«Ζούμε σε μια εντελώς νέα εποχή»: Θα μας θάψει όλους ο Κίσινγκερ;

«Ζούμε σε μια εντελώς νέα εποχή»: Θα μας θάψει όλους ο Κίσινγκερ; Facebook Twitter
Ο Κίσινγκερ ζει και βασιλεύει σαν αθάνατο Γκόλεμ και εκτός συγκλονιστικού απρόοπτου του χρόνου θα τα εκατοστήσει – κυριολεκτικά. Φωτ.: ΕΡΑ
0

ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΠΕΡΙΜΕΝΑ να συμπληρώσω μισό αιώνα ζωής και ακόμα να παρεμβαίνει στη «διεθνή γεωπολιτική σκακιέρα» ο Κίσινγκερ, που στα τέλη του μήνα κλείνει αισίως (ή ανοσίως) τα 99. Κι όμως, νάτος και πάλι στην επιφάνεια αυτός ο αιώνιος «γκουρού της διπλωματίας», ο ινστρούχτορας του realpolitik κυνισμού, ο μέγας χειραγωγός εθνικών και διεθνών κρίσεων, ο αρχιερέας του ψυχρού πολέμου ή, σύμφωνα με άλλους, ένας κατά συρροή «εγκληματίας πολέμου».

Αυτή τη φορά αφορμή ήταν η βαρυσήμαντη συνέντευξή του που δημοσιεύτηκε πριν από τρεις μέρες στους Financial Times γύρω από τις προοπτικές του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και της ανθρωπότητας γενικότερα, στο πλαίσιο ενός νέου ψυχρού πολέμου, με τους ίδιους πρωταγωνιστές (ΗΠΑ/Δύση, Ρωσία, Κίνα).   

«Έχουμε να κάνουμε πλέον με τεχνολογίες που μπορούν να επιτύχουν επίπεδα καταστροφής που δεν μπορούμε καν να διανοηθούμε. Και το περίεργο στην παρούσα κατάσταση είναι ότι τα όπλα πολλαπλασιάζονται και στις δύο πλευρές, και κάθε χρόνος που περνά γίνονται ακόμα πιο εξελιγμένα. Δεν γίνεται όμως καμία συζήτηση διεθνώς για το τι θα συμβεί αν τα όπλα αυτά πράγματι χρησιμοποιηθούν».

Κατά τη συνέντευξη μοιάζει να αναρωτιέται κι ο ίδιος αν «η κλιμάκωση του πολέμου θα σημάνει τη χρήση όπλων που στα 70 χρόνια της ύπαρξής τους δεν έχουν χρησιμοποιηθεί ποτέ». «Αν περάσουμε αυτή τη γραμμή, αυτό θα είναι ένα γεγονός τεράστιας σημασίας».

Και παρακάτω, στο ίδιο δυστοπικό μοτίβο που επειδή προέρχεται από εκείνον σου προκαλεί ένα είδος οντολογικού τρόμου: «Έχουμε να κάνουμε πλέον με τεχνολογίες που μπορούν να επιτύχουν επίπεδα καταστροφής που δεν μπορούμε καν να διανοηθούμε. Και το περίεργο στην παρούσα κατάσταση είναι ότι τα όπλα πολλαπλασιάζονται και στις δύο πλευρές, και κάθε χρόνος που περνά γίνονται ακόμα πιο εξελιγμένα. Δεν γίνεται όμως καμία συζήτηση διεθνώς για το τι θα συμβεί αν τα όπλα αυτά πράγματι χρησιμοποιηθούν. Ζούμε σε μια εντελώς νέα εποχή και εξακολουθούμε να παραμελούμε αυτό το σενάριο». 

Στο βιβλιαράκι του, που είχε κυκλοφορήσει το 2001 με τίτλο «Η Δίκη του Χένρι Κίσινγκερ», ο συχωρεμένος ο Κρίστοφερ Χίτσενς ζητούσε να απαγγελθούν στον άνθρωπο που, μεταξύ άλλων, είχε εμπλακεί στα πραξικοπήματα στη Χιλή ή στην Αργεντινή, στους βομβαρδισμούς αμάχων στο Βιετνάμ και στην Καμπότζη, στην τουρκική εισβολή στην Κύπρο, στη γενοκτονία στο Ανατολικό Τιμόρ, κατηγορίες «για εγκλήματα πολέμου, για εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, και για μια σειρά από παραβιάσεις του κοινού, εθιμικού ή διεθνούς ποινικού κώδικα, όπως συνωμοσία με στόχο τη δολοφονία, την απαγωγή και τον βασανισμό».  

Με λάθος τύπο τα είχε βάλει ο Χίτσενς (που λίγο αργότερα έκανε κι αυτός τη μεγαλοπρεπή «πατάτα» του, υποστηρίζοντας φανατικά τη δικαιολογία των «όπλων μαζικής καταστροφής» που χρησιμοποιήθηκε για την εισβολή στο Ιράκ), ο οποίος πέθανε δέκα χρονιά μετά, στα 62 του, από καρκίνο στον οισοφάγο.

Λίγα χρόνια αργότερα θα έκλεινε και η ιστορική εβδομαδιαία εφημερίδα της Νέας Υόρκης Village Voice, που τον ίδιο περίπου καιρό που κυκλοφόρησε το βιβλίο του Χίτσενς είχε χαρακτηρίσει στο εξώφυλλό της τον Κίσινγκερ «Μιλόσεβιτς του Μανχάταν».

Ο ίδιος βέβαια ζει και βασιλεύει σαν αθάνατο Γκόλεμ και εκτός συγκλονιστικού απρόοπτου (ή επιβεβαίωσης των χειρότερων σεναρίων περί «πυρηνικής» κλιμάκωσης) του χρόνου θα τα εκατοστήσει – κυριολεκτικά.  




 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ