Δεν υπάρχει κοινοτοπία στο κακό: Ένα νέο ντοκιμαντέρ αποκαλύπτει τη μυστική εξομολόγηση του Άιχμαν

Δεν υπάρχει κοινοτοπία στο κακό: Ένα νέο ντοκιμαντέρ αποκαλύπτει τη μυστική εξομολόγηση του Άιχμαν Facebook Twitter
Ο Άιχμαν το 1961 στην Ιερουσαλήμ
0

ΟΤΑΝ Ο ΔΙΑΒΟΗΤΟΣ εγκληματίας πολέμου Αδόλφος Άιχμαν αντιμετώπισε τελικά τη δικαιοσύνη το 1961, αρνήθηκε τις κατηγορίες, προκαλώντας την πολύκροτη ρήση της Χάνα Άρεντ για την «κοινοτοπία του κακού».  Όμως οι ηχογραφημένες μαγνητοταινίες με την μαρτυρία του που ανακαλύφθηκαν εκ νέου λένε μια διαφορετική ιστορία, αποκαλύπτοντας έναν άνθρωπο που καταδικάζει τον εαυτό του με την ίδια του τη φωνή.

«Αν είχαμε σκοτώσει 10,3 εκατομμύρια Εβραίους, τότε ναι, θα ήμουν ικανοποιημένος και θα έλεγα "ωραία, εξολοθρεύσαμε έναν εχθρό"». Στο ντοκιμαντέρ του BBC με τίτλο «Η εξομολόγηση του διαβόλου» (The Devil’s Confession: The Lost Eichmann Tapes), ένας από τους αρχιτέκτονες του Ολοκαυτώματος παραδέχεται τα πάντα. Σ’ αυτές τις κασέτες ακούγεται η απροκάλυπτα κομπορρήμων φωνή του αντισημιτισμού να περιγράφει με ειλικρίνεια τον κομβικό του ρόλο στη δολοφονία εκατομμυρίων Εβραίων.

Σε 67 ώρες μαγνητοταινίας ο Άιχμαν κομπάζει διαρκώς νοσταλγώντας την πρότερη ιδιότητά του ως σφαγέας ολκής. Κάποια στιγμή μάλιστα ακούγεται να συγκρίνει μια μύγα, την οποία εξολοθρεύει με το χέρι του, με έναν Εβραίο. Είναι σαν να έχει σπάσει ένα φράγμα.

Το ηχογραφημένο υλικό περιέχει πολλές ώρες συνεντεύξεων που έδωσε το 1957 ο Άιχμαν στον Βίλεμ Σάσεν, έναν Ολλανδό δημοσιογράφο με φιλοναζιστικές τάσεις, όταν αμφότεροι ήταν εξόριστοι στο Μπουένος Άιρες. Παρότι τότε είχαν διαρρεύσει κάποιες απομαγνητοφωνήσεις των συνεντεύξεων, οι ταινίες δεν εμφανίστηκαν ποτέ ως αποδεικτικά στοιχεία που θα ήταν ανεκτίμητα στη δίκη του Άιχμαν στην Ιερουσαλήμ.

Στο αποκορύφωμα του Ψυχρού Πολέμου το ηχογραφημένο αυτό υλικό ισοδυναμούσε με γεωπολιτική πυρίτιδα για τις σχέσεις Ισραήλ και Δυτικής Γερμανίας. Οι ταινίες ήρθαν τελικά στο φως μόλις πρόσφατα, όταν η γερμανική κυβέρνηση παραχώρησε πρόσβαση στο υλικό σε δύο Ισραηλινούς – τον παραγωγό Kobi Sitt και τον σεναριογράφο-σκηνοθέτη Yariv Moser.

Το ντοκιμαντέρ τους προβλήθηκε στο Ισραήλ πέρυσι και αυτή εδώ η περικομμένη εκδοχή που προβάλλεται σε δύο επεισόδια από το BBC και άλλες πλατφόρμες συμπίπτει χρονικά με μια κομβική στιγμή της ιστορίας του Ισραήλ, εμβαθύνοντας τη σημασία του υλικού.

Συνδυάζοντας επιστημονικό κύρος και ρυθμούς θρίλερ καθώς μετακινείται ανάμεσα σε δεκαετίες και ηπείρους, το ντοκιμαντέρ ξαναζωντανεύει το ηχογραφημένο υλικό σε δραματοποιημένες αναπαραστάσεις ασυνήθιστης λεπτότητας, οι οποίες παρεμβάλλονται με άφθονο υλικό από την αίθουσα του δικαστηρίου, ενώ κορυφαίοι ιστορικοί αλλά και κάποιοι επιζώντες από τη δίκη παρέχουν πλαίσιο και χρήσιμες πληροφορίες.

Στο εδώλιο του κατηγορουμένου ο Άιχμαν προσποιήθηκε ότι λειτούργησε ως μια υπάκουη, ανύπαρκτη οντότητα, τώρα όμως αποκαλύπτεται σε όλες τις τρομακτικές του διαστάσεις το τέρας με το οποίο συνομιλούσε χαλαρά ο Ολλανδός δημοσιογράφος. Σε 67 ώρες μαγνητοταινίας ο Άιχμαν κομπάζει διαρκώς νοσταλγώντας την πρότερη ιδιότητά του ως σφαγέας ολκής.

Κάποια στιγμή μάλιστα ακούγεται να συγκρίνει μια μύγα, την οποία εξολοθρεύει με το χέρι του, με έναν Εβραίο. Είναι σαν να έχει σπάσει ένα φράγμα. «Καθόλου δεν με απασχολούσαν οι Εβραίοι που έστειλα στο Άουσβιτς», ξεσπάει. «Δεν με ένοιαζε καν αν ήταν ζωντανοί ή ήδη νεκροί».

Με στοιχεία από The Telegraph

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM