Monsieur Spade: Ο Κλάιβ Όουεν είναι ένας ιδανικός Σαμ Σπέιντ 

Monsieur Spade: Ο Κλάιβ Όουεν είναι ένας ιδανικός Σαμ Σπέιντ  Facebook Twitter
Ο Σαμ Σπέιντ επιστρέφει ως μεσήλικας με την ιδεατή μορφή του Κλάιβ Όουεν
0

ΩΣ ΕΞΕΧΟΥΣΑ ΜΟΡΦΗ ΣΤΟ ΣΥΜΠΑΝ του αμερικανικού νουάρ, ο μπαρουτοκαπνισμένος και αγέρωχα κυνικός Σαμ Σπέιντ του Ντάσιελ Χάμετ είναι σχεδόν εξίσου γνωστός όσο και ο Φίλιπ Μάρλοου του Ρέιμοντ Τσάντλερ, παρότι οι εμφανίσεις του τόσο στο χαρτί όσο και στην οθόνη υπήρξαν σαφώς πιο περιορισμένες.

Η πρώτη του γνωριμία με το κοινό ήταν στη διάσημη αστυνομική νουβέλα «Το γεράκι της Μάλτας» που κυκλοφόρησε το 1930 για πρώτη φορά, μια δεκαετία πριν από την (ακόμα πιο διάσημη) κινηματογραφική της μεταφορά μέσω της ομώνυμης ταινίας του Τζον Χιούστον με τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ στον πρωταγωνιστικό ρόλο.  

«Ο Σπέιντ είναι μια ιδεατή μορφή», είχε πει για το δημιούργημά του ο Χάμετ, «αντιπροσωπεύοντας αυτό που οι ιδιωτικοί ντετέκτιβ με τους οποίους συνεργάστηκα θα ήθελαν να είναι, και στις πιο αλαζονικές στιγμές τους πίστεψαν ότι κατάφεραν να γίνουν».

Ο Σαμ Σπέιντ επιστρέφει λοιπόν ως μεσήλικας με την ιδεατή μορφή του Κλάιβ Όουεν αλλά οι δημιουργοί αυτής της κομψής και ατμοσφαιρικής σειράς έξι επεισοδίων τον τοποθετούν πολύ μακριά από τα γνώριμα λημέρια του στο Σαν Φρανσίσκο.

Τον βλέπουμε στην αρχή του Monsieur Spade να φτάνει στην κωμόπολη Μποζούλ της Νότιας Γαλλίας συνοδεύοντας από την Κωνσταντινούπολη ένα μικρό κορίτσι το οποίο έχει ως αποστολή να παραδώσει στον πατέρα του μετά τον θάνατο της μητέρας του, η οποία ήταν η Μπριζίτ Ο’ Σόνεσι, η femme fatale που ο ίδιος είχε παραδώσει στη δικαιοσύνη στο τέλος του «Γερακιού της Μάλτας». Είναι 1955. 

Ο Κλάιβ Όουεν ενσαρκώνει έξοχα μια πιο ώριμη, αλλά όχι λιγότερο μοιρολατρική εκδοχή του Σαμ Σπέιντ (ακόμα και το κάπνισμα προσπαθεί να κόψει), από την αρχή όμως ακόμα της σειράς καθιστά ξεκάθαρη την εγγενή απροθυμία του να εμπλακεί συναισθηματικά –ή με πιο οποιονδήποτε άλλο τρόπο– με τις αχόρταγες ανάγκες των ανθρώπων, παραμένοντας ο αρχετυπικός νουάρ ήρωας που τα έχει δει όλα και έχει πλέον μπουχτίσει.

Ο πατέρας όμως δεν εμφανίζεται (θα εμφανιστεί αργότερα με αρπακτικές διαθέσεις) και ο Σπέιντ παραδίδει τελικά το κορίτσι σ’ ένα τοπικό ορφανοτροφείο που διοικούν καλόγριες. Συγχρόνως όμως, προσελκύει το ενδιαφέρον μιας όμορφης, πλούσιας και καλλιεργημένης χήρας, την οποία παντρεύεται.

Τότε η πλοκή μεταφέρεται έξι χρόνια αργότερα, χρονικό σημείο όπου παραμένει ως το τέλος. Ο Σπέιντ είναι ακόμα στην Μποζούλ, χήρος ο ίδιος πλέον, που περνά τις μέρες του πενθώντας την απώλεια της αγαπημένης του στην πολυτελή έπαυλή της την οποία κληρονόμησε, μαζί μ’ ένα εξαιρετικά καλόγουστο τζαζ καταγώγιο.

Monsieur Spade: Ο Κλάιβ Όουεν είναι ένας ιδανικός Σαμ Σπέιντ  Facebook Twitter
Η Κάρα Μπόσομ και ο Κλάιβ Όουεν σε σκηνή του Monsieur Spade.

Η εύθραυστη και μελαγχολική ηρεμία του διακόπτονται βίαια όμως από την ανεξήγητη σφαγή των καλογριών στο οικοτροφείο της μικρής, η οποία πλέον είναι έφηβη και η σχέση της με τον Σπέιντ έχει περάσει σε άλλο επίπεδο τριβών. Συγχρόνως κάνουν όλο και πιο έντονη την παρουσία τους πάνω από το ηλιόλουστο και γραφικό σκηνικό οι τρόμοι και τα φαντάσματα τόσο από τον την Κατοχή όσο κι από τον πόλεμο στην Αλγερία. 

Ο Κλάιβ Όουεν ενσαρκώνει έξοχα μια πιο ώριμη, αλλά όχι λιγότερο μοιρολατρική εκδοχή του Σαμ Σπέιντ (ακόμα και το κάπνισμα προσπαθεί να κόψει), από την αρχή όμως ακόμα της σειράς καθιστά ξεκάθαρη την εγγενή απροθυμία του να εμπλακεί συναισθηματικά –ή με πιο οποιονδήποτε άλλο τρόπο– με τις αχόρταγες ανάγκες των ανθρώπων, παραμένοντας ο αρχετυπικός νουάρ ήρωας που τα έχει δει όλα και έχει πλέον μπουχτίσει. 

«Οι άνθρωποι έρχονται σε σένα με τα προβλήματά τους και καταλήγεις να κληρονομείς αυτά τα προβλήματα», λέει με μελετημένη ψυχραιμία και με στακάτο λόγο σ’ έναν χαρακτηριστικό μονόλογό του στο πρώτο επεισόδιο του Monsieur Spade.

«Αλλά τυχαίνει να είσαι καλός στο να τα διορθώνεις, οπότε τα προβλήματα συνεχίζουν να έρχονται. Μαζί με τα λεφτά. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, τα προβλήματα από μικρά γίνονται θανατηφόρα – αποδεικνύεται ότι είσαι καλός και σ’ αυτά. Ίσως υπερβολικά καλός. Μια μέρα ξυπνάς, κοιτάζεσαι στον καθρέφτη και βλέπεις κάποιον που δεν σου αρέσει και πολύ. Τίποτα το σπουδαίο. Απλά σταματάς να κοιτάζεσαι στον καθρέφτη». 

Monsieur Spade Official Trailer

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στην άκρη της ατέλειωτης νύχτας: Η επιστροφή του True Detective

Daily / Στην άκρη της ατέλειωτης νύχτας: Η επιστροφή του «True Detective»

Δέκα χρόνια μετά τον πρώτο κύκλο και πέντε μετά τον προηγούμενο, η νουάρ σειρά ανθολογίας αλλάζει χέρια και μετακομίζει στο απόκοσμο σύμπαν βόρεια του Αρκτικού, με τη φοβερή Τζόντι Φόστερ στον κεντρικό ρόλο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ποιος Κάρι Γκραντ; Κάπου γκώσαμε με τα biopics

Daily / Ποιος Κάρι Γκραντ; Κάπου γκώσαμε με τα biopics

Η σειρά «Archie» που επιχειρεί να απεικονίσει σε τέσσερα επεισόδια την αινιγματική προσωπικότητα του διάσημου ηθοποιού είναι ακόμα ένα δείγμα των περιορισμών του είδους της μυθοπλαστικής βιογραφίας που έχει κατακλύσει τη μικρή και τη μεγάλη οθόνη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τι είδους άτομο υποστηρίζει το Ισραήλ του Νετανιάχου;

Daily / Τι είδους άτομο υποστηρίζει το Ισραήλ του Νετανιάχου;

Με αφορμή της επέτειο της 7ης Οκτωβρίου, οι εγχώριοι αυτόκλητοι θεματοφύλακες των «δυτικών αξιών» διατράνωσαν για μια ακόμη φορά τη θερμή στήριξή τους στην «ιερή αποστολή» του Ισραήλ, σύμφωνα με την ορολογία του πρωθυπουργού του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ