Amken: Τhrash metal στην Αθήνα του 2022

Amken: Τhrash metal στην Αθήνα του 2022 Facebook Twitter
Φωτο: Freddie F./LifO
0

Το thrash metal στην Ελλάδα δεν σταμάτησε ποτέ να είναι συναρπαστικό. Οι Amken είναι από τις μπάντες που συνεχίζουν να δισκογραφούν, να παίζουν live στη μετα-Covid εποχή, να βγαίνουν στο εξωτερικό για εμφανίσεις και να αποδεικνύουν πως εξακολουθεί να υπάρχει αξιόλογη νέα thrash metal σκηνή. Από τους Flames (1986) και την αναβίωση του είδους με τους Suicide Angels (2010) μέχρι τους Amken, η πορεία του thrash στην Ελλάδα είναι συναρπαστική.

Ο Γιάννης (στην κιθάρα και στη φωνή), ο Βάνιας (στην κιθάρα και τα δεύτερα φωνητικά), ο Διονύσης (στο μπάσο) και ο Χάρης (στα ντραμς) ρυθμίζουν χαλαροί τον ήχο, τεστάρουν τα μικρόφωνα και κουρδίζουν τις κιθάρες τους, αφού πρώτα μου δίνουν ακουστικά για να μην κουφαθώ, όπως λένε, από αυτό που θα ακολουθήσει στο στούντιο. Ετοιμάζονται για την πρόβα τους στο στούντιο όπου δουλεύουν τα κομμάτια τους στο Μεταξουργείο. Λίγα λεπτά αργότερα τζαμάρουν σαν να μην υπάρχει αύριο, παίζοντας τα «Dead man’s land» και «I am the one». Οι τέσσερίς τους βρίσκονται μετά τη δουλειά, συνήθως δύο φορές την εβδομάδα, ενώ περνούν μαζί και τον ελεύθερο τους χρόνο, ως παρέα.

Η μπάντα υπήρχε σε πρώιμο στάδιο μέχρι το 2014, με τον Γιάννη και τον Βάνια να έχουν γνωριστεί στην Πάρο τρία χρόνια νωρίτερα. Το 2014 απέκτησαν το όνομά τους ως τετράδα και άρχισαν να κάνουν κάποια live στην Αθήνα. Τότε βγήκε και το πρώτο τους EP, το «Adrenaline Shot», ενώ το 2017 κυκλοφόρησαν το πρώτο full album τους, το «Theater of the absurd».

Το 2000 ήρθε ένα νέο κύμα thrash metal σε παγκόσμιο επίπεδο. Πρόκειται για νέα παιδιά που έχουν ακούσει τους προηγούμενους και με το extreme metal να έχει κάνει τον κύκλο του και να γίνεται ακόμη πιο ακραίο, το thrash εξακολουθεί και ασκεί μια γοητεία ως κάτι λίγο παλαιικό, το οποίο όμως ακόμη συγκινεί και ενθουσιάζει.

«Το thrash, ως “είδος”, είναι μια πιο σκληρή εκδοχή του metal. Υπήρχε το glam, το heavy στις αρχές των ’80s και μετά, κυρίως από το L.A., βγήκαν οι Slayer, οι Metallica και οι Megadeth. Κοιτώντας προς τα πίσω, αυτό που έπαιζαν από το 1983 μέχρι το 1989, και μεσουράνησε, ήταν thrash», λέει ο Γιάννης. Τα ’90s ήταν μια κακή δεκαετία για το metal, ενώ υπήρξε μια αναβίωση με τους Suicidal Angels την περίοδο που οι Amken ξεκινούσαν.

«Οι Suicide» έκαναν το μεγάλο μπαμ γύρω στο 2010, είχαν παίξει και στη συναυλία των big four. Την περίοδο 2013-2015 ήταν μεγάλη η thrash σκηνή στην Ελλάδα και την Αθήνα, κάθε εβδομάδα γινόταν και ένα live. Υπήρχαν πάρα πολλές μπάντες που έπαιζαν συνέχεια», λέει ο Βάνιας. «Είμαστε στα απόνερα αυτής της περιόδου, εντελώς τυχαία, μάλλον και λόγω ηλικίας», προσθέτει Γιάννης.

Ο Χάκος Περβανίδης, αρχισυντάκτης του περιοδικού «Metal and Heavy Metal Hammer», λέει για την εξέλιξη της thrash σκηνής τα τελευταία χρόνια:

«Μπορεί να υπήρξε μια πολύ μεγάλη έκρηξη του thrash metal τα προηγούμενα χρόνια και το 2005-2015 φαινομενικά να ατόνησε, αλλά δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα, γιατί και οι παλιότερες μπάντες εξακολουθούν να παράγουν σπουδαία έργα και βλέπουμε και μια νέα γενιά να βγαίνει και να τις ακολουθεί. Μετά την “κοιλιά” που έκανε, το thrash φαίνεται πως είναι παραγωγικό και τα επόμενα χρόνια περιμένω ξανά μια έκρηξή του στη χώρα μας. Είναι κλισέ, αλλά αν παρακολουθείς την ιστορία της μουσικής γενικότερα, του ροκ και του heavy metal, βλέπεις ότι κινείται σε κύκλους. Το thrash σε λίγο νομίζω ότι θα ξεκινήσει έναν καινούργιο κύκλο ζωής».

Amken: Τhrash metal στην Αθήνα του 2022 Facebook Twitter
Φωτο: Freddie F./LifO

Η «κοιλιά» που έκανε γενικότερα το metal στα ’90s έδειξε πως τα τότε συγκροτήματα προτίμησαν να ασχοληθούν με πιο extreme ήχους, όπως το death και το black metal.

«Το 2000 ήρθε ένα νέο κύμα thrash metal σε παγκόσμιο επίπεδο», συνεχίζει ο Χάκος. «Πρόκειται για νέα παιδιά που έχουν ακούσει τους προηγούμενους και με το extreme metal να έχει κάνει τον κύκλο του και να γίνεται ακόμη πιο ακραίο, το thrash εξακολουθεί και ασκεί μια γοητεία ως κάτι λίγο παλαιικό, το οποίο όμως ακόμη συγκινεί και ενθουσιάζει».

Εκείνα τα χρόνια η Ελλάδα έχει αρχίσει ήδη να μπαίνει στον χάρτη του παγκόσμιο heavy metal. Κάποια thrash συγκροτήματα εμφανίζονται με σπουδαίες δουλειές και κάνουν περιοδείες στο εξωτερικό: Suicide Angels, Released Anger, Crucifier ‒ το πρώτο είναι το σημαντικότερο. «Όλη αυτή η δεκαετία από το 2000 μέχρι και το 2010 και λίγο μετά μπορούμε να πούμε ότι παρουσιάζει και την έκρηξη του ελληνικού thrash metal αλλά και μιας δεύτερης, παγκόσμιας γενιάς», λέει ο Χάκος. Είναι μουσικοί που πίστεψαν ότι το όνειρο μπορεί να γίνει πραγματικότητα: να δισκογραφούν, να γυρίζουν τον κόσμο και να είναι διεθνώς ανταγωνιστικοί.

Η επόμενη γενιά, στην οποία ανήκουν και οι Amken, θα έδειχνε ότι κάτι πραγματικά έντονο συμβαίνει στην Ελλάδα. «Εμπνευσμένα παιδιά, ταλαντούχα, με κοινό, που παίζουν μέχρι σήμερα, δείχνοντας ότι το thrash metal είναι πολύ ισχυρό, ακμαίο, μπορεί να παράγει την ένταση, την ενέργεια και την επαναστατικότητα που έχει αυτή η μουσική. Καλές παραγωγές, από ανθρώπους που μπορούν να σταθούν σε παγκόσμιο επίπεδο». Προς το τέλος της πρώτης δεκαετίας των ’00s το thrash metal ήταν πραγματικά η φωνή της νεολαίας στην Ελλάδα.

«Έχουν περάσει δέκα χρόνια από τότε και δεν θα έλεγα ότι το thrash έχει ατονήσει. Aπλώς έχει γίνει με κάποιον τρόπο ένα ξεκαθάρισμα, και πλέον έχουν μείνει οι πιο σημαντικοί, οι δουλευταράδες, αυτοί που το πίστεψαν πιο πολύ», λέει ο Χάκος.

Όταν ρωτάω τους Amken αν σήμερα ακούμε πιο επιφανειακά μουσική και αν το είδος που ακούς συνεχίζει να σε χαρακτηρίζει ολοκληρωτικά, όπως παλιότερα, λένε:

«Παλιότερα, αν άκουγες metal και μετά πήγαινες να ακούσεις κάτι άλλο, το community θα σε κορόιδευε», λέει ο Γιάννης. «Αυτό συνέβαινε ακόμη και στα υποείδη. Μπάντες όπως οι Rotting Christ έλεγαν για τα τέλη της δεκαετίας του ’80, “ήμασταν metalάδες και έξω όλοι μας έδειχναν με το δάχτυλο”. Τώρα δεν σε προσδιορίζει ως άνθρωπο η μουσική που ακούς και μόνο». «Θεωρώ ότι έχουμε φύγει από τα στερεότυπα ή ότι οδεύουμε στο να τα σπάσουμε», προσθέτει ο Βάνιας.

Οι Amken έχουν παίξει τρεις φορές στη Σμύρνη, έχουν περάσει από πολλούς σταθμούς στην Ευρώπη, ενώ έχουν ταξιδέψει και στην Ιαπωνία. Η φιλοξενία στη Σμύρνη και στην Ιαπωνία ήταν πολύ δυνατή, ενώ για τον Γιάννη το γεγονός ότι έχεις ταξιδέψει για να βρεθείς στην εκάστοτε χώρα κάνει το κοινό να σε βλέπει διαφορετικά «Σε αντιμετωπίζουν αλλιώς. Δε είσαι ο μουσικός που πήρε ένα ρεπό για να παίξει μετά τη δουλειά του. Έχεις ταξιδέψει, πήγες μέχρι εκεί, νιώθεις πιο επαγγελματίας. Αυτό ισχύει για μια μπάντα του βεληνεκούς μας».

Στο εξωτερικό ακούν περισσότερο ή λιγότερο thrash;

«Υπάρχουν διαφορετικά communities, και στην Τουρκία υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που έχουν οργανωθεί καλά και στήνουν live. Δεν ακούν άλλοι εκεί thrash metal. Απλώς κάποιος έκατσε και είπε ότι θέλει να το κάνει. Εδώ υπάρχουν άλλα πράγματα. Το ίδιο και στην Ιαπωνία. Είναι μια τεράστια χώρα, αν το 1% ακούει λίγο metal, βγαίνουν τα μαθηματικά». 

Σήμερα, με τα lives να έχουν επιστρέψει, οι μπάντες μπορούν να διαμορφώσουν ξανά τη σχέση με το κοινό τους, αξιοποιώντας το σημαντικότερο ίσως στοιχείο της, τη ζωντανή, on stage εμπειρία. Κατά πόσο η live σκηνή της Αθήνας δίνει τη δυνατότητα για συναυλικά events;

«Στο metal δυστυχώς δεν προσφέρονται τόσο DIY φεστιβάλ, όπου μπορείς να πας, να παίξεις σε πολύ κόσμο, χωρίς να πρέπει να πληρώσεις ιδιαίτερο αντίτιμο – τώρα γίνεται μια προσπάθεια να αλλάξει αυτό», λέει ο Βάνιας. «Παίζεις κυρίως σε μαγαζιά και σε πολύ μεγάλα φεστιβάλ, όπου δεν μπορείς να πας αν δεν είσαι φτασμένη μπάντα. Μπορείς να κάνεις και tour στην Ελλάδα ή το εξωτερικό. Αυτό εξαρτάται από το αν έχεις την όρεξη και την οικονομική δυνατότητα, κυρίως από το αν είσαι αρκετά “μεγάλος”, ώστε να κάνεις ένα επιτυχημένο tour που δεν θα σε βάλει μέσα».

AMKEN - The Li(f)e We Lead (Official Video)

Ο Χάκος λέει για το τρόπο που λειτουργεί μια thrash metal μπάντα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό:

«Είναι πολύ δύσκολο για μια μπάντα από την Ελλάδα να βγει στην Ευρώπη. Για να έχεις ένα συγκρότημα, τουλάχιστον στα πρώτα πολλά χρόνια της πορείας σου πρέπει να επενδύσεις πάρα πολύ σοβαρά σε αυτό, τόσο σε επίπεδο παραγωγών όσο και στις περιοδείες στο εξωτερικό, για τις ανάγκες των οποίων πρέπει να πληρώσεις ο ίδιος τα έξοδά σου: βγαίνεις τριάντα μέρες στην Ευρώπη με ένα λεωφορείο που πρέπει να χρηματοδοτήσεις εσύ. Τα οικονομικά, ως γνωστόν, στην Ελλάδα δεν είναι ιδιαίτερα ανθηρά, υπάρχει μεγάλη ανεργία στους νέους, και η περιοδεία θέλει επένδυση για να γίνει σωστά. Για τον Ευρωπαίο τα πράγματα είναι πολύ πιο εύκολα. Κάποιος που ζει στην Αυστρία μπορεί να παίζει τη μια μέρα στο Μόναχο, την άλλη στο Μιλάνο, την άλλη στην Πράγα. Για να το κάνει αυτό κάποιος από την Ελλάδα πρέπει να παίρνει συνέχεια άδεια από τη δουλειά του, να δώσει έναν σκασμό λεφτά, να βρίσκει πτήσεις. Ο Ευρωπαίος απλώς μπαίνει στο αυτοκίνητό του».

Το heavy metal και ειδικά το thrash metal είναι μια μουσική που παίζεται ζωντανά, μπροστά στο το κοινό που ζητά την κίνηση και διψά για τον ήχο που ήρθε να ακούσει. Η απόλυτη στιγμή για μια μπάντα είναι πάνω στη σκηνή, όταν ανταλλάζει ενέργεια και αγάπη με το κοινό της. Για το thrash metal, το απόλυτο metal παρακλάδι, τα live είναι καθοριστικά.

Όταν οι Amken τελειώνουν το set lists τους, νιώθεις πως έχουν περάσει πραγματικά καλά, πως έχουν τζαμάρει απολαμβάνοντας κάθε στιγμή, σαν να έχουν από κάτω ένα ζωντανό κοινό. «Φαίνεται πως το έχετε μέσα σας», λέω στον Γιάννη που αφήνει την κιθάρα του.

«Φτάσαμε τριάντα χρονών. Εάν δεν το είχαμε μέσα μας, το thrash θα μας είχε αφήσει προ πολλού».

AMKEN - I Am The One (Official Video)

https://www.instagram.com/amkenofficial/

https://open.spotify.com/artist/0skGr1f0OyI4fjumVZwVkY

 Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LifO

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT