Η πόλη της «Φτερούς» δεν υπάρχει πια

Ανδρέας Νομικός Facebook Twitter
Ο Ανδρέας Νομικός εμφανίστηκε σε καμιά τριανταριά ταινίες υποδυόμενος όχι έναν χαρακτήρα μυθοπλασίας, αλλά τον ίδιο του τον εαυτό σα να παίζει σε σινεμά βεριτέ ή σε ντοκιμαντέρ με θέμα χαρακτηριστικές / εξωτικές φιγούρες του κέντρου της πόλης.
0

ΚΑΠΟΤΕ ΝΟΜΙΖΑ ΟΤΙ η «Φτερού» ήταν ιδιότητα, αστικός θρύλος, εξωτικός κινηματογραφικός χαρακτήρας που διασάλευε τα όρια ανάμεσα στον κομπάρσο και τον γκεστ σταρ, ρόλος που τον υποδύονταν κατά καιρούς διάφορα πρόσωπα όπως οι πελεκάνοι που διαδέχονταν τον (αυθεντικό) «Πέτρο» στη Μύκονο. 

Αργότερα συνειδητοποίησα ότι παρά την κραυγαλέα συμβολοποίηση και την αφαίρεση που κουβαλούσε αυτή η προσφώνηση, στην πραγματικότητα επρόκειτο για ένα συγκεκριμένο άτομο με συγκεκριμένη υπόσταση και συγκεκριμένο ονοματεπώνυμο: Ανδρέας Νομικός.

Τα τελευταία χρόνια δεν πολυπήγαινα στο λεγόμενο ιστορικό κέντρο της πόλης, όπου ήταν πάντα ο φυσικός χώρος του ή το οικείο του σκηνικό (είχε σπουδάσει ηθοποιός) και μαθαίνοντας για τον θάνατό του ομολογώ ότι η πρώτη μου αντίδραση ήταν: «μα, ζούσε ακόμα;». Όχι επειδή ήταν τόσο ηλικιωμένος (ήταν 84 ετών) αλλά υποθέτω επειδή στο μυαλό μου εκπροσωπούσε μια Αθήνα και μια κατάσταση που έχει χαθεί από τα τέλη ήδη του περασμένου αιώνα και θα ήταν φυσιολογικό ίσως να τον είχε πάρει μαζί της.  

Το εμπορικό τρίγωνο ήταν αλλιώς, η Ομόνοια ήταν αλλιώς, το Σύνταγμα ήταν αλλιώς, τα ήθη ήταν αλλιώς και οι κάτοικοι της πόλης είχαν την κοινή αίσθηση ότι αποτελούν μέλη ενός θιάσου που έδινε κάθε μέρα την ίδια παράσταση με κάποιες παραλλαγές και κάποιους αυτοσχεδιασμούς κατά περίσταση.

«Ας έχει χάρη που είναι καλός στη δουλειά του» λέει στην ταινία «Μικροί και μεγάλοι εν δράσει» η αισθητικός / φυσιοθεραπεύτρια Μαίρη Αρώνη για τον βοηθό της τον Φίφη, τον οποίο υποδυόταν για μια ακόμη φορά ο συχωρεμένος Σταύρος Παράβας, στην κληρονομιά του οποίου (λες και τα έγραφε ο ίδιος τα σενάρια) έχει χρεωθεί το στερεότυπο του κραγμένου ομοφυλοφίλου που επικρατούσε για δεκαετίες στο βιομηχανικό σινεμά και στην κοινωνία.

Δηλαδή αν δεν ήταν καλός στη δουλειά του ή στον ρόλο του γλαφυρού διασκεδαστή –στα σκέρτσα του οποίου πρόβαλλε η κοινωνία των «κανονικών» τις ανασφάλειες και τις υστερίες της– τι θα γινόταν; Θα τον εκτελούσαμε; Θα τον στέλναμε εξορία, φυλακή, τρελάδικο; 

Ο Ανδρέας Νομικός εμφανίστηκε σε καμιά τριανταριά ταινίες υποδυόμενος όχι έναν χαρακτήρα μυθοπλασίας, αλλά τον ίδιο του τον εαυτό (as himself όπως θα αναφερόταν σε αγγλικούς τίτλους τέλους) σα να παίζει σε σινεμά βεριτέ ή σε ντοκιμαντέρ με θέμα χαρακτηριστικές / εξωτικές φιγούρες του κέντρου της πόλης. Φτερά και πούπουλα όχι ως μεταφορά, αλλά ως είδος πρώτης ανάγκης για το ξεσκόνισμα υλικών πάσης φύσεως. 

Το εμπορικό τρίγωνο ήταν αλλιώς, η Ομόνοια ήταν αλλιώς, το Σύνταγμα ήταν αλλιώς, τα ήθη ήταν αλλιώς και οι κάτοικοι της πόλης είχαν την κοινή αίσθηση ότι αποτελούν μέλη ενός θιάσου που έδινε κάθε μέρα την ίδια παράσταση με κάποιες παραλλαγές και κάποιους αυτοσχεδιασμούς κατά περίσταση.

Στη σελίδα του στο facebook, ο εθνικός θησαυρός που λέγεται Άγγελος Παπαδημητρίου θυμήθηκε προχθές μια τέτοια σκηνή από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 όταν είχε βρεθεί σε μια από τις καθημερινές παραστάσεις της θρυλικής, όπως λέμε πλέον, «Φτερούς»:  

«Την ίδια εποχή στην Κλαυθμώνος, στο μεγάλο κτήριο του ναυτικού, η σχεδόν πολεμική του ιαχή «φτεράάάά» (το πιό κοντινό που μπορώ να φανταστω στό «αέράάάάάά» του ‘40) ξεσηκώνει τους ναύτες οι οποίοι βγαίνουν στα παράθυρα του κτηρίου κι αρχίζουν όλοι μαζί να ουρλιάζουν σ΄ ενα ξέφρενο κέφι ό,τι μπορείτε να φανταστείτε (ξεχώριζαν μερικές λέξεις όπως σύκααααα ή μωρήήή ... ανάμεσα στα ουουουουου !!!!). Ο Ανδρέας ατάραχος στέκεται στη μέση της πλατείας κοιτάζει θεατρικά το ρολόι του και μέσα σ΄ αυτόν τον ορυμαγδό ξεχωρίζει η φωνή του που καλύπτει τα πάντα (όπως η φωνή της Κάλλας τη χορωδία και την ορχήστρα): "Δώδεκα παρά είκοσι ! Οι τίμιες βγήκαν στα μπαλκόνια τους!"» 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ