Οι πόλεις της μουσικής-Λονδίνο

Οι πόλεις της μουσικής-Λονδίνο Facebook Twitter
0

Ένα από τα πιο αγαπημένα και συγκινησιακά φορτισμένα Kοντσέρτα για τσέλο, είναι το, πλήρες σε πηγαίο λυρισμό του και «εξομολογητική» διάθεση, Κοντσέρτο του Άγγλου σερ Έντουαρντ 'Ελγκαρ. Ενταγμένο στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παραδίδεται στο σολιστικό ταλέντο του Α΄κορυφαίου τσελίστα της Ορχήστρας Γιάννη Τσιτσελίκη.

Στην ίδια συναυλία ο Γερμανός αρχιμουσικός Ντάνιελ Χούπερτ, Γενικός Μουσικός Διευθυντής της ιστορικής Ορχήστρας της γερμανικής πόλης Σβερίν, καθοδηγεί για πρώτη φορά την Κ.Ο.Α. στην ερμηνεία της περίφημης «Ιταλικής Συμφωνίας» του Φέλιξ Μέντελσον η οποία πρωτοπαίχθηκε στο Λονδίνο, όπου άλλωστε πολλά χρόνια αργότερα σπούδασε ο εξαιρετικός Έλληνας συνθέτης Κωστής Κριτσωτάκης.


Η μουσική του Κωστή Κριτσωτάκη γενικότερα, δεν μπορεί να ενταχτεί με ευκολία σε κάποιο μουσικό είδος ή ιδίωμα. Ο συνθέτης δημιουργεί έναν εντελώς προσωπικό ηχητικό κόσμο που πηγάζει μεν από τη συμφωνική μουσική, αλλά αντλεί έμπνευση κι από άλλες πηγές και είδη μουσικής.

Στη συναυλία θα παρουσιαστεί σε πρώτη εκτέλεση η Suite Giocosa του, έργο που, όπως υποδηλώνει και ο τίτλος, έχει εύθυμο χαρακτήρα και γράφτηκε για την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών από τον Αύγουστο έως τον Οκτώβριο του 2016. Είναι βασισμένη σε μεγάλο βαθμό σε παλαιότερο έργο του συνθέτη, στο μπαλέτο «Χάριν παιδιάς», το οποίο ο Κριτσωτάκης επεξεργάστηκε ξανά, προσθέτοντας νέο υλικό και δίνοντάς του μία εντελώς καινούρια, ολοκληρωμένη μορφή για συμφωνική ορχήστρα.

Το καλοκαίρι του 1918, ο κορυφαίος Άγγλος συνθέτης Έντουαρντ Έλγκαρ, παρά την κλονισμένη του υγεία, βρήκε το ψυχικό σθένος να αφοσιωθεί στη σύνθεση-με την οποία είχε ελάχιστα ασχοληθεί καθ' όλη τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Περίοπτη θέση μεταξύ των έργων που συνέθεσε εκείνη την περίοδο (μέχρι και το επόμενο καλοκαίρι του 1919) έχει το Κοντσέρτο για βιολοντσέλο που έμελλε να είναι η ύστατη, ολοκληρωμένη και μεγαλεπήβολη συμφωνική δημιουργία του. Το Κοντσέρτο παίχτηκε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο 1919 στο Queen's Hall από τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου, υπό τη μουσική διεύθυνση του ίδιου του συνθέτη και με σολίστ τον Φέλιξ Σάλμοντ. Αν και η πρεμιέρα δεν ήταν ιδιαίτερα επιτυχής, κυρίως λόγω ελλιπούς προετοιμασίας της ορχήστρας το Κοντσέρτο του Έλγκαρ καθιερώθηκε τα επόμενα χρόνια ως ένα από τα δημοφιλέστερα του ρεπερτορίου του βιολοντσέλου.

Με στόχο τη διεύρυνση των μουσικών του οριζόντων, ο 20χρονος Φέλιξ Μέντελσον ταξίδεψε, από το Μάιο του 1830 και για αρκετούς μήνες, στις σημαντικότερες πόλεις της Ιταλίας (Ρώμη, Βενετία, Νάπολη, Μιλάνο κ.ά.). Κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού ξεκίνησε τη σύνθεση της «Ιταλικής» Συμφωνίας, που απηχούσε -κατά τον ίδιο- τις εντυπώσεις του όχι μόνο από την ιταλική τέχνη και φύση αλλά και από τη ζωντάνια των ανθρώπων.

Το έργο ολοκληρώθηκε τελικώς το 1833 ώστε, κατόπιν παραγγελίας της Βασιλικής Φιλαρμονικής Εταιρείας του Λονδίνου, να παρουσιαστεί στη βρετανική πρωτεύουσα στις 13 Μαΐου της ίδιας χρονιάς με την Ορχήστρα της Φιλαρμονικής Εταιρείας, υπό τη μουσική διεύθυνση του ίδιου του συνθέτη. Παρά τη μεγάλη επιτυχία της πρεμιέρας της, η «Ιταλική» Συμφωνία συνέχισε να απασχολεί τον Μέντελσον ως το τέλος της ζωής του – η έκδοσή της έγινε μάλιστα τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατό του, το 1851.


 

Κωστής Κριτσωτάκης  - Suite Giocosa, σε α΄εκτέλεση

Εντουαρντ Ελγκαρ (1857–1934) Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα σε μι ελάσσονα, έργο 85

Φέλιξ Μέντελσον (1809–1847) Συμφωνία αρ.4 σε λα μείζονα, έργο 90 «Ιταλική»

Σολίστ Γιάννης Τσιτσελίκης, βιολοντσέλο

Μουσική διεύθυνση Ντάνιελ Χούπερτ

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από το Νίκο Λαάρη για τους κατόχους εισιτηρίων.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM