Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "Joye and Hermaphroditus" (λεπτομέρεια), 2024. ©Nan Goldin

Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς 

0

«You never did anything wrong»: με αυτό τον τίτλο η Ναν Γκόλντιν παρουσιάζει στην γκαλερί Gagosian στη Νέα Υόρκη δύο νέα έργα κινούμενης εικόνας, τα οποία παρουσιάζονται σε ειδικά διαμορφωμένα περίπτερα, και ένα εκτενές σύνολο νέων φωτογραφιών.

Το έργο κινούμενης εικόνας «Stendhal Syndrome» (2024) έχει πάρει τον τίτλο του από το περίφημο ψυχοσωματικό σύνδρομο που εκδηλώνεται με ταχυκαρδίες, λιποθυμία, σύγχυση, ακόμη και παραισθήσεις, και φέρεται να συμβαίνει όταν τα άτομα εκτίθενται σε αντικείμενα, έργα τέχνης ή φαινόμενα εξαιρετικής ομορφιάς. Με μουσική επένδυση από τη Soundwalk Collective, αντιπαραθέτει φωτογραφίες αριστουργημάτων της κλασικής αναγεννησιακής και μπαρόκ τέχνης που έχει τραβήξει η Γκόλντιν τα τελευταία είκοσι χρόνια με πορτρέτα των φίλων της, της οικογένειας και των εραστών της. 

Φωτογραφίες από πίνακες και γλυπτά από μουσεία σε όλο τον κόσμο, από τη Galleria Borghese, το Λούβρο, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης και το Prado, διαδέχονται εικόνες των προσώπων που έχει φωτογραφίσει η Γκόλντιν, αποκαλύπτοντας αλλόκοτες ομοιότητες στη σύνθεση, το χρώμα, τη μορφή και τον συναισθηματικό τόνο. Η ικανότητα της Γκόλντιν να δημιουργεί τόσο ακριβείς οπτικές συνδέσεις εγείρει βαθιά ερωτήματα σχετικά με τις παραδοσιακές ιεραρχίες στην τέχνη και τη διαρκή ανθρώπινη παρόρμηση να ανακαλύπτει την ομορφιά σε έργα που η δημιουργία και η πρόσληψή τους τροφοδοτούνται από την αγάπη και τη θλίψη.

Κατά τη διάρκεια της καριέρας της, η Ναν Γκόλντιν ερεύνησε άφοβα τα βάθη της ανθρώπινης κατάστασης, απαθανατίζοντας ακατέργαστες στιγμές από την καθημερινή ζωή που αποκαλύπτουν καθολικές εμπειρίες αγάπης και απώλειας αλλά και τις αλήθειες που μας συνδέουν όλους.

Η Γκόλντιν δούλευε αθόρυβα το έργο της την περίοδο που βρισκόταν στην πρώτη γραμμή του ακτιβισμού εναντίον της οικογένειας Σάκλερ, που σχετίζεται με την κρίση των οπιοειδών στην Αμερική και η οποία έχει κάνει μεγάλες δωρεές σε μουσεία. Μαζί με την ομάδα που ίδρυσε, την P.A.I.N. (Prescription Addiction Intervention Now), βοήθησε να πειστούν τα μεγάλα μουσεία να σταματήσουν να δέχονται δωρεές από τους Σάκλερ και να δίνουν στις αίθουσές τους το όνομα της οικογένειας. Η ιστορία αυτή καταγράφηκε στο ντοκιμαντέρ «All the Beauty and the Bloodshed» το 2022.

Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Η Ναν Γκόλντιν σε σκηνή του "All the Beauty and the Bloodshed".

Η δουλειά της σε αυτή την έκθεση δεν αφορά μια σκληρή καταγραφή, όπως αυτή των προσώπων και των στιγμιότυπων της δεκαετίας του ’80 που την έκαναν διάσημη· εδώ στρέφει το βλέμμα της από την κλασική τέχνη μέχρι τα ζώα και τα φυσικά φαινόμενα, σαν να αναζητά μια επιστροφή στο μόνιμο καταφύγιό της, την τέχνη. 

Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Σε πλέγματα που μοιάζουν με κολάζ ενσωματώνει έργα όπως το "Έρως και Ψυχή". ©Nan Goldin

Το δεύτερο έργο κινούμενης εικόνας που παρουσιάζει, με τίτλο «You Never Did Anything Wrong, Part 1», γυρίστηκε σε Super 8 και 16mm και το εμπνεύστηκε παρακολουθώντας την ολική έκλειψη ηλίου μαζί με τον ποιμενικό σκύλο ενός φίλου της. Την τράβηξε σε φιλμ, διανθίζοντάς τη με πλάνα ζώων τα οποία κινηματογράφησε τους μήνες που ακολούθησαν. Το έργο αυτό σηματοδοτεί την πλησιέστερη προσέγγισή της προς την αφαίρεση. Είναι το πρώτο της αφηρημένο έργο, που γεννήθηκε από έναν αρχαίο μύθο που λέει ότι η έκλειψη προκαλείται από ζώα που κλέβουν τον ήλιο, τον οποίο συναντάμε στην κορεατική λαογραφία. Η ταινία συνοδεύεται από μια νέα μουσική σύνθεση του Mica Levi και ήχους της φύσης που ηχογραφήθηκαν κατά τη διάρκεια της έκλειψης.

Εκτός από τα δυο έργα κινούμενης εικόνας, μια σειρά φωτογραφιών συμπληρώνει τη νέα της δουλειά.

Τα πλέγματα αποτελούν βασικό στοιχείο της δουλειάς της Γκόλντιν για τρεις δεκαετίες, απηχώντας την κινηματογραφική δομή των έργων της και την κατανόησή της για την ιστορία και τον χρόνο. Πολλά από τα πλέγματα εξερευνούν ιστορίες αγάπης και απώλειας από την αρχαιότητα, όπως στο «Orpheus Dying» (2024), όπου ένας πίνακας μπαρόκ του 1866 του Émile Lévy συνδυάζεται με μια φωτογραφία του εραστή της Γκόλντιν, Tony, το 1977. 

Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "Sleeping Hermaphrodite". ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "Lilacs between Jesus's legs", Aubazine church, France, 2005. ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "You never did anything wrong", 2024. Video, colour, sound. 17 min., edition of 5. ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "The paw, eclipse", 2024. ©Nan Goldin

Οι οπτικοί παραλληλισμοί είναι εντυπωσιακοί, καθώς και οι δύο φιγούρες βρίσκονται σε σχεδόν πανομοιότυπες, σαγηνευτικές θέσεις. Η κοινή παλέτα και η απόκοσμη σκίαση των δύο σκηνών θολώνουν τα όρια μεταξύ του παρελθόντος και του παρόντος, της υψηλής τέχνης και της προσωπικής αφήγησης, καθιστώντας τη σύνδεσή τους σχεδόν σουρεαλιστική και προκαλώντας την ευχαρίστηση και την ταραχή που προκαλεί και το σύνδρομο Stendhal.

Τα περίπτερα μέσα στην γκαλερί σχεδιάστηκαν από την Γκόλντιν σε συνεργασία με τη Γαλλολιβανέζα αρχιτέκτονα Hala Wardé. Κάθε δομή έχει σχεδιαστεί για να φιλοξενεί το αντίστοιχο φιλμ, δημιουργώντας ένα Gesamtkunstwerk, ένα συνολικό έργο τέχνης που συνδυάζει αρχιτεκτονική, εικόνα και ήχο.

Κατά τη διάρκεια της καριέρας της, η Ναν Γκόλντιν ερεύνησε άφοβα τα βάθη της ανθρώπινης κατάστασης, απαθανατίζοντας ακατέργαστες στιγμές από την καθημερινή ζωή που αποκαλύπτουν καθολικές εμπειρίες αγάπης, απώλειας αλλά και τις αλήθειες που μας συνδέουν όλους. Αντλώντας από την ίδια συνειρμική παρόρμηση, παρουσιάζει το νέο της έργο, με την κάμερα να γίνεται η φωνή μιας από τις μεγαλύτερες αφηγήτριες του κόσμου της τέχνης σήμερα.

Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "Joye and Hermaphroditus", 2024. ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "Fate", 2011. ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "Diana in the fountain", 2024. ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "The Stendhal Syndrome", 2024. ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "Eyeball", "Stendhal Syndrome", 2024. ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "The ascent, Orpheus and Eyridice", 2024. ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "Holy sheep", Rathmullen, Ireland, 2002. . ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "Orpheus Dying". ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "Two Graces", 2010. ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin "Crazy / scary #1", 2024. ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "The paw, eclipse", 2024 (λεπτομέρεια). ©Nan Goldin.
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "Kiss". ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "Psyche revived by the kiss of love", Canova, 2024. ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin, "Narcissus and young boy with a cat", 2024. ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Nan Goldin ©Nan Goldin
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Η Ναν Γκόλντιν και το ταξίδι της στον κόσμο της εξαιρετικής ομορφιάς  Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Δεν έχω πολλά χρόνια ακόμα»: Η Nan Goldin για την τελευταία, ίσως, αναδρομική της έκθεση

Πολιτισμός / «Δεν έχω πολλά χρόνια ακόμα»: Η Nan Goldin για την τελευταία, ίσως, αναδρομική της έκθεση

Εγκαινιάστηκε στο Άμστερνταμ η μεγάλη αναδρομική έκθεση της σπουδαίας φωτογράφου, εικαστικού και ακτιβίστριας με τον σαρκαστικά μοιρολατρικό τίτλο “This Will Not End Well”.
LIFO NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Όλη η ομορφιά και η αιματοχυσία

Οθόνες / «Όλη η ομορφιά και η αιματοχυσία»: Η Ναν Γκόλντιν, τα οπιοειδή και ένας ηθικός θρίαμβος

Η ταινία της Πόιτρας διασταυρώνει αβίαστα και οργανικά την καλλιτεχνική με την ακτιβιστική πλευρά μιας γυναίκας που ξεκίνησε τη ζωή της με ένα τεράστιο τραύμα, την αυτοκτονία της μεγαλύτερης αδελφής της (μια κατάσταση που οι «ανίκανοι στην ανατροφή παιδιών» γονείς της δεν παραδέχτηκαν ποτέ), και την καριέρα της με την έκθεση των ανθρώπων που την ενδιέφεραν, με την ίδια πάντα στο κάδρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT
Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

ADM 2024: New Vision / Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

Έχει αφιερώσει πάνω από δύο δεκαετίες στην εξερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην αρχιτεκτονική και το τοπίο και το πρωτοποριακό καλλιτεχνικό της έργο έχει χαράξει μια νέα πορεία στην αρχιτεκτονική φωτογραφία.
ERIETA ATTALI
Photography - A Queer History

Φωτογραφία / Η queer πλευρά της φωτογραφίας σε μια μνημειακή φωτογραφική έκδοση

Δύο Βρετανοί ιστορικοί τέχνης επιμελήθηκαν το «Photography – A Queer History», μια πολυεπίπεδη συλλογή αφιερωμένη στη φωτογραφία που προκαλεί τις κατεστημένες αντιλήψεις για τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα και την έκφραση φύλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Φωτογραφία / Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Τα «πειρατικά» του πορτρέτα, τα στιγμιότυπα τεμπέλικης ανεμελιάς στις ετοιμόρροπες προβλήτες του West Side αποτελούν μαρτυρία μιας εποχής και μιας κοινότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για τις ελληνικές επινοήσεις που λύνουν καθημερινά προβλήματα

Φωτογραφία / Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα αφιερωμένο στις λαϊκές ευρεσιτεχνίες

Μια πρωτότυπη συλλογή DIY κατασκευών από «ανώνυμους» designers, από διάφορα σημεία της Ελλάδας, που δίνουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα και ανάγκες, «πατέντες» με τις οποίες συνυπάρχουμε εδώ και χρόνια χωρίς απαραίτητα να το συνειδητοποιούμε.
M. HULOT