Τι παριστάνει ο Γάλλος φιλόσοφος «με το τέλειο μαλλί» στο ουκρανικό μέτωπο;

Τι παριστάνει ο Γάλλος φιλόσοφος «με το τέλειο μαλλί» στο ουκρανικό μέτωπο; Facebook Twitter
«Ο Θεός είναι νεκρός, αλλά τα μαλλιά μου είναι τέλεια»
0

Στο νέο του ντοκιμαντέρ που φέρει ως τίτλο το γνωστό σύνθημα υποστήριξης του ουκρανικού αγώνα ("Slava Ukraini"), ο Μπερνάρ-Ανρί Λεβί, ο πλέον διάσημος και επιφανής Γάλλος διανοούμενος, εμφανίζεται να αποφεύγει τα πυρά Ρώσων ελεύθερων σκοπευτών στην Ουκρανία, φορώντας με χαλαρό και αδιάφορο στυλ ένα χακί αλεξίσφαιρο γιλέκο πάνω από ένα κομψό κοστούμι.

Σε μια άλλη σκηνή, τον βρίσκουμε στην Οδησσό να έχει επιβιβαστεί σε ουκρανικό σκάφος που σαρώνει τη Μαύρη Θάλασσα αναζητώντας ρωσικές νάρκες, με τη χαίτη των γκρίζων μαλλιών του να ανεμίζει απαλά στον άνεμο. Σε άλλα στιγμιότυπα της ταινίας, επιθεωρεί ανατιναγμένες πολυκατοικίες στο Κίεβο, κατεβαίνει σε χαρακώματα στο Σλόβιανσκ μαζί Ουκρανούς στρατιώτες και παρηγορεί μια μητέρα της οποίας ο μικρός γιος έχει τόσο τραυματιστεί ψυχολογικά από τον πόλεμο, ώστε έχει πάψει να μιλάει.

Είναι εύκολο να απορρίψει κανείς τον Λεβί –  και πολλοί το κάνουν – ως έναν 74χρονο απερίσκεπτο τουρίστα του πολέμου ή ως έναν πλούσιο κληρονόμο που παριστάνει τον ήρωα ταινιών δράσης καθώς οι ρωσικοί πύραυλοι πέφτουν βροχή στο Κίεβο, στο Χάρκοβο και στη Μαριούπολη. Οφείλει όμως να αναγνωρίσει ότι, αντί να περάσει τους τελευταίους δώσεκα μήνες στο γεμάτο ακριβά έργα τέχνης σπίτι του στη δεξιά όχθη του Σηκουάνα ή να απολαύσει τη συνταξιοδότησή του στο παλάτι του 18ου αιώνα που διατηρεί στο Μαρακές, αυτός αποφάσισε να αψηφήσει τις ρωσικές επιθέσεις, τον ίλιγγο και αυτό που ο ίδιος αποκαλεί φυσική του τάση για μελαγχολία, προκειμένου να γυρίσει αυτήν την ταινία για την Ουκρανία.

Είναι εύκολο να απορρίψει κανείς τον Λεβί –  και πολλοί το κάνουν – ως έναν 74χρονο απερίσκεπτο τουρίστα του πολέμου ή ως έναν πλούσιο κληρονόμο που παριστάνει τον ήρωα ταινιών δράσης καθώς οι ρωσικοί πύραυλοι πέφτουν βροχή στο Κίεβο, στο Χάρκοβο και στη Μαριούπολη.

Ήταν, όπως δηλώνει ο ίδιος, απολύτως απαραίτητο να υποστηρίξει την Ουκρανία σε μια σύγκρουση που θεωρεί ότι δεν είναι τίποτα λιγότερο από μια μάχη για το μέλλον της Ευρώπης, του παγκόσμιου φιλελευθερισμού και του δυτικού πολιτισμού.

«Στην Ουκρανία, είχα για πρώτη φορά την αίσθηση ότι ο κόσμος που ήξερα, ο κόσμος στον οποίο μεγάλωσα, ο κόσμος που θέλω να αφήσω στα παιδιά και τα εγγόνια μου, μπορεί να καταρρεύσει», είπε κατά τη διάρκεια συνέντευξής του στο ξενοδοχείο Carlyle της Νέας Υόρκης νωρίτερα αυτό το μήνα, την οποία εμπλούτισε με αναφορές στον Κλαούζεβιτς, τον Χέγκελ και τη βιεννέζικη λογοτεχνία.

Φιλόσοφος, συγγραφέας, τηλεοπτική προσωπικότητα και κινηματογραφιστής, ο Λεβί είναι μια κατεξοχήν γαλλική εφεύρεση σε μια χώρα που αποθεώνει τους επιφανείς διανοούμενούς της σα να είναι ποπ σταρ. Είναι τόσο πανταχού παρών στη Γαλλία ώστε είναι γνωστός απλά ως B.H.L., με τα αρχικά του να θυμίζουν κάποια γαλλική μάρκα πολυτελείας. Είναι επίσης μια βαθιά διχαστική φιγούρα, που χλευάζεται από πολλούς ως ναρκισσιστής ντιλετάντης και ως φιλόσοφος της ατάκας.  

Ο ίδιος ο 74χρονος φιλόσοφος εμφανίζεται αποστασιοποιημένος από τις επικρίσεις, θεωρώντας ότι το έργο του αποτελεί «ένα ανώτερο κάλεσμα». «Το ηθικό κάλεσμα δεν σιωπά ποτέ για μένα», δηλώνει. «Υποθέτω ότι κάποια στιγμή δεν θα έχω πλέον τη δύναμη να απαντήσω».

Το "Slava Ukraini" γυρίστηκε τον περασμένο χρόνο κατά τη διάρκεια περισσότερων από δέκα ταξιδιών που πραγματοποίησε ο Λεβί στην Ουκρανία και έκανε πρεμιέρα στη Γαλλία στις 22 Φεβρουαρίου. Η ταινία (η δεύτερη που έκανε για τον πόλεμο εκεί) έχει αποσπάσει επαίνους για την αδυσώπητη απεικόνιση της φρίκης του πολέμου. Γιατί όμως φοράει επώνυμα κοστούμια σε μια εμπόλεμη ζώνη; «Το ντύσιμο δεν είναι σημαντικό, αλλά είναι ένα από τα μικρά σημάδια σεβασμού προς τον λαό της Ουκρανίας», εξηγεί ο ίδιος.

Ωστόσο, συνεχίζει να συγκεντρώνει έντονες αντιπάθειες. Έχει επικριθεί για την ανοιχτή υποστήριξή του προς τον Ρομάν Πολάνσκι και τον Ντομινίκ Στρος Καν, του έχει επιτεθεί  με τούρτες τουλάχιστον οκτώ φορές ένας Βέλγος ακτιβιστής που στοχεύει τις πομπώδεις προσωπικότητες, και είναι το αντικείμενο τεσσάρων καυστικών βιογραφιών. Συχνά του αποδίδεται ένας αφορισμός τον οποίον ο ίδιος αρνείται ότι έχει εκστομίσει παρ’ όλα αυτά δηλώνει ότι τον βρίσκει αστείο: «Ο Θεός είναι νεκρός, αλλά τα μαλλιά μου είναι τέλεια».

Ο Λεβί λέει ότι η πίστη του στη δύναμη των ατόμων να αφυπνίσουν τον κόσμο εδραιώθηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου στη Βοσνία τη δεκαετία του 1990, όταν πήγε στο Σεράγεβο. Αρχικά ήθελε να οργανώσει μια διεθνή ταξιαρχία για να βοηθήσει τις μουσουλμανικές βοσνιακές δυνάμεις που πολεμούσαν τους Σέρβους, αλλά αποφάσισε ότι θα ήταν πιο αποτελεσματικός κάνοντας μια ταινία. Ο πατέρας του, ο οποίος τον παρακαλούσε να μην πάει στη Βοσνία, χρηματοδότησε τελικά την παραγωγή, η οποία βοήθησε να χυθεί φως στις θηριωδίες των Σέρβων κατά των μουσουλμάνων.

«Η Βοσνία μου έδειξε ότι οι ιδέες έχουν σημασία, οι λέξεις μπορούν να κάνουν τη διαφορά, οι υπεύθυνοι για την λήψη των αποφάσεων μπορούν να μεταπειστούν και τα άτομα μπορούν να γίνουν ένας κόκκος άμμου που μπλοκάρει τη μηχανή», λέει.

Το 2011, σε ένα διάστημα περίπου δύο εβδομάδων, ο Λεβί έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο να πειστεί ο πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί να παρέμβει στη Λιβύη, βοηθώντας να ανοίξει ο δρόμος για τη Γαλλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και το ΝΑΤΟ να υποστηρίξουν μια νεοσύστατη ομάδα της αντιπολίτευσης και να διεξάγουν έναν πόλεμο που βοήθησε στην ανατροπή του Λίβυου ηγέτη, συνταγματάρχη Μουαμάρ αλ Καντάφι. Ο Λεβί είχε δηλώσει ότι η επέμβαση ήταν το «σωστό πράγμα που έπρεπε να γίνει», κάποιοι όμως επισημαίνουν ότι έκτοτε η κατάσταση στη Λιβύη υποτροπίασε αγρίως και η χώρα οδηγήθηκε σε μακελειό.

Αν και ο Λεβί συνδέεται στενά με την γαλλική κουλτούρα, έχει δηλώσει ότι τα δύο υψηλά πρότυπά του ήταν ανέκαθεν ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ, ο επιβλητικός λογοτέχνης της δράσης που κάλυψε τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο, και ο Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ, ο πρίγκηπας της αλκοολικής Τζαζ Εποχής της τζαζ εποχής του Παρισιού της δεκαετία του 1920. Όπως είπε χαρακτηριστικά στην πρόσφατη συνέντευξή του, «μου αρέσει να σκέφτομαι με τα πόδια μου, με τα χέρια μου, με τα πνευμόνια μου, με τη σάρκα μου».

Με στοιχεία από τους The New York Times

Τι διαβάζουμε σήμερα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Ονομάζομαι Μαχμούντ Χαλίλ και είμαι πολιτικός κρατούμενος»

Τι διαβάζουμε σήμερα / «Ποιος έχει το δικαίωμα να έχει δικαιώματα;»

Ο Παλαιστίνιος μεταπτυχιακός φοιτητής του Κολούμπια και κάτοχος πράσινης κάρτας, που συνελήφθη και κρατείται από τις αμερικανικές αρχές, υπαγόρευσε προς την οικογένειά και τους φίλους του την παρακάτω επιστολή, η οποία δημοσιεύτηκε στον Guardian.
LIFO NEWSROOM
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Μυθολογίες / «Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Ο σκηνοθέτης που μόλις παρουσίασε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, το «Κρέας», μοιράζεται μια λίστα που περιλαμβάνει από ρουμάνικο νέο κύμα μέχρι την ταινία με το πιο αταίριαστο ζευγάρι στην ιστορία του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η Εύα Κοταμανίδου μιλά για τα γυρίσματα του «Θιάσου» και για το μεγαλείο του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Σαν Σήμερα / Εύα Κοταμανίδου: «Όλοι είχαμε μια έγνοια, ότι γυρίζοντας την ταινία αυτή κάναμε μια ουσιαστική αντίσταση»

Η ηθοποιός που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1936 είχε καταγράψει τις αναμνήσεις της από την ιστορική ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου στην οποία πρωταγωνιστούσε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK «Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων 

Οθόνες / «Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων 

Οι σημερινοί έφηβοι μεγαλώνουν σε ένα τρομακτικό χάος πληροφορίας και επιρροών που τους διαμορφώνουν, χωρίς τον έλεγχο της οικογένειάς τους. Μια βρετανική σειρά στο Netflix θέτει ερωτήματα για τους λόγους που οδηγούν σε ακραίες καταστάσεις - προσοχή, περιέχει spoiler.
M. HULOT
Ariane Labed: «Δεν με ενδιαφέρει να σκίσω το γυναικείο σώμα στις ταινίες μου, το σέβομαι»

Οθόνες / Ariane Labed: «Δεν με ενδιαφέρει να σκίσω το γυναικείο σώμα στις ταινίες μου· το σέβομαι»

Με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης της μεγάλου μήκους ταινίας -στην οποία υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία-, την κινηματογραφική διασκευή του γοτθικού μυθιστορήματος Sisters της Ντέιζι Τζόνσον, η Ariane Labed μιλάει στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για το σινεμά που την εξιτάρει και την κάνει να ρισκάρει.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι ταινίες της εβδομάδας: O Σόντερμπεργκ ξαναχτυπά και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: O Σόντερμπεργκ ξαναχτυπά και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή η κινηματογραφική εβδομάδα έχει να μας δώσει το φοβερό δίδυμο Μπλάνσετ-Φασμπέντερ, την αδικημένη από τα Όσκαρ ερμηνεία της Μαριάν Ζαν-Μπατίστ στο Hard Truths και ένα αριστουργηματικό ντοκιμαντέρ που ήταν υποψήφιο για αγαλματίδιο.
THE LIFO TEAM
Γιατί έφυγα από την Ουάσιγκτον Ποστ

Τι διαβάζουμε σήμερα / Γιατί έφυγα από την Ουάσιγκτον Ποστ

Μετά από σαράντα χρόνια στην εφημερίδα, η αρθρογράφος γνώμης της Washington Post Ρουθ Μάρκους υπέβαλλε προχθές την παραίτησή της και εξηγεί στο κείμενο που δημοσιεύεται στο New Yorker γιατί δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς.
THE LIFO TEAM