Μια ρεμπέτικη βραδιά: Η Χριστίνα Μαξούρη μας βάζει στον κόσμο της Σωτηρίας Μπέλλου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η Χριστίνα Μαξούρη στον κόσμο της Σωτηρίας Μπέλλου

0

Μια αυλή στη γειτονιά του Θησείου, ένα ξύλινο πάλκο και τέσσερις μουσικοί. Στο τέλος του Ιουνίου, στο Στέκι του Ηλία, τα τραγούδια της αρχόντισσας του ρεμπέτικου Σωτηρίας Μπέλλου θα έχουν την τιμητική τους με αφορμή τα εκατό χρόνια από τον θάνατό της.

Αυτά που ερμήνευσε με την τραχιά, ξεχωριστή φωνή της η προσωπικότητα που σημάδεψε το λαϊκό ελληνικό τραγούδι, μαζί με μικρές ιστορίες και περιστατικά από τη γεμάτη και επεισοδιακή ζωή της, θα ερμηνεύσει η Χριστίνα Μαξούρη στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. 

Η ίδια έκανε τα πρώτα της βήματα στον καλλιτεχνικό χώρο ως ηθοποιός, έχει υπάρξει δύο φορές υποψήφια για το θεατρικό βραβείο «Μελίνα Μερκούρη», για επτά χρόνια παρουσίαζε τη σόλο και α καπέλα μουσική παράσταση «Δανεικά Παπούτσια», ενώ τα «20+1 Λαϊκά Μεταπολεμικά Τραγούδια με Μπαρόκ Σύνολο» ακολούθησε ο πρώτος προσωπικός της δίσκος, το 2018, με τίτλο, «Το άσπρο, μαμά, νοσταλγώ».

Σήμερα, ετοιμάζεται να τραγουδήσει κομμάτια του Τσιτσάνη και του Παπαϊωάννου, του Μητσάκη, του Καλδάρα, του Σαββόπουλου κ.ά., και η απάντησή της, όταν τη ρωτάω πώς ξεκίνησε να τραγουδάει, τη γυρνάει στα παλιά, όταν, κοριτσάκι ακόμη, απολάμβανε με ένα αίσθημα ελευθερίας τις νότες που έφταναν στα αυτιά της. 

Το ρεμπέτικο δεν είναι τρόπος ζωής για εμάς, ήταν τρόπος ζωής γι’ αυτούς που το έφτιαξαν, απλώς έχει πολύ μεγάλη αλήθεια. Είναι ένα είδος μουσικής βουτηγμένο στην αλήθεια, την απλότητα και την καθαρότητα. 

«Τραγουδούσα πάρα πολύ, αλλά χωρίς να θέλω να γίνω τραγουδίστρια. Ακούγαμε πολλή μουσική και δίσκους. “Λιλιπούπολη”, το “Φορτηγό” του Σαββόπουλου, το “Άξιον Εστί”, αργότερα κάτι δίσκους της Χαρούλας, έπειτα R.E.M και U2 με την αδελφή μου. Υπήρχε πάρα πολλή μουσική στ’ αυτιά μου. Με θυμάμαι να γυρνάω από το σχολείο και να βάζουμε δίσκους με τη μαμά μου» λέει.

Αργότερα, στα χρόνια της σχολής, άρχισε να παίζει live. «Εκείνη την περίοδο ήμασταν μια παρέα που παίζαμε μουσική σε ένα μαγαζί που έμοιαζε λίγο με μπουάτ, στο Παγκράτι, τις “Μουσικές Σκιές”. Παίζαμε εκεί κάθε Δευτέρα για την ευχαρίστησή μας και ένα χαρτζιλίκι» αναφέρει. Η μεγάλη στιγμή που την έκανε να ψάξει βαθύτερα μέσα της αναφορικά με το τραγούδι έγινε σε μια παράσταση που για την ίδια είναι ξεχωριστή. 

«Το πολύ καθοριστικό σημείο που άλλαξε κάτι μέσα μου, με ταρακούνησε αρκετά και άρχισα να το βλέπω διαφορετικά ήταν με την παράσταση του Γιάννη Καλαβριανού, τις “Παραλογές ή Μικρές καθημερινές τραγωδίες”, που παίχτηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών. Ουσιαστικά, ήταν τα κείμενα των παραλογών, ο έμμετρος αυτός λόγος, μαζί με κάποια ποιήματα του Λειβαδίτη. Εκεί με έβαλε να τραγουδάω. Δηλαδή ήταν δραματουργικό περισσότερο παρά υποκριτικό και τότε έγινε μια πολύ μεγάλη μετατόπιση μέσα μου». 

Μια ρεμπέτικη βραδιά: Η Χριστίνα Μαξούρη μας βάζει στον κόσμο της Σωτηρίας Μπέλλου Facebook Twitter
Το πολύ καθοριστικό σημείο που άλλαξε κάτι μέσα μου, με ταρακούνησε αρκετά και άρχισα να το βλέπω διαφορετικά ήταν με την παράσταση του Γιάννη Καλαβριανού, τις “Παραλογές ή Μικρές καθημερινές τραγωδίες”, που παίχτηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Σήμερα, λίγες μέρες πριν από τη μουσική παράσταση στο Στέκι του Ηλία, περιγράφει τη σχέση της με το ρεμπέτικο, τα στοιχεία που κάνουν την Μπέλλου ξεχωριστή και το πώς χτίστηκαν τα «Τραγούδια της Σωτηρίας». 

«Τα “Τραγούδια της Σωτηρίας” είναι μια ιδέα του Δημήτρη Χαλιώτη. Μου το πρότεινε πριν από τρία χρόνια. Όπως συμβαίνει συνήθως, προηγήθηκαν πολλές κουβέντες μέχρι να δημιουργηθεί η πρόταση, να κατατεθεί στο Φεστιβάλ Αθηνών και να παρθεί η απόφαση. Κατατέθηκε πέρσι, φυσικά με τους ανθρώπους που το ετοιμάζουμε φέτος, αλλά με σκοπό να γίνει στο Χάραμα, στο εξωτερικό του μέρος, στο Σκοπευτήριο, γιατί είναι ένα μέρος άρρηκτα συνδεδεμένο με την Μπέλλου και τον Τσιτσάνη, γιατί εκεί μεσουρανούσε στην πραγματικότητα η Μπέλλου για παραπάνω από δέκα χρόνια. Τελικά, δεν μπορούσε να γίνει εκεί λόγω κορωνοϊού, επειδή η προσέλευση δεν είναι ελεγχόμενη, οπότε αρχίσαμε να ψάχνουμε άλλους χώρους. Μετά από πολύ ρεπεράζ καταλήξαμε στο Στέκι του Ηλία, στην πανέμορφη αυλή της ταβέρνας στο Θησείο. 

Η ιδέα του Δημήτρη ήταν να γίνει μια παράσταση βασικά με τα τραγούδια της Σωτηρίας Μπέλλου και να υπάρχουν σε διάφορα σημεία περιστατικά και μικρές ιστορίες από τη ζωή της, που είναι πάρα πολλές. Αυτά θα λέγονται ανάμεσα στα τραγούδια, σαν να είμαστε μια παρέα σε γιορτή, όπου εγώ, εσύ, ένας από τους μουσικούς ξέρουμε από μια ιστορία για την Μπέλλου και τη λέμε με τον ανάλογο αυθορμητισμό».

Όπως μου εξηγεί, προκειμένου να μπει στον κόσμο της Μπέλλου, μελέτησε τα πάντα για εκείνη. 

«Είναι πολύ συγκινητικό το ότι ήταν αδάμαστη, αυθεντική, πολύ τίμια και γενναία, και πολύ βασανισμένη από μικρή. Ήταν γεννημένη και μεγαλωμένη στην επαρχία, το πρώτο κορίτσι πολύτεκνης και εύπορης οικογένειας, αλλά με έναν χαρακτήρα ανυπότακτο, γι’ αυτό οι γονείς της ήθελαν να την περιορίσουν. Έτσι, είτε της έθεταν απαγορεύσεις είτε την έδερναν ‒ ακολουθούσαν διάφορες μεθόδους. Την έβαλαν, για παράδειγμα, στο Σώμα Ελπιδοφόρων για να τη συνετίσουν, να μάθει χειροτεχνία, γλυπτική, να κεντάει ‒ τέτοια πράγματα σε ένα πλάσμα που ήταν πολύ ελεύθερη φύση.

Είχε έναν εντελώς δικό της δρόμο και όπου δεν της άρεσε, έφευγε. Δεν χαμπάριαζε. Ήθελε να κάνει παρέα με αυτόν; Έκανε. Δεν τον γούσταρε; Γύρναγε την πλάτη. Και μου έχει κάνει μεγάλη εντύπωση που όσες φορές είχε βρεθεί σε φάσεις που δεν είχε δουλειά και δεν τα έβγαζε πέρα ‒και ήταν αρκετές‒ φιλοξενούνταν ή αναγκαζόταν να πουλήσει κεριά, παστέλια, τις κασέτες της. Ενώ ήταν φτασμένη τραγουδίστρια ήδη για μια δεκαετία, δεν πήγε ποτέ να πει στον Τσιτσάνη, στον Μητσάκη, στον Παπαϊωάννου: “Πάρτε με”. Είχε τέτοια περηφάνεια. Και τα έβγαζε πέρα, τα κατάφερνε.

Έζησε πάρα πολλά. Πολύ μεγάλη δόξα, φτώχεια, ξύλο, την Κατοχή, τα Δεκεμβριανά, τραυματισμούς, φυλακές, αλκοολισμό, εξάρτηση από τα ζάρια. Πήρε μεγάλη αγάπη από τον χώρο τον δικό της και από τον κόσμο. Ωστόσο, εισέπραξε και αποστροφή από τον χώρο και ο κόσμος μάλλον την ξέχασε κάποια στιγμή. Έκανε ταξίδια και συναυλίες έξω. Και εννοείται ότι στην ερωτική της ζωή έκανε ό,τι ήθελε».

Μια ρεμπέτικη βραδιά: Η Χριστίνα Μαξούρη μας βάζει στον κόσμο της Σωτηρίας Μπέλλου Facebook Twitter
Τα “Τραγούδια της Σωτηρίας” είναι μια ιδέα του Δημήτρη Χαλιώτη. Μου το πρότεινε πριν από τρία χρόνια. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η ζωή της Μπέλλου αποτελεί ένα κομμάτι της ιστορίας του ρεμπέτικου, ενός είδους που κουβαλάει τα δικά του, ιδιαίτερα στοιχεία. Τι πιστεύει η ίδια για τον χαρακτήρα του και το αν αποτελεί τρόπο ζωής; 

690
Το νέο τεύχος της δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

«Το ρεμπέτικο δεν είναι τρόπος ζωής για εμάς, ήταν τρόπος ζωής γι’ αυτούς που το έφτιαξαν, απλώς έχει πολύ μεγάλη αλήθεια. Είναι ένα είδος μουσικής βουτηγμένο στην αλήθεια, την απλότητα και την καθαρότητα. Καθαρά όλα τα λόγια, οι μελωδίες, τα συναισθήματα. Δεν έχει ηδυπάθειες, δεν έχει μελό, δεν έχει μικροπεριπτώσεις.

Για παράδειγμα, το “Χασαπάκι” του Βαμβακάρη δεν είναι μικροπερίπτωση όπως το μεταφέρει ο Βαμβακάρης, με τόση αγάπη και γλύκα. Είναι ένα είδος που έχει μεγάλη αλήθεια και νομίζω ότι όποιοι αγαπούν ή συγκινούνται από αυτήν τη μουσική, είτε είναι μέσα σε αυτήν και την αναπαράγουν είτε είναι ακροατές, στην πραγματικότητα συνδέονται μαζί της μέσω αυτής της καθαρότητα και της αλήθειας».

Σήμερα, ο νέος κόσμος αγκαλιάζει όλο και περισσότερο το ρεμπέτικο. «Αυτό οφείλεται και στο ότι υπάρχει μια αρκετά μεγάλη μερίδα νέων μουσικών ‒αρκετοί από αυτούς έχουν βγει από τα μουσικά σχολεία, να τα λέμε κι αυτά‒ που παίζουν τρομερά καλά αυτό το είδος της μουσικής, και το λαϊκό και το ρεμπέτικο, είτε είναι οι Rebetien, είτε ο Μπάκουλης, είτε η Ιουλία με τα παιδιά, είτε ο Βεργόπουλος, είτε η Ανατολή. Μιλάμε για παιδιά που είναι ταγμένα, δοσμένα σε αυτό το πράγμα». 

Τα «Τραγούδια της Σωτηρίας» θα παίζουν στο «Στέκι του Ηλία»

28/6-30/6 και 1/7, στις 21:00

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.



Το νέο τεύχος της δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.




 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φεστιβάλ Αθηνών 2021: Επαναλειτουργία της Πειραιώς 260 και 80 εκδηλώσεις

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Αθηνών 2021: Επαναλειτουργία της Πειραιώς 260 και 80 εκδηλώσεις

Το πιο αισιόδοξο κομμάτι και το πιο ανακουφιστικό είναι η επαναλειτουργία της Πειραιώς 260, που παραδοσιακά φιλοξενεί τη σύγχρονη ελληνική παραγωγή και είναι το βασικό θερινό «σπίτι» χιλιάδων καλλιτεχνών - Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ