Ο ΝΤΡΑΓΚΙ ΖΗΤΗΣΕ ΚΑΤΑΠΑΥΣΗ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣ
Ο Ιταλός πρωθυπουργός Μάριο Ντράγκι ζήτησε να υπάρξει επειγόντως κατάπαυση του πυρός στην Ουκρανία, ώστε να ξεκινήσουν σοβαρές διαπραγματεύσεις για τον τερματισμό του πολέμου που ξεκίνησε με την τελευταία εισβολή της Ρωσίας πριν από σχεδόν τρεις μήνες.
Η κατάπαυση του πυρός πρέπει να επιτευχθεί το συντομότερο δυνατό», αναφέρει το Reuters ότι ο Ντράγκι δήλωσε στην Άνω Βουλή της Γερουσίας στη Ρώμη, ανοίγοντας μια συζήτηση για τον ρόλο της Ιταλίας στην υποστήριξη της Ουκρανίας, η οποία δημιουργεί αυξανόμενες εντάσεις στην κυβερνητική πλειοψηφία.
Ο Ντράγκι είπε ότι είναι σημαντικό να διατηρηθεί η πίεση στη Ρωσία μέσω οικονομικών κυρώσεων «επειδή πρέπει να φέρουμε τη Μόσχα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων».
Ο Ιταλός πρωθυπουργός επανέλαβε όσα είχε πει πριν από λίγες μέρες στον πρόεδρο των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, στη συνάντησή τους στον Λευκό Οίκο.
Εξ όσων γνωρίζω, είναι η πρώτη φορά που ακούγεται σε Βουλή η πρόταση να υπάρξει κατάπαυση του πυρός στην Ουκρανία, και να τερματιστεί ο πόλεμος. Κατά πάσα πιθανότητα, δεν θα είναι και η τελευταία. Η Ιταλία είναι από τις μεγάλες δυνάμεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ο Μάριο Ντράγκι από τους πιο αξιοσέβαστους ευρωπαίους πολιτικούς.
Πηγή: The Guardian
• • •
ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΟΥΣ
Όχι ότι νοιάζεται κανείς, ούτε ότι συνάγονται πολιτικά συμπεράσματα. Οι φοιτητικές εκλογές έχουν δυστυχώς εκφυλιστεί σε τέτοιο βαθμό ώστε προεκλογικά οι με μπόλικη ειρωνεία προβλέψεις αφορούν μόνο τις διαφορές στα αποτελέσματα που θα δώσουν οι φοιτητικές παρατάξεις.
Ο φοιτητικός συνδικαλισμός λέγεται πως είναι σχολείο πολιτικής ωρίμανσης τού κατά τεκμήριο πιο εκλεκτού τμήματος της κοινωνίας. Ως τέτοιο, ανέκαθεν αποτελούσε πηγή άντλησης στελεχών που θα επάνδρωναν όλα τα κόμματα.
Μεγαλώνοντας, οι νέοι ωριμάζουν, αναθεωρούν απόψεις και απορρίπτουν κακές πρακτικές. Όχι όλοι, ούτε καν οι περισσότεροι. Η κουλτούρα που διαποτίζει τα σημερινά φοιτητικά συνδικαλιστικά στελέχη και αυριανό πολιτικό προσωπικό δεν ξερριζώνεται εύκολα. Όταν χρειαστεί, και αυτό δεν συμβαίνει σπανίως, θα βγει στην επιφάνεια. Όσοι την έχουν εμπεδώσει καλά, μάλλον κερδισμένοι βγαίνουν, μας αρέσει δεν μας αρέσει. Το αν χάνει συνολικά η χώρα είναι, βεβαίως, ψιλά γράμματα.
• • •
ΕΓΙΝΕ ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΗ;
Η Φινλανδία αντιτίθεται στην ανάπτυξη πυρηνικών όπλων από το ΝΑΤΟ ή στη δημιουργία στρατιωτικών βάσεων στο έδαφός της, ακόμη και αν επιτύχει την προσπάθειά της να ενταχθεί στη συμμαχία, δήλωσε η πρωθυπουργός της Φιλανδίας, Σάνα Μαρίν, σε συνέντευξή της στην ιταλική Corriere della Sera.
Η είδηση, που μετέδωσε το πρακτορείο Reuters, έκανε τον γύρο του κόσμου και προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις.
Χθες, η Μαρίν έγραψε σε τουίτ της: «Το Reuters παραποίησε και πάλι τα σχόλιά μου. Δεν έκλεισα την πόρτα σε οποιεσδήποτε μελλοντικές λύσεις όσον αφορά την ένταξη στο ΝΑΤΟ, αλλά περιέγραψα ότι η Φινλανδία επικεντρώνεται τώρα στις διαπραγματεύσεις για την ένταξη. Ζητήσαμε από το Reuters να προβεί σε διόρθωση».
Τελικά, το Reuters διόρθωσε το ρεπορτάζ του, διευκρινίζοντας ότι το ΝΑΤΟ, και όχι η Φινλανδία, δεν ενδιαφέρεται να τοποθετήσει πυρηνικά όπλα ή βάσεις στη Φινλανδία.
Το σφάλμα του Reuters προκάλεσε μια μικρή ταραχή παγκοσμίως. Και το «παραποίησε και πάλι τα σχόλιά μου» της Σάνα Μαρίν μας βάζει σε σκέψεις.
• • •
ΡΩΣΟ-ΟΥΚΡΑΝΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΙΣ ΚΑΝΝΕΣ
Εκπρόσωποι του ουκρανικού κινηματογράφου ζήτησαν χθες στις Κάννες τον πλήρη αποκλεισμό των ρωσικών ταινιών διεθνώς, περιλαμβανομένων και εκείνων του Κίριλ Σερεμπρένικοφ, μία ημέρα μετά την έναρξη του διαγωνιστικού τμήματος από τον τελευταίο. «Πραγματικά πιστεύουμε πως ό,τι είναι ρωσικό πρέπει να διαγραφεί», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP) ο ουκρανός παραγωγός ταινιών, Άντριου Φίζακ, σε συνέδριο για τη «ρωσική προπαγάνδα» που διοργάνωσε το περίπτερο των ΗΠΑ στην Αγορά Κινηματογράφου.
Ο Σερεμπρένικοφ συμμετέχει στις Κάννες με την ταινία «Η γυναίκα του Τσαϊκόφσκι», η οποία αναφέρεται στην ομοφυλοφιλία του Ρώσου συνθέτη.
Όσον αφορά την ταινία, ο Φίζακ δήλωσε ότι ο σκηνοθέτης της «Σερεμπρένικοφ, δεν είναι αντίπαλος, καθόλου» και ότι «όλη του η καριέρα χρηματοδοτείται από χρήματα της ρωσικής κυβέρνησης». Αργότερα μέσα στην ημέρα, ο Ρώσος σκηνοθέτης υπερασπίστηκε τον εαυτό του λέγοντας: «Η ταινία χρηματοδοτήθηκε από ανεξάρτητες ρωσικές εταιρείες, ιδιωτικά κεφάλαια... Καταλαβαίνω απόλυτα γιατί λένε όσα λένε, επειδή βρίσκονται σε μια τρομερή κατάσταση... Γι' αυτούς είναι δύσκολο ακόμη και να ακούνε ρωσικά... αλλά το να διώξουμε τη ρωσική κουλτούρα θα ήταν τεράστιο λάθος».
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών αποφάσισε να μην φιλοξενήσει καμία επίσημη ρωσική εκπροσώπηση ή Ρώσους που υπερασπίζονται τις θέσεις του Κρεμλίνου για την Ουκρανία. Ο επικεφαλής του Φεστιβάλ, Τιερί Φρεμώ, υπερασπίστηκε την ιδέα της φιλοξενίας Ρώσων αντιφρονούντων τη Δευτέρα, υποστηρίζοντας ότι η ιδέα ενός «ολικού μποϊκοτάζ» είχε ζητηθεί «όχι από τις ουκρανικές αρχές αλλά από τους ultras, ανθρώπους που είναι πολύ ριζοσπαστικοί».
Ο 52χρονος Σερεμπρένικοφ, έλαβε τον Μάρτιο άδεια να φύγει από τη Ρωσία, όπου είχε κριθεί ένοχος το 2020 για υπεξαίρεση χρημάτων στο θέατρο Gogol Centre της Μόσχας, και βρισκόταν σε κατ’ οίκον περιορισμό. Οι υποστηρικτές του υποστηρίζουν ότι η καταδίκη ήταν εκδίκηση για την κριτική που άσκησε στον αυταρχισμό και την ομοφοβία του Βλαντίμιρ Πούτιν. Στις αρχές Απριλίου, το ρωσικό θέατρο Μπολσόι ακύρωσε τις παραστάσεις που σκηνοθέτησε.
Σε συνεντεύξεις του τον Μάρτιο, ο Σερεμπρένικοφ δήλωσε ότι αισθάνθηκε «μόνο φρίκη, θλίψη, ντροπή, πόνο» για τη στρατιωτική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, και τάχθηκε κατά του μποϊκοτάζ των ρωσικών ταινιών: «Η ρωσική κουλτούρα έχει να κάνει με την ευθραυστότητα της ζωής. Έχει να κάνει με ανθρώπους που βρίσκονται υπό καταπίεση. Που αγωνίζονται για την αλήθεια ή τη δικαιοσύνη. Αυτή είναι η πραγματική κουλτούρα. Όχι ιδεολογική κουλτούρα. Όχι προπαγάνδα. Νομίζω ότι δεν είναι καλό να μποϊκοτάρουμε αυτού του είδους την κουλτούρα».
Όσο κατανοητά να είναι τα κίνητρά τους, η εξτρεμιστική θέση ορισμένων Ουκρανών ότι όλη η ρωσική κουλτούρα πρέπει να εξοβελιστεί από παντού είναι και εσφαλμένη και δεν βοηθάει τη χώρα τους.
Πηγή: Le Monde, Variety, The Criterion Collection
• • •
Η ΛΕΥΚΟΡΩΣΙΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΕ ΤΟ 1984 ΤΟΥ ΟΡΓΟΥΕΛ
Η Λευκορωσία απαγόρευσε την πώληση του δυστοπικού μυθιστορήματος του Τζορτζ Όργουελ «1984», σύμφωνα με τη Nasha Niva, μια από τις παλαιότερες εβδομαδιαίες εφημερίδες της χώρας.
Η εφημερίδα αναφέρει ότι στις 17 Μαΐου οι δυνάμεις ασφαλείας συνέλαβαν τον εκδότη Andrei Yanushkevich και κατάσχεσαν 200 βιβλία.
Το βιβλίο είχε απαγορευτεί στη Λευκορωσία και σε ολόκληρη την ΕΣΣΔ μέχρι το 1987. Η πρώτη έκδοση στη Λευκορωσία κυκλοφόρησε το 1992, ο εκδοτικός οίκος Januszkiewicz κυκλοφόρησε μια νέα έκδοση το 2020, και μια τρίτη το 2021. Το βιβλίο βρίσκεται σταθερά στη λίστα των μπεστ σέλερ στη χώρα.
Πηγή: Nasha Niva, MSN
• • •
Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ