Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας Facebook Twitter
Αρχείο Ανδρέας Ασσαέλ
0

«Ήταν κόλαση εκεί πέρα. Μόνο χτυπήματα, συνεχή χτυπήματα, και γρήγορη δουλειά. Οι πέτρες ήταν σαν λεπίδες», ήταν τα λόγια του Σαμ Κοέν, ενός εκ των επιζώντων. Καρυά Φθιώτιδας, 1943. Ένας από τους σημαντικότερους τόπους του Ολοκαυτώματος στην Ελλάδα. Το μέρος από το οποίο έφευγαν τα λεηλατημένα αγαθά και προϊόντα για τη Γερμανία. Επιστροφή στο σκοτεινό παρελθόν του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Σήμερα, η περιοχή είναι μια εγκαταλελειμμένη στάση σε μια παροπλισμένη σιδηροδρομική γραμμή στη Φθιώτιδα, στην κεντρική Ελλάδα. Το 1943, Εβραίοι από τη Θεσσαλονίκη υποχρεώθηκαν να κατασκευάσουν σε αυτήν τη θέση μια παρακαμπτήρια γραμμή για τα τρένα της Βέρμαχτ. Οι συνθήκες διαβίωσης ήταν άθλιες και ελάχιστοι επιβίωσαν. Η έκθεση που ξεκινά σε λίγες μέρες στο μουσείο Μπενάκη έρχεται να φωτίσει ένα άγνωστο κεφάλαιο της γερμανικής κατοχής στην Ελλάδα.

Σημείο εκκίνησης της έκθεσης είναι η φωτογραφική συλλογή ενός Γερμανού πολιτικού μηχανικού που είχε υπηρετήσει στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Ανδρέας Ασσαέλ, γιος επιζώντα από τη Θεσσαλονίκη, εντόπισε και αγόρασε αυτήν τη μοναδική συλλογή φωτογραφιών σε μια υπαίθρια αγορά στο Μόναχο το 2002 για αυτό και η έκθεση βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην έρευνα του Ανδρέα Ασσαέλ, ο οποίος κυκλοφόρησε αυτές τις μέρες σχετικό βιβλίο με τίτλο "Στα Κάτεργα του Θανάτου. Ένα οδοιπορικό στα καταναγκαστικά ναζιστικά Χριστιανών και Εβραίων", εκδόσεις University Studio Press, 2024.

«Η κτηνωδία των φρουρών και ο βαθμός δυσκολίας του συγκεκριμένου έργου (το κόψιμο ενός ολόκληρου βουνού) καθιστούν την Καρυά εξαιρετικό παράδειγμα του ναζιστικού δόγματος «εξόντωση διά της εργασίας» για τα ελληνικά και τα ευρωπαϊκά δεδομένα».

Η καινοτόμος και συμμετοχική έκθεση παρουσιάζει τα γεγονότα της εποχής και τις εξαιρετικά σκληρές συνθήκες εργασίας στην Καρυά. Οι περισσότεροι από τους Εβραίους καταναγκαστικούς εργάτες δολοφονήθηκαν στο Άουσβιτς τον Αύγουστο του 1943. Οκτώ βιογραφίες θυμάτων και επιζώντων βρίσκονται στο επίκεντρο της έκθεσης.

Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας Facebook Twitter
Ο Σαμ Κοέν αριστερά και ο Τζάκο Καράσσο δεξιά, και οι δυο επιζώντες της Καρυάς. Φωτ.: Σόλων Καράσσο

Τι ακριβώς συνέβη στην Καρυά της Φθιώτιδας το 1943; Ποια τεκμήρια υπάρχουν; Είναι αλήθεια ότι υπάρχει ομαδικός τάφος που ακόμη δεν έχει εντοπιστεί; Και τι ξέρουμε για τις απάνθρωπες συνθήκες διαβίωσης των εγκλείστων; Μιλούν στη LIFO ο Ιάσονας Χανδρινός, ιστορικός και επιστημονικός υπεύθυνος-επιμελητής της έκθεσης, και ο Αλέξης Ντετοράκης-Εξάρχου, συντονιστής του έργου. 

— Τι συνέβαινε στην Καρυά την περίοδο της Κατοχής; Πότε δημιουργήθηκε αυτό το στρατόπεδο συγκέντρωσης;
Η Καρυά είναι ένας εγκαταλελειμμένος σήμερα σιδηροδρομικός σταθμός στη Φθιώτιδα, ανάμεσα σε Λιανοκλάδι και Δομοκό. Σε εκείνον τον σταθμό οργάνωσαν οι Γερμανοί στις αρχές του 1943 ένα εργοτάξιο για έργα επέκτασης στη σιδηροδρομική γραμμή και μετέφεραν 300 έως 500 Εβραίους άνδρες από τη Θεσσαλονίκη για να εργαστούν εκεί. Δεν ήταν το μοναδικό εργοτάξιο/στρατόπεδο καταναγκαστικής εργασίας στην Ελλάδα του 1943, ούτε καν το μεγαλύτερο, ήταν όμως το μοναδικό, από όσα γνωρίζουμε, στο οποίο βρέθηκαν αποκλειστικά και μόνο Εβραίοι και μάλιστα σε απάνθρωπες συνθήκες.

cover
Ιάσονας Χανδρινός, ιστορικός και επιστημονικός υπεύθυνος-επιμελητής της έκθεσης

— Πότε ανακαλύφθηκε; Και ποια τεκμήρια υπάρχουν;
Η Καρυά ήταν άγνωστη μέχρι πολύ πρόσφατα και δεν έχει αναδειχθεί σε βαθμό αντίστοιχο με τη σημασία της. Στην ελληνική βιβλιογραφία οι αναφορές είναι μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού. Το σημείο και η ιστορία του ήταν γνωστά μόνο στους κατοίκους της περιοχής. Η αρχή έγινε με τις φωτογραφίες του Γερμανού μηχανικού-υπεύθυνου του εργοταξίου της Καρυάς, Χανς Ρέσλερ, τις οποίες ανακάλυψε τυχαία το 2002 σε παλιατζίδικο στο Μόναχο ο συλλέκτης και γιος επιζώντα του Ολοκαυτώματος από τη Θεσσαλονίκη, Ανδρέας Ασσαέλ. Είναι παράδοξο πως για την Καρυά μάλλον διαθέτουμε περισσότερες φωτογραφίες παρά ιστορικές πληροφορίες.

Δεν διασώθηκαν αρχεία από το στρατόπεδο, δεν υπάρχουν έγγραφα, διαταγές ή λίστες ονομάτων. Η έκθεση είναι το αποτέλεσμα μιας συστηματικής έρευνας σε ελληνικά και γερμανικά αρχεία και μαρτυρίες των ελάχιστων επιζώντων, η οποία ξεκίνησε το 2019 από το Μνημείο για τους Δολοφονημένους Εβραίους της Ευρώπης και συνεχίστηκε από το Κέντρο Τεκμηρίωσης Ναζιστικής Καταναγκαστικής Εργασίας στο Βερολίνο, με βάση αυτό το μοναδικό φωτογραφικό υλικό, και φιλοδοξεί να καλύψει τα πολλά κενά αυτής της ιστορίας. 

Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας Facebook Twitter
Αρχείο Ανδρέας Ασσαέλ

— Τι εννοούμε όμως με τον όρο καταναγκαστική εργασία; Και τι γνωρίζουμε για το σύστημα στρατοπέδων των γερμανικών κατοχικών δυνάμεων στην Ελλάδα;
Η καταναγκαστική εργασία ήταν μια από τις κομβικές εμπειρίες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Εφαρμόστηκε συστηματικά από τους ναζί σε όλα τα κατεχόμενα ευρωπαϊκά κράτη, από τη Γαλλία μέχρι τη Λευκορωσία. Εκατομμύρια άνδρες και γυναίκες υποχρεώνονταν να εργαστούν για τους κατακτητές στις χώρες τους ή εκτοπίστηκαν μαζικά στο Γ’ Ράιχ. Εφαρμόστηκε και στην Ελλάδα, αν και όχι με τη συστηματικότητα που παρατηρούμε σε άλλες χώρες.

Ένας λόγος για αυτό είναι και η μεγάλη αντίσταση που συνάντησαν οι Γερμανοί στην προσπάθειά τους να δεσμεύσουν εργατικά χέρια. Η Ελλάδα είναι από τις χώρες στις οποίες η πολιτική επιστράτευση ουσιαστικά ματαιώθηκε με μαζικές, πολύνεκρες διαδηλώσεις την άνοιξη του 1943. Έκτοτε οι Γερμανοί υποχρεώθηκαν να καταφύγουν σε κλιμακούμενη βία και να στέλνουν για καταναγκαστική εργασία όσους πολίτες συλλάμβαναν σε επιχειρήσεις της Αντίστασης σε πόλεις και ύπαιθρο.

Το σύστημα στρατοπέδων κράτησης και καταναγκαστικής εργασίας επεκτάθηκε πολύ μέσα στο 1944, αλλά γνωρίζουμε πολύ λίγα για αυτό, όπως αγνοούμε σε μεγάλο βαθμό τις ιστορίες των περίπου δέκα χιλιάδων Ελληνίδων και Ελλήνων που εκτοπίστηκαν στα ναζιστικά στρατόπεδα. Είναι ένα μεγάλο κενό στην ιστορική μας μνήμη.

— Τι ξέρουμε για τις απάνθρωπες συνθήκες διαβίωσης των εγκλείστων; Υπάρχουν στοιχεία για τη ζωή στο συγκεκριμένο στρατόπεδο;
Το εργοτάξιο ήταν κλειστό και περιφραγμένο. Οι Εβραίοι καταναγκαστικοί εργάτες ήταν υποχρεωμένοι να εργάζονται όλη την ημέρα, σε δύο βάρδιες των 12 ωρών. Έμεναν σε δύο ξύλινους κοιτώνες-παραπήγματα, λάμβαναν ελάχιστη τροφή και σχεδόν καθόλου νερό. Δεν είχαν κατάλληλα εργαλεία. Υπήρχαν ελάχιστα κομπρεσέρ και το σκάψιμο γινόταν κυρίως με αξίνες, με φτυάρια και με τα χέρια. Φρουροί και επιστάτες τούς χτυπούσαν αλύπητα ή σκότωναν εν ψυχρώ όποιον δεν εργαζόταν αρκετά γρήγορα. Οι περισσότεροι επιζώντες που οδηγήθηκαν πίσω στη Θεσσαλονίκη και από κει εκτοπίστηκαν στο Άουσβιτς τον Αύγουστο του 1943 ήταν ήδη εξαντλημένοι, σκελετωμένοι και άρρωστοι.

cover
Αλέξης Ντετοράκης-Εξάρχου, συντονιστής του έργου

Η κτηνωδία των φρουρών και ο βαθμός δυσκολίας του συγκεκριμένου έργου (το κόψιμο ενός ολόκληρου βουνού) καθιστούν την Καρυά εξαιρετικό παράδειγμα του ναζιστικού δόγματος «εξόντωση διά της εργασίας» για τα ελληνικά και τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Όσα γνωρίζουμε προέρχονται από μαρτυρίες επιζώντων, οι οποίες αποτελούν τη μοναδική μας πηγή και συμπληρώνουν την «εξωτερική», ανώδυνη εντύπωση που αναδύουν οι φωτογραφίες τις οποίες τράβηξε ο Γερμανός μηχανικός με ψυχρή, επιχειρησιακή λογική. Συνολικά πέντε επιζώντες κατέθεσαν την εμπειρία τους από την Καρυά με διάφορους τρόπους στα μεταπολεμικά χρόνια, γραπτά ή προφορικά. Υπάρχουν επίσης μαρτυρίες κατοίκων της περιοχής τις οποίες συνέλεξε ο Ανδρέας Ασσαέλ στο πλαίσιο της δικής του έρευνας.

— Είναι αλήθεια ότι υπάρχει ομαδικός τάφος που ακόμη δεν έχει εντοπιστεί;
Φημολογείται πράγματι η ύπαρξη ομαδικού τάφου. Αυτό βασίζεται εν μέρει στην (λανθασμένη) εντύπωση των κατοίκων πως οι Εβραίοι στην Καρυά είχαν εκτελεστεί μαζικά και δεν επέζησε κανείς. Μαρτυρίες κατοίκων αναφέρουν πως εντοπίζονταν συχνά οστά τα επόμενα χρόνια, λόγω της μεγάλης διάβρωσης του εδάφους και της υποχώρησης του χώματος. Ο εντοπισμός ενός ή περισσότερων ομαδικών τάφων ήταν ένας από τους στόχους των γεωαρχαιολογικών ανασκαφών που πραγματοποιήθηκαν στην Καρυά τον Απρίλιο του 2023 από ομάδα του Πανεπιστημίου Οσναμπρίκ, χωρίς αποτέλεσμα.

Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας Facebook Twitter
Αρχείο Ανδρέας Ασσαέλ

— Γιατί υπάρχει επιστημονικό κενό για αυτήν τη μελανή σελίδα της Ιστορίας στην Ελλάδα;
Οι αιτίες είναι πολλές. Η ιστορία της Κατοχής στην Ελλάδα διαστρεβλώθηκε συνολικά λόγω του Εμφυλίου και των μακρών συνεπειών του στην πολιτική και κοινωνική ζωή, απόδειξη ότι μέχρι σήμερα αναμετριόμαστε με πλήθος παρασιωπήσεων και πραγματολογικών κενών. Όταν τη σκυτάλη πήρε η ιστοριογραφία, τα αιτούμενα, όπως και οι απαιτήσεις της συλλογικής μνήμης, ήταν διαφορετικά σε σχέση με άλλα κράτη.

Προτεραιότητα είχε –και σε μεγάλο βαθμό έχει ακόμα– η ιδεολογική ανάγνωση της δεκαετίας του ’40, η Αντίσταση, ο Εμφύλιος, ο δωσιλογισμός, τα πολιτικά πάθη. Σε σχέση με το Ολοκαύτωμα, που επίσης άργησε πολύ να γίνει αντικείμενο σοβαρής διαπραγμάτευσης, η μνήμη των επιζώντων και κατ’ επέκταση η συλλογική μνήμη των Ελλήνων Εβραίων αρθρώθηκε γύρω από την καταλυτική εμπειρία των στρατοπέδων εξόντωσης. Με δυο λόγια, το Άουσβιτς σκέπασε την Καρυά. 

Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας Facebook Twitter
Ο Δαυίδ Μπρούδο με άλλους αντάρτες του ΕΛΑΣ στην απελευθέρωση της Θήβας. Φωτ.: Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας Facebook Twitter
Σήμερα, η περιοχή είναι μια εγκαταλελειμμένη στάση σε μια παροπλισμένη σιδηροδρομική γραμμή στη Φθιώτιδα, στην κεντρική Ελλάδα. Φωτ.: Πανεπίστημιο του Osnabrück

— Τι θα περιλαμβάνει η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη και ποιος είναι ο στόχος της;
Η έκθεση που θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Μπενάκη είναι ίδια με αυτήν που παρουσιάζεται στο Κέντρο Τεκμηρίωσης Ναζιστικής Καταναγκαστικής Εργασίας στο Βερολίνο. Ο επισκέπτης παρακολουθεί την ιστορία του εργοταξίου της Καρυάς μέσα στο πλαίσιο της γερμανικής κατοχής και του Ολοκαυτώματος στην Ελλάδα. Φυσικά, σημαντικό ρόλο παίζουν οι οκτώ βιογραφίες επιζώντων και θυμάτων.

Καθώς οι φωτογραφίες του άλμπουμ δείχνουν την οπτική ενός δράστη, σχεδιάστηκαν στοιχεία graphic novel βασισμένα στις μαρτυρίες των επιζώντων για να απεικονίσουν την οπτική των θυμάτων. Τέλος, ένας σταθμός πολυμέσων επιτρέπει στον επισκέπτη να επισκεφτεί τρισδιάστατα τον χώρο της Καρυάς όπως είναι σήμερα, να τον συγκρίνει με τις ιστορικές φωτογραφίες και παράλληλα να «ξεφυλλίσει» ολόκληρο το άλμπουμ. Η έκθεση συνοδεύεται από ιστοσελίδα (karya1943.eu) στην οποία υπάρχει και εκπαιδευτικό υλικό.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» εδώ.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ