Η πρωτοποριακή λεσβιακή σκηνή του Σαν Φρανσίσκο της δεκαετίας του '90 Facebook Twitter

Η πρωτοποριακή λεσβιακή σκηνή του Σαν Φρανσίσκο της δεκαετίας του '90

0

Όταν ήταν γύρω στα είκοσι, η Chloe Sherman έπεσε πάνω σε ένα φωτογραφικό λεύκωμα και συνειδητοποίησε τι έψαχνε. Ήταν 1991 και η φωτογράφος Del LaGrace Volcano είχε μόλις κυκλοφορήσει το Love Bites, μια έκδοση που θεωρείται ευρέως ως η πρώτη φωτογραφική μονογραφία της λεσβιακής σεξουαλικότητας, αποτυπωμένη εκ των έσω, η οποία προκάλεσε διαμάχη και λογοκρισία τόσο στα κυρίαρχα όσο και στα ομοφυλοφιλικά μέσα ενημέρωσης λόγω της θετικής απεικόνισης των λεσβιακών κοινοτήτων στο Σαν Φρανσίσκο, στο Λονδίνο και αλλού.

«Το ξεφύλλιζα και ήθελα να γνωρίσω αυτούς τους ανθρώπους», λέει η Sherman στο AnOther. «Έγινε η προσωρινή μου βίβλος. Δεν είχα βρει μια κοινότητα με την οποία να ταυτίζομαι πραγματικά και αναρωτιόμουν πού να πάω. Κατευθύνθηκα προς το Σαν Φρανσίσκο αναζητώντας ένα σκηνικό εξίσου ενδιαφέρον με αυτό που έβλεπα στις φωτογραφίες του λευκώματος».

Η γεννημένη στη Νέα Υόρκη φωτογράφος, που τότε ζούσε στο Όρεγκον, επισκέφθηκε το Σαν Φρανσίσκο και το επόμενο Σαββατοκύριακο μετακόμισε στη ζωντανή Latin Mission District της πόλης.

«Πάντα ήξερα ότι ήταν μοναδική η εποχή που ήθελα να αποτυπώσω και να απαθανατίσω. Ήταν σκόπιμο, αλλά δεν μπορούσα να φανταστώ πόσο γρήγορα αυτή η εποχή θα γινόταν ιστορική».

Εκεί, στην παλλόμενη καρδιά της queer υποκουλτούρας της πόλης, βρήκε τους ανθρώπους της. Τη δεκαετία που ακολούθησε φωτογράφισε τον δικό της κόσμο από femmes, butches, punks και studs, τραβώντας αρκετές φωτογραφίες ώστε να γεμίσει ένα ολόκληρο ντουλάπι με αρνητικά 35mm.

Πρόσφατα δημοσίευσε το βιβλίο Renegades. San Francisco: The 1990s και ετοιμάζει μια έκθεση που θα ταξιδέψει για πρώτη φορά εκτός ΗΠΑ, συγκεκριμένα στο Βερολίνο. «Πάντα ήξερα ότι ήταν μοναδική η εποχή που ήθελα να αποτυπώσω και να απαθανατίσω. Ήταν σκόπιμο, αλλά δεν μπορούσα να φανταστώ πόσο γρήγορα αυτή η εποχή θα γινόταν ιστορική».

Η πρωτοποριακή λεσβιακή σκηνή του Σαν Φρανσίσκο της δεκαετίας του '90 Facebook Twitter
View from the back seat, 1997. © Chloe Sherman

Κινούμενη σαν «κατάσκοπος σε κοινή θέα», όπως την περιέγραψαν οι φίλοι της, η Sherman γλιστρούσε μέσα και έξω από το οπτικό τους πεδίο, τραβώντας το ένα φιλμ μετά το άλλο σε καφετέριες, μπαρ, κρεβατοκάμαρες, τατουατζίδικα, παραλίες και δρόμους. Απαθανάτισε τις φίλες της σε κάθε στιγμή της καθημερινότητάς τους, θέλοντας να διατηρήσει τη «ζωντάνια, τη χαρά, την τρυφερότητα και την ανεκτικότητα» που έβλεπε γύρω της.

Όπως αναγνωρίζει η Sherman, το Σαν Φρανσίσκο πάντα καλωσόριζε τους παράξενους, τους καλλιτέχνες, τους απροσάρμοστους, τους χίπηδες και τους «αποστάτες» που κατευθύνονταν προς τη Δύση. Αλλά η δεκαετία του '90 ήταν μια πρωτοποριακή περίοδος στην ιστορία της πόλης για τους queer. «Ήταν ακατέργαστη, πειραματική και ζωντανή», εξηγεί. «Γινόταν διερεύνηση του φύλου. Η κοινότητα υιοθετούσε δυνατά και περήφανα την ποικιλομορφία του φύλου δημοσίως, προτού καν αρχίσουμε να μιλάμε γι' αυτό».

Η Sherman δεν έφυγε ποτέ από το Σαν Φρανσίσκο. Αλλά η πόλη που ερωτεύτηκε, και ιδιαίτερα η εργατική συνοικία Mission District, έχει γίνει σχεδόν αγνώριστη μετά την τεχνολογική έκρηξη στις αρχές της δεκαετίας του 2000. «Το Σαν Φρανσίσκο ήταν παραδοσιακά πολύ προσιτό, και όσο κι αν η αλλαγή είναι αναπόφευκτη, είναι λυπηρό να βλέπεις αυτούς που θεωρείς ως τους πιο ενδιαφέροντες ανθρώπους να εκτοπίζονται. Η απουσία τους αφήνει κενό».

Η πρωτοποριακή λεσβιακή σκηνή του Σαν Φρανσίσκο της δεκαετίας του '90 Facebook Twitter
The Heist, 1996. © Chloe Sherman
Η πρωτοποριακή λεσβιακή σκηνή του Σαν Φρανσίσκο της δεκαετίας του '90 Facebook Twitter
Kindred Spirits, 1994. © Chloe Sherman
Η πρωτοποριακή λεσβιακή σκηνή του Σαν Φρανσίσκο της δεκαετίας του '90 Facebook Twitter
Anna Joy Post Surgery at Home, 1997. © Chloe Sherman
Η πρωτοποριακή λεσβιακή σκηνή του Σαν Φρανσίσκο της δεκαετίας του '90 Facebook Twitter
Dusty and Mary, 1998. © Chloe Sherman
Η πρωτοποριακή λεσβιακή σκηνή του Σαν Φρανσίσκο της δεκαετίας του '90 Facebook Twitter
Little Marion, 1998. © Chloe Sherman
Η πρωτοποριακή λεσβιακή σκηνή του Σαν Φρανσίσκο της δεκαετίας του '90 Facebook Twitter
New Years Eve at Buca, Tanya and Lisa, 1998. © Chloe Sherman
Η πρωτοποριακή λεσβιακή σκηνή του Σαν Φρανσίσκο της δεκαετίας του '90 Facebook Twitter
Picnic near Mission Dolores, 1996. © Chloe Sherman
Η πρωτοποριακή λεσβιακή σκηνή του Σαν Φρανσίσκο της δεκαετίας του '90 Facebook Twitter
The Mission, 1996. © Chloe Sherman
Η πρωτοποριακή λεσβιακή σκηνή του Σαν Φρανσίσκο της δεκαετίας του '90 Facebook Twitter
Love/Hate, Rest in Power Christopher Lee, 1999. © Chloe Sherman
Η πρωτοποριακή λεσβιακή σκηνή του Σαν Φρανσίσκο της δεκαετίας του '90 Facebook Twitter
In My Chevy Nova, Ace Driving, 1997 © Chloe Sherman
Η πρωτοποριακή λεσβιακή σκηνή του Σαν Φρανσίσκο της δεκαετίας του '90 Facebook Twitter
Selfportrait. © Chloe Sherman

Το Renegades. San Francisco: The 1990s της Chloe Sherman κυκλοφορεί από τον οίκο Hatje Cantz. Η συνοδευτική έκθεση παρουσιάζεται στο f3 - freiraum für fotografie στο Βερολίνο από τις 30 Ιουνίου έως τις 3 Σεπτεμβρίου 2023.

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ