ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Μύθος ή ενισχυμένη πραγματικότητα;

Μύθος ή ενισχυμένη πραγματικότητα; Facebook Twitter
Η «σύνθεση» του Παναγιώτη Κοτρίδη που προέκυψε ως αποτέλεσμα επεξεργασίας photoshop και του προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης Midjourney.
0

ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΗΤΑΝ φανερό με την πρώτη ματιά ότι κάτι δεν έστεκε «φωτογραφικά» μ’ αυτή την επική εικόνα του Έλληνα διασώστη της ΕΜΑΚ με το παιδάκι στην αγκαλιά του μέσα στα χαλάσματα.

Ακόμα κι αν δεν παρατηρούσε κανείς το ψηφιακό γκροτέσκο στην υφή της εικόνας (την αισθητική δυστοπικού κόμικ ή τα έξι δάκτυλα στο χέρι του πυροσβέστη), καθώς περνούσε γρήγορα από μπροστά του όπως τόσες άλλες, αμφίβολης συχνά εγκυρότητας, στον ορυμαγδό του scrolling, ή δεν είχε προσέξει την υπογραφή του δημιουργού της εικόνας κάτω δεξιά, κάτι θα έπρεπε να υποψιαστεί από την τουρκική σημαία που τόσο βολικά βρέθηκε αποτυπωμένη στο μανίκι του απεγκλωβισμένου παιδιού.  

Κάποιοι αισθάνθηκαν εξαπατημένοι, σα να έπεσαν θύμα fake news ή deep fake ή οποιουδήποτε άλλου συμπτώματος της καλπάζουσας AI τεχνολογίας, τα εικονογραφικά εργαλεία της οποίας είναι πλέον προσβάσιμα σε όλους.

Κι όμως, ήταν πολλοί που την ανακύκλωσαν, καθιστώντας τη viral, ως φωτογραφικό ντοκουμέντο, αλλά και ως ντοκουμέντο ηθικής ανωτερότητας απέναντι στον δοκιμαζόμενο «εχθρό».

Κι ας είχε ήδη αποκαλυφθεί εν τω μεταξύ ότι επρόκειτο για ψηφιακή σύνθεση, για «ζωγραφιά», και μάλιστα με την υπογραφή του υποστράτηγου ε.α. του Πυροσβεστικού Σώματος Παναγιώτη Κοτρίδη, τέως Περιφερειακού Διοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Ν. Αιγαίου, ο οποίος, όπως διαβάσαμε, μ’ αυτόν τον τρόπο «θέλησε να στείλει το δικό του μήνυμα υποστήριξης και συμπαράστασης στους συναδέλφους του που δίνουν μάχη με τον χρόνο για να σώσουν ζωές στις περιοχές της Τουρκίας που χτυπήθηκαν από τους φονικούς σεισμούς».

Αναγκάστηκε να επισημάνει και ο ίδιος πάντως ότι δεν πρόκειται για πραγματική φωτογραφία αλλά για «σύνθεση» που προέκυψε ως αποτέλεσμα επεξεργασίας photoshop και του προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης Midjourney, «το οποίο χειρίζεται άριστα». 

Κάποιοι αισθάνθηκαν εξαπατημένοι, σα να έπεσαν θύμα fake news ή deep fake ή οποιουδήποτε άλλου συμπτώματος της καλπάζουσας AI τεχνολογίας, τα εικονογραφικά εργαλεία της οποίας είναι πλέον προσβάσιμα σε όλους.

Σαφώς και υπάρχει λόγος ανησυχίας για την εξάπλωση του φαινομένου, που δεν είναι πλέον απλώς μια τάση αλλά μια κατάσταση με πολλές και σύνθετες παραμέτρους και διάφορα ναρκοπέδια  – πολιτικά, πολιτισμικά, νομικά κ.ο.κ. Εν προκειμένω όμως, δεν υπήρχε σκοπός παραπλάνησης εκ μέρους του δημιουργού, ασχέτως αν η συγκεκριμένη «σύνθεση» εμπεριείχε εκ φύσεως και μια προπαγανδιστική υφή.

Ουδόλως βέβαια μειώνει αυτό τη σημασία και το μεγαλείο του έργου που επιτελούν τα ελληνικά σωστικά συνεργεία στα απέραντα συντρίμμια των σεισμόπληκτων οικισμών, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι έχουν διαρκώς πάνω από το κεφάλι τους καθώς αναζητούν σημεία ελπίδας και ζωής στα βάθη των χαλασμάτων, τους απεσταλμένους των ελληνικών καναλιών που έχουν βρει το ιδανικό τους αφήγημα και θα το ξεζουμίσουν μέχρις εσχάτων.  

Daily
0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τι είδους άτομο υποστηρίζει το Ισραήλ του Νετανιάχου;

Daily / Τι είδους άτομο υποστηρίζει το Ισραήλ του Νετανιάχου;

Με αφορμή της επέτειο της 7ης Οκτωβρίου, οι εγχώριοι αυτόκλητοι θεματοφύλακες των «δυτικών αξιών» διατράνωσαν για μια ακόμη φορά τη θερμή στήριξή τους στην «ιερή αποστολή» του Ισραήλ, σύμφωνα με την ορολογία του πρωθυπουργού του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Will & Harper: Μαθήματα αποδοχής, συμπερίληψης και βαθιάς φιλίας

Daily / Will & Harper: Μαθήματα αποδοχής, συμπερίληψης και βαθιάς φιλίας

Όταν η παλιά του φιλική επαφή από το Saturday Night Live αποκάλυψε στον έκπληκτο Γουίλ Φέρελ ότι έχει ξεκινήσει διαδικασία φυλομετάβασης, ο διάσημος κωμικός είχε την ιδέα να κάνουν μαζί ένα ταξίδι στην αμερικανική ενδοχώρα και να καταγράψουν την εμπειρία τους σ’ αυτή την ταινία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ