Μια άγνωστη μέχρι σήμερα σύνθεση του Γάλλου ζωγράφου Πολ Σεζάν ανακαλύφθηκε στο πλαίσιο ανακαίνισης του σπιτιού της παιδικής του ηλικίας, Bastide du Jas de Bouffan, στην Aix-en-Provence της Γαλλίας.
Το ακίνητο των 12,3 στρεμμάτων, το οποίο αγοράστηκε από τον πατέρα του καλλιτέχνη το 1859, μεταμορφώνεται ενόψει ενός προγράμματος που θα τιμήσει τη μνήμη του καλλιτέχνη και τη σύνδεσή του με την περιοχή Aix.
Η ανακάλυψη έγινε τον Αύγουστο του 2023 στο Grand Salon, τον κύριο χώρο του καθιστικού του σπιτιού. Μέχρι τότε, μόνο εννέα πίνακες είχαν εντοπιστεί σε αυτόν τον χώρο — όλοι ζωγραφισμένοι απευθείας στους τοίχους μεταξύ 1859 και 1869, αφού ο Σεζάν και οι αδερφές του Ρόζ και Μαρί πούλησαν το Bastide du Jas de Bouffant στην οικογένεια Granel-Corsy το 1899.
Αυτά τα έργα —τα οποία περιλαμβάνουν και το «Le Baigneur au rocher», μια σύνθεση του Ολλανδού καλλιτέχνη Jacob Van Ruysdael— μεταφέρθηκαν σε καμβάδες και σταδιακά πήγαν σε ιδρύματα όπως το Petit Palais και το Musée d'Orsay στο Παρίσι, το Μουσείο Τέχνης της Chrysler στο Νόρφολκ των ΗΠΑ και το Μουσείο Nakata στο Onomichi της Ιαπωνίας. Και τα εννέα περιλαμβάνονται στον κατάλογο raisonné των έργων του Σεζάν του John Rewald που συντάχθηκε το 1996.
Τον περασμένο Αύγουστο βρέθηκαν κομμάτια άγνωστης σύνθεσης κάτω από στρώσεις ταπετσαρίας και γύψου. Η τοιχογραφία απεικονίζει ιστούς, κατάρτια πλοίων, έναν ουρανό που εκτείνεται στο πάνω μέρος του τοίχου και αρχιτεκτονικά στοιχεία να τρέχουν κατά μήκος των πλευρών. Ο Σεζάν εμπνεύστηκε από περασμένους καλλιτέχνες όταν ζωγράφιζε τα άλλα πάνελ του και αυτή η ναυτική σκηνή, που αναφέρεται ως Entrée du port (Είσοδος στο λιμάνι), μπορεί να έχει επηρεαστεί από τον Claude-Joseph Vernet ή τον Claude Lorrain.
Ο Σεζάν πιστεύεται ότι το ζωγράφισε εν μέρει με το έργο Jeu de cache-cache (Κρυφτό) (1864)—μια επανερμηνεία μιας σκηνής από τον Nicolas Lancret—λίγο μετά την επίσκεψη στο Salon des Refusés του Παρισιού το 1863, την έκθεση έργων που απορρίφθηκαν από την κριτική επιτροπή του επίσημου Salon της πόλης. Η οικογένεια Granel στη συνέχεια θεωρείται ότι κάλυψε την επιφάνεια όταν μετακόμισε.
Η ανακάλυψη θέτει υπό αμφισβήτηση τη σειρά με την οποία πιστεύεται ότι βάφτηκαν τα πάνελ στο Grand Salon. Προσφέρει επίσης στην πόλη Aix-en-Provence, η οποία για πολύ καιρό δεν είχε ούτε έναν πίνακα του τοπικού της «ήρωα», τον πρώτο της Σεζάν. Το έργο θα προστεθεί σύντομα στην ενημερωμένη, διαδικτυακή έκδοση του raisonné των έργων του Σεζάν του John Rewald.
Αναμένονται περαιτέρω ανακαλύψεις; «Έχουμε ελέγξει παντού. Δεν περιμένουμε να βρούμε τίποτα άλλο», λέει ο Denis Coulagnes, πρόεδρος του συλλόγου Société Paul Cezanné. Ανυπομονεί να δει το Jas de Bouffant να μετατραπεί σε ερευνητικό κέντρο, με αμφιθέατρο και εστιατόριο, μέχρι το επόμενο έτος.
Με πληροφορίες από Artnewspaper