Όσα αξίζει να δεις στο φετινό Tectonics

Όσα αξίζει να δεις στο φετινό Tectonics Facebook Twitter
Μεταξύ άλλων θα ακούσουμε μουσική φτιαγμένη από αντικείμενα καθημερινής χρήσης από τον Frédéric Le Junter. Φωτ.: F. Le Junter
0

To Τectonics Festival έρχεται να γεμίσει για τρίτη χρονιά τους χώρους της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση με ανατρεπτικούς ρυθμούς και να «ταράξει τα νερά» της μουσικής όπως τη γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

Γεννήθηκε το 2012 στην Ισλανδία. Η πρώτη του διοργάνωση έγινε στο Ρέικιαβικ και από τότε έχει επισκεφτεί είκοσι επτά πόλεις σε όλο τον κόσμο. Ήταν μια ιδέα του Ilan Volkov, ο οποίος παραμένει μέχρι σήμερα ο κύριος επιμελητής του.

Ξεκίνησε με τη συμμετοχή της Συμφωνικής Ορχήστρα της Ισλανδίας, αλλά, εκτός από την κλασική μουσική, αγκαλιάζει τις νέες τάσεις στην ηλεκτρονική και πειραματική σκηνή, ενώ φιλοξενεί από μουσικές εγκαταστάσεις μέχρι αυτοσχεδιάστικες παραστάσεις ‒ γενικά σχετίζεται με οτιδήποτε θεωρείται σύγχρονη μουσική σήμερα.

Φέτος, εκτός από τη Στέγη, το Tectonics θα πραγματοποιηθεί σε διάφορους χώρους. Έτσι θα δούμε παραστάσεις και συναυλίες στο Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών, στο Galaxy Studio (πίσω από το κτίριο της Στέγης), στο Ρομάντσο (Αναξαγόρα 3, Αθήνα) και στο Παλαιό κτίριο Εθνικής Βιβλιοθήκης. Είναι η πρώτη φορά που γίνεται σε τόσο πολλές τοποθεσίες γύρω από την πόλη.

Αυτό που επιχειρεί να κάνει στην ουσία το Tectonics είναι να βρεθεί η χρυσή τομή που ενώνει όλα αυτά τα μουσικά είδη καθώς συνομιλούν και να ακολουθήσει το ένα το άλλο. Νέα μουσική δεν σημαίνει απαραίτητα κάτι, αλλά κατά κάποιον τρόπο είναι η συνέχεια της κλασικής παράδοσης.

Το φετινό του πρόγραμμα είναι πιο πολυσυλλεκτικό, με περφόμανς, εγκαταστάσεις και συναυλίες που συνδυάζουν διαφορετικά μουσικά είδη, από την παραδοσιακή μέχρι την goth ηλεκτρονική μουσική ή την κλασική μουσική και τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό.

Πιο συγκεκριμένα, θα ακούσουμε, ανάμεσα σε άλλα, μουσική φτιαγμένη από αντικείμενα καθημερινής χρήσης από τον Frédéric Le Junter, την επιβλητική βιολοντσελίστρια Judith Hamann, τα «Ηπειρώτικα» της Cassandra Miller, ένα έργο που βασίζεται σε ηχογραφήσεις του Αλέξη Ζούμπα, τους Groupi Lab, μια πολυφωνική χορωδία της Αλβανίας, το μπαρόκ πρότζεκτ των MMMD (Mohammad) σε συνεργασία με τον ALEM, τους ελεύθερους αυτοσχεδιασμούς του Κώστα Τζέκου, την dance μουσική των Ice_Eyes κ.ά.

Επίσης, οι TETTIΞ αναρωτιούνται υπό τη διεύθυνση του Ilan Volkov ποιο είναι το μέλλον της κλασικής μουσικής, ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει η περφόμανς Preemptive Listening των Aura Satz και Mazen Kerbaj, που βασίζεται σε ένα πολυετές ερευνητικό πρότζεκτ σχετικά με τη σειρήνα και τα σήματα συναγερμού.

Αura Satz Facebook Twitter
Αura Satz, Spiral Sound Coil in the studio, 2010. Φωτ.: Paul Winch Furness

«Είναι πιο ευρύ και πλούσιο το φετινό πρόγραμμα και βοηθάει σε αυτό το γεγονός ότι δεν έχουμε κάποιο μεγάλο όνομα, όπως ο Blixa Bargeld π.χ., που να επισκιάζει τα υπόλοιπα», σχολιάζει ο Mιχάλης Μοσχούτης που, μαζί με τον Ilan Volkov και την Anne Hilde Neset, έχει αναλάβει την επιμέλειά του.

«Θα το χαρακτήριζα αρκετά ισορροπημένο. Επίσης, μπορεί να λειτουργήσει σε όλες τις συνθήκες, μια και υπάρχει μια ανησυχία τις τελευταίες ημέρες λόγω της έξαρσης της πανδημίας, αλλά, αν χρειαστεί, μπορεί να έχουμε π.χ. και καθήμενους στην club βραδιά, λόγω του είδους της μουσικής που θα παρουσιαστεί. Αυτό που επιχειρεί να κάνει στην ουσία το Tectonics είναι να βρεθεί η χρυσή τομή που ενώνει όλα αυτά τα μουσικά είδη καθώς συνομιλούν και να ακολουθήσει το ένα το άλλο. Νέα μουσική δεν σημαίνει απαραίτητα κάτι, αλλά κατά κάποιον τρόπο είναι η συνέχεια της κλασικής παράδοσης».

Τι δεν πρέπει να χάσει κανείς:

Klein

klein Facebook Twitter
Klein.

Η Klein είναι μία από τις πιο αλλόκοτες μουσικούς που έχουν εμφανιστεί στο μουσικό προσκήνιο τα τελευταία χρόνια. Το έργο της ξεπερνά οποιαδήποτε κατηγοριοποίηση. Eντελώς απροσπέλαστο, αποτελεί ένα ηχητικό σοκ για γερά νεύρα, γεμάτο παραφωνίες και παραμορφωμένα φωνητικά πίσω από ένα στρώμα με beats, λούπες και πνιχτούς θορύβους.

Στο τελευταίo της άλμπουμ, το «Harmattan», το οποίο θα παρουσιάσει στο πλαίσιο του Tectonics, για πρώτη φορά οι ηχητικές αναζητήσεις ακούγονται προσιτές στον σύγχρονο ακροατή, ενώ συνθέτουν ένα ολοκληρωμένο αποτέλεσμα.

Αυτό που κάνει τον συγκεκριμένο δίσκο ιδιαίτερο είναι ο τρόπος που βουτάει στα άδυτα της κλασικής μουσικής με ένα τολμήρο εγχείρημα το οποίο διευρύνει τα όρια του είδους με αναφορές στο R&B και στο grime. Ο Αμερικανός ποιητής Fred Moten το χαρακτήρισε ως «ένα σάουντρακ επικής εξέγερσης ενάντια σε αρχές και τέλη». Δεν είναι τυχαίο που το «Harmattan» κυκλοφορεί από τη γνωστή δισκογραφική εταιρεία κλασικής μουσικής Pentatone.

Klein - Harmattan

KMRU

Όσα αξίζει να δεις στο φετινό Tectonics Facebook Twitter
Φωτ.: Julia Sellmann

O ΚΜRU είναι το ηλεκτρονικό πρότζεκτ του Joseph Kamaru, που κατάγεται από το Ναϊρόμπι. Βασική φιγούρα της πειραματικής σκηνής της πρωτεύουσας της Κένυας, θεωρείται ένας από τους πιο ανερχόμενους και ιδιοφυείς δημιουργούς στον χώρο της ambient μουσικής, ενώ τα τελευταία τρία άλμπουμ του, «Peel», «Opaquer», and «Jar», ήταν ανάμεσα στα καλύτερα της χρονιάς στο Resident Advisor και DJ Mag.

Στην Ελλάδα μπορεί να αναζητήσει κανείς τη δουλειά του στην εξαιρετική μηνιαία εκπομπή που έχει στο Movement Radio με τίτλο «Palettes». Η πλούσια ηχητική παλέτα του διαμορφώνεται μέσα από τους αυτοσχεδιασμούς του πάνω στον θόρυβο και τα field recordings, ενώ κρύβουν ένα απαράμιλλο συναισθηματικό υπόβαθρο.

Annea Lockwood

annea lockwood Facebook Twitter
H Annea Lockwood στον Δούναβη. Φωτ.: Ruth Anderson

Μία από τις πιο σημαντικές fluxus περφόρμανς της Annea Lockwood ήταν το «Piano Burning», όπου έβαζε φωτιά σε ένα πιάνο και έπαιζε σε αυτό μέχρι που το τύλιξαν οι φλόγες. Την πρωτοπαρουσίασε το 1968, ενώ στο πλαίσιο της ίδιας σειράς έργων έχει τύχει να πνίγει ή να φυτεύει το πιάνο σε διάφορες τοποθεσίες στη Βρετανία ή τις ΗΠΑ.

Πέρα από αυτό, όμως, η δουλειά της διακρίνεται από οικολογικές ανησυχίες. Τo νερό συχνά παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στο έργο της, δημιουργώντας εγκαταστάσεις με ηχητικές χαρτογραφήσεις ποταμών όπως ο Χάτσον στη Νέας Υόρκης, ο Δούναβης και ο Χουσετόνικ στη Μασαχουσέτης, ενώ το «Into the vanishing point», μια από κοινού σύνθεση με το σύνολο Yarn/Wire, αφορά τη μαζική εξαφάνιση πληθυσμών εντόμων.

Σήμερα, στα ογδόντα δύο της, θεωρείται από τις πιο σημαντικές ακαδημαϊκές συνθέτριες που βρίσκονται ακόμα εν ζωή, οπότε κάθε εμφάνισή της είναι γεγονός. Στη Στέγη θα παρουσιάσει αποσπάσματα από το έργο «Spirit Catchers», όπου τέσσερις καλλιτέχνες καλούνται να φέρουν μαζί τους ένα αντικείμενο που έχουν εδώ και πολλά χρόνια και δεν θα το έπαιρναν μαζί τους σε μια μετακόμιση.

Annea Lockwood & Yarn/Wire “Into The Vanishing Point”

Marina Rosenfeld

H εικαστικός και μουσικός Marina Rosenfeld θα παρουσιάσει στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης το νέο της έργο με τίτλο «aABCb», για την υλοποίηση του οποίου έχει συνεργαστεί με τον πιανίστα Marino Formenti.

Το «aABCb» είναι βασισμένο στα σχέδια και στα αντικείμενα μιας πρόσφατης έκθεσής τους που εξετάζει τα όρια της γλυπτικής, της αρχιτεκτονικής και του ήχου. Η πιο γνωστή δουλειά της ήταν το P.A./HARD LOVE μαζί με την Annette Henry, aka Warrior Queen.

Marina Rosenfeld - 'P.A. / Hard Love'

Aya Metwalli

Τελευταία προσθήκη στο line-up, που θα αντικαταστήσει τους Lost Girl, οι οποίοι δυστυχώς ακύρωσαν την εμφάνισή τους στο Ρομάντσο. Γεννημένη στο Κάιρο, αλλά με βάση τη Βηρυτό, μεγάλωσε με τον πατέρα της να παίζει συνέχεια τα τραγούδια της Oυμ Kαλσούμ, χάρη στα οποία αγάπησε το τραγούδι γενικά.

Η καριέρα της εκτοξεύτηκε όταν ανέβασε τα τραγούδια της στο SoundCloud και έγινε viral παίζοντας μόνο με μια ακουστική κιθάρα και τραγουδώντας. Η «Guardian» την αποκάλεσε «μουσικό αίνιγμα», ενώ το «Pitchfork» έγραψε ότι δημιουργεί σαγηνευτική anti-pop με αναφορές στην αραβική μουσική.

Όσα αξίζει να δεις στο φετινό Tectonics Facebook Twitter
Aya Metwalli
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM