ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas

ADD 2023: Εντυπώσεις από 32 ώρες ηλεκτρονικής μουσικής και ασταμάτητου χορού

0

Το πρώτο πολύ θετικό στοιχείο του φετινού ADD ήταν ο αναπάντεχος χώρος διεξαγωγής του. Μπορεί η τοποθεσία όπου βρίσκονται τα γήπεδα ποδοσφαίρου του Ρέντη, δίπλα στο Allou! Fun Park να μην είναι εύκολα προσβάσιμη για πολλούς –ωστόσο η παραγωγή είχε μεριμνήσει, θέτοντας σε λειτουργία ένα shuttle bus από και προς το μετρό του Ελαιώνα, ανά μισάωρο–, μπορεί το σαφάρι αναζήτησης πάρκινγκ στους γύρω δρόμους να αποδείχθηκε ένας μικρός εφιάλτης τις ώρες αιχμής για όσους αποφάσισαν να πάρουν αυτοκίνητο, όμως η επιλογή ενός «off-the-grid» σημείου προσέδωσε ένα σχετικό wow factor – «μα, πού σκεφτήκανε να το φέρουνε;».

Ας το παραδεχτούμε, άλλωστε: η φεστιβαλική μας κουλτούρα είναι περιορισμένη, οι επιλογές χώρων για τη διοργάνωση τέτοιων events είναι εκ των πραγμάτων μετρημένες και οι περιοριστικοί παράγοντες που χαρακτηρίζουν ως ακατάλληλα πολλά από τα προτεινόμενα venues είναι πολλοί. Εν ολίγοις, δεν μπορείς να τικάρεις εύκολα όλα τα κουτάκια, κάτι θα χάσεις.

Στα θετικά χαιρετίζουμε βέβαια και τη βελτίωση διάφορων τεχνικών αστοχιών που είχαν σχολιαστεί έντονα πέρσι. Η μείωση της τιμής της φιάλης νερού στο 1 ευρώ, η αποφυγή των περσινών υψηλών θερμοκρασιών, καθώς «έμπαζε» μαγιάτικη δροσιά από παντού, και βέβαια ο, όπως πάντα, αρτιότατος ήχος και τα εντυπωσιακά visuals (παλιά τέχνη της ομάδας του six d.o.g.s, που δίνει πάντα ιδιαίτερη βαρύτητα στο Α και το Ω όλων των events τους) συντέλεσαν στην επιτυχία του φετινού ADD σε οργανωτικό επίπεδο.

Εντωμεταξύ, διάβασα αρκετά σχόλια που έκαναν συγκρίσεις με τα άλλα δύο σημεία όπου έχει διεξαχθεί το ADD στο παρελθόν: ναι, η ατμόσφαιρα της βιομηχανικής Πειραιώς 260 είναι μοναδική και, ναι, η εμπειρία του ADD του 2019 στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού έχει μείνει σε όλους αξέχαστη, όμως η διαμόρφωση του χώρου στου Ρέντη, με το open air main stage και τις δύο ημι-ανοιχτές δορυφορικές σκηνές ήταν υποδειγματική και ό,τι πιο κοντά στα διεθνή φεστιβαλικά πρότυπα

ADD 2023 Facebook Twitter
Το ADD πλέον έχει κατακτήσει σταθερή θέση στο πολιτιστικό καλεντάρι του Μαΐου. Φωτ.: Alex Petsavas

Στα θετικά χαιρετίζουμε βέβαια και τη βελτίωση διάφορων τεχνικών αστοχιών που είχαν σχολιαστεί έντονα πέρσι. Η μείωση της τιμής της φιάλης νερού στο 1 ευρώ, η αποφυγή των περσινών υψηλών θερμοκρασιών, καθώς «έμπαζε» μαγιάτικη δροσιά από παντού, και βέβαια ο, όπως πάντα, αρτιότατος ήχος και τα εντυπωσιακά visuals (παλιά τέχνη της ομάδας του six d.o.g.s, που δίνει πάντα ιδιαίτερη βαρύτητα στο Α και το Ω όλων των events τους) συντέλεσαν στην επιτυχία του φετινού ADD σε οργανωτικό επίπεδο.

Όσον αφορά το μουσικό κομμάτι, είχα προαποφασίσει ότι θα περιορίσω τα πολλά πηγαινέλα ανάμεσα στα stages και ότι θα επικεντρωνόμουν στο stage A, του οποίου η techno εστίαση με ενδιέφερε περισσότερο. Όπως και έκανα.

Έτσι, παρέμεινα μόνο για λίγο, «αναγνωριστικό» χρόνο για να παρακολουθήσω ονόματα της Παρασκευής, όπως οι Nightmares on Wax (open air) και Roi Perez (stage B), και του Σαββάτου, όπως οι Groove Armada (open air), και την έβγαλα σχεδόν εξολοκλήρου στο stage A.

Το techno line-up λοιπόν είχε ειρμό, συνοχή και σωστή διαδοχή των bpm. Την Παρασκευή ο Marcel Dettmann έδινε μελωδικά και σχετικά χαλαρά vibes (πράγμα που εξηγούσε και τη γενικότερη αρχική χαλαρότητα σε προσέλευση στο συγκεκριμένο stage), προτού δώσει τη σκυτάλη στο μεγάλο όνομα, τον Ben Klock, που για ακόμα μια φορά δεν απογοήτευσε, με ένα μελετημένο σετ.

ADD 2023 Facebook Twitter
Η εμφάνιση του Patrick Mason ήταν για μένα το highlight όλου του διημέρου. Φωτ.: Alex Petsavas

Το Σάββατο το δίδυμο των Blashka & Allatt πάτησε γκάζια από νωρίς – λογικό, αν γνώριζες αυτό που θα ακολουθούσε. Η εμφάνιση του Patrick Mason ήταν για μένα το highlight όλου του διημέρου: Αυτός ο απίστευτος Γερμανός DJ, designer και influencer ξεκίνησε το σετ του με το «Ready or Not» των Fugees και το ολοκλήρωσε με το «Freestyler» των Bomfunk MC's (δεν έμεινε κινητό που να μη σηκωθεί για να τραβήξει σε βίντεο αυτή την απίστευτη σφήνα), προσφέροντας σε όσους ήταν παρόντες ένα αξέχαστο, ολοκληρωμένο σόου, μια αληθινή «techno extravaganza». Αεικίνητος, δεν σταμάτησε επί μιάμιση ώρα να συνοδεύει με δικά του αυτοσχέδια χορευτικά τις αλλαγές του στα decks, συχνά πηδώντας σε υπερυψωμένο σημείο, επιδιδόμενος σε voguing και άλλες εμπνευσμένες μίνι χορογραφίες. Είναι κάτι τέτοιες στιγμές που πραγματικά ξεχωρίζουν, όταν ένας πολυ-καλλιτέχνης, όπως αυτός, δίνει ρέστα και το καταδιασκεδάζει, καθώς ευχαριστεί το κοινό του.

Στη συνέχεια, οι Kobosil και Deniro το σκοτείνιασαν όσο χρειαζόταν, ενώ καλά σχόλια άκουσα και για τους FJAAK και τη Lolsnake που ολοκλήρωσαν το line-up του συγκεκριμένου stage, πολύ μετά το ξημέρωμα.

ADD 2023 Facebook Twitter
Τα εντυπωσιακά visuals είναι βασικό χαρακτηριστικό του ADD. Φωτ.: Alex Petsavas

Οφείλω να ομολογήσω σε αυτό το σημείο μια προσωπική «παραξενιά» (με την οποία, ωστόσο, γνωρίζω πως συμφωνούν κάποιοι) και μια γενικότερη διαπίστωση για το ADD. Techno και φυσικό φως δεν μου κάθονται καλά ως συνδυασμός, γι’ αυτό και αποχώρησα σχετικά νωρίς φέτος. Ήταν η βασική μου αμφιβολία, καθώς διάβαζα για το νέο venue, ότι δηλαδή η πλήρης ανάπτυξη του φεστιβάλ σε εξωτερικούς, «διαμπερείς» χώρους θα λειτουργούσε «ξενερωτικά» κατά τις πρωινές ώρες. Γνωρίζω, βέβαια, πως αυτό συμβαίνει και στις περισσότερες μεγάλες, υπαίθριες, διεθνείς φεστιβαλικές διοργανώσεις, οπότε ίσως να μην είμαι συνηθισμένος στη φάση «ηλιόλουστη hardcore techno», ωστόσο εξακολουθώ να συνδυάζω αυτού του είδους τη μουσική με το σκοτάδι και την (τεχνητή, έστω) αίσθηση της νύχτας.

Τούτων λεχθέντων, πιστεύω πως μελλοντικά πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στον techno προσανατολισμό του ADD. Η λογική που απαιτεί ονόματα-κράχτες από τον ευρύτερο χώρο της ηλεκτρονικής σκηνής (ακόμα και από το βαθύ παρελθόν της, βλ. Groove Armada) για το main stage και house (σε όλα τα παρακλάδια της) εστίαση στο stage B μπορεί να ακούγεται εμπορικά η πιο συμπεριληπτική επιλογή, όμως η techno σκηνή πλέον έχει περάσει σαφώς στη σφαίρα του mainstream, περιλαμβάνει σούπερ σταρ που λατρεύει το ελληνικό κοινό και μια ολόκληρη νέα γενιά Ελλήνων DJs που την εκπροσωπούν επάξια και μπορούν να συμπληρώσουν τα slots, έχει να επιδείξει τρομερά ενδιαφέροντες πειραματισμούς και εξωγήινα μουσικά υβρίδια και μπορεί σίγουρα να υποστηρίξει τουλάχιστον το ήμισυ του συνολικού line-up, αν όχι το βασικό stage μιας διοργάνωσης σαν το ADD.

ADD 2023 Facebook Twitter
Ξημέρωμα στην open air stage. Φωτ.: Alex Petsavas

Με άλλα λόγια, είναι κρίμα οι rush hours των δύο ημερών στο techno stage να καταλαμβάνονται από δύο περσινά ονόματα (Ben Klock και Kobosil) σε reverse ημέρες, Παρασκευή αντί για Σάββατο και αντίστροφα.

Αντιλαμβάνομαι πως η αρχική ιδέα του ADD είναι να ερευνά όλο το φάσμα της ηλεκτρονικής μουσικής, αλλά αυτήν τη στιγμή η techno θεωρώ πως αξίζει το μεγαλύτερο spotlight (με παρόμοιο τρόπο που πριν από δέκα χρόνια η deep house ήταν «the thing») και όχι θέση δορυφόρου, τόσο σε χώρο όσο και σε μεγάλα ονόματα, που έρχονται μεν, πλέον, στην Αθήνα σχεδόν κάθε weekend, καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, σε μεμονωμένα events που ξεπουλάνε, δεν έχουμε όμως την ευκαιρία να τα απολαμβάνουμε στο πλαίσιο ενός φεστιβάλ όπως το ADD, που πλέον έχει κατακτήσει σταθερή θέση στο πολιτιστικό καλεντάρι του Μαΐου, ακούει το κοινό του, μαθαίνει από τις αστοχίες του και μεγαλώνει όμορφα, χρόνο με τον χρόνο.

ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
Μουσική
0

Αλέξανδρος Διακοσάββας

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας είναι διευθυντής σύνταξης της LiFO και curator του Upfront Initiative για τη συμπερίληψη, την ισότητα, την ορατότητα και την ποικιλομορφία στον χώρο εργασίας. Γεννήθηκε το 1987 και μεγάλωσε στη Ρόδο. Σύντομη θητεία στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς της Πολυτεχνικής Σχολής Πάτρας και συνέχιση σπουδών στη Βιολογία του ίδιου Πανεπιστημίου τον οδήγησαν τελικά στο να θέλει να ασχοληθεί με τη δημοσιογραφία.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

EON: Το νέο μεγάλο venue της Αθήνας στήνεται στη βιομηχανική ζώνη του Ελαιώνα

Μουσική / EON: Το νέο μεγάλο venue της Αθήνας στήνεται στη βιομηχανική ζώνη του Ελαιώνα

Εναρμονισμένο με ένα πανευρωπαϊκό trend, καλύπτοντας την ανάγκη μιας μερίδας clubbers της πόλης για μέρη rough αισθητικής, ο χώρος-όραμα από την ομάδα του ADD Festival και του six d.o.g.s κάνει soft opening, παρουσιάζοντας το πρωτοποριακό οπτικοακουστικό πρότζεκτ του DVS1 «The Wall of Sound», που όμοιό του δεν έχει συμβεί στην πόλη.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
The Prodigy: Το χρονολόγιο μιας ξέφρενης πορείας

Μουσική / Από τα παράνομα rave ως τα μεγαλύτερα φεστιβάλ του πλανήτη: Πώς οι Prodigy καθόρισαν την ηλεκτρονική μουσική

Οι σπουδαίοι Βρετανοί επιστρέφουν στην Αθήνα μετά από πολλά χρόνια στο πλαίσιο του Release Athens 2023. Αυτές είναι μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές τους.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ