Νότης Μαυρουδής: Το σάουντρακ της ταινίας «Δάφνις και Χλόη 66»

Νότης Μαυρουδής: το σάουντρακ της ταινίας «Δάφνις και Χλόη 66» Facebook Twitter
Ο ξαφνικός και αναπάντεχος χαμός του Νότη Μαυρουδή, στα 77 χρόνια του, που μαθεύτηκε το βράδυ της Τρίτης 3 Ιανουαρίου, μας οδηγεί να θυμηθούμε μία από τις πολύ πρώτες, και οπωσδήποτε ξεχασμένες δουλειές του.
0

Ο ξαφνικός και αναπάντεχος χαμός του Νότη Μαυρουδή, στα 77 χρόνια του, που μαθεύτηκε το βράδυ της Τρίτης 3 Ιανουαρίου, μας οδηγεί να θυμηθούμε μία από τις πολύ πρώτες, και οπωσδήποτε ξεχασμένες δουλειές του – ένα σάουντρακ για μιαν μάλλον άγνωστη ταινία του ελληνικού κινηματογράφου.

Ο Νότης Μαυρουδής ξεκινά από πολύ μικρός στο πρώτο μισό της δεκαετίας του ’60 να δουλεύει στις μπουάτ της Πλάκας, ενώ πολύ γρήγορα, κάτω από τα 20 χρόνια του, μπαίνει και στη δισκογραφία, δίνοντας τα πρώτα τραγούδια του (σε στίχους Γιάννη Κακουλίδη), τα οποία θα απέδιδε ο Γιώργος Ζωγράφος. Τα τραγούδια είχαν τίτλους «Άκρη δεν έχει ο ουρανός / Τα γιορτινά σου φόρεσε» και θα κυκλοφορούσαν σ’ ένα δίσκο 45 στροφών, στις 3 Οκτωβρίου 1964, από την Lyra.

Μέσα στο άρτι δημιουργηθέν Νέο Κύμα ο Νότης Μαυρουδής έχει, από το ξεκίνημά του, βασική θέση – καθότι και ως κιθαρίστας ταιριάζει «γάντι» με το κλίμα των μπουάτ, που δεν απαιτούν την εξαλλοσύνη, αλλά την ηρεμία, την ολιγάρκεια και την απλότητα.

Φαίνεται πως κάτι υπήρχε και ξεχώριζε τελικά σ’ εκείνη την ταινία, και αυτό δεν θα ήταν άλλο από τη μουσική της, που ήταν συντεθειμένη από τον Νότη Μαυρουδή. Και κάπως έτσι το σάουντρακ θα κυκλοφορούσε σ’ ένα 7ιντσο six-tracks EP, που γύριζε στις 45 στροφές, το φθινόπωρο του ’66, όταν ο συνθέτης είχε κάνει πλέον «όνομα» μέσα στο Νέο Κύμα.

Και αν οι μπουάτ με την δισκογραφία αποτελούσαν το ένα μέρος της επαγγελματικής καθημερινότητας των μουσικών, ο κινηματογράφος ήταν ένα άλλο (μέρος). Στα μέσα του ’60 υπήρχε, εννοούμε, μία παράλληλη ανάπτυξη και του κινηματογραφικού κυκλώματος, στη χώρα, με τις δεκάδες ταινίες που γυρίζονταν να προσφέρουν επιπλέον ευκαιρίες απασχόλησης σε συνθέτες, μουσικούς και τραγουδιστές.

Το 1966, στα 21 χρόνια του, δηλαδή πολύ νέος ακόμη, ο Νότης Μαυρουδής ανακατεύεται με το σινεμά, καθώς συμμετέχει ως συνθέτης σε μερικές ταινίες – μία εκ των οποίων είναι και η «Δάφνις και Χλόη 66» της Μίκας Ζαχαροπούλου.

Νότης Μαυρουδής: το σάουντρακ της ταινίας «Δάφνις και Χλόη 66» Facebook Twitter
«Δάφνις και Χλόη 66», από διαφημιστική καταχώρηση σε εφημερίδα της εποχής

Η Ζαχαροπούλου ξεκινά με μία μικρού μήκους ταινία στην Έκτη Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης (20-26 Σεπτεμβρίου 1965), την «Συνάντηση», η οποία βραβεύεται κιόλας με «τρίτη τιμητική διάκριση» και 10.000 δραχμές, ενώ το 1966 περνά στις μεγάλου μήκους ταινίες με την «Δάφνις και Χλόη 66», που προβάλλεται στο «7ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου» –όπως είχαν μετονομαστεί πλέον οι Εβδομάδες–, το οποίο πραγματοποιείται στο διάστημα 22-28 Σεπτεμβρίου 1966.

Έχουμε να δούμε πολλά χρόνια την «Δάφνις και Χλόη 66» κι έτσι δεν θέλουμε να πούμε κάτι ιδιαίτερο γι’ αυτήν – παρότι μια γενική εντύπωση έχει διατηρηθεί στη μνήμη μας. Θα ανατρέξουμε, όμως, σε μερικές πηγές, προκειμένου να δώσουμε μιαν εικόνα. Στο πρώτο τεύχος του περιοδικού «Ελληνικός Κινηματογράφος», από τον Οκτώβριο του ’66, ο Φώτης Αλεξίου (Αλέξης Γρίβας) γράφει:

«Η περίπτωση της Μίκας Ζαχαροπούλου και του “Δάφνις και Χλόη 66” είναι απλή. Αν από τη μια μεριά μπορούμε να της καταλογίσουμε μια ευγενή πρόθεση, για κάτι που ξεπερνάει τα πλαίσια του καθιερωμένου, από την άλλη έχουμε το ατελές σενάριο, την απειρία στο δούλεμα των ηθοποιών και τέλος το ότι η σκηνοθέτιδα καταπιάστηκε με μεγάλου μήκους ταινία –περνώντας λίγο καιρό στη μικρού μήκους–, πριν αποκτήσει τα απαραίτητα εφόδια, για να αντιμετωπίσει τις συγκεκριμένες απαιτήσεις. Αποτέλεσμα καταστροφικό από κάθε άποψη, τόσο εμπορική, μια και το φιλμ πολύ δύσκολα θα μπορέσει να βρει εκμεταλλευτή (σ.σ. διανομέα) και κυρίως κοινό, όσο και καλλιτεχνική. Κάτι ιδιαίτερα θλιβερό, αν αναλογιστούμε πως παρ’ όλη την βιογραφική έμπνευση του σεναρίου, δεν υπάρχει, σε όσα συμβαίνουν μπροστά μας, πάνω στο πανί, ούτε το ελάχιστο ίχνος πειστικότητας».

Νότης Μαυρουδής: το σάουντρακ της ταινίας «Δάφνις και Χλόη 66» Facebook Twitter
To 6-tracks EP «Δάφνις και Χλόη 66» [Lyra, 1966] με το σάουντρακ του Νότη Μαυρουδή, για την ταινία της Μίκας Ζαχαροπούλου

Και ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος στην εφημερίδα «Ελευθερία» (11 Οκτ. 1966):

«Η ταινία “Δάφνις και Χλόη 66” αποκάλυπτε μόνον την γνώση μιας κάπως κομψής γραφής από την σκηνοθέτιδα Μίκα Ζαχαροπούλου και ορισμένες στιγμές της είχαν μια γεύση αυτοβιογραφικής γνησιότητας. Όμως η ταινία ήταν ισχνότατη θεματικά, οι διάλογοι κενοί ή φιλολογούντες και η διεύθυνση των ηθοποιών ατελέστατη».

Με τι καταπιανόταν η ταινία «Δάφνις και Χλόη 66» της Μίκας Ζαχαροπούλου; Με μια μεταφορά του κλασικού μύθου του Λόγγου (3ος αι. μ.Χ.) στη σύγχρονη εποχή. Όπως διαβάζουμε στο ellinikoskinimatografos.gr:

«Η δωδεκάχρονη Χλόη ζει με τη μητέρα της σ’ ένα ψαροχώρι, έχοντας ως σύντροφο στα παιχνίδια της τον Γιώργο, γιο ενός ψαρά. Η μητέρα προσπαθεί να παντρέψει την Χλόη με τον δεκαεξάχρονο Γιάννη, αλλά εκείνη αδιαφορεί παντελώς γι’ αυτόν. Η άφιξη του Μίλτονα, πρώην εραστή τής μητέρας και παλιού ηθοποιού, ο οποίος συμπαθεί τον Γιώργο, αναστατώνει την Χλόη, η οποία διαπληκτίζεται έντονα με τον Γιάννη. Κάποτε μαθαίνει από την παραμάνα της το μύθο του Δάφνιδος και της Χλόης και συνειδητοποιεί ότι ο δικός της Δάφνις είναι ο μικρός ψαράς Γιώργος. Δέκα χρόνια αργότερα, ο Δάφνις-Γιώργος, με τη βοήθεια του Μίλτονα, γίνεται ηθοποιός και βρίσκεται στο Παρίσι. Η Χλόη φτάνει στη γαλλική πρωτεύουσα με την ελπίδα να ξαναβρεί τον Δάφνι της. Η συνάντησή τους φέρνει ανάγλυφες τις παιδικές εικόνες τής χαμένης αθωότητας, που τώρα μπλέκονται με τον σαρκικό έρωτα και τα ηδονικά παιχνίδια. Οι ειδυλλιακές εικόνες που δέσποζαν στο νου τής Χλόης διαλύονται, όταν έρχονται αντιμέτωπες με την πραγματικότητα. Η ώρα που σμίγουν οι δύο εραστές είναι και η στιγμή του χωρισμού τους, μόνο που τώρα δεν υπάρχει πια ελπίδα ούτε υπόσχεση για να ξαναβρεθούν κάποτε, στο μέλλον».

Η ταινία, στην οποίαν πρωταγωνιστούσαν οι Τέλης Ζώτος (Γιώργος-Δάφνις), Έλλη Ρωμανού (Χλόη-παιδί), Elizabeth Wiener (Χλόη-μεγάλη) (γνωστή γαλλίδα ηθοποιός και μουσικός), Αλεξάνδρα Λαδικού (μητέρα Χλόης), Θάνος Παππάς (Γιάννης), Charles Jarrel (Μίλτον) κ.ά. βγαίνει στις αίθουσες τη χειμερινή σεζόν 1966-67, αλλά πατώνει σε εισπράξεις, καθώς κόβει μόλις 26.170 εισιτήρια στις αίθουσες πρώτης προβολής Αθηνών, Πειραιώς και Προαστίων (107η από τις 117 ταινίες της σεζόν).

Νότης Μαυρουδής: το σάουντρακ της ταινίας «Δάφνις και Χλόη 66» Facebook Twitter
Η Elizabeth Wiener και ο Τέλης Ζώτος στην ταινία «Δάφνις και Χλόη 66» της Μίκας Ζαχαροπούλου

Και όμως... φαίνεται πως κάτι υπήρχε και ξεχώριζε τελικά σ’ εκείνη την ταινία, και αυτό δεν θα ήταν άλλο από τη μουσική της, που ήταν συντεθειμένη από τον Νότη Μαυρουδή. Και κάπως έτσι το σάουντρακ θα κυκλοφορούσε σ’ ένα 7ιντσο six-tracks EP, που γύριζε στις 45 στροφές, το φθινόπωρο του ’66, όταν ο συνθέτης είχε κάνει πλέον «όνομα» μέσα στο Νέο Κύμα.

Στο EP εκείνο υπήρχαν: ένα τραγούδι, σε στίχους Γιάννη Κακουλίδη, το «Δάφνις και Χλόη 66», που απέδιδε ο Αλέξης Γεωργίου και πέντε ορχηστρικά, του Νότη Μαυρουδή, που είχαν τίτλους «Ο μύθος», «Ο ερχομός», «Νυχτερινό», «Χορός» και «Καλπασμός».

Νότης Μαυρουδής: το σάουντρακ της ταινίας «Δάφνις και Χλόη 66» Facebook Twitter
Η ετικέτα της πρώτης πλευράς του 7ιντσου EP «Δάφνις και Χλόη 66» [Lyra, 1966]

Το τραγούδι με τον Αλέξη Γεωργίου, που ήταν μπαλάντα φυσικά, ακούστηκε περισσότερο, αφού μπήκε και στο LP-συλλογή «Νέο Κύμα 3» [Lyra, 1966], όπως και σε ουκ ολίγες μεταγενέστερες συλλογές, ενώ τούτο διακρινόταν για την προσεγμένη ενορχήστρωσή του (ακούς άρπα, σαντούρι, κιθάρες, κρουστά, έγχορδα κ.λπ., με τρόπο ταιριασμένα), δημιουργώντας μια κάπως παραμυθένια ατμόσφαιρα (ίσως θα ήταν ακόμη πιο ωραίο, το τραγούδι, αν το έλεγε μια γυναικεία φωνή της εποχής –η Καίτη Χωματά ή η Σούλα Μπιρμπίλη ας πούμε– αλλά, ok, και ο Αλέξης Γεωργίου έχει το δικό του ύφος).

Αλέξης Γεωργίου - Δάφνις και Χλόη 66, Μαυρούδης Κακουλίδης 

Όμως και τα υπόλοιπα ορχηστρικά θέματα του Νότη Μαυρουδή, από το «Δάφνις και Χλόη 66», ήταν ωραία, με ενορχηστρώσεις πλουμιστές (και με φλάουτα, κρουστά κ.λπ. πλην των οργάνων που προαναφέραμε), πάντα κοντά ή εντός της νεο-κυματικής αισθητικής.

Να πούμε, με την ευκαιρία, πως και στις άλλες ταινίες εκείνης της εποχής, με τις οποίες ασχολήθηκε, ο Νότης Μαυρουδής είχε γράψει πολύ ωραία θέματα – ή και ακόμη καλύτερα από αυτά του «Δάφνις και Χλόη 66».

Νότης Μαυρουδής: το σάουντρακ της ταινίας «Δάφνις και Χλόη 66» Facebook Twitter
Νότης Μαυρουδής

Λέμε για την ταινία «Κλεμένη Αγάπη» (1966) του Κώστα Λυχναρά (έτσι ήταν γραμμένη η λέξη «κλεμμένη», στους τίτλους, με ένα «μ»), στην οποία ακούγονται επιπλέον τραγούδια από τους Πέτρο Πανδή («Φέρτε γλυκό κρασί») και Γιώργο Ζωγράφο (το φοβερό «θεοδωρακικό» «Ποιος είδε την αγάπη μου»), αμφότερα σε στίχους Γιάννη Κακουλίδη και ακόμη για την ταινία «Αγωνία για τον Έρωτα» (1969) του Γιάννη Κοκκόλη, στην οποίαν είχαμε αναφερθεί παλαιότερα εδώ στο LiFO.gr.  

Ωραίο θα ήταν να βλέπαμε κάποια στιγμή και μια έκδοση με τα κινηματογραφικά-τηλεοπτικά θέματα του Νότη Μαυρουδή, που επεκτείνονται βεβαίως και στις επόμενες δεκαετίες.

Γιώργος Ζωγράφος - Ποιος είδε την αγάπη μου

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ