Κατεχόμενα Facebook Twitter
Το Αββαείο Μπελαπάις, λίγο έξω από την Κερύνεια, που παίρνει το παράξενο όνομά του από το «Abbaye de la paix» ήτοι «Αββαείο της Ειρήνης».

Στα Κατεχόμενα των γοτθικών μνημείων και των θρύλων

0

Βρέθηκα για πρώτη φορά στα Κατεχόμενα το 2018. Πεζή, διέσχισα τότε το οδόφραγμα της οδού Λήδρας και έκανα μια μεγάλη βόλτα στην «άλλη Λευκωσία». Είχα ειδοποιήσει συγγενείς και φίλους, λες και επρόκειτο να περιφερθώ αβοήθητη στα χαρακώματα. «Δεν ξέρω αν θα πιάνει το κινητό», τους έλεγα με ψευτογενναιότητα, «δεν ξέρω καν αν θα λειτουργεί η κάρτα μου». Επέστρεψα ταπεινωμένη, σοκαρισμένη από την παράξενη ησυχία των σοκακιών γύρω από το Μπουγιούκ Χαν.

Κουβαλούσα μια ενοχή που δεν μου ανήκε.

Αυτή η φορά ήταν αλλιώτικη. Το οδόφραγμα του Αγίου Δομετίου βρίσκεται μόλις λίγα λεπτά με το αυτοκίνητο από τον Άγιο Ανδρέα, την καλλωπισμένη συνοικία της Λευκωσίας με τις όμορφες αποικιοκρατικές μονοκατοικίες. Η αίσθηση του προαστίου διακόπτεται απότομα: διαβατήρια, πράσινη ζώνη, σήματα του ΟΗΕ, συνοριοφύλακες, υποχρεωτική ασφάλεια αυτοκινήτου, και μία ατέλειωτη ευθεία προς τον Πενταδάκτυλο, το ορεινό τείχος που εκτείνεται κατά μήκος της βόρειας ακτογραμμής. Εκατέρωθεν, δάση από συγκροτήματα πολυκατοικιών με αμέτρητους θερμοσίφωνες στις ταράτσες, αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, κλινικές για πλαστικές επεμβάσεις και λευκές οδοντοστοιχίες, βουλκανιζατέρ, πινακίδες για καζίνο.

Ίσως οι αρχές του ψευδοκράτους να έχουν βάλει επίτηδες τόσο χαμηλά όρια ταχύτητας στις κεντρικές του αρτηρίες, όχι για τα πρόστιμα, αλλά για κάποιους σαν εμένα, που, επιστρέφοντας, χρειάζονται χρόνο για να μπορέσουν να αφήσουν πίσω τόση Ιστορία, τόση ομορφιά, τόση ενοχή που δεν μας ανήκει.

Το πέρασμα από τον Πενταδάκτυλο μοιάζει μυστικό. Ο δρόμος διασχίζει το βουνό πλαγίως, ανηφορίζοντας πρωτού κατηφορίσει για να καταλήξει στην Κερύνεια. Η θάλασσα μοιάζει ανεξήγητα κοντά στον καταπράσινο όγκο, λες και ο Πενταδάκτυλος δεν είναι οροσειρά αλλά ένας πελώριος, μυθικός κυματοθραύστης. Σε μερικές πλαγιές, αντικρίζοντας την ατελείωτη θάλασσα, σκεφτόμουν ότι απέναντι βρίσκεται η Σελεύκεια, η πόλη που ίδρυσε ο Σέλευκος, στρατηγός και διάδοχος του Αλέξανδρου. Βρισκόμουν στο επίκεντρο αιώνων Ιστορίας, την έβλεπα με τα μάτια μου σε κάθε στροφή.

Κατεχόμενα Facebook Twitter
Το Κάστρο του Αγίου Ιλαρίωνα στέκεται σε υψόμετρο 725 μέτρων και χρονολογείται στον 11ο αιώνα.
Κατεχόμενα Facebook Twitter
Από τα ανοίγματα, η θέα στη θάλασσα μαζί με την αχλή από την υγρασία μού έφερε στο νου την Αμοργό.

Ακόμα ένα στρατόπεδο, συρματοπλέγματα να χωρίζουν το πυκνό δάσος, σημαίες, αφίσες με τον Κεμάλ, νεαροί φαντάροι με τατουάζ και ΑΚ-47 μας δίνουν απότομα οδηγίες από το κατεβασμένο παράθυρο. Ο δρόμος ανηφορίζει και δυσκολεύομαι να δω το μνημείο στο οποίο κατευθυνόμαστε, ενώ βρίσκεται ακριβώς μπροστά μου. Είναι ένα με τα βράχια.

Το Κάστρο του Αγίου Ιλαρίωνα στέκεται σε υψόμετρο 725 μέτρων και χρονολογείται στον 11ο αιώνα. Αποτελεί το επιβλητικότερο μνημείο στο νησί και ένα από τα πλέον μεγαλεπήβολα στη Μεσόγειο. Τέλεια οχυρωμένο, έχει θέα σε όλο το βόρειο μέρος της Κύπρου. Από τα ανοίγματα, η θέα στη θάλασσα μαζί με την αχλή από την υγρασία μού έφερε στο νου την Αμοργό, η θέα στο βουνό το Μαίναλο. Έδιωξα βιαστικά τις σκέψεις: βρισκόμουν σε έναν τόπο που ήθελα να μη μου θυμίζει τίποτα οικείο.

Το κάστρο είναι τυλιγμένο σε θρύλους και παραδόσεις που γοήτευσαν τον Στράτη Μυριβήλη και ενέπνευσαν τραγούδια: η Ρήγαινα, η βασίλισσα που το έχτισε και κατόπιν πέταξε από τον γκρεμό τους εργάτες για να μην αποκαλύψουν τα μυστικά του, ή που ίσως και να πήδηξε η ίδια στη χαράδρα για να μην παραδοθεί στον εχθρό που το εκπόρθησε. Η βασίλισσα των Φράγκων Ελεωνόρα που έκανε μάταια το κάστρο σκακιέρα για να εξοντώσει τον πρίγκηπα Ιωάννη της Αντιόχειας. Ένα κάστρο γεμάτο γυναίκες μοιραίες, που ατενίζει την Κερύνεια.

Κατεχόμενα Facebook Twitter
Το κάστρο είναι τυλιγμένο σε θρύλους και παραδόσεις που γοήτευσαν τον Στράτη Μυριβήλη και ενέπνευσαν τραγούδια
Κατεχόμενα Facebook Twitter

Επόμενος σταθμός, το Αββαείο Μπελαπάις, λίγο έξω από την Κερύνεια, που παίρνει το παράξενο όνομά του από το «Abbaye de la paix» ήτοι «Αββαείο της Ειρήνης». Αφιερωμένο στον Άγιο Αυγουστίνο, το Αββαείο κατασκευάστηκε στα τέλη του 12ου αιώνα από ιππότες του τάγματός του καθώς επέστρεφαν από την Ιερουσαλήμ μετά την πτώση της στους Άραβες. Μα τι ειρωνία, ένα τέτοιο υπέροχο γοτθικό μνημείο για την ειρήνη να ορθώνεται σε έναν τόπο καταπατημένο, έναν τόπο κατεχόμενο.

Ίσως οι αρχές του ψευδοκράτους να έχουν βάλει επίτηδες τόσο χαμηλά όρια ταχύτητας στις κεντρικές του αρτηρίες, όχι για τα πρόστιμα, αλλά για κάποιους σαν εμένα, που, επιστρέφοντας, χρειάζονται χρόνο για να επεξεργαστούν τόση πληροφορία, που έχουν ανάγκη να πηγαίνουν με 50 χλμ. την ώρα μπροστά σε θερμοσίφωνες και πινακίδες με ρουλέτες και εκτυφλωτικά χαμόγελα για να μπορέσουν να αφήσουν πίσω τόση Ιστορία, τόση ομορφιά, τόση ενοχή που δεν μας ανήκει.

Κατεχόμενα Facebook Twitter
Μα τι ειρωνία, ένα τέτοιο υπέροχο γοτθικό μνημείο για την ειρήνη να ορθώνεται σε έναν τόπο καταπατημένο, έναν τόπο κατεχόμενο.
Ταξίδια
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Εφόσον ντρέπεσαι να μας πεις από ποιο χωριό είσαι, φρόντισε να μάθουμε το χωριό σου μέσα από την τέχνη σου, για να έρθουμε κιόλας»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Εφόσον ντρέπεσαι να μας πεις από ποιο χωριό είσαι, φρόντισε να το μάθουμε μέσα από την τέχνη σου»

Δύο 26χρονοι επέστρεψαν στον τόπο καταγωγής τους, το Φανάρι Καρδίτσας, και του έδωσαν νέα ζωή μέσα από το καλλιτεχνικό φεστιβάλ Nowstalgism.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Ο Νικόλας και η Ευσεβία ευχήθηκαν πριν από 11 χρόνια να αφήσουν την Αθήνα για τη Δημητσάνα και η μοίρα τούς έκανε το χατίρι

Γειτονιές της Ελλάδας / «Στη Δημητσάνα βρήκαμε μια οικογένεια που πραγματικά νοιάζεται»

Η επαγγελματική υποβάθμιση του Νικόλα έγινε η αρχή για μια νέα, καλύτερη ζωή με την Ευσεβία. Αφήνοντας πίσω τα ακατόρθωτα deadlines, τώρα ανοίγουν το παράθυρό τους κάθε πρωί και βλέπουν ένα ελατόδασος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Αργυρό Πηγάδι

Γειτονιές της Ελλάδας / «Καθημερινά χαιρετώ τον ήλιο που ξεπροβάλλει μέσα από τις κορυφές των βουνών»

Ο Βασίλης Κωνσταντινίδης επέστρεψε στο Αργυρό Πηγάδι Αιτωλοακαρνανίας έπειτα από είκοσι επτά χρόνια στην Αθήνα και πλέον ηγείται του καφενείου και του ξενώνα του χωριού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Τι πιο ωραίο από τα ξενοδοχεία;

Αύριο φεύγω / Τι πιο ωραίο από τα ξενοδοχεία;

Ακούω τον χτύπο στην πόρτα. Μυρίζω το oud και το σανταλόξυλο πριν καν ανοίξω. Δεν είναι ένα νέο κορίτσι, ούτε μια κουρασμένη γυναίκα. Είναι ο Ahmed. Μοσχοβολιστός, χαμογελαστός με μια βαλίτσα λες και ήρθε να περάσουμε μαζί το διήμερο.
ΚΛΕΛΙΑ ΛΟΝΤΟΥ
Στις Ροβιές κάθε μέρα τελειώνει με ένα υπέροχο ηλιοβασίλεμα

Γειτονιές της Ελλάδας / Στις Ροβιές κάθε μέρα τελειώνει με ένα υπέροχο ηλιοβασίλεμα

Ο Άκης Φράγκος κατάφερε να κάνει το πάθος του επάγγελμα και να ζει από τις καταδύσεις, έχοντας γεννηθεί, μεγαλώσει και συνεχίζοντας να μένει στο ίδιο χωριό της Βόρειας Εύβοιας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Η Ρούλα Αντωνίου άφησε τις πόλεις για την Καλλονή, ένα μικρό χωριό στα Τζουμέρκα, εκεί που η ψυχή ανασαίνει ελεύθερα.

Γειτονιές της Ελλάδας / «Στα Τζουμέρκα η ψυχή ανασαίνει ελεύθερα»

Μέλος μιας κοινωνικής συνεταιριστικής επιχείρησης που δραστηριοποιείται στη φιλοξενία, την εστίαση, τη μελισσοκομία και την αγροτική παραγωγή, η Ρούλα Αντωνίου υποστηρίζει πως η ζωή στο χωριό μπορεί να είναι εξίσου γεμάτη, όπως και στην πόλη, αλλά με περισσότερο νόημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Στο Μπουράνο μασουλώντας μπουσολάι

Nothing Days / Δαντέλες, μπισκότα, ανεξέλεγκτος τουρισμός: Μια βόλτα στο πολύχρωμο Μπουράνο

Το νησί της Βενετίας, που κάποτε ήταν ένα ψαροχώρι και κέντρο της τοπικής δαντελοποιίας, βρίσκεται στο έλεος του υπερτουρισμού, κινδυνεύοντας να χάσει τον χαρακτήρα και τους κατοίκους του.  
M. HULOT
Χίβα: Αναζητώντας τους Δρόμους του Μεταξιού

Ταξίδια / Ένα ταξίδι στο Ουζμπεκιστάν των παλατιών και των ερειπωμένων προμαχώνων

Οι έμποροι τρώνε γίδα βραστή για πρωινό, οι γυναίκες μοιάζουν με μικρά ουράνια τόξα, ενώ τιρκουάζ τρούλοι υψώνονται προς τον ουρανό. Εκεί, απ' όπου κάποτε περνούσε ο Δρόμος του Μεταξιού, η ζωή κυλάει ήσυχα.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΣ
Ταξίδι στην Οξφόρδη, στην πόλη που έχει μόνο νέους

Ταξίδια / Ένα τριήμερο στην Οξφόρδη των βιβλιοθηκών και του φοιτητόκοσμου

Μια ξενάγηση στην παλαιότερη πανεπιστημιούπολη της Αγγλίας, εκεί όπου ο Τόλκιν έγραψε τον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών» αλλά και στις τοποθεσίες όπου γυρίστηκαν οι ταινίες του Χάρι Πότερ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ