«Ζαν Ντιλμάν»: Μπορεί ένα αργό φεμινιστικό φιλμ να είναι η καλύτερη ταινία όλων των εποχών;

«Ζαν Ντιλμάν»: Μπορεί ένα αργό φεμινιστικό φιλμ να είναι η καλύτερη ταινία όλων των εποχών; Facebook Twitter
Στη «Ζαν Ντιλμάν» παρακολουθούμε τη βαθμιαία διολίσθηση σε χρονικό διάστημα τριών ημερών μιας αστής Βελγίδας νοικοκυράς που μεγαλώνει μόνη της τον έφηβο γιο της και παράλληλα απασχολείται μερικώς ως πόρνη (ή σεξεργάτρια).
0

ENAN MIΚΡΟ ΑΛΛΑ ΕΝΤΟΝΟ ΧΑΜΟ, μια ταραχή, μια τρικυμία σε (σινεφίλ) σφηνάκι προκάλεσε η φετινή εκδοχή της λίστας με τις «100 καλύτερες ταινίες όλων των εποχών» του περιοδικού Sight and Sound – ένας βαρυσήμαντος παραδοσιακά θεσμός που ξεκίνησε το 1952 και ανανεώνεται κάθε δέκα χρόνια παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της σχετικής ψηφοφορίας των κριτικών (πάνω από 1.600 ψήφισαν φέτος, οι διπλάσιοι από την τελευταία φορά).

Το γεγονός ότι φέτος εκτοξεύτηκε ξαφνικά στην κορυφή, εκθρονίζοντας τον Δεσμώτη του Ιλίγγου (Vertigo), που με τη σειρά του είχε εκθρονίσει το 2012 τον Πολίτη Κέιν, που για μισό αιώνα κατείχε τα σκήπτρα, μια ταινία όχι μόνο άγνωστη σε πολλούς, αλλά επίσης φεμινιστική, πειραματική, αργή και διάρκειας σχεδόν τριάμισι ωρών, προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις και γκρίνιες.

Πρόκειται για την ταινία «Ζαν Ντιλμάν» (Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles είναι ο πλήρης τίτλος) που γύρισε το 1975 η σπουδαία «avant-garde» σκηνοθέτρια Σαντάλ Άκερμαν.

Δεν υπάρχει λόγος να παρεξηγείται κανείς, ούτε να το παίρνει προσωπικά. Κανείς εξάλλου δεν θα μπορούσε να είναι 100% ικανοποιημένος με μια τέτοια απόλυτη και ενδεικτική μιας τρέχουσας αναθεωρητικής αντίληψης λίστα.

Πολλοί ήταν εκείνοι που έσπευσαν να συμπεράνουν πως ούτε λίγο ούτε πολύ η επιλογή αυτή συνιστά μια «woke» προβοκάτσια, έναν καιροσκοπικό (ή ακόμα και πραξικοπηματικό) εκθειασμό σύγχρονων αξιών και τάσεων όπως η αντιπροσώπευση και η συμπερίληψη, έναν θρίαμβο της ιδεολογικής ανάγνωσης υπεράνω όλων.

Σίγουρα πρόκειται για πρόκληση, του πιο γόνιμου είδους όμως. Δεν υπάρχει λόγος να παρεξηγείται κανείς, ούτε να το παίρνει προσωπικά. Κανείς εξάλλου δεν θα μπορούσε να είναι 100% ικανοποιημένος με μια τέτοια απόλυτη και ενδεικτική μιας τρέχουσας αναθεωρητικής αντίληψης λίστα. Ούτε είναι κακό να αμφισβητείται πού και πού το κλασικό μαυσωλείο των Επιφανών Ανδρών Σκηνοθετών. 

Άκερμαν Facebook Twitter
H Άκερμαν μεταμορφώνει το σινεμά, που τόσο συχνά και το ίδιο έχει λειτουργήσει ως όργανο αυτής της καταπίεσης, σε δύναμη απελευθέρωσης και δημιουργεί ένα είδος λεξικού της οικιακής κινησιολογίας.

Προφανώς, μια τέτοια ταινία δεν είναι για όλους. Αλλά μήπως και ο Πολίτης Κέιν ήταν ποτέ για όλους; Ας παραδεχτούμε επιτέλους ότι ο ογκόλιθος που έστησε ο νεαρός Όρσον Γουέλς, αναδεικνύοντας τις μεγαλειώδεις δυνατότητες του μέσου, ποτέ δεν αγαπήθηκε πραγματικά από το κοινό.

Εκατό ταινίες είναι λίγες, πολύ λίγες. Εκατό ταινίες γυρίζονται τούτη εδώ τη στιγμή, κάπου. Ας αναλογιστούμε πως στη συγκεκριμένη λίστα δεν χώρεσε ούτε μία ταινία του Χάουαρντ Χοκς, του Μπουνιουέλ, του Πολάνσκι (στην αντίστοιχη λίστα των σκηνοθετών πάντως, το Chinatown ανέβηκε είκοσι θέσεις από την προηγούμενη φορά), του Ρομέρ, του Άλτμαν, του Μάλικ, του Λιούμπιτς, του Νίκολας Ρέι, του Χέρτσογκ, του Πολ Τόμας Άντερσον, ακόμα και του Σπίλμπεργκ, μεταξύ άλλων λιγότερο ή περισσότερο κραυγαλέων απουσιών.

Ο Πέκινπα έμοιαζε ξεγραμμένος απ’ την αρχή, ενώ αίσθηση (και εκνευρισμό) προκάλεσε και η «αποπομπή» από την φετινή λίστα του Οργισμένου Ειδώλου (Raging Bull) του Σκορσέζε, μιας ταινίας που είχε φτάσει να θεωρείται η καλύτερη της δεκαετίας του ’80, ενδεχομένως όμως να υποβιβάστηκε λόγω υπερχειλίζουσας «τοξικής αρρενωπότητας».

Στη «Ζαν Ντιλμάν» παρακολουθούμε τη βαθμιαία διολίσθηση σε χρονικό διάστημα τριών ημερών μιας αστής Βελγίδας νοικοκυράς που μεγαλώνει μόνη της τον έφηβο γιο της και παράλληλα απασχολείται μερικώς ως πόρνη (ή σεξεργάτρια) που δέχεται κατ' οίκον επισκέψεις (μία την ημέρα), με τη στατική κάμερα να καταγράφει με διακριτική εμμονή την καθημερινή της ρουτίνα –ενώ ψωνίζει, ενώ μαγειρεύει, ενώ διαβάζει φωναχτά Μποντλέρ, ενώ συνευρίσκεται με τους πελάτες–, μέχρι το λυτρωτικό φινάλε.

«Σε μια ταινία που αποδίδει, αγωνιωδώς, την καταπίεση των γυναικών, η Άκερμαν μεταμορφώνει το σινεμά, που τόσο συχνά και το ίδιο έχει λειτουργήσει ως όργανο αυτής της καταπίεσης, σε δύναμη απελευθέρωσης και δημιουργεί ένα είδος λεξικού της οικιακής κινησιολογίας, τοποθετώντας αυτή την αόρατη κουλτούρα στο κέντρο ενός avant-garde φιλμ, στο κέντρο της τέχνης», έγραψε για την ταινία με αφορμή την εκτόξευσή της στην κορυφή της λίστας, η κορυφαία θεωρητικός του κινηματογράφου Laura Mulvey.

Σημείωσε επίσης ότι η θέση της ταινίας αντανακλά «μια μεγαλύτερη προθυμία των κριτικών να δουν δύσκολες ταινίες και μια ευρύτερη αποδοχή του λεγόμενου "αργού σινεμά"». Μόνο καλό μπορεί να είναι αυτό. 

Οι λεγόμενες δύσκολες και απαιτητικές και μακράς διάρκειας (και πνοής) ταινίες συχνά αποζημιώνουν και με το παραπάνω όσους κάνουν τον κόπο. Ρωτήστε, φερ’ ειπείν, όσους έχουν δει το (επτάωρο) Satantango του Μπέλα Ταρ που επίσης φιγουράρει στη λίστα. Τους έχει για πάντα στοιχειώσει, με μια ιδανική έννοια.

Μπορεί να μη θυμάσαι, στην εποχή μας ειδικά, τι ταινία ή τι σειρά είδες χθες, όπως όμως γράφτηκε κάπου για το φιλμ της Άκερμαν, «θα θυμάσαι για πάντα τη μαρμάρινη μπανιέρα και τα πλακάκια της κουζίνας της Ζαν, ενώ εκείνο το μπλε φως θα αφήσει μια χαρακιά στο μυαλό σου».

Η ίδια η σκηνοθέτρια, που έβαλε τέλος στη ζωή της τον Οκτώβριο του 2015 (μάλιστα, λίγες μέρες πριν είχε προβληθεί η «Ζαν Ντιλμάν» στις Νύχτες Πρεμιέρας της Αθήνας) είχε πει κάποτε: «Τα πάντα στη ζωή στρέφονται γύρω από τον χρόνο… Με τις ταινίες μου έχεις επίγνωση του κάθε δευτερόλεπτου που περνά μέσα από το σώμα σου». 





 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τι είδους άτομο υποστηρίζει το Ισραήλ του Νετανιάχου;

Daily / Τι είδους άτομο υποστηρίζει το Ισραήλ του Νετανιάχου;

Με αφορμή της επέτειο της 7ης Οκτωβρίου, οι εγχώριοι αυτόκλητοι θεματοφύλακες των «δυτικών αξιών» διατράνωσαν για μια ακόμη φορά τη θερμή στήριξή τους στην «ιερή αποστολή» του Ισραήλ, σύμφωνα με την ορολογία του πρωθυπουργού του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Will & Harper: Μαθήματα αποδοχής, συμπερίληψης και βαθιάς φιλίας

Daily / Will & Harper: Μαθήματα αποδοχής, συμπερίληψης και βαθιάς φιλίας

Όταν η παλιά του φιλική επαφή από το Saturday Night Live αποκάλυψε στον έκπληκτο Γουίλ Φέρελ ότι έχει ξεκινήσει διαδικασία φυλομετάβασης, ο διάσημος κωμικός είχε την ιδέα να κάνουν μαζί ένα ταξίδι στην αμερικανική ενδοχώρα και να καταγράψουν την εμπειρία τους σ’ αυτή την ταινία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εφηβική βία: Σαν να μην πέρασε μια μέρα από τα «Τσακάλια» του Δαλιανίδη

Daily / Εφηβική βία: Σαν να μην πέρασε μια μέρα από τα «Τσακάλια» του Δαλιανίδη

Ένας συρφετός υστερίας, ηθικού πανικού, κοινωνικού κανιβαλισμού, αμφίβολων μαρτυριών και βαρυσήμαντων αναλύσεων από «ειδικούς» της συμφοράς. Κάπως έτσι αντιμετωπίζεται το ζήτημα της έξαρσης της εφηβικής βίας από τα τηλεοπτικά μέσα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το συναξάρι του Κρις Κριστόφερσον

Daily / Το συναξάρι του Κρις Κριστόφερσον

Πάνω απ’ όλα ίσως, ο σπουδαίος τραγουδοποιός και σταρ του σινεμά υπήρξε η επιτομή του «είναι και φαίνεται». Η μορφή του πιστοποιούσε την αυθεντικότητα της εμπειρίας και λειτουργούσε καθησυχαστικά, ακόμα κι όταν τα λόγια των τραγουδιών σε κάνουν να θέλεις να κατεβάσεις απνευστί μισό μπουκάλι ουίσκι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νότιο Σουδάν: Η ιστορία της έφηβης Athiak Dau Riak που δημοπρατήθηκε σε γάμο, υπενθυμίζει τι συμβαίνει στην Αφρική

Διεθνή / Παιδοφιλία, δουλεμπόριο ή παράδοση στο Νότιο Σουδάν: Η ιστορία της 14χρονης Athiak Dau Riak που παντρεύτηκε με δημοπρασία

Η μητέρα της λέει ότι είναι 14 ετών, ενώ ο πατέρας της υποστηρίζει πως είναι 19 ετών και επέβαλε τον γάμο της με έναν 40άρη έναντι αμοιβής 123 βοοειδών, ενός οικοπέδου και 120 εκατ. λιρών
LIFO NEWSROOM
Τελικά, τα «πολιτισμένα» ντιμπέιτ είναι τα χειρότερα

Daily / Τελικά, τα «πολιτισμένα» debate είναι τα χειρότερα

Χαιρετίζεται από πολλούς ως εξόχως πολιτισμένο και πρωτοποριακό το debate για την προεδρία του ΠΑΣΟΚ, ενώ στην πραγματικότητα η νέα, «εκλεκτική» εκδοχή ήταν ακόμα πιο προβληματική από τις προηγούμενες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Penguin: Ένας απίστευτος Κόλιν Φάρελ σε μια υπερβατική για το είδος της σειρά

Daily / The Penguin: Ένας απίστευτος Κόλιν Φάρελ σε μια υπερβατική για το είδος της σειρά

Ο ηθοποιός είναι (ξανά) εντυπωσιακά αγνώριστος αλλά απολύτως επιβλητικός στον κεντρικό ρόλο της νέας σειράς του HBO που τοποθετείται στο σύμπαν της DC και του Batman, χωρίς όμως την παρουσία του «σκοτεινού ιππότη».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνίδα διαιτητής: Σχήμα οξύμωρο και ανυπόφορο για πολλούς οπαδούς

Daily / Ελληνίδα διαιτητής: Σχήμα οξύμωρο και ανυπόφορο για πολλούς οπαδούς

Η Βάσω Τσαρούχα άκουσε για άλλη μια φορά χθες χυδαία υβριστικά συνθήματα εις βάρος της. Το γεγονός ότι είχε το «θράσος» να διακόψει προσωρινά τον αγώνα είναι βέβαιο ότι θα χρησιμοποιηθεί ξανά εναντίον της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αλήστου μνήμης: Αναδρομή στα 90s, την δεκαετία που άλλαξε για πάντα τον κόσμο της μόδας και όχι μόνο

Daily / Αλήστου μνήμης: Αναδρομή στα ’90s, τη δεκαετία που άλλαξε για πάντα τον κόσμο της μόδας και όχι μόνο

Στη σειρά «In Vogue: The 90s» του Disney+, εμφανίζονται οι πάντες σχεδόν που διαμόρφωσαν το look εκείνης της κρίσιμης δεκαετίας, από την Άννα Γουίντουρ και την Χίλαρι Κλίντον μέχρι την Κέιτ Μος και τον Τζον Γκαλιάνο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ