Η κεραμική συγκαταλέγεται στις αρχαιότερες μορφές τέχνης από την οποία αντλούμε στοιχεία για τον πολιτισμό κάθε εποχής. Όσο ο άνθρωπος διερευνούσε τις απεριόριστες πλαστικές δυνατότητες του πηλού τόσο η κεραμική άρχισε να εξελίσσεται σε μορφή έκφρασης και να μην περιορίζεται αποκλειστικά σε χρηστικά ή λατρευτικά αντικείμενα. Σταδιακά καθιερώθηκε ως ένα από τα σημαντικότερα δημιουργικά εργαλεία εικαστικής δημιουργίας, με την αρχαία και παραδοσιακή κεραμική να αποτελεί ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης.
Η αντιπαράθεση ‘art vs craft’ (‘τέχνη εναντίον τεχνικής΄) που ανακυκλωνόταν ανά καιρούς στα θεωρητικά κείμενα τέχνης και η οποία επανήλθε στο προσκήνιο το 2003 με τη βράβευση του Grayson Perry με το Turner Prize, σήμερα μοιάζει παρωχημένη. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ταυτόχρονα το γεγονός οτι στον αντίποδα της καταλυτικής επιρροής της νέων τεχνολογικών μέσων και της τεχνητής νοημοσύνης στη σύγχρονη εικαστική παραγωγή, βρίσκεται η άνθηση του ‘χειροποιείν’ και η δυναμική στροφή των καλλιτεχνών μεταξύ άλλων στην τέχνη της χρήσης του πηλού ως εκφραστικού μέσου.
Από τον Picasso (1881-1973) ως τον Γιανούλη Χαλεπά (1851-1938), από τον Πάνο Βαλσαμάκη (1900-1986) και τον Γιάννη Τσαρούχη (1910-1989) ως τη Ναυσικά Πάστρα (1921-2011), τον Peter Voulkos (1924-2022) και τον Αλέκο Φασιανό (1935-2022), από την Ελένη Βερναδάκη ως την Ευγενία Βερελή, τη Sarah Crowner, τον Κωνσταντίνο Κακανιά, τη Νικομάχη Καρακωστάνογλου, τον Δημήτρη Νεβεσκιώτη, τον Cacao Rocks και τον Αλέξανδρο Τζάννη, η έκθεση «Shaped By Earth» αποτυπώνει τη δυναμική της κεραμικής. Χωρίς να υπάγονται σε περιορισμό θεματικού προσανατολισμού, τοπικότητας, συγκεκριμένης χρονικής περιόδου ή ύφους, τα έργα της έκθεσης συνομιλούν και δημιουργούν εκλεκτικές συγγένειες που εγείρουν ερωτήματα:
Η μακρά παράδοση της αρχαίας ή/και παραδοσιακής κεραμικής είναι τροχοπέδη ή εφαλτήριο δημιουργικότητας για τους σύγχρονους εικαστικούς; Πόσο ευρύς είναι σήμερα ο όρος κεραμική τέχνη; Το έντονο ενδιαφέρον για την κεραμική σήμερα είναι δείγμα αναπόλησης του παρελθόντος ή ανάγκη διαμόρφωσης νέας εικαστικής γλώσσας στο παρόν και το μέλλον; Τί συμβολίζει ο πηλός και ποιά η σχέση μεταξύ διανοητικής και χειρονακτικής διαδικασίας έκφρασης στην περίπτωση της κεραμικής;
Καλλιτέχνες: Πάνος Βαλσαμάκης, Ευγενία Βερελή, Ελένη Βερναδάκη, Sarah Crowner, Κωνσταντίνος Κακανιάς, Νικομάχη Καρακωστάνογλου, Δημήτρης Νεβεσκιώτης, Ναυσικά Πάστρα, Picasso, Cacao Rocks, Αλέξανδρος Τζάννης, Γιάννης Τσαρούχης, Αλέκος Φασιανός, Peter Voulkos, Γιανούλης Χαλεπάς
- Facebook
- Twitter
- E-mail
0