Τον περασμένο Ιούλιο και μετά από περισσότερο από έναν χρόνο, η καρδιά του Παρισιού ξεκίνησε πάλι να χτυπάει. Τα εστιατόρια και τα καφέ είχαν ανοίξει, ο κόσμος είχε κάπου να πάει και ήθελε να φορέσει κάτι νέο και διαφορετικό. Τα εμβόλια είχαν καταφθάσει, υπήρχε ελπίδα και μαζί της άνθισε γι’ ακόμη μια φορά και η υψηλή ραπτική.
Μέχρι τον Σεπτέμβρη, όταν και ξεκίνησε η εβδομάδα μόδας για τη σεζόν Άνοιξη/Καλοκαίρι του 2022, το Παρίσι είχε βρει ξανά τον ρυθμό του. Δημοσιογράφοι και influencers αγκαλιάζονταν στον δρόμο, μιλούσαν χωρίς αποστάσεις και οι φωτογράφοι έτρεχαν να απαθανατίσουν εκείνες τις στιγμές, που εμείς οι υπόλοιποι προσποιούμασταν πως είχαμε ξεχάσει. Ένας αποτελεσματικός μηχανισμός επιβίωσης κατά της απομόνωσης είχε πια χαθεί, με την επιστροφή του ενθουσιασμού και του ανθρωπισμού να κυριεύουν ξανά τη μόδα.
Όλες οι υποσχέσεις για ένα καλύτερο μέλλον χάθηκαν με την αιφνίδια έλευση της μετάλλαξης Όμικρον. Τώρα σωρεία από self-tests κατακλύζουν τους άδειους δρόμους του Παρισιού, ενώ oι λέξεις «δείπνο» και «πάρτι» είναι εκτός καθημερινότητας γι’ ακόμη μια φορά.
Παρ’ όλα αυτά η εβδομάδα της υψηλής ραπτικής επέστρεψε στην πατρίδα της, μετρώντας φυσικά απώλειες, καθώς πολλοί σχεδιαστές όπως οι Giorgio Armani και Giambattista Valli προτίμησαν να ακυρώσουν τις επιδείξεις τους είτε να τις παρουσιάσουν διαδικτυακά.
«Με αυτή τη συλλογή ήθελα να αποστασιοποιηθώ από τους κανόνες. Νιώθω πως είναι μια παλιά ιδέα, αρκετά αναχρονιστική. Η ομορφιά δεν έχει καμία κατηγορία. Η ομορφιά δεν είναι τίποτα άλλο, παρά συνειδητοποίηση και αποδοχή. Η ομορφιά έχει καθαρά ανθρωπιστικό χαρακτήρα. Αυτός είναι ο μόνος κανόνας σήμερα» λέει ο Pierpaolo Piccioli, δίνοντας έμφαση στην προσπάθειά του να επιφέρει μια αλλαγή.
Από την πλευρά τους οι σχεδιαστές που επέλεξαν να παρουσιάσουν με τον συνηθισμένο τρόπο τις δημιουργίες τους επιδίωξαν να εντυπωσιάσουν το κοινό, έχοντας VIP προσωπικότητες στις πρώτες σειρές και εντυπωσιακά set ups στους χώρους που φιλοξένησαν τα σόου. Όμως οι συλλογές τους έμοιαζαν λίγο-πολύ με έναν επικήδειο λόγο, αφιερωμένο στην ελπίδα, η οποία αργοσβήνει γι’ ακόμη μια φορά.
Καθώς ένα ασπρόμαυρο και μουντό πέπλο δημιουργικότητας κάλυπτε τις συλλογές που αποκαλύπτονταν από την αρχή της εβδομάδας, την Τετάρτη 26 Ιανουαρίου το πιο κεντρικό σημείο της πρωτεύουσας της μόδας, η Place Vendôme γέμισε ξαφνικά φως και αισιοδοξία για το μέλλον της haute couture.
O Pierpaolo Piccioli του οίκου Valentino παρουσίασε τη δική του οπτική για τη σεζόν Spring/Summer 2022. Μια συλλογή που καταρρίπτει τον κανόνα της στερεοτυπικής ομορφιάς και καλωσορίζει την ετερογένεια, με όλες τις εκφάνσεις της, σε μια ευρεία κλίμακα.
«H Prêt-à-Porter απεικονίζει την πραγματικότητα ως ένα πλαίσιο, ένα συναίσθημα, μια στιγμή, που θα εξελιχθεί σε κάτι ελαφρώς διαφορετικό μέσα σε λίγα λεπτά. Αντίθετα, η υψηλή ραπτική συμβάλλει στο να καλλιεργήσουμε τη συνείδησή μας. Αυτό που βλέπετε σε μια επίδειξη υψηλής ραπτικής εκφράζει ένα είδος αιωνιότητας» τονίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής καθώς ξεκινάει να μας εξηγεί την πορεία δημιουργίας της συλλογής του στην τηλεφωνική μας επικοινωνία.
Πράγματι, οι εποχιακές Ready-to-Wear συλλογές μπορούν εύκολα να απεικονίσουν και να επικοινωνήσουν τις αλλαγές που συμβαίνουν στο κοινωνικό σύνολο επειδή είναι ευμετάβολες. Αντίθετα, η υψηλή ραπτική χρειάζεται χρόνο για να προσαρμοστεί στις μεγάλες αλλαγές.
Αυτή τη φορά ο σχεδιαστής παρουσίασε μια αρκετά περίπλοκη και πρωτοπόρα για το είδος ιδέα, η οποία πρεσβεύει όλες τις αξίες της σύγχρονης μόδας και κοινωνίας. Για τον ίδιο το σώμα αποτελεί την αρχή και το τέλος, την πραγματικότητα της τέχνης του, αλλά και την απόλυτη ελευθερία.
Γι’ αυτό τον λόγο η «Anatomy of Couture» συλλογή του Valentino είναι αφιερωμένη σε αυτό (στο σώμα), αλλά και στη διαφορετικότητα, την αληθινή και αειθαλή ομορφιά.
«Η παλιομοδίτικη, κλασική ανατομία της ραπτικής ήταν πάντα περιορισμένη από μια συγκεκριμένη ορολογία. Προοριζόταν για μια ψηλή και αδύνατη γυναίκα, πιθανώς Καυκάσια. Κατά την άποψή μου, αυτή η ανατομία έχει ήδη αλλάξει εδώ και πολύ καιρό, και ήρθε η ώρα να το κάνω αυτό εμφανές στην πασαρέλα» δηλώνει.
Θέλοντας να σπάσει κάθε κατεστημένο το οποίο παρέμεινε βαθιά ριζωμένο στη φιλοσοφία της υψηλής ραπτικής, ο Pierpaolo Piccioli δούλεψε με δέκα in house μοντέλα διαφορετικών εθνικοτήτων, ηλικιών και διαστάσεων (τη στιγμή που άλλοι οίκοι μόδας χρησιμοποιούν ένα), και πάνω τους δόμησε τα ρούχα που παρουσιάστηκαν μετέπειτα στο catwalk.
Το αποτέλεσμα όλων αυτών των μηνών, γεμάτων από μακροχρόνια fittings και ατελείωτες ώρες ραψίματος στο χέρι, παρουσιάστηκε στο κεντρικό atelier του οίκου στο Παρίσι, με την Kristen McMenamy να ανοίγει το show κατεβαίνοντας τις επιβλητικές σκάλες με ένα μαύρο κοντό φόρεμα, ενώ στη συνέχεια ακολούθησαν άλλα μοντέλα παλιότερων δεκαετιών και μεγαλύτερα σε ηλικία από αυτή που ορίζει ο άτυπος κανόνας της υψηλής ραπτικής.
Γυναίκες και άντρες όπως οι Marie Sophie Wilson, Lara Stone, Violetta Sanchez, Lynn Koster, και Jon Kortajarena γέμισαν την πασαρέλα με την αυτοπεποίθησή την οποία κατέχουν μέσα από την πείρα ετών, τη στιγμή που γυναίκες με καμπύλες πλουσιότερες από τα συνηθισμένα skinny μοντέλα την κατακτούσαν φορώντας αισθησιακά φορέματα από βελούδο και κεντημένες παγέτες, κάνοντας ταυτόχρονα τη διαφορά από όλα τα standards που είχε ορίσει η ίδια η βιομηχανία της μόδα τις τελευταίες δεκαετίες.
«Με αυτή τη συλλογή ήθελα να αποστασιοποιηθώ από τους κανόνες. Νιώθω πως είναι μια παλιά ιδέα, αρκετά αναχρονιστική. Η ομορφιά δεν έχει καμία κατηγορία. Η ομορφιά δεν είναι τίποτα άλλο, παρά συνειδητοποίηση και αποδοχή. Η ομορφιά έχει καθαρά ανθρωπιστικό χαρακτήρα. Αυτός είναι ο μόνος κανόνας σήμερα» λέει ο Pierpaolo Piccioli, δίνοντας έμφαση στην προσπάθειά του να επιφέρει μια αλλαγή.
Έναν νέο τρόπο για να δημιουργούμε υψηλή ραπτική μέσα στον χώρο, θα μπορούσαμε να πούμε. Μια νέα ιδέα βαθιά ριζωμένη στον ανθρωπισμό, τη μοναδικότητα, την αυθεντικότητα, τα συναισθήματα και τη μαγεία του ονείρου. Εκείνου που κάθε άτομο μπορεί να βιώσει μόνο όταν είναι ελεύθερο, χωρίς περιορισμούς και κατευθυντήριες γραμμές.