή και του ελληνικού stand-up comedy. H επίμαχη αφίσα της παράστασης, που αποτελεί μεταφορά του βρετανικού «Would I lie to you?», με τους 17 άντρες κωμικούς και επώνυμους καλεσμένους και καμία γυναίκα ανάμεσά τους, ήταν αυτή που πυροδότησε ένα κύμα διαμαρτυρίας εκ μέρους γνωστών γυναικών stand-up κωμικών όπως η Ήρα Κατσούδα, η Δήμητρα Νικητέα, η Χρύσα Κατσαρίνη, η Κατερίνα Βρανά, η Χριστίνα Βούλγαρη, η Μελίνα Κόλλια και άλλες, οι οποίες σε κοινή τοποθέτησή τους μίλησαν ξεκάθαρα για ζητήματα πρόσβασης και αποκλεισμού των γυναικών με αφορμή την εν λόγω παράσταση. Μια σειρά δημόσιων τοποθετήσεων, απολογητικών δηλώσεων και κάποιων εσφαλμένων damage control χειρισμών εκ μέρους των οργανωτών, εν μέσω απανωτών αποχωρήσεων ονομάτων που είχαν ανακοινωθεί, δυναμίτισε το κλίμα ακόμα περισσότερο, με οριστική κατάληξη, όπως ήταν φυσικό, την ακύρωση της παράστασης.

Οι δικαιολογίες που επικαλέστηκαν κάποιοι από τη δημιουργική ομάδα της παράστασης, όπως ο Βύρων Θεοδωρόπουλος, που υποστήριξε «πως δεν βρήκαν άλλες γυναίκες», ή ο Δημήτρης Μακαλιάς, ο οποίος δήλωσε στην ΕΡΤ πως «εμείς θέλουμε ανθρώπους στην παράστασή μας ίσους, άξιους ανθρώπους για να κάνουμε μια δουλειά, δεν θα βάζαμε ποτέ για τα μάτια του κόσμου μια γυναίκα», απέδειξαν πως δεν έγινε κατανοητό ποιο ήταν εν τέλει το πρόβλημα. Και είναι αξιοσημείωτο το γεγονός πως ακόμα και δημοφιλείς κωμικοί, που θα έπρεπε να είναι πιο υποψιασμένοι, δυσκολεύονται να καταλάβουν το απλούστατο, ότι ο σεξισμός είναι συστημικός και πως κάθε φορά που στήνουν ένα line-up το θέμα δεν είναι αν θα γίνει ποσόστωση αλλά το ότι δεν σκέφτηκαν καν γιατί συνιστούσε πρόβλημα μια παράσταση με 17 άντρες κωμικούς.

Η κατάληξη μετά από όλα αυτά ήταν να χρειάζεται να εξηγήσουν οι γυναίκες κωμικοί που αντέδρασαν γιατί μια παράσταση με τον τίτλο «Women in comedy» είναι κάτι εντελώς διαφορετικό και γιατί μια παράσταση γυναικείας ενδυνάμωσης δεν έχει σχέση με μια παράσταση αποκλειστικά αντρική υπόθεση.

Η αντίδραση του Δημήτρη Χριστοφορίδη που θα συμμετείχε κι αυτός στην παράσταση και διαχώρισε τη θέση του από τους υπόλοιπους της οργανωτικής ομάδας ήταν η μόνη προς τη σωστή κατεύθυνση: «Δεν έχει σημασία ποιος έκανε το line-up, δεν έχουν σημασία οι μετέπειτα καλεσμένοι, δεν έχει σημασία ποιος το σκέφτηκε, σημασία έχει ότι είδαμε μια αφίσα με 17 αντρικά ονόματα και δεν είπαμε τίποτα. Εγώ, προσωπικά, δεν είπα τίποτα. Κρίμα. Η κωμωδία γίνεται χειρότερη έτσι, όχι καλύτερη».

Όταν οι έμφυλοι διαχωρισμοί και τα στερεότυπα είναι τόσο βαθιά ριζωμένα και εντυπωμένα στην κοινή συνείδηση, καθίσταται ομολογουμένως δύσκολο να γίνουν αντιληπτές οι διακρίσεις κατά των γυναικών που προκύπτουν με απόλυτα φυσικό τρόπο. Ασφαλώς και πιστεύουμε πως οι οργανωτές δεν είχαν καμία πρόθεση, συνειδητά τουλάχιστον, να αποκλείσουν τις συναδέλφους τους και πιθανό να αυτοπροσδιορίζονται ως φεμινιστές. Ωστόσο, οι διακρίσεις δεν είναι πάντα συνειδητές. Για τον ίδιο λόγο, θεωρητικά κανείς δεν αποκλείει τις γυναίκες από τις ηγετικές θέσεις στην πολιτική, στις επιχειρήσεις και στα διοικητικά συμβούλια. Είναι έτσι όμως;

Εν έτει 2025, καλούμαστε να εξηγούμε τα αυτονόητα που μόνο αυτονόητα δεν είναι τελικά. Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Η stand-up σκηνή είναι ταυτισμένη στο μυαλό των περισσοτέρων με τους άρρενες εκπροσώπους της και το χιούμορ θεωρείται αυστηρά αντρική υπόθεση. Για δεκαετίες η γυναίκα ήταν καλή για να αποτελεί αντικείμενο σε σεξιστικά αστειάκια και για να σπάνε πλάκα εις βάρος της. Χιούμορ και γυναίκα εξακολουθούν να αποτελούν αντιφατικές έννοιες για πολλούς. Ακόμα και σε μια καθημερινή παρέα, η αντιμετώπιση του χιούμορ, όταν προέρχεται από γυναίκα, είναι πολύ διαφορετική, ειδικά αν τολμήσει κάποιο edgy αστείο, σαφώς αντρικό μονοπώλιο.

Στη συνείδηση των περισσότερων αντρών, η γυναίκα σε μια σκηνή ισοδυναμεί με αυτό που σε ανάρτησή της στο Facebook ανέφερε η κωμικός Ήρα Κατσούδα: «Όπως μου είχε πει πριν από χρόνια στα μούτρα ένας συνάδελφος κωμικός: “Η γυναίκα στη σκηνή πρέπει να ’χει στύλο και να λέει [ότι θα] κεράσει ουίσκι”». Κι αν δεν τολμούν να το ξεστομίσουν τόσο χυδαία, σίγουρα αρκετοί δεν αντιμετωπίζουν τις γυναίκες συναδέλφους ως απολύτως ισότιμες και ισάξιες με τους ίδιους αλλά ως ευχάριστη νότα ή αναγκαίο κακό. Η σκηνή του stand-up comedy είναι, ούτως ή άλλως, ένας πολύ απαιτητικός χώρος. Μια γυναίκα κωμικός αντιμετωπίζεται εξ ορισμού με ακόμα μεγαλύτερη καχυποψία και θα πρέπει να καταβάλει επιπλέον προσπάθεια για να πείσει το κοινό.

«Από πότε έγιναν αστείες οι γυναίκες;» Facebook Twitter
H κωμικός Ήρα Κατσούδα ανέφερε στο Facebook: «Όπως μου είχε πει πριν από χρόνια στα μούτρα ένας συνάδελφος κωμικός: “Η γυναίκα στη σκηνή πρέπει να ’χει στύλο και να λέει [ότι θα] κεράσει ουίσκι”».

Η κατάληξη μετά από όλα αυτά ήταν να χρειάζεται να εξηγήσουν οι γυναίκες κωμικοί που αντέδρασαν γιατί μια παράσταση με τον τίτλο «Women in comedy» είναι κάτι εντελώς διαφορετικό και γιατί μια παράσταση γυναικείας ενδυνάμωσης δεν έχει σχέση με μια παράσταση αποκλειστικά αντρική υπόθεση. Αν υπήρχε ο αντίστροφος σεξισμός, τότε θα βλέπαμε και παραστάσεις «αντρικής ορατότητας», αλλά κοίτα να δεις που δεν βλέπουμε, γιατί απλούστατα είναι περιττές.

Το γεγονός, επίσης, ότι την αρχική σύνθεση της παράστασης την υπερασπίστηκε ένας όχλος μισογύνηδων που φώναζαν για τις «υστερικές» που διαμαρτύρονται επειδή «δεν πουλάνε οι ίδιες» και για τη μάστιγα της πολιτικής ορθότητας λέει πολλά. Μερικά μόνο από τα σχόλια όσων συντάχθηκαν με τους άντρες κωμικούς στα σόσιαλ να διαβάσει κανείς αντιλαμβάνεται τη ρίζα του προβλήματος: «Τι να κάνουμε που παγκοσμίως οι γυναίκες δεν τα πάνε τόσο καλά στην κωμωδία όσο οι άντρες;», «Από πότε έγιναν αστείες οι γυναίκες;», «Όποιος μπλέκει με τα wokeπίτουρα, τον τρώνε οι φεμικότες», «Άλλη μια νίκη για τη woke κουλτούρα», «Ντροπή στις φεμιναζί που το ξεκίνησαν αυτό».

Η μεγάλη ειρωνεία είναι πως το ελληνικό stand-up comedy, που μετρά μόνο λίγες δεκαετίες στη χώρα μας, οφείλει κατά κύριο λόγο την ύπαρξή του σε μια γυναίκα, τη Λουκία Ρικάκη. Οι «Νύχτες Κωμωδίας» που οργάνωνε η σκηνοθέτις που έφυγε πρόωρα, το 2011, σε ηλικία μόλις 50 ετών, ήταν που σύστησαν στο ελληνικό κοινό το stand-up, το 1995, στο club «Κούνιες», και στη συνέχεια στο πρώτο Comedy Club στο 104 της οδού Θεμιστοκλέους. Αλλά στην πορεία ανακαλύψαμε πως οι γυναίκες δεν είναι τόσο αστείες τελικά και καταλήξαμε να μη βρίσκονται γυναίκες κωμικοί για να συμμετέχουν σε μια παράσταση.

Σε έναν ιδανικό κόσμο, χωρίς έμφυλες ανισότητες, θα ανέβαιναν παραστάσεις πότε με άντρες συμμετέχοντες, πότε με γυναίκες, πότε με μεικτή σύνθεση και κανείς δεν θα αναρωτιόταν αν κρύβεται από πίσω ο οποιοσδήποτε αποκλεισμός. Σε έναν ιδανικό κόσμο, όπου θα υπήρχε ισότητα στην πράξη, δεν θα χρειαζόταν να αντιδράσει ή να επιχειρηματολογήσει κανείς και καμία με αφορμή μια προβληματική αφίσα. Σε έναν ιδανικό κόσμο, όταν ένας κωμικός θα ανέβαινε στη σκηνή για το νούμερό του, το φύλο δεν θα είχε καμία θέση. Σε έναν ιδανικό κόσμο, κανείς δεν θα έκανε υποτιμητικά και χυδαία αστειάκια για γυναίκες του stand-up comedy.

Σε έναν ιδανικό κόσμο, η έννοια της ποσόστωσης δεν θα υπήρχε καν. Αλλά επειδή δεν ζούμε σε αυτόν τον κόσμο, υπάρχουν έννοιες όπως η συμπερίληψη, η αφύπνιση, η ορατότητα και η γυναίκεια ενδυνάμωση. Επειδή ζούμε σε έναν άλλον κόσμο, όπου ο σεξισμός έχει διαποτίσει τα πάντα, όπως και τον αέρα που αναπνέουμε, χρειάζονται και η αντίδραση και η προσπάθεια κατανόησης όσων είναι μέρος του προβλήματος που το προνόμιό τους εμποδίζει να δουν.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

STREAMING

Οπτική Γωνία / Πόσο εύκολο είναι να εντοπιστούν οι χρήστες παράνομου streaming στην Ελλάδα;

Ο χημικός μηχανικός και συγγραφέας του βιβλίου «Τεχνητή Νοημοσύνη: Άνθρωπος - Φύση - Μηχανές» Αντώνης Μαυρόπουλος μιλά στη LiFO για τις δυσκολίες εφαρμογής του νέου νομοσχεδίου σε όσους παρακολουθούν παράνομα ταινίες και αγώνες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τέμπη: «Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο»

Οπτική Γωνία / Τέμπη: «Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο». Πόσες χιλιάδες διαδήλωσαν τελικά;

Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο. Από ένα μεγαλειώδες κοινωνικό σώμα  χωρίς ταξικά, ηλικιακά, κομματικά χαρακτηριστικά, που απαιτεί Δικαιοσύνη και ασφαλείς μεταφορές.  
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τεμπη

Οπτική Γωνία / Γιατί κατεβαίνω σήμερα στη διαδήλωση

«Τη θέση μας τη διατυπώνουμε όχι για την υπερτιμημένη δημοφιλία αλλά για την υποτιμημένη εντελώς φωνή των ανθρώπων σαν εμένα που δεν ανήκουν κάποιο κόμμα και μπορούν να αναγνωρίζουν λάθη και σωστά, δεξιά, αριστερά και στο κέντρο του δημόσιου βίου και να συναισθάνονται όσα συμβαίνουν γύρω τους»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πάμαιρη Αφεντάκη: «Είμαι εγώ μία από τις beauty influencers της xώρας;»

Κοκέτα / Πάμαιρη Αφεντάκη: «Μου έλεγαν ότι είμαι ανθυγιεινό πρότυπο»

Η δημοφιλής Ελληνίδα muckbanger μιλά για το πώς μεταπήδησε από το μακιγιάζ στο φαγητό, για τις ταμπέλες που της κόλλησαν και την ενοχλούν, για την αυτοπεποίθηση που έχτισε στην πορεία.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
«Παρακαλώ, εκκενώστε τον συρμό»: Πώς τα Τέμπη άλλαξαν τη συμπεριφορά των επιβατών

Οπτική Γωνία / «Παρακαλώ, εκκενώστε τον συρμό»: Πώς τα Τέμπη άλλαξαν τη συμπεριφορά των επιβατών

Από τα Τέμπη και μετά, κάθε μικρή παύση, κάθε κορνάρισμα μέσα στους συρμούς, κάθε απότομο φρενάρισμα λίγο πριν ο συρμός φτάσει στον σταθμό μεταφράζεται ως οιονεί τραγωδία.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Καθοδόν προς τις 28 Φεβρουαρίου

Οπτική Γωνία / Ιδιωτικό πένθος, δημόσια αξιοπρέπεια και άλλες (παράξενες) εκκλήσεις. Καθοδόν προς τις 28 Φεβρουαρίου

«Η αυτοϋπονόμευση της δημοκρατίας δεν συντελείται μόνο από τις γαιδουροφωνάρες των τραμπικών ακροδεξιών αλλά και από τις φορτικές υποδείξεις για "αξιοπρεπή σιωπή" και στις προσβλητικές ιερεμιάδες εκ μέρους των νεοσυντηρητικών μας ορθολογιστών».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Είναι οι σπάνιες γαίες ο νέος χρυσός;

Βασιλική Σιούτη / Είναι οι σπάνιες γαίες ο νέος χρυσός;

Η δημόσια εκδήλωση ενδιαφέροντος του Ντόναλντ Τραμπ για τις σπάνιες γαίες της Ουκρανίας και της Γροιλανδίας, στο πλαίσιο της συναλλακτικής πολιτικής που ακολουθεί, ανέδειξε τη γεωπολιτική αξία που έχουν αποκτήσει. Γιατί ανταγωνίζονται για αυτές οι ΗΠΑ, η Ρωσία και η Κίνα;
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πώς οι γερμανικές εκλογές μπορούν να ανατρέψουν την πολιτική ισορροπία της Ευρώπης

Οπτική Γωνία / Πώς οι γερμανικές εκλογές μπορούν να ανατρέψουν την πολιτική ισορροπία της Ευρώπης

«Δεν μπορώ να δεχτώ ότι το 25% των ευρωπαϊκών λαών έγιναν φασίστες και ναζιστές», λέει στη LiFO η Μαρία Γαβουνέλη, καθηγήτρια Διεθνούς Δικαίου στη Νομική Σχολή του ΕΚΠΑ και γενική διευθύντρια του ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Όσοι κινδυνολογούσαν, αναμένοντας ξαφνικά να καταστραφεί η ετερόφυλη οικογένεια, έπεσαν έξω»

Οπτική Γωνία / Ένας χρόνος ισότητας στον γάμο: οι αριθμοί, τα δικαιώματα και οι παραλείψεις

«Όσοι κινδυνολογούσαν, αναμένοντας ξαφνικά να καταστραφεί η ετερόφυλη οικογένεια, έπεσαν έξω», λέει στη LiFO η καθηγήτρια Συνταγματικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του ΑΠΘ, Λίνα Παπαδοπούλου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο χριστιανός φυσιοθεραπευτής και άλλες άγριες ιστορίες

Ακροβατώντας / Ο χριστιανός φυσιοθεραπευτής και άλλες άγριες ιστορίες

Ακόμα και αν τα ΜΜΕ καταρρίπτουν κάθε τόσο τα ψέματα του Τραμπ, του Βανς και όλων των απίθανων αυτών τύπων, αυτοί έχουν στα χέρια τους ένα υπερόπλο που λέγεται «μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ