Σούπα από ηλιοτρόπια

Σούπα από ηλιοτρόπια Facebook Twitter
Ο βανδαλισμός είναι βανδαλισμός. Αυτές είναι γραφικές και ξεπερασμένες τακτικές που εκνευρίζουν και αποξενώνουν τον κόσμο.
0

«ΤΙ ΕΧΕΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΞΙΑ, η τέχνη ή η ζωή;» Αυτό είναι το ερώτημα που έθεσε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος η μία από τις οικο-ακτιβίστριες της οργάνωσης Just Stop Oil (ή κάποιας ζωηρής φράξιας της) που έλουσαν με ντοματόσουπα την προστατευτική βιτρίνα –τη «μούρη» επί της ουσίας– ενός από τους πιο διάσημους και πιο αγαπητούς πίνακες όλων των εποχών. Τουτέστιν, τι νόημα έχει ακόμα και το πιο πολύτιμο έργο τέχνης όταν ο πλανήτης πεθαίνει; 

Αν δεν έχει η τέχνη νόημα, δεν έχει τίποτα νόημα. Αυτή η αγάπη για τα «άχρηστα» πράγματα είναι που δίνει νόημα στη ζωή. Η αντιπαράθεση της τέχνης με τη\ ζωή είναι μια πολύ κακή ιδέα και περνά ένα πολύ επικίνδυνο μήνυμα.

Μα δεν ήταν η τέχνη το αντικείμενο της διαμαρτυρίας, αλλά η εμπορευματοποίηση, η εκμετάλλευση και η φετιχοποίησή της.

Δεν θα την καθαρίσει κάποιος κακομοίρης, αλλά κάποιος ειδικός στη συντήρηση έργων τέχνης. Δεν έγινε καμιά καταστροφή. Εξάλλου, λίγος εφαρμοσμένος ντανταϊσμός και λίγο καταστασιακό πνεύμα ποτέ δεν έβλαψαν κανένα.

Ο βανδαλισμός είναι βανδαλισμός. Αυτές είναι γραφικές και ξεπερασμένες τακτικές που εκνευρίζουν και αποξενώνουν τον κόσμο. 

Σιγά τον βανδαλισμό. Επρόκειτο για μια καθαρά συμβολική πράξη που στόχο είχε να αφυπνίσει το κοινό και να καταγγείλει την απάθεια. Δεν είναι «ταλιμπάν» οι δύο ακτιβίστριες, όπως με εξωφρενική επιπολαιότητα τις αποκάλεσαν κάποιοι.     

Κι ο Βαν Γκογκ τι φταίει; Τι σχέση έχει ένας πίνακας τον οποίον μπορεί να απολαμβάνει ελεύθερα το κοινό και που ταυτίζεται στη συνείδηση των πολλών με το μεγαλείο της τέχνης, της φύσης και της ζωής της ίδιας, με το πετρέλαιο και με το κλίμα; 

Όπως και σε διάφορες άλλες ακτιβιστικές δράσεις που έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια, επιλέχθηκε ένα έργο κι ένας χώρος που εξασφαλίζουν τις επικεφαλίδες και τη δημοσιότητα, στοιχείο απαραίτητο για τη διάδοση του μηνύματος. 

Μπλέξανε και τον Γουόρχολ στο θολό τους κόνσεπτ, με την επιλογή της σούπας Heinz. Λες και θα την καθαρίζανε εκείνες μετά και όχι κάποιος κακομοίρης του κατώτατου μισθού.  

Δεν θα την καθαρίσει κάποιος κακομοίρης, αλλά κάποιος ειδικός στη συντήρηση έργων τέχνης. Δεν έγινε καμιά καταστροφή. Εξάλλου, λίγος εφαρμοσμένος ντανταϊσμός και λίγο καταστασιακό πνεύμα ποτέ δεν έβλαψαν κανένα. 

Έλα μωρέ με τα ζαβά, τα προνομιούχα, τα κακομαθημένα.  

Δεν είναι έτσι απαραίτητα, και σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να τους αναγνωριστεί ένα πραγματικό ρίσκο και μια γενναιότητα. 

Καμία γενναιότητα. Την εύκολη δημοσιότητα επιζητούσαν για τη σέκτα τους αλλά και για τις ίδιες προσωπικά, και το κατάφεραν. 

Μην ανησυχείς, σε λίγο καιρό κανείς δεν θα τις θυμάται.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ