«Μόνο Αίμα»: Δεν έχει γεράσει ούτε μια μέρα

«Μόνο Αίμα»: Το ατμοσφαιρικό ντεμπούτο των αδερφών Κοέν δεν έχει γεράσει ούτε μια μέρα Facebook Twitter
Αν και η τύχη είναι μία από τις μοναδικές σταθερές του σύμπαντος, σύμφωνα με τους Κοέν, τίποτα δεν μοιάζει τυχαίο στο «Μόνο Αίμα».
0

«Ο κόσμος είναι γεμάτος παραπονιάρηδες. Στην πραγματικότητα, τίποτα δεν είναι εγγυημένο. Δεν έχει σημασία αν είσαι ο Πάπας, ο Πρόεδρος των ΗΠΑ ή ο Άνθρωπος της Χρονιάς. Πάντα κάτι μπορεί να πάει στραβά. Εμπρός, πήγαινε στον γείτονά σου, πες του το παράπονό σου και ζήτησέ του βοήθεια ‒ θα τον δεις να φεύγει τρέχοντας». Με αυτά τα λόγια ξεκινά το «Μόνο Αίμα» των αδελφών Κοέν και μαζί του μια κινηματογραφική διαδρομή που έχει σημειώσει ήδη μερικές σπουδαίες στάσεις στον χάρτη της έβδομης τέχνης και κανείς δεν μπορεί να φανταστεί πού μπορεί να καταλήξει – για να παραφράσουμε τον αφηγητή, ακόμα κι αν ανήκεις στους σημαντικότερους δημιουργούς του αμερικανικού σινεμά, πάντα κάτι μπορεί να πάει στραβά.

Σε αυτήν τη φράση μπορείς να διαγνώσεις το κεντρικό μοτίβο του κοενικού σινεμά. Μέσα στα χρόνια οι δαιμόνιοι αδερφοί διέσχισαν (και συνεχίζουν να διασχίζουν) την αμερικανική ενδοχώρα για να αφηγηθούν ιστορίες χαρακτήρων που άλλοτε με καλή άλλοτε με κακή προαίρεση προσπαθούν μάταια να αποκτήσουν τον έλεγχο σε έναν κόσμο όπου μόνες σταθερές είναι το χάος, οι συμπτώσεις, η ανθρώπινη απληστία και, φυσικά, ο θάνατος.

Τόσο συμπαγές είναι το φιλμικό οικοδόμημα, ώστε αν πειράξεις έστω κι ένα καρέ, θα δημιουργήσεις ρωγμή, θα χαλάσεις τον ρυθμό του, θα διαταράξεις μια αρμονία η οποία, αφού απουσιάζει από τον πραγματικό κόσμο, τουλάχιστον υπάρχει στην κατασκευή του φιλμικού.

Και ενώ έχουν ειπωθεί ήδη τα παραπάνω, ξαφνικά ο αφηγητής συνεχίζει ως εξής: «Στη Ρωσία το έχουν κανονισμένο έτσι ώστε ο ένας να υποστηρίζει τον άλλο, θεωρητικά τουλάχιστον. Αλλά εγώ μπορώ να μιλήσω για το Τέξας. Και εδώ είσαι μόνος σου». Βλέπουμε ήδη την ανατροπή, την παρέμβαση του παράλογου χιούμορ που θα γινόταν σήμα κατατεθέν του σινεμά τους. Το «Μόνο Αίμα», πάντως, ανήκει στις (τονικά) πιο σοβαρές δουλειές τους.

«Μόνο Αίμα»: Το ατμοσφαιρικό ντεμπούτο των αδερφών Κοέν δεν έχει γεράσει ούτε μια μέρα Facebook Twitter
Με υλικά έναν ζηλόφθονο σύζυγο, έναν επίσης ζηλόφθονο εραστή, έναν ιδιωτικό ντετέκτιβ και μια γυναίκα που βρίσκεται ανάμεσα τους, οι Κοέν παίρνουν δομικά στοιχεία του νουάρ και φτιάχνουν μια δική τους παραλλαγή, όπου η νομοτέλεια αντικαθίσταται από την τυχαιότητα.

Με υλικά έναν ζηλόφθονο σύζυγο, έναν επίσης ζηλόφθονο εραστή, έναν ιδιωτικό ντετέκτιβ και μια γυναίκα που βρίσκεται ανάμεσα τους, οι Κοέν παίρνουν δομικά στοιχεία του νουάρ και φτιάχνουν μια δική τους παραλλαγή, όπου η νομοτέλεια αντικαθίσταται από την τυχαιότητα, όπου η femme fatale γίνεται απλώς μια γυναίκα που θέλει να ζήσει τη ζωή της όπως θέλει και με όποιον θέλει, από επιλογή και όχι από ανάγκη – κι αυτό οι αρσενικοί γύρω της δεν μπορούν να το αντέξουν.

Ναι, είναι ΚΑΙ μια φεμινιστική ταινία το «Μόνο Αίμα» για όποιον θέλει να σταθεί εκεί, πολύ περισσότερο όμως είναι μια ταινία που ξαναδιαβάζει τους θεματικούς και τους αισθητικούς κώδικες του είδους και μας καλεί ως συνοδηγούς της σε μια σκιαχτική «χαμένη λεωφόρο», πολλά χρόνια προτού ο Ντέιβιντ Λιντς μας καλωσορίσει στην ακόμα πιο εφιαλτική δική του. Ο φακός του Μπάρι Σόνενφελντ μας συστήνει ένα εξπρεσιονιστικό Τέξας, μια «κόλαση», όπως ακούγεται να αποκαλεί την περιοχή ένας χαρακτήρας μέσα στο έργο, με τις σκιές να πλησιάζουν απειλητικά και τα φώτα από διερχόμενα αυτοκίνητα και από τις πινακίδες των μοτέλ να εγκυμονούν ανείπωτους κινδύνους.

Ω, πρόκειται για κανονικότατη ταινία τρόμου, συχνά η ατμόσφαιρα γίνεται τόσο πνιγηρή που δυσκολεύεσαι να αναπνεύσεις, το σκοτάδι που καλύπτει μέρος το κάδρου είναι τόσο πυκνό, ώστε κάλλιστα θα μπορούσες να το κόψεις σε φέτες. Υπάρχουν σεκάνς που νιώθεις ότι αν πέσει μια πινέζα στο πάτωμα, θα γίνει έκρηξη, αν κατά λάθος τσακίσεις με το χέρι το σακουλάκι με τα τσιπς και κάνεις φασαρία, θα γυρίσει προς το μέρος σου κάποιος από τους χαρακτήρες στην οθόνη και θα στραφεί εναντίον σου. Η ταινία εμφανώς αποτελεί προάγγελο του «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους», χρειαζόταν απλώς μια συνάντηση με την ωμή, στοχαστική πρόζα του Μακάρθι και το υπερβατικό λογοτεχνικό του σύμπαν, ώστε να γεννηθεί το αριστούργημα.

«Μόνο Αίμα»: Το ατμοσφαιρικό ντεμπούτο των αδερφών Κοέν δεν έχει γεράσει ούτε μια μέρα Facebook Twitter
Η ταινία εμφανώς αποτελεί προάγγελο του «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους», χρειαζόταν απλώς μια συνάντηση με την ωμή, στοχαστική πρόζα του Μακάρθι και το υπερβατικό λογοτεχνικό του σύμπαν, ώστε να γεννηθεί το αριστούργημα.

Πάντως, όπως θα έχετε ήδη καταλάβει, δεν πρόκειται για μια ταινία κενή περιεχομένου, που «πλησιάζει την αυτοϋπονόμευση, αλλά δεν έχει εαυτό για να υπομονεύσει», όπως είχε γράψει περιπαιχτικά η Πολίν Κέιλ σε έναν από εκείνους τους αφορισμούς της που σου υπενθύμιζαν ότι όλο το ταλέντο και η γνώση –και η Κέιλ είχε πλεόνασμα και από τα δύο– πηγαίνουν στράφι εκείνες τις φορές που γράφεις περισσότερο για να εξυπηρετήσεις την περσόνα σου παρά για να υπηρετήσεις το σινεμά. 

Αν και η τύχη είναι, όπως είπαμε, μία από τις μοναδικές σταθερές του σύμπαντος, σύμφωνα με τους Κοέν, τίποτα δεν μοιάζει τυχαίο στο φιλμ. Τα ψάρια που φέρνει ο Τζούλιαν από την εκδρομή του είναι τέσσερα, όπως οι χαρακτήρες, ο αναπτήρας του ντετέκτιβ γράφει «Άνθρωπος της Χρονιάς», αλλά το μόνο που έχει να περιμένει (και το μόνο που κερδίζει) στο τέλος είναι να πέσει μια σταγόνα νερού από έναν σωλήνα που στάζει – δεν μπορεί να μη βλέπεις τον υπαρξιακό φόβο εδώ. Ακόμα και ο φαινομενικά pulp τίτλος σηκώνει πολλαπλές ερμηνείες.

«Μόνο Αίμα»: Το ατμοσφαιρικό ντεμπούτο των αδερφών Κοέν δεν έχει γεράσει ούτε μια μέρα Facebook Twitter
Πρόκειται για κανονικότατη ταινία τρόμου, συχνά η ατμόσφαιρα γίνεται τόσο πνιγηρή που δυσκολεύεσαι να αναπνεύσεις, το σκοτάδι που καλύπτει μέρος το κάδρου είναι τόσο πυκνό, ώστε κάλλιστα θα μπορούσες να το κόψεις σε φέτες.

Και τόσο συμπαγές είναι το φιλμικό οικοδόμημα, ώστε αν πειράξεις έστω κι ένα καρέ, θα δημιουργήσεις ρωγμή, θα χαλάσεις τον ρυθμό του, θα διαταράξεις μια αρμονία η οποία, αφού απουσιάζει από τον πραγματικό κόσμο, τουλάχιστον υπάρχει στην κατασκευή του φιλμικού. Άραγε λέτε οι Κοέν, μέσα από τον τρόπο που κάνουν σινεμά, να είναι, τελικά, κι αυτοί δυο «βλάκες» που προσπαθούν να ταξινομήσουν και να τιθασεύσουν το χάος και να μην κοιτάζουν τους χαρακτήρες τους αφ’ υψηλού, όπως θέλαμε να πιστεύουμε τόσα χρόνια;

Η ταινία «Blood Simple» (1984) επιστρέφει στα θερινά σινεμά από την Πέμπτη 20 Ιουλίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O «Μεγάλος Λεμπόφσκι» έγινε 25 χρονών και επιστρέφει στα θερινά σινεμά

Οθόνες / O «Μεγάλος Λεμπόφσκι» έγινε 25 χρονών και επιστρέφει στα θερινά σινεμά

Όπως τα περισσότερα cult διαμάντια, ο «Λεμπόφσκι» απέτυχε στα ταμεία όταν κυκλοφόρησε, για να αγαπηθεί αργότερα με την κυκλοφορία σε βίντεο και να γνωρίσει τελικά κριτική αποθέωση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM