Οι επανεκδόσεις στα θερινά και τα κινηματογραφικά events του καλοκαιριού

Οι επανεκδόσεις στα θερινά και τα κινηματογραφικά events του καλοκαιριού Facebook Twitter
Στις 29 Ιουνίου θα «ονειρευτούμε ότι πηγαίνουμε και πάλι στο Μάντερλεϊ με τη Ρεβέκκα (1940).
0

Επανεκδόσεις

Αν τα μπλοκμπάστερ κατακλύζουν τον καλοκαιρινό προγραμματισμό του 2023 και τρομάζουν τους υπόλοιπους διανομείς που κρατούν (εσφαλμένα;) το βαρύ πυροβολικό τους για το φθινόπωρο, το θερινό σινεμά είναι συνυφασμένο με επανεκδόσεις, κλασικούς τίτλους, παλιές δόξες και λιγότερο γνωστά διαμάντια που επιστρέφουν από το παρελθόν για να κάνουν το κοινό να τα (ξανα)ερωτευτεί σε προβολές υπό τον έναστρο ουρανό.

Σταθερός θαμώνας των θερινών, ο Χίτσκοκ έχει και φέτος την τιμητική του. Στις 29 Ιουνίου θα «ονειρευτούμε ότι πηγαίνουμε και πάλι στο Μάντερλεϊ με τη Ρεβέκκα (1940), έναν από τους πρώτους τίτλους που θα πρότεινες σε κάποιον για να καταλάβει τι σημαίνει γοτθικό μελόδραμα, στις 13 Ιουλίου θα διαπιστώσουμε αν ο θείος Τσάρλι έχει όντως το «χέρι που σκοτώνει» στη Σκιά της Αμφιβολίας (1943), ενώ στις 17 Αυγούστου έρχεται η Θηλιά (1948), το γοητευτικό φιλμικό πείραμα του Χιτς με το συγκλονιστικό φινάλε, που ανοίγει κυριολεκτικά και μεταφορικά ένα παράθυρο στον έξω κόσμο, ξεκαθαρίζοντας τη διαφορά μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας. 

Οι επανεκδόσεις στα θερινά και τα κινηματογραφικά events του καλοκαιριού Facebook Twitter
Ο Μεγάλος Λεμπόφσκι (1997).

Σε μια υποθετική συζήτηση για τους δέκα καλύτερους δημιουργούς που ξεπήδησαν από τα ’80s κι έπειτα, αν δεν έβαζες μέσα τους αδερφούς Κοέν θα έπρεπε να σου αφαιρεθεί ο λόγος διαπαντός. Tρεις ταινίες τους θα μας θυμίσουν τον λόγο, με πρώτη τον Μεγάλο Λεμπόφσκι (1997) των χιλιάδων φαν, της παιχνιδιάρικα τσαντλερικής ίντριγκας, των αξέχαστων διαλόγων και της λαχταριστής πινακοθήκης χαρακτήρων. Η ταινία κλείνει 25 χρόνια από την πρεμιέρα της φέτος και ξεκινά τις προβολές της στις 6 Ιουλίου, για να την ακολουθήσει δύο εβδομάδες μετά το Μόνο Αίμα (1984), το ντεμπούτο των δαιμόνιων αδελφών, ένα πρώτο δείγμα της ικανότητάς τους να συνδυάζουν την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση και υπονόμευση του είδους, να μηχανεύονται ατάκες αλλά και να υποβάλλουν τον τρόμο με τρόπο που θα ζήλευαν δεκάδες horror σκηνοθέτες, κι ας μην υπάρχει ούτε μια καθαρή ταινία τρόμου στο βιογραφικό τους. Τέλος, στις 3/8 τo χιονισμένο τοπίο του Fargo θα έρθει να «δροσίσει» τις καυτές νύχτες του Αυγούστου σε μία από τις πιο μαύρες, καυστικές αλλά και πικρές στιγμές της φιλμογραφίας τους.

Οι επανεκδόσεις στα θερινά και τα κινηματογραφικά events του καλοκαιριού Facebook Twitter
Fargo (1996).

Φυσικά, ελληνικό κινηματογραφικό καλοκαίρι χωρίς whodunit δεν υφίσταται, η αγάπη μας για το είδος είναι διαχρονική και την αποδεικνύουμε συστηματικά. Φέτος η μαμά του whodunit, η Άγκαθα Κρίστι, έχει την τιμητική της.

Η έναρξη γίνεται στις 22 Ιουνίου με την πιο αδύναμη εκ των τεσσάρων επανεκδόσεων, τον Σπασμένο Καθρέφτη (1980), τη μοναδική φορά που η Άντζελα Λάνσμπερι υποδύθηκε τη Μις Μαρπλ στη μεγάλη οθόνη. Στις 20 Ιουλίου έρχεται το Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές(1974) του Σίντνεϊ Λιούμετ, με τη σύγκρουση φυσικού και θετικού δικαίου, τη μεταμόρφωση του Άλμπερτ Φίνεϊ στον Πουαρό των σελίδων της Κρίστι αλλά και την έναρξη του «trend» συγκέντρωσης πολλών αστέρων στο καστ, που συναντάμε σε αντίστοιχες κινηματογραφικές διασκευές μέχρι σήμερα.

Τον Αύγουστο τη σκυτάλη παίρνει ο Πίτερ Ουστίνοφ, πρώτα στο ταιριαστά ηλιοκαμένο Δύο εγκλήματα κάτω από τον ήλιο (1982) και έπειτα στο Έγκλημα στον Νείλο (1978), με το ερωτικό πάθος στον θεματικό πυρήνα, τις μεθυστικές μελωδίες του Νίνο Ρότα και τα γυρίσματα στην Αίγυπτο που λειτούργησαν υπέρ του αποτελέσματος αλλά προκάλεσαν την έντονη δυσφορία της Μπέτι Ντέιβις, η οποία δήλωνε ότι «οι κινηματογραφικές παραγωγές έχουν καταντήσει ταξιδιωτικά πρακτορεία και οι ηθοποιοί κασκαντέρ».

Οι επανεκδόσεις στα θερινά και τα κινηματογραφικά events του καλοκαιριού Facebook Twitter
Δύο εγκλήματα κάτω από τον ήλιο (1982).

Τέλος, για πιο σινεφίλ διαθέσεις, στις 20 Ιουλίου έχουμε την επιστροφή της Περιπέτειας, της δημοφιλέστερης ταινίας από την αντονιονική «τριλογία της αποξένωσης», στις 3 Αυγούστου το A man escaped, πεμπτουσία του μπρεσονικού σινεμά και της ιδιαίτερης αίσθησης του ρυθμού που το χαρακτηρίζει αλλά και μία από τις σπουδαιότερες καταθέσεις στον κινηματογραφικό υπαρξισμό, ενώ λίγες εβδομάδες νωρίτερα, στις 13 Ιουλίου, θα παρακολουθήσουμε τον βασικότερο εκπρόσωπο παγανιστικού τρόμου της βρετανικής κινηματογραφίας, το Καταραμένο Σκιάχτρο (1973), που φέτος σβήνει 50 κεράκια.

Κινηματογραφικά Εvents

Οι επανεκδόσεις στα θερινά και τα κινηματογραφικά events του καλοκαιριού Facebook Twitter
Το Αthens Open Air Film Festival, το αδελφάκι των «Νυχτών Πρεμιέρας» που φέρνει το σινεμά στις γειτονιές τη Αθήνας γίνεται δεκατριών ετών. Φωτ.: Θάλεια Γαλανοπούλου/ΑOAFF 2022

Το Αthens Open Air Film Festival, το αδελφάκι των «Νυχτών Πρεμιέρας» που φέρνει το σινεμά στις γειτονιές τη Αθήνας ‒εσχάτως και σε κυκλαδονήσια‒ γίνεται δεκατριών ετών και τα γιορτάζει έχοντας στην επίσημη έναρξη μια ταινία εντυπωμένη στο σινεφιλικό μας DNA, το Σινεμά ο Παράδεισος (1988) του Τζουζέπε Τορνατόρε που προβάλλεται στις 23/6 στο θέατρο Κολωνού.

Ανάμεσα στα highlights του φετινού προγράμματος βρίσκουμε τη διπλή δόση κινηματογραφικής φαντασμαγορίας διά χειρός Μπαζ Λούρμαν, με την back to back προβολή του Romeo + Juliet και του Moulin Rouge στην Ακαδημία Πλάτωνος –μην ξεχάσετε τις ψάθες σας–, τον Αταίριαστο (1983), που έρχεται να μας υπενθυμίσει γιατί ο Φράνσις Φορντ Κόπολα είναι ο πιο ανήσυχος καλλιτεχνικά (και ενδεχομένως ο σπουδαιότερος) εκ των πέντε γενειοφόρων που άλλαξαν το αμερικανικό σινεμά στα ’70s, το εκθαμβωτικό technicolor και την υφέρπουσα σεξουαλική ένταση του Τζόνι Γκιτάρ (1954) του Νίκολας Ρέι και, βέβαια, την καθιερωμένη πια προβολή στο ωραιότερο (και επιβλητικότερο) venue του φεστιβάλ, το Μέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας. Φέτος η Δούκισσα «προτείνει» την αιματοβαμμένη Βασίλισσα Μαργκό του Πατρίς Σερό, για πρώτη φορά στην Ελλάδα στην πλήρη διάρκειά της. (Όλες οι προβολές πραγματοποιούνται με δωρεάν είσοδο)

Οι επανεκδόσεις στα θερινά και τα κινηματογραφικά events του καλοκαιριού Facebook Twitter
Romeo + Juliet (1996).

Οι υπαίθριες προβολές του «Park your cinema» στο ξέφωτο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) έχουν ξεκινήσει ήδη, με τους σινεφίλ να δίνουν ραντεβού κάθε Κυριακή στις 21:00. Το πρόγραμμα προβολών επιμελείται και φέτος το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και είναι αφιερωμένο στο είδος της επιστημονικής φαντασίας.

Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα παρακολουθήσουμε τους Άνδρες με τα μαύρα» (1997) του Μπάρι Σόνενφελντ, που αξιοποιούν την ακαταμάχητη δυναμική «κολλητών» μεταξύ του Γουίλ Σμιθ και του Τόμι Λι Τζόουνς, τον Wall-e (2008) της Pixar, με το αριστουργηματικό πρώτο ημίωρο, την οικολογική ευαισθησία και το συγκινητικό love story, αλλά και το «Interstellar (2014) του Κρίστοφερ Νόλαν, μια εκσυγχρονισμένη, σπιλμπεργκικά χρωματισμένη εκδοχή του Things to come (1936) και ίσως το ακριβότερο μελόδραμα που γυρίστηκε ποτέ – να πάρετε χαρτομάντιλα μαζί σας. (Όλες οι προβολές πραγματοποιούνται με δωρεάν είσοδο)

Οι επανεκδόσεις στα θερινά και τα κινηματογραφικά events του καλοκαιριού Facebook Twitter
Εξορκιστής (1973).

H Ριβιέρα των Εξαρχείων, ένα από τα δημοφιλέστερα και πιο αγαπητά θερινά της πρωτεύουσας, τα τελευταία χρόνια φιλοξενεί μερικά από τα βασικά κινηματογραφικά events του καλοκαιριού. Καταρχάς, είναι το καλοκαιρινό σπίτι της λέσχης του Midnight Express. Ανάμεσα στις φετινές προβολές ξεχωρίζουν η επετειακή των πενήντα χρόνων του Εξορκιστή (1973), που παραμένει αγέραστος και ανατριχιαστικός, το κομψοτέχνημα του Planet Sauvage (1973) –μέσα στα 10 καλύτερα animation όλων των εποχών‒ και ο Μπάτμαν (1989) του Τιμ Μπάρτον, όπου ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, η pop art και η art deco στήνουν χορό και η graphic novel άνθηση της δεκαετίας βρίσκει τον τέλειο κινηματογραφικό εκφραστή της.

Επίσης, από 13 έως 19 Ιουλίου θα πραγματοποιηθεί το «Ξαφνικά φέτος το καλοκαίρι» με αφιέρωμα στα 100 χρόνια της Warner Bros. Θα προβληθούν τίτλοι από τον stricto sensu κατάλογο του στούντιο, ξεκινώντας από το The Letter (1940), ένα μάθημα σινεμά από τον κορυφαίο δραματουργό Γουίλιαμ Γουάιλερ, και φτάνοντας μέχρι τον Πολίτη Κέιν ή, μάλλον, τη Ζαν Ντιλμάν του δημοσιογραφικού procedural, το Όλοι οι άνθρωποι του Προέδρου (1973).

Οι επανεκδόσεις στα θερινά και τα κινηματογραφικά events του καλοκαιριού Facebook Twitter
Λόρενς της Αραβίας (1962).

Tέλος, από πέρυσι το σινεμά έχει καθιερώσει τη δράση «Μεγάλες Ταινίες, Μεγάλες Δευτέρες». Την τελευταία Δευτέρα κάθε μήνα προβάλλεται μια κλασική ταινία, μεγάλη σε διάρκεια, αλλά και σε εκτόπισμα, που πολλοί από εμάς ποτέ δεν είχαμε τη δυνατότητα να δούμε στη μεγάλη οθόνη.

vox
85 χρόνια Βοξ στα Εξάρχεια

Για φέτος τον Ιούνιο έχουμε τον Καλό, τον Κακό και τον Άσχημο (1966), το επιδραστικό, στυλιζαρισμένο, αμοραλιστικό γουέστερν του Σέρτζιο Λεόνε, τον Ιούλιο θα παρακολουθήσουμε την επιτομή του επικού σινεμά του Ντέιβιντ Λιν, τον Λόρενς της Αραβίας (1962), ενώ τον Αύγουστο θα πάρουμε μια δεύτερη δόση Λεόνε με το Κάποτε στην Αμερική (1984), μεγαλειώδες κύκνειο άσμα αλλά και εύστοχη απόπειρα παρασκευής του φιλμικού ανάλογου του μεγάλου αμερικανικού μυθιστορήματος.

Τέλος, το Βοξ κλείνει φέτος 85 χρόνια λειτουργίας και θα το γιορτάσει τις τελευταίες μέρες του Ιουνίου προβάλλοντας την πρώτη ταινία που παίχτηκε στον κινηματογράφο. Η Κυρία με τας καμελίας (1936) του Τζορτζ Κιούκορ θα κοσμήσει και πάλι την ταράτσα του σινεμά και η Γκρέτα Γκάρμπο θα αποκτήσει πρόσωπο για μια γενιά σινεφίλ, για την οποία αποτελεί απλώς όνομα ενός ξεχασμένου κινηματογραφικού παρελθόντος.

Οι επανεκδόσεις στα θερινά και τα κινηματογραφικά events του καλοκαιριού Facebook Twitter
Η Κυρία με τας καμελίας (1936) του Τζορτζ Κιούκορ.
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Μυθολογίες / «Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Ο σκηνοθέτης που μόλις παρουσίασε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, το «Κρέας», μοιράζεται μια λίστα που περιλαμβάνει από ρουμάνικο νέο κύμα μέχρι την ταινία με το πιο αταίριαστο ζευγάρι στην ιστορία του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η Εύα Κοταμανίδου μιλά για τα γυρίσματα του «Θιάσου» και για το μεγαλείο του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Σαν Σήμερα / Εύα Κοταμανίδου: «Όλοι είχαμε μια έγνοια, ότι γυρίζοντας την ταινία αυτή κάναμε μια ουσιαστική αντίσταση»

Η ηθοποιός που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1936 είχε καταγράψει τις αναμνήσεις της από την ιστορική ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου στην οποία πρωταγωνιστούσε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ