«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη»

«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη» Facebook Twitter
«Όταν είσαι μικρό κορίτσι, είναι απλώς η γιαγιά. Είναι απλώς η ζωή σου». Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Το μοντέλο και ακτιβίστρια Cora Corré είναι κόρη του Joe Corré, δημιουργού της εταιρείας εσωρούχων Agent Provocateur και μικρότερου γιου της σχεδιάστριας Vivienne Westwood. Παππούς της ήταν ο Malcolm McLaren.

Ήταν έξι ετών όταν πήγε στην πρώτη της αντιπολεμική διαδήλωση με τη γιαγιά Vivienne. Η National Portrait Gallery (Εθνική Πινακοθήκη Πορτρέτων) του Λονδίνου διαθέτει δύο πορτρέτα της Vivienne Westwood με την εγγονή της. Στο ένα είναι ντυμένες με toile de Jouy του 18ου αιώνα, που αναβίωσε τη δεκαετία του ’90, και στο άλλο με ασορτί τιγρέ φορέματα από μια συλλογή του 2001 που σηματοδότησε το ντεμπούτο της Corré στην πασαρέλα. Ήταν μόλις τεσσάρων ετών και κρατούσε το χέρι της θρυλικής Γερμανίδας Veruschka von Lehndorff.

Το 2006, στα οκτώ της, συνόδευσε τη γιαγιά της στο παλάτι του Μπάκιγχαμ για την απονομή του τίτλου της Dame, όπου η Westwood προσήλθε χωρίς εσώρουχα. Μιλώντας στους «Times» θυμάται: «Όταν είσαι μικρό κορίτσι, είναι απλώς η γιαγιά. Είναι απλώς η ζωή σου. Επισκεπτόμουν το σπίτι της στο Clapham για τις διακοπές, κάναμε πολλή παρέα και της άρεσε να με παίρνει μαζί της στις γκαλερί». Πήγαιναν μαζί στη συλλογή Wallace, όπου βρίσκονται πολλά ροκοκό αριστουργήματα −όπως η «Κούνια» του Fragonard− από τα οποία η Westwood δανειζόταν ιδέες για τα σχέδιά της. Η ζήτηση για vintage Westwood σήμερα είναι τέτοια που ένας κορσές Fragonard του 1990 πωλείται σχεδόν 10.000 λίρες.

Η Corré λέει: «Έμαθα από τη γιαγιά μου ότι το να έχεις φωνή είναι προνόμιο. Η φωνή είναι δύναμη».

Η Westwood ωστόσο έδινε προτεραιότητα ανέκαθεν στον πολιτισμό και στον ακτιβισμό, παρά στο χρήμα. Η Corré λέει: «Είχε πάντα πρόχειρο ένα λεξικό και επέμενε να ψάχνει λέξεις που πίστευε ότι δεν ήξερα. Δεθήκαμε μέσα από συζητήσεις προσπαθώντας να γεφυρώσουμε το χάσμα γενεών μεταξύ μας. Συζητούσαμε για την πολιτική και την αδικία, και με αντιμετώπιζε πάντα ως ενήλικα».

«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη» Facebook Twitter
H Corré και η Westwood, μέσα της δεκαετίας του '90. Φωτ.: CORACORRE/ INSTAGRAM
«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη» Facebook Twitter
Ο Malcolm McLaren και η Westwood στο γάμο των γονιών της το 1999. Φωτ.: CORACORRE/ INSTAGRAM
«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη» Facebook Twitter
Σε πάρτι στο Παρίσι. Φωτ.: CORACORRE/ INSTAGRAM

Η Corré εδώ και λίγο καιρό έχει ξεκινήσει πόλεμο με την εταιρεία που φέρει το όνομα της γιαγιάς της. Εξηγώντας τους λόγους που οδηγήθηκε σε αυτό, λέει: «Με μεγάλωσαν ώστε να μην εμπιστεύομαι τα μέσα ενημέρωσης και το ενδιαφέρον τους για εκείνη. Να προσέχω τα λόγια μου για να την προστατεύω. Αλλά ο κύριος στόχος μου τώρα είναι να τιμήσω τις επιθυμίες της».

Η εταιρεία, μετά τον θάνατο της Westwood τον Δεκέμβριο του 2022, μοιράστηκε στα τρία ανάμεσα σε ένα οικογενειακό καταπίστευμα (στο οποίο συμμετέχει η Corré), στον τρίτο σύζυγό της, τον 58χρονο Andreas Kronthaler (τον οποίο η Westwood διόρισε δημιουργικό διευθυντή το 2016), και τον συνεταίρο της Carlo D'Amario, 79 ετών, ο οποίος το 1996 έγινε σύμβουλος μάνατζμεντ και τώρα είναι ο CEO της εταιρείας.

«Η γιαγιά μου στην πραγματικότητα ήθελε να κλείσει την εταιρεία. Αλλά θεωρούσε ότι δεν ήταν σωστό, λόγω του αριθμού των ανθρώπων που απασχολούνταν σε αυτή. Ωστόσο, για πολλά χρόνια ήταν πάρα πολύ δυσαρεστημένη», λέει η Corré. Τον περασμένο μήνα, αφού πρώτα παραιτήθηκε από τη θέση της ως υπεύθυνης καμπάνιας, τερματίζοντας τη σύνδεση μεταξύ της εταιρείας και του οικογενειακού, μη κερδοσκοπικού ιδρύματος Vivienne Foundation που δημιούργησε η γιαγιά της στα τελευταία χρόνια της ζωής της, κοινοποίησε σε όλο το προσωπικό της εταιρείας Vivienne Westwood ένα email στο οποίο ζητούσε την απομάκρυνση του D'Amario, καταγγέλλοντας εκφοβισμό, απλήρωτα πνευματικά δικαιώματα και προσπάθεια να ανασταλεί η επιθυμία της Westwood για περιβαλλοντικές και ανθρωπιστικές ακτιβιστικές πρωτοβουλίες.

Το email διαγράφηκε μέσα σε μία ώρα από τα εισερχόμενα του προσωπικού και έκτοτε η Corré έχει λάβει αρκετές νομικές απειλές από την εταιρεία. Συνεχίζει: «Είναι τρομακτικό να ακούς ότι μπορεί να σου κάνουν μήνυση για δυσφήμιση. Αλλά θυμήθηκα τη γιαγιά μου. Κι εκείνη ασκούσε έντονη κριτική στον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης και επίσης λάμβανε απειλητικές επιστολές. Απεχθανόταν τις φτηνές επιλογές της εταιρείας. Πλαστικά παπούτσια από PVC, καταστήματα outlet που ξεπηδούσαν παντού, ενώ η TK Maxx παραλάμβανε τις συλλογές πριν από τα δικά της καταστήματα. Αρνήθηκε να δώσει περισσότερα σχέδια για μπλουζάκια ή γραμμές diffusion κι επέμενε στην ποιότητα αντί της ποσότητας».

«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη» Facebook Twitter
Η Corré λέει: «Ένα από τα πιο θλιβερά πράγματα που συνέβησαν όσο η Vivienne ήταν ακόμα ζωντανή ήταν ότι η εταιρεία κατοχύρωσε το εμπορικό σήμα του Ιδρύματος Vivienne στο πλαίσιο της συγκέντρωσης φιλανθρωπικών πόρων. Για ποιον άλλο λόγο από το να καταπνίξουν το ίδρυμα που είχε δημιουργήσει εκείνη;». Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Ο D'Amario προσπάθησε να μηνύσει τη Westwood και τον Kronthaler στο Λουξεμβούργο, όπου εδρεύει η εταιρεία, ζητώντας εκατομμύρια για δυσφήμιση, μέχρι που τα κέρδη άρχισαν να αυξάνονται και η υπόθεση κατέρρευσε. «Οι συνεχείς επιστολές και απειλές αναστάτωναν για μεγάλο χρονικό διάστημα τη γιαγιά μου. Το άγχος που της προκάλεσαν ήταν τελικά μη αναστρέψιμο», λέει η Corré.

Υπήρξε επίσης μια συμφωνία μετόχων το 2012, η οποία έδινε τον δημιουργικό έλεγχο στη γιαγιά της και στον Kronthaler, ενώ ανέθετε όλες τις οικονομικές και διοικητικές αποφάσεις στον Carlo D'Amario, δίνοντάς του το 50% των δικαιωμάτων ψήφου παρά το γεγονός ότι κατείχε μόνο το ένα τρίτο της επιχείρησης. Η Corré εξηγεί: «Καθώς τον εμπιστευόταν, δεν πήρε καμία νομική συμβουλή πριν την υπογράψει. Αυτό αποδείχθηκε λάθος».

Στα τελευταία χρόνια της ζωής της, η σχεδιάστρια φωτογραφιζόταν συχνά με μπλουζάκια που έγραφαν «Αγοράστε λιγότερα» και συνθήματα που εναντιώνονταν την καταναλωτική κουλτούρα, όπως «I ♥ crap». Το σύνθημα στο οποίο συχνά αναφερόταν ήταν το «Αγοράστε λιγότερα, επιλέξτε καλά, κάντε το να κρατήσει».

Η Corré ομολογεί ότι από τότε που έστειλε το email δεν είχε καμία επαφή με τον Kronthaler – ο οποίος παντρεύτηκε τη γιαγιά της το 1993−, παρόλο που τον γνωρίζει από όταν η ίδια ήταν μωρό και περνούσαν πάντα μαζί τα Χριστούγεννα.

Η φίρμα Westwood τους τελευταίους μήνες είναι πιο δραστήρια από ποτέ, ντύνοντας την Taylor Swift, την Ariana Grande αλλά και τις Rihanna, Charli XCX, Dua Lipa, Bella Hadid και Daisy Edgar-Jones, προκαλώντας το ενδιαφέρον της γενιάς Z για vintage αλλά και νέα κομμάτια. 

«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη» Facebook Twitter
Η Corré έχει υπάρξει μοντέλο για τη Vogue, την Dolce & Gabbana και τη Rimmel.

Οι στόχοι του φιλανθρωπικού ιδρύματος που φέρει το όνομα της Vivienne Westwood, το οποίο ιδρύθηκε το 2019, είναι η υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η αναχαίτιση της κλιματικής αλλαγής, ο τερματισμός του πολέμου και η διαμαρτυρία ενάντια στον καπιταλισμό. Η Westwood μεταβίβασε σε αυτό τα πνευματικά δικαιώματα όλων όσα δημιούργησε πριν από την ίδρυση της Vivienne Westwood Ltd το 1993, καθώς και όλων των νέων σχεδίων μετά το 2019. Πρόθεσή της ήταν να συγκεντρωθούν χρήματα από τα πνευματικά δικαιώματα για τους σκοπούς στους οποίους πίστευε.

Η Corré λέει: «Έμαθα από τη γιαγιά μου ότι το να έχεις φωνή είναι προνόμιο. Η φωνή είναι δύναμη. Ένα από τα πιο θλιβερά πράγματα που συνέβησαν όσο η Vivienne ήταν ακόμα ζωντανή ήταν ότι η εταιρεία κατοχύρωσε το εμπορικό σήμα του Ιδρύματος Vivienne στο πλαίσιο της συγκέντρωσης φιλανθρωπικών πόρων. Για ποιον άλλο λόγο από το να καταπνίξουν το ίδρυμα που είχε δημιουργήσει εκείνη;».

Μια εβδομάδα πριν από τον θάνατό της, η Westwood έκανε τον 79χρονο τότε σχεδιαστή Jeff Banks διευθυντή της εταιρείας, η οποία εκτιμάται ότι είχε στη διάθεσή της περίπου 50 εκατομμύρια λίρες σε μετρητά και περιουσιακά στοιχεία. Ο Jeff Banks σε μια συνέντευξη του 2023 εκμυστηρεύτηκε τα εξής: «Η Vivienne ήταν αποφασισμένη να σώσει τον πλανήτη μέχρι και τη μέρα που πέθανε. Ήταν στο γραφείο της και προσπαθούσε να συγκεντρώσει χρήματα για την Greenpeace».

Τα σχέδια αυτά καρποφόρησαν τον Ιούνιο, όταν ο οίκος Christie’s πραγματοποίησε δημοπρασία της προσωπικής της συλλογής, συμπεριλαμβανομένης μιας τουαλέτας 25.000 λιρών που είχε ράψει η ίδια στο χέρι. Η πώληση των 263 κομματιών όχι μόνο προσέλκυσε περισσότερους από 20.000 επισκέπτες, αλλά συγκέντρωσε επίσης πάνω από 750.000 λίρες για την Greenpeace, τη Διεθνή Αμνηστία, τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και το Ίδρυμα Vivienne. Η κληρονομιά της Westwood φαινόταν να είναι ασφαλής.

«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη» Facebook Twitter
Με τον Jeff Banks στα παρασκήνια της επίδειξης Vivienne Westwood Womenswear Fall Winter 2023-2024 στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Ο Jeff Banks συμπλήρωσε: «Συνήθως, όταν ένας σχεδιαστής φεύγει από τη ζωή, κάποιος προσλαμβάνεται και πηγαίνει τη φίρμα προς μια κατεύθυνση που δεν είναι αυτή που θα ήθελε ο ιδρυτής. Αλλά οι σκέψεις τόσο της ίδιας όσο και του Andreas ήταν τόσο εναρμονισμένες μεταξύ τους, που είμαι απολύτως βέβαιος ότι το ήθος της Vivienne θα συνεχιστεί».

Για ένα διάστημα, αυτό φαινόταν να ισχύει. Η Corré, η οποία έχει υπάρξει μοντέλο για τη «Vogue», την Dolce & Gabbana και τη Rimmel και έχει μιλήσει στον ΟΗΕ για τις ηγέτιδες της επόμενης γενιάς, εμφανίστηκε στην πασαρέλα του οίκου στο Παρίσι δύο φορές την επόμενη χρονιά. «Ήταν πραγματικά συγκινητικό», λέει. «Πάντα σκέφτομαι τη γιαγιά μου όταν βρίσκομαι στο Παρίσι. Συχνά καθόμασταν σε μια γωνιά μετά από μια επίδειξη και κουβεντιάζαμε. Σκέφτηκα ότι θα ήταν η αρχή μιας σχέσης μεταξύ της εταιρείας και του ιδρύματος, συνεχίζοντας το πνεύμα της».

Τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους ο Banks απομακρύνθηκε από τη θέση του με ψηφοφορία του διοικητικού συμβουλίου. Ο ίδιος αρνείται να μιλήσει ενώ, σύμφωνα με ανώνυμες πηγές, και ο Kronthaler υποστήριξε την πρόταση. Η φίρμα Westwood συμμετείχε όπως πάντα στη φθινοπωρινή Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού αλλά έκανε και μια επίδειξη στη Σαγκάη. Ωστόσο, το λανσάρισμα μιας capsule συλλογής τον περασμένο μήνα με την cult streetwear φίρμα Palace ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για την Corré. Η σειρά που έχει πλέον εξαντληθεί περιλάμβανε, όπως ισχυρίζεται, αρκετά σχέδια και εμπορικά σήματα προ του 1993, τα πνευματικά δικαιώματα των οποίων η γιαγιά της κληροδότησε στο ίδρυμα.

«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη» Facebook Twitter
Με την Vivienne Westwood και τον Joe Corre στην έκθεσή του «Ash From Chaos». Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Όπως ανέφερε στο email της προς το προσωπικό η Corré: «Η εταιρεία VW συνεχίζει να παράγει και να αποκομίζει κέρδη από αυτά τα σχέδια χωρίς να καταβάλλει δικαιώματα». Και συμπληρώνει: «Έθεσε τα πάντα πριν από το 1993 στα χέρια του ιδρύματος, ώστε να έχει την ελευθερία να κάνει τα πράγματα που ήθελε».

Στην επιμνημόσυνη δέηση για τη Westwood, αρκετά μέλη της οικογένειας −μεταξύ των οποίων ο μεγαλύτερος γιος της, Ben, 61 ετών, και ο αδελφός της, Gordon Swire− μίλησαν για την αναζωογονητική δημιουργικότητα της σχεδιάστριας πριν πεθάνει και για το ότι ήταν παραγωγική μέχρι τις τελευταίες της μέρες. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου σχεδίασε μια πλήρη συλλογή για το ίδρυμα, με σκοπό τα χρήματα που θα συγκεντρώνονταν να διατεθούν για φιλανθρωπικούς σκοπούς.

Η Corré συμπληρώνει: «Ήταν όμορφο να τη βλέπεις ευτυχή και ενθουσιώδη να δουλεύει με τα παιδιά της. Ένιωθε ότι εκείνη η συλλογή ήταν ό,τι καλύτερο είχε κάνει ποτέ. Ένα μείγμα νέων ιδεών και των πρώτων, πιο εμβληματικών σχεδίων της. Δεν περιμέναμε να τη λανσάρουμε χωρίς εκείνη».

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βίβιαν Γουέστγουντ (1941-2022)

Απώλειες / Βίβιαν Γουέστγουντ (1941-2022): Αποχαιρετώντας τη νονά του πανκ

Η τελευταία της πανκ σκηνής του Λονδίνου, εργάστηκε πιο σκληρά από τους σχεδιαστές της εποχής της, με μια απροσποίητη ευρηματικότητα και μια πηγαία έμπνευση που έμεινε ανυποχώρητη μέχρι το τέλος. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ντιόρ, Γουέστγουντ, Μαρτζελά: Τρεις πρωτοπόροι της μόδας σε τρία αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ντιόρ, Γουέστγουντ, Μαρτζελά: Τρεις πρωτοπόροι της μόδας σε τρία αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ

«Σινεμά και Μόδα: πίσω από τον καθρέφτη» έχει τίτλο το νέο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης που πραγματοποιείται στην online πλατφόρμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης από τις 15 έως τις 17/2.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Vivienne Westwood: «Μόνη σωτηρία του κόσμου, η κατάργηση της ιδιοκτησίας γης»

Περιβάλλον / Vivienne Westwood: «Μόνη σωτηρία του κόσμου, η κατάργηση της ιδιοκτησίας γης»

Η αμετανόητη πανκ, συνδυάζει τη σωτηριολογία, την κλιματική αλλαγή (και τις πωλήσεις ρούχων) σε μια ομιλία που πραγματοποιήθηκε στο μουσείο V & A κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ Design του Λονδίνου

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νύχια

Μόδα & Στυλ / Τα μακριά νύχια και το slut shaming στην εργασία

Τρεις γυναίκες δημοσιογράφοι συζητούν για τα αρνητικά σχόλια και τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν ακόμα τη γυναικεία εμφάνιση και για το γεγονός πως οι περισσότερες στερεοτυπικές απόψεις στον χώρο εργασίας έχουν να κάνουν με το φύλο.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Άνοιξη του 2025

Μόδα & Στυλ / Άνοιξη 2025: Τα ντεφιλέ δεν κράτησαν χαμηλό προφίλ

Στα ατέλειωτα χιλιόμετρα πασαρέλας των περασμένων ημερών, η χειροποίητη δεξιοτεχνία, η πυκνή σημειολογία, οι μεταγραφές και οι επέτειοι προσέφεραν συγκινήσεις σε μια μεταβατική περίοδο για το σύνολο της βιομηχανίας του high fashion.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ