Δεν υπάρχει κοινοτοπία στο κακό: Ένα νέο ντοκιμαντέρ αποκαλύπτει τη μυστική εξομολόγηση του Άιχμαν

Δεν υπάρχει κοινοτοπία στο κακό: Ένα νέο ντοκιμαντέρ αποκαλύπτει τη μυστική εξομολόγηση του Άιχμαν Facebook Twitter
Ο Άιχμαν το 1961 στην Ιερουσαλήμ
0

ΟΤΑΝ Ο ΔΙΑΒΟΗΤΟΣ εγκληματίας πολέμου Αδόλφος Άιχμαν αντιμετώπισε τελικά τη δικαιοσύνη το 1961, αρνήθηκε τις κατηγορίες, προκαλώντας την πολύκροτη ρήση της Χάνα Άρεντ για την «κοινοτοπία του κακού».  Όμως οι ηχογραφημένες μαγνητοταινίες με την μαρτυρία του που ανακαλύφθηκαν εκ νέου λένε μια διαφορετική ιστορία, αποκαλύπτοντας έναν άνθρωπο που καταδικάζει τον εαυτό του με την ίδια του τη φωνή.

«Αν είχαμε σκοτώσει 10,3 εκατομμύρια Εβραίους, τότε ναι, θα ήμουν ικανοποιημένος και θα έλεγα "ωραία, εξολοθρεύσαμε έναν εχθρό"». Στο ντοκιμαντέρ του BBC με τίτλο «Η εξομολόγηση του διαβόλου» (The Devil’s Confession: The Lost Eichmann Tapes), ένας από τους αρχιτέκτονες του Ολοκαυτώματος παραδέχεται τα πάντα. Σ’ αυτές τις κασέτες ακούγεται η απροκάλυπτα κομπορρήμων φωνή του αντισημιτισμού να περιγράφει με ειλικρίνεια τον κομβικό του ρόλο στη δολοφονία εκατομμυρίων Εβραίων.

Σε 67 ώρες μαγνητοταινίας ο Άιχμαν κομπάζει διαρκώς νοσταλγώντας την πρότερη ιδιότητά του ως σφαγέας ολκής. Κάποια στιγμή μάλιστα ακούγεται να συγκρίνει μια μύγα, την οποία εξολοθρεύει με το χέρι του, με έναν Εβραίο. Είναι σαν να έχει σπάσει ένα φράγμα.

Το ηχογραφημένο υλικό περιέχει πολλές ώρες συνεντεύξεων που έδωσε το 1957 ο Άιχμαν στον Βίλεμ Σάσεν, έναν Ολλανδό δημοσιογράφο με φιλοναζιστικές τάσεις, όταν αμφότεροι ήταν εξόριστοι στο Μπουένος Άιρες. Παρότι τότε είχαν διαρρεύσει κάποιες απομαγνητοφωνήσεις των συνεντεύξεων, οι ταινίες δεν εμφανίστηκαν ποτέ ως αποδεικτικά στοιχεία που θα ήταν ανεκτίμητα στη δίκη του Άιχμαν στην Ιερουσαλήμ.

Στο αποκορύφωμα του Ψυχρού Πολέμου το ηχογραφημένο αυτό υλικό ισοδυναμούσε με γεωπολιτική πυρίτιδα για τις σχέσεις Ισραήλ και Δυτικής Γερμανίας. Οι ταινίες ήρθαν τελικά στο φως μόλις πρόσφατα, όταν η γερμανική κυβέρνηση παραχώρησε πρόσβαση στο υλικό σε δύο Ισραηλινούς – τον παραγωγό Kobi Sitt και τον σεναριογράφο-σκηνοθέτη Yariv Moser.

Το ντοκιμαντέρ τους προβλήθηκε στο Ισραήλ πέρυσι και αυτή εδώ η περικομμένη εκδοχή που προβάλλεται σε δύο επεισόδια από το BBC και άλλες πλατφόρμες συμπίπτει χρονικά με μια κομβική στιγμή της ιστορίας του Ισραήλ, εμβαθύνοντας τη σημασία του υλικού.

Συνδυάζοντας επιστημονικό κύρος και ρυθμούς θρίλερ καθώς μετακινείται ανάμεσα σε δεκαετίες και ηπείρους, το ντοκιμαντέρ ξαναζωντανεύει το ηχογραφημένο υλικό σε δραματοποιημένες αναπαραστάσεις ασυνήθιστης λεπτότητας, οι οποίες παρεμβάλλονται με άφθονο υλικό από την αίθουσα του δικαστηρίου, ενώ κορυφαίοι ιστορικοί αλλά και κάποιοι επιζώντες από τη δίκη παρέχουν πλαίσιο και χρήσιμες πληροφορίες.

Στο εδώλιο του κατηγορουμένου ο Άιχμαν προσποιήθηκε ότι λειτούργησε ως μια υπάκουη, ανύπαρκτη οντότητα, τώρα όμως αποκαλύπτεται σε όλες τις τρομακτικές του διαστάσεις το τέρας με το οποίο συνομιλούσε χαλαρά ο Ολλανδός δημοσιογράφος. Σε 67 ώρες μαγνητοταινίας ο Άιχμαν κομπάζει διαρκώς νοσταλγώντας την πρότερη ιδιότητά του ως σφαγέας ολκής.

Κάποια στιγμή μάλιστα ακούγεται να συγκρίνει μια μύγα, την οποία εξολοθρεύει με το χέρι του, με έναν Εβραίο. Είναι σαν να έχει σπάσει ένα φράγμα. «Καθόλου δεν με απασχολούσαν οι Εβραίοι που έστειλα στο Άουσβιτς», ξεσπάει. «Δεν με ένοιαζε καν αν ήταν ζωντανοί ή ήδη νεκροί».

Με στοιχεία από The Telegraph

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οθόνες / Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οι κατηγορίες εναντίον του Φράνκο για σεξουαλική κακοποίηση έβαλαν στον γύψο όχι μόνο την καριέρα του στο Χόλιγουντ αλλά και τη στενή φιλία του με τον επί εικοσαετίας κολλητό και συνεργάτη του.
THE LIFO TEAM