Όλη η Αθήνα ένα εργοτάξιο ή μια ατέλειωτη παράγκα; 

Όλη η Αθήνα ένα εργοτάξιο ή μια ατέλειωτη παράγκα;  Facebook Twitter
Η εκτέλεση εργασιών είναι το αιώνιο σάουντρακ της πόλης. Η μετάλλαξη δεν σταματάει ποτέ. Φωτ.: Eurokinissi
0


ΑΝ ΜΕ ΡΩΤΟΥΣΕ ΚΑΝΕΙΣ
ποιο είναι η πιο σταθερή υπόκρουση της ζωής στην πόλη που μπορώ να θυμηθώ από τα βρεφικά μου χρόνια μέχρι σήμερα, θα έλεγα ο ήχος των πάσης φύσεως οικοδομικών εργασιών που πλαισιώνει ως κακόηχο νανούρισμα τις μέρες μου μια ολόκληρη ζωή, και εσχάτως έχει γίνει ακόμα πιο διαπεραστικός. Είμαι εγώ ή μοιάζει σα να ανοικοδομείται το σύμπαν δεξιά και αριστερά, ακόμα και σε σημεία της πόλης που αναρωτιέσαι από πού ακριβώς ξεπήδησαν αυτές οι αναστηλώσεις. Μέχρι προχθές δεν υπήρχε κάτι εκεί; Τι απέγινε; Και τι θα πάρει τη θέση του;   

Δύο ισχυρά τοπόσημα εδώ της γύρω περιοχής αλλά και συνολικά της μεταπολεμικής Αθήνας, αμφότερα «αμερικάνικα» και με κοινή σχεδόν χρονική αφετηρία τις αρχές της δεκαετίας του ‘60, το Χίλτον και η Πρεσβεία των ΗΠΑ, βρίσκονται εδώ και καιρό σε διαδικασία «αναπαλαίωσης» με φόντο ένα αβέβαιο (για τον πλανήτη αλλά και για τους ταλαίπωρους κατοίκους αυτής εδώ της πόλης) μέλλον.

Πρόκειται για δύο ιδιαιτέρως εμβληματικές περιπτώσεις που πέφτει πάνω τους καθημερινά το μάτι μου, αλλά όπου σχεδόν κι αν βρεθεί κανείς πλέον στην πόλη, έχει μια αίσθηση εργοταξίου, σα να βιώνουμε μια νέα ανοικοδόμηση, έστω και με τα σύγχρονα προσωπεία της ανάπτυξης, του εξευγενισμού και της ανάπλασης.

Έξι χρόνια συμπληρώνονται από την έναρξη των εργασιών ανακαίνισης, αποκατάστασης και αέναης διεύρυνσης της αμερικανικής πρεσβείας, και εδώ και μερικούς μήνες το κυρίως κτίριο, το δημιούργημα του Γκρόπιους, χάσκει άδειο και αποσκελετωμένο, με το εσωτερικό του να έχει ξηλωθεί. Μετά τα εγκαίνια της βόρειας πτέρυγας της Πρεσβείας πριν από ένα χρόνο, τα έργα συνεχίζονται μέχρι την τελική μορφή που δεν είναι βέβαιο πότε ακριβώς θα σχηματιστεί.

Το Χίλτον αναμένεται να ανοίξει ξανά τις πόρτες του στις αρχές της επόμενης χρονιάς, υποδεχόμενο τους νέους του μόνιμους ενοίκους που θα διαμένουν στις περίπου 50 υπερπολυτελείς και πανάκριβες κατοικίες που έχουν αναπτυχθεί στους υψηλότερους ορόφους του συγκροτήματος. 

Πρόκειται για δύο ιδιαιτέρως εμβληματικές περιπτώσεις που πέφτει πάνω τους καθημερινά το μάτι μου, αλλά όπου σχεδόν κι αν βρεθεί κανείς πλέον στην πόλη, έχει μια αίσθηση εργοταξίου, σα να βιώνουμε μια νέα ανοικοδόμηση, έστω και με τα σύγχρονα προσωπεία της ανάπτυξης, του εξευγενισμού και της ανάπλασης. Η εκτέλεση εργασιών είναι το αιώνιο σάουντρακ της πόλης. Η μετάλλαξη δεν σταματάει ποτέ. Ειδικά στο ευρύτερο κέντρο, όπου όλα μοιάζουν ρευστά και ασαφή, σα να παρασύρονται διαρκώς από την ακανόνιστη τροχιά των τάσεων και των περιστάσεων. Για την «Αθηναϊκή Ριβιέρα» και το «Ντουμπάι» στο Ελληνικό, δεν θέλω ούτε να το συζητάω, ούτε να το σκέφτομαι. Πολλά από τα μέρη με τα οποία συνδεθήκαμε, θα γίνουν αγνώριστα στον βωμό της ανάπτυξης. Δεν είναι καινούριο φαινόμενο, απλά συμβαίνει πλέον με ανεξέλεγκτους ρυθμούς και με ισοπεδωτικά αποτελέσματα. Όπως όμως έλεγε από παλιά ο Λουκιανός Κηλαηδόνης, στο τραγούδι «Αθήνα ’78», έχουμε πια «μάθει καλά / πως αλλάζουμε όλοι όπως αλλάζει κι η πόλη / όπως αλλάξαν στις μέρες μας πολλά». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ