ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas

ADD 2023: Εντυπώσεις από 32 ώρες ηλεκτρονικής μουσικής και ασταμάτητου χορού

0

Το πρώτο πολύ θετικό στοιχείο του φετινού ADD ήταν ο αναπάντεχος χώρος διεξαγωγής του. Μπορεί η τοποθεσία όπου βρίσκονται τα γήπεδα ποδοσφαίρου του Ρέντη, δίπλα στο Allou! Fun Park να μην είναι εύκολα προσβάσιμη για πολλούς –ωστόσο η παραγωγή είχε μεριμνήσει, θέτοντας σε λειτουργία ένα shuttle bus από και προς το μετρό του Ελαιώνα, ανά μισάωρο–, μπορεί το σαφάρι αναζήτησης πάρκινγκ στους γύρω δρόμους να αποδείχθηκε ένας μικρός εφιάλτης τις ώρες αιχμής για όσους αποφάσισαν να πάρουν αυτοκίνητο, όμως η επιλογή ενός «off-the-grid» σημείου προσέδωσε ένα σχετικό wow factor – «μα, πού σκεφτήκανε να το φέρουνε;».

Ας το παραδεχτούμε, άλλωστε: η φεστιβαλική μας κουλτούρα είναι περιορισμένη, οι επιλογές χώρων για τη διοργάνωση τέτοιων events είναι εκ των πραγμάτων μετρημένες και οι περιοριστικοί παράγοντες που χαρακτηρίζουν ως ακατάλληλα πολλά από τα προτεινόμενα venues είναι πολλοί. Εν ολίγοις, δεν μπορείς να τικάρεις εύκολα όλα τα κουτάκια, κάτι θα χάσεις.

Στα θετικά χαιρετίζουμε βέβαια και τη βελτίωση διάφορων τεχνικών αστοχιών που είχαν σχολιαστεί έντονα πέρσι. Η μείωση της τιμής της φιάλης νερού στο 1 ευρώ, η αποφυγή των περσινών υψηλών θερμοκρασιών, καθώς «έμπαζε» μαγιάτικη δροσιά από παντού, και βέβαια ο, όπως πάντα, αρτιότατος ήχος και τα εντυπωσιακά visuals (παλιά τέχνη της ομάδας του six d.o.g.s, που δίνει πάντα ιδιαίτερη βαρύτητα στο Α και το Ω όλων των events τους) συντέλεσαν στην επιτυχία του φετινού ADD σε οργανωτικό επίπεδο.

Εντωμεταξύ, διάβασα αρκετά σχόλια που έκαναν συγκρίσεις με τα άλλα δύο σημεία όπου έχει διεξαχθεί το ADD στο παρελθόν: ναι, η ατμόσφαιρα της βιομηχανικής Πειραιώς 260 είναι μοναδική και, ναι, η εμπειρία του ADD του 2019 στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού έχει μείνει σε όλους αξέχαστη, όμως η διαμόρφωση του χώρου στου Ρέντη, με το open air main stage και τις δύο ημι-ανοιχτές δορυφορικές σκηνές ήταν υποδειγματική και ό,τι πιο κοντά στα διεθνή φεστιβαλικά πρότυπα

ADD 2023 Facebook Twitter
Το ADD πλέον έχει κατακτήσει σταθερή θέση στο πολιτιστικό καλεντάρι του Μαΐου. Φωτ.: Alex Petsavas

Στα θετικά χαιρετίζουμε βέβαια και τη βελτίωση διάφορων τεχνικών αστοχιών που είχαν σχολιαστεί έντονα πέρσι. Η μείωση της τιμής της φιάλης νερού στο 1 ευρώ, η αποφυγή των περσινών υψηλών θερμοκρασιών, καθώς «έμπαζε» μαγιάτικη δροσιά από παντού, και βέβαια ο, όπως πάντα, αρτιότατος ήχος και τα εντυπωσιακά visuals (παλιά τέχνη της ομάδας του six d.o.g.s, που δίνει πάντα ιδιαίτερη βαρύτητα στο Α και το Ω όλων των events τους) συντέλεσαν στην επιτυχία του φετινού ADD σε οργανωτικό επίπεδο.

Όσον αφορά το μουσικό κομμάτι, είχα προαποφασίσει ότι θα περιορίσω τα πολλά πηγαινέλα ανάμεσα στα stages και ότι θα επικεντρωνόμουν στο stage A, του οποίου η techno εστίαση με ενδιέφερε περισσότερο. Όπως και έκανα.

Έτσι, παρέμεινα μόνο για λίγο, «αναγνωριστικό» χρόνο για να παρακολουθήσω ονόματα της Παρασκευής, όπως οι Nightmares on Wax (open air) και Roi Perez (stage B), και του Σαββάτου, όπως οι Groove Armada (open air), και την έβγαλα σχεδόν εξολοκλήρου στο stage A.

Το techno line-up λοιπόν είχε ειρμό, συνοχή και σωστή διαδοχή των bpm. Την Παρασκευή ο Marcel Dettmann έδινε μελωδικά και σχετικά χαλαρά vibes (πράγμα που εξηγούσε και τη γενικότερη αρχική χαλαρότητα σε προσέλευση στο συγκεκριμένο stage), προτού δώσει τη σκυτάλη στο μεγάλο όνομα, τον Ben Klock, που για ακόμα μια φορά δεν απογοήτευσε, με ένα μελετημένο σετ.

ADD 2023 Facebook Twitter
Η εμφάνιση του Patrick Mason ήταν για μένα το highlight όλου του διημέρου. Φωτ.: Alex Petsavas

Το Σάββατο το δίδυμο των Blashka & Allatt πάτησε γκάζια από νωρίς – λογικό, αν γνώριζες αυτό που θα ακολουθούσε. Η εμφάνιση του Patrick Mason ήταν για μένα το highlight όλου του διημέρου: Αυτός ο απίστευτος Γερμανός DJ, designer και influencer ξεκίνησε το σετ του με το «Ready or Not» των Fugees και το ολοκλήρωσε με το «Freestyler» των Bomfunk MC's (δεν έμεινε κινητό που να μη σηκωθεί για να τραβήξει σε βίντεο αυτή την απίστευτη σφήνα), προσφέροντας σε όσους ήταν παρόντες ένα αξέχαστο, ολοκληρωμένο σόου, μια αληθινή «techno extravaganza». Αεικίνητος, δεν σταμάτησε επί μιάμιση ώρα να συνοδεύει με δικά του αυτοσχέδια χορευτικά τις αλλαγές του στα decks, συχνά πηδώντας σε υπερυψωμένο σημείο, επιδιδόμενος σε voguing και άλλες εμπνευσμένες μίνι χορογραφίες. Είναι κάτι τέτοιες στιγμές που πραγματικά ξεχωρίζουν, όταν ένας πολυ-καλλιτέχνης, όπως αυτός, δίνει ρέστα και το καταδιασκεδάζει, καθώς ευχαριστεί το κοινό του.

Στη συνέχεια, οι Kobosil και Deniro το σκοτείνιασαν όσο χρειαζόταν, ενώ καλά σχόλια άκουσα και για τους FJAAK και τη Lolsnake που ολοκλήρωσαν το line-up του συγκεκριμένου stage, πολύ μετά το ξημέρωμα.

ADD 2023 Facebook Twitter
Τα εντυπωσιακά visuals είναι βασικό χαρακτηριστικό του ADD. Φωτ.: Alex Petsavas

Οφείλω να ομολογήσω σε αυτό το σημείο μια προσωπική «παραξενιά» (με την οποία, ωστόσο, γνωρίζω πως συμφωνούν κάποιοι) και μια γενικότερη διαπίστωση για το ADD. Techno και φυσικό φως δεν μου κάθονται καλά ως συνδυασμός, γι’ αυτό και αποχώρησα σχετικά νωρίς φέτος. Ήταν η βασική μου αμφιβολία, καθώς διάβαζα για το νέο venue, ότι δηλαδή η πλήρης ανάπτυξη του φεστιβάλ σε εξωτερικούς, «διαμπερείς» χώρους θα λειτουργούσε «ξενερωτικά» κατά τις πρωινές ώρες. Γνωρίζω, βέβαια, πως αυτό συμβαίνει και στις περισσότερες μεγάλες, υπαίθριες, διεθνείς φεστιβαλικές διοργανώσεις, οπότε ίσως να μην είμαι συνηθισμένος στη φάση «ηλιόλουστη hardcore techno», ωστόσο εξακολουθώ να συνδυάζω αυτού του είδους τη μουσική με το σκοτάδι και την (τεχνητή, έστω) αίσθηση της νύχτας.

Τούτων λεχθέντων, πιστεύω πως μελλοντικά πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στον techno προσανατολισμό του ADD. Η λογική που απαιτεί ονόματα-κράχτες από τον ευρύτερο χώρο της ηλεκτρονικής σκηνής (ακόμα και από το βαθύ παρελθόν της, βλ. Groove Armada) για το main stage και house (σε όλα τα παρακλάδια της) εστίαση στο stage B μπορεί να ακούγεται εμπορικά η πιο συμπεριληπτική επιλογή, όμως η techno σκηνή πλέον έχει περάσει σαφώς στη σφαίρα του mainstream, περιλαμβάνει σούπερ σταρ που λατρεύει το ελληνικό κοινό και μια ολόκληρη νέα γενιά Ελλήνων DJs που την εκπροσωπούν επάξια και μπορούν να συμπληρώσουν τα slots, έχει να επιδείξει τρομερά ενδιαφέροντες πειραματισμούς και εξωγήινα μουσικά υβρίδια και μπορεί σίγουρα να υποστηρίξει τουλάχιστον το ήμισυ του συνολικού line-up, αν όχι το βασικό stage μιας διοργάνωσης σαν το ADD.

ADD 2023 Facebook Twitter
Ξημέρωμα στην open air stage. Φωτ.: Alex Petsavas

Με άλλα λόγια, είναι κρίμα οι rush hours των δύο ημερών στο techno stage να καταλαμβάνονται από δύο περσινά ονόματα (Ben Klock και Kobosil) σε reverse ημέρες, Παρασκευή αντί για Σάββατο και αντίστροφα.

Αντιλαμβάνομαι πως η αρχική ιδέα του ADD είναι να ερευνά όλο το φάσμα της ηλεκτρονικής μουσικής, αλλά αυτήν τη στιγμή η techno θεωρώ πως αξίζει το μεγαλύτερο spotlight (με παρόμοιο τρόπο που πριν από δέκα χρόνια η deep house ήταν «the thing») και όχι θέση δορυφόρου, τόσο σε χώρο όσο και σε μεγάλα ονόματα, που έρχονται μεν, πλέον, στην Αθήνα σχεδόν κάθε weekend, καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, σε μεμονωμένα events που ξεπουλάνε, δεν έχουμε όμως την ευκαιρία να τα απολαμβάνουμε στο πλαίσιο ενός φεστιβάλ όπως το ADD, που πλέον έχει κατακτήσει σταθερή θέση στο πολιτιστικό καλεντάρι του Μαΐου, ακούει το κοινό του, μαθαίνει από τις αστοχίες του και μεγαλώνει όμορφα, χρόνο με τον χρόνο.

ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
ADD 2023 Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Petsavas
Μουσική
0

Αλέξανδρος Διακοσάββας

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας είναι διευθυντής σύνταξης της LiFO και curator του Upfront Initiative για τη συμπερίληψη, την ισότητα, την ορατότητα και την ποικιλομορφία στον χώρο εργασίας. Γεννήθηκε το 1987 και μεγάλωσε στη Ρόδο. Σύντομη θητεία στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς της Πολυτεχνικής Σχολής Πάτρας και συνέχιση σπουδών στη Βιολογία του ίδιου Πανεπιστημίου τον οδήγησαν τελικά στο να θέλει να ασχοληθεί με τη δημοσιογραφία.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

EON: Το νέο μεγάλο venue της Αθήνας στήνεται στη βιομηχανική ζώνη του Ελαιώνα

Μουσική / EON: Το νέο μεγάλο venue της Αθήνας στήνεται στη βιομηχανική ζώνη του Ελαιώνα

Εναρμονισμένο με ένα πανευρωπαϊκό trend, καλύπτοντας την ανάγκη μιας μερίδας clubbers της πόλης για μέρη rough αισθητικής, ο χώρος-όραμα από την ομάδα του ADD Festival και του six d.o.g.s κάνει soft opening, παρουσιάζοντας το πρωτοποριακό οπτικοακουστικό πρότζεκτ του DVS1 «The Wall of Sound», που όμοιό του δεν έχει συμβεί στην πόλη.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
The Prodigy: Το χρονολόγιο μιας ξέφρενης πορείας

Μουσική / Από τα παράνομα rave ως τα μεγαλύτερα φεστιβάλ του πλανήτη: Πώς οι Prodigy καθόρισαν την ηλεκτρονική μουσική

Οι σπουδαίοι Βρετανοί επιστρέφουν στην Αθήνα μετά από πολλά χρόνια στο πλαίσιο του Release Athens 2023. Αυτές είναι μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές τους.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ