Καρολίν Έμκε: Εσύ πώς αντιστέκεσαι στο μίσος;

emcke Facebook Twitter
H ίδια συνιστά ψυχραιμία, αμφισβήτηση των εδραιωμένων αντιλήψεων, άσκηση στην ενσυναίσθηση και στον σεβασμό της διαφορετικής γνώμης αλλά και υποστήριξη, τόσο σε ατομικό όσο και συλλογικό επίπεδο, της πολυμορφίας.
0

ΕΥΤΥΧΩΣ, Η ΚΑΡΟΛΙΝ ΕΜΚΕ, μία από τις σημαντικότερες Γερμανίδες διανοούμενες, δεν μασάει τα λόγια της: καταφέρεται με δριμύτητα εναντίον όλων όσοι αναπαράγουν τη ρητορική του μίσους, την ίδια στιγμή που φροντίζει να μας επαναφέρει στην τάξη, καλώντας μας να αποφεύγουμε την υιοθέτηση των ίδιων στρατηγικών αντεπίθεσης.

Με απτά παραδείγματα είτε από τη γερμανική δημόσια σφαίρα ‒όπως το γνωστό περιστατικό της επίθεσης σε πούλμαν που μετέφερε πρόσφυγες‒ είτε από την αμερικανική και ευρωπαϊκή επικαιρότητα αλλά και με ουσιαστικό φιλοσοφικό υπόβαθρο, αναλαμβάνει με το άκρως παρεμβατικό και σημαντικό βιβλίο της Εναντίον του Μίσους να μας θυμίσει σε τι συνίσταται η ρητορική του μίσους και πώς μπορούμε να την κατανοήσουμε αλλά και να αντιπαρέλθουμε την παράδοξη λογική της.

Σύμφωνα με τη συγγραφέα, διόλου δεν ωφελεί να απαντάμε με ένα κρεσέντο αντίστοιχα επιθετικών επιχειρημάτων και δράσεων, αλλά, αντίθετα, αφού αναλύσουμε τους λόγους της πάντοτε παράλογης έκρηξης και οργής, να παρεμβαίνουμε ‒ και φυσικά να είμαστε σε εγρήγορση στην περίπτωση όχι μόνο ενδεχόμενων επιθέσεων αλλά και της κατασκευής της ρητορικής ενός λόγου που χτίζεται σταδιακά και με σχολαστική προσοχή, γι’ αυτό και είναι πολύ πιο ύπουλος. 

Έχοντας και η ίδια η Έμκε υποστεί πολλάκις επιθέσεις ως ακτιβίστρια δημοσιογράφος και ομοφυλόφιλη για τον τρόπο, όπως λέει, που αγαπά, που σκέπτεται και γράφει, μπορεί να καταθέσει τη δική της εμπειρία, επισημαίνοντας ωστόσο ότι υπάρχουν πολλοί, λιγότερο «προνομιούχοι» από την ίδια, οι οποίοι δέχονται επιθέσεις απλώς και μόνο για την εμφάνιση ή το χρώμα του δέρματός τους.

Και εδώ ακριβώς έγκειται η πρωτοτυπία του βιβλίου της διακεκριμένης αυτής δημοσιογράφου και συγγραφέως, η οποία έχει σπουδάσει φιλοσοφία, πολιτικές επιστήμες και ιστορία με τον Γιούργκεν Χάμπερμας στη Φρανκφούρτη, όπου έχει υποστηρίξει τη διδακτορική της διατριβή υπό την εποπτεία του Άλεξ Χόνετ, στο ότι όχι μόνο μας καλεί στη δράση αλλά επιπλέον μας κάνει να αναρωτηθούμε σχετικά με όλους αυτούς τις ύποπτους μηχανισμούς κατασκευής γεγονότων έκτακτης ανάγκης που προβάλλονται από δήθεν πνευματικά κέντρα υπό τον μανδύα της «ανησυχίας», λες και, όπως τονίζει χαρακτηριστικά, «η ανησυχία δεν έχει τη δύναμη να βυθίζει κάποιον στο σκότος, να του στερεί κάθε σταθερότητα και σιγουριά, κάθε έννοια ευτυχίας και ευμάρειας, όπως γράφει ο Γκαίτε στον Φάουστ».

Εν προκειμένω, δεν μιλάμε μόνο για οργισμένους ρατσιστές ή για τους λεγόμενους «ψεκασμένους» αλλά για φιλήσυχους και «ανήσυχους» πολίτες με τους οποίους συντάσσονται όλοι οι δήθεν ουδέτεροι παρατηρητές που στρέφουν αλλού το κεφάλι, όταν έρχονται αντιμέτωποι με αντίστοιχα φαινόμενα, και φροντίζουν με κάθε τρόπο να εξωραΐζουν την αποστασιοποίησή τους, νομιμοποιώντας φυσικά τον υφέρποντα ρατσισμό.

Είναι οι ίδιοι που συνήθως αντιμετωπίζουν τους ξένους ως αόρατους, τους πάσχοντες ως θύματα που πήγαιναν γυρεύοντας, τους διαφορετικούς ως παράφρονες. Αυτοί που μπορεί να μην προέβησαν ποτέ σε πράξεις βίας αλλά παρέμειναν θεατές σε βίαια περιστατικά, δικαιολογώντας από μέσα τους τα διάφορα ξεσπάσματα του μίσους, τα οποία, σημειωτέον, δεν έχουν ποτέ σαφή αιτία πρόκλησης:

«Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με μίσος. Ούτε με άσκηση φυσικής βίας. Και κανείς απ’ όσους τηρούν αυτήν τη στάση δεν θεωρεί τον εαυτό του μέλος μιας κοινότητας που στέκεται στον δρόμο και βγάζει φωνές αγανάκτησης. Με τη βουβή ανοχή ή τη συνωμοτική αποδοχή, όμως, μεγαλώνει ο ζωτικός χώρος εντός του οποίου άνθρωποι που διαφέρουν παύουν να αισθάνονται σίγουροι, παραδεκτοί, αποδεκτοί. Δημιουργούνται ζώνες μη κατοικήσιμες και προσπελάσιμες για πολλούς. Κυρίως εκεί όπου άνθρωποι με διαφορετική πίστη, διαφορετικές προτιμήσεις και διαφορετική εμφάνιση γίνονται αόρατοι και παραβλέπονται, λες και είναι δίχως αίμα και σάρκα, λες και δεν έχουν σκιά», επισημαίνει με περισσή ακρίβεια η Έμκε. 

Εναντίον του Μίσους
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Carolin Emcke, Εναντίον του μίσους, μτφρ.: Χρήστος Αστερίου, σελ. 248, εκδόσεις Πόλις

Ωστόσο «το μίσος δεν δημιουργείται εκ του μηδενός» αλλά μέσα από συγκεκριμένους μηχανισμούς αναπαραγωγής ‒ίντερνετ, δημόσια φόρα, talk shows, στίχους μουσικής‒, δηλαδή μέσα από «συγκεκριμένα συμφραζόμενα, εντός των οποίων νοηματοδοτείται και εκ των οποίων συγκροτείται». Πάντοτε κάποιος άλλος φταίει, κάποιος παραμονεύει για να μας κάνει κακό, και συνήθως είναι ο αδύναμος, το ουσιαστικό θύμα των ιστορικών συγκυριών και καταστάσεων, ο «ανώμαλος», ο «λαθρομετανάστης», ο «άπιστος», ο «ξένος», ο οποίος μετατρέπεται συλλήβδην σε εχθρό.

Έχοντας και η ίδια η Έμκε υποστεί πολλάκις τέτοιες επιθέσεις ως ακτιβίστρια δημοσιογράφος και ομοφυλόφιλη για τον τρόπο, όπως λέει, που αγαπά, που σκέπτεται και γράφει (είναι γνωστό και το μυθιστόρημα της,«Ο δικός μας πόθος» εμπνευσμένο από τον ομοφυλοφυλικό έρωτα, επίσης από εκδόσεις Πόλις), μπορεί να καταθέσει τη δική της εμπειρία, επισημαίνοντας ωστόσο ότι υπάρχουν πολλοί, λιγότερο «προνομιούχοι» από την ίδια, οι οποίοι δέχονται επιθέσεις απλώς και μόνο για την εμφάνιση ή το χρώμα του δέρματός τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι Αφροαμερικανοί, με τραγικές περιπτώσεις όπως ο Τζορτζ Φλόιντ αλλά και ο Έρικ Γκάρνερ, στον οποίο η Έμκε αναφέρεται εκτενώς, οι εκπρόσωποι διαφορετικών θρησκειών, οι γκέι και, φυσικά, οι τρανς, οι οποίοι μάχονται ακόμα να καταχωρίσουν τα εξασφαλισμένα από τα διάφορα ευρωπαϊκά συντάγματα δικαιώματά τους. Όλοι αυτοί, με άλλα λόγια, που δύσκολα γίνονται αποδεκτοί μόνο και μόνο επειδή είναι διαφορετικοί και καταλήγουν να χρίζονται «εχθροί», σύμφωνα με διάφορα ρητά και άρρητα νομοθετήματα, υπόγειες χειρονομίες, διοικητικές ντιρεκτίβες ή αισθητικές φόρμες που εκφράζονται μέσα από μουσικές και ταινίες.

«Μέσω αυτών συγκεκριμένα πρόσωπα κρίνονται αποδεκτά, κατάλληλα, σημαντικά, και άλλα υποδεέστερα, ξένα και εχθρικά», εξηγεί η συγγραφέας.

Υποκείμενα αυτών των ενεργειών είναι συνήθως οι προασπιστές της εκάστοτε «ομοιογένειας» ή «καθαρότητας», οι οποίοι επιμένουν είτε σε αρχέγονα φύλα ‒αμιγώς αρσενικά ή θηλυκά‒ είτε σε καθαρές φυλές και έθνη, αγνοώντας προφανώς την υπενθύμιση του Μπένεντικτ Άντερσον μέσω των Φαντασιακών Κοινοτήτων, πως όλες οι κοινότητες είναι κατά βάση φαντασιακές και πως, φυσικά, δεν υπάρχουν στην ιστορία έθνη που να μην είναι μεικτά.

Απέναντι σε αυτούς τους διαχωρισμούς των φύλων ή των εθνών, ανάμεσα σε εμάς και τους άλλους, η συγγραφέας μάς θυμίζει το παράδειγμα από την αρχαία γραμματική, το οποίο επικαλείται συχνά ο Μέντελσον, της χρήσης των αρχαιοελληνικών συνδέσμων «μεν» και «δε», που μπορεί να επιδράσει θετικά στη σκέψη μας, καθώς συνιστά την καλύτερη απάντηση στα δίπολα με τη συμφιλιωτική του χρήση: «Είναι ο μεν κόσμος στον οποίο γεννήθηκες, είναι και ο δε κόσμος στον οποίο επιλέγεις να ζεις». Τα πράγματα, επομένως, δεν είναι «είτε… είτε» αλλά «μεν και δε».

Ευτυχώς, όπως τονίζει η συγγραφέας, μπορούμε ακόμα να απολαμβάνουμε την καθησυχαστική «ύπαρξη πολιτισμικής ή θρησκευτικής και σεξουαλικής διαφορετικότητας εντός κοσμικού κράτους», που είναι η μόνη συγκολλητική δύναμη για μια ανοιχτή και ελεύθερη κοινωνία. Αυτήν οφείλουμε να προασπιστούμε με κάθε τρόπο, φροντίζοντας να ανατρέχουμε πού και πού, εφόσον η λήθη ενδέχεται να αποτρέπει την εξέλιξη, στις αμαρτωλές ιστορίες του παρελθόντος, όπως το Άουσβιτς, και να συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε σταθερές όπως η κοσμικότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα. 

Όσο για το πώς πρέπει να δράσουμε, η ίδια συνιστά ψυχραιμία, αμφισβήτηση των εδραιωμένων αντιλήψεων, άσκηση στην ενσυναίσθηση και στον σεβασμό της διαφορετικής γνώμης αλλά και υποστήριξη, τόσο σε ατομικό όσο και συλλογικό επίπεδο, της πολυμορφίας. Κυρίως, όμως, θεωρεί πως είναι επιβεβλημένη η καθημερινή εξάσκηση στην κατά Φουκό τέχνη της παρρησίας που τελικά τερματίζει όλες τις συσχετίσεις, τις εννοιολογικές και συμβολικές διαστρεβλώσεις που επιμένουν να στήνουν κάποιες κοινωνικές ομάδες κυριολεκτικά στον τοίχο ‒ ενίοτε να τις θέτουν και κάτω από την μπότα ενός αμείλικτου φασίστα.

Με άλλα λόγια, μας καλεί σε διαρκή επανεξέταση και επαναπροσδιορισμό όλων των υφιστάμενων εννοιών και αντιλήψεων μέσα από άλλες μορφές λόγου γιατί μόνο έτσι μπορούμε να παίρνουμε δύναμη ώστε να προχωρούμε. Και γιατί τελικά μόνο έτσι μπορούμε να γίνουμε όχι μόνο καλύτεροι, με λιγότερο μίσος, αλλά και πιο ευτυχείς: «Κοινωνική αντίσταση εναντίον του μίσους σημαίνει, κατά τη γνώμη μου, και επανακατάληψη του πεδίου της φαντασίας. Στις πείσμονες στρατηγικές εναντίον της αγανάκτησης και περιφρόνησης ανήκουν ‒κι αυτό ίσως εκπλήξει αν προσμετρήσουμε όσα αναφέρθηκαν πρωτύτερα‒ και ιστορίες ευτυχίας». Γιατί δεν υπάρχουν μόνο το δικαίωμα και η υποχρέωση στη συμμετοχή αλλά κυρίως το δικαίωμα του να μπορεί φαντάζεται κανείς την ευτυχία. Και αυτό είναι, ίσως, το σημαντικότερο: η κατάκτηση της πολιτικής τρυφερότητας ως απάντηση στο μίσος. 

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κάρολιν Έμκε: «Μου επιτίθενται για κάτι που πραγματικά είμαι: queer, αντιφασίστρια και αντιρατσίστρια!»

Βιβλίο / Κάρολιν Έμκε: «Μου επιτίθενται για κάτι που πραγματικά είμαι: queer, αντιφασίστρια και αντιρατσίστρια!»

Μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης με τη Γερμανίδα queer φιλόσοφο, συγγραφέα και δημοσιογράφο με έναυσμα την κυκλοφορία στα ελληνικά ενός έξοχου βιβλίου που διαβάστηκε και σχολιάστηκε πολύ (εκδόσεις Πόλις).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Άγνωστα αριστουργήματα και άφθονα δοκίμια

Fall Preview 2021 / Book Preview: Άγνωστα λογοτεχνικά αριστουργήματα και άφθονα δοκίμια

Σπάνια αριστουργήματα από την αμερικανική και την ισπανόφωνη λογοτεχνία, δοκίμια για τα σημεία των καιρών, ιστορικά βιβλία για τις σκοτεινές πτυχές του παγκόσμιου γίγνεσθαι, πολλή φιλοσοφία αλλά και η επιστροφή Ελλήνων συγγραφέων, όπως της Ζυράννας Ζατέλη και της Μαρίας Μήτσορα, είναι τα κεντρικά σημεία της προσεχούς εκδοτικής παραγωγής.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ξένοι, διαφορετικοί, ανώμαλοι... Ένας λόγος εναντίον του μίσους

Ημερολόγιο / Ξένοι, διαφορετικοί, ανώμαλοι... Λόγος εναντίον του μίσους

Χρειάζεται θάρρος να μιλήσεις εν ονόματι ανθρώπων στους οποίους έχει αφαιρεθεί το δικαίωμα του ανήκειν σε μια κοινωνία. Ένα απόσπασμα από το βιβλίο της Carolin Emcke «Εναντίον του μίσους», που μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ