Ο Μητσοτάκης κι εγώ.

Facebook Twitter
0

mitsotakis

Ο Άρης Δημοκίδης έγραψε την Κυριακή ένα πολύ συγκινητικό post με αφορμή το θάνατο του Λεωνίδα Κύρκου εδώ. Εκεί περιέγραψε και την εμπειρία που είχε από μια πολιτική συγκέντρωση του Κύρκου στη Θεσσαλονίκη, όπου τον πήγαν οι γονείς του όταν ήταν παιδί, στις αρχές της δεκαετίας του '80.

Θέλω να ευχαριστήσω πολύ τον ανώνυμο σχολιαστή που έγραψε κάτω από το άρθρο του Δημοκίδη: «τι γλυκερά σχόλια! Επειδή πρόκειται για συγκέντρωση της Αριστεράς, βέβαια! Εμένα για παιδική κακοποίηση μού φαίνεται! Αν επρόκειτο για συγκέντρωση της Ν.Δ. θα ορυόσασταν, ενώ τώρα την αγιοποιείτε σχεδόν - Υποκριτές της Αριστεράς, δημοκράτες της φακής», γιατί στάθηκε η αφορμή γι' αυτό το post, καθώς μου θύμισε μια παρόμοια «τραυματική εμπειρία» που είχα κι εγώ παιδί.

Δεν επρόκειτο απλώς για πολιτική συγκέντρωση της Νέας Δημοκρατίας, αλλά για ολόκληρη περιοδεία. Τέλη '80, πήγαινα στις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού, και ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης περιόδευε στα Επτάνησα, σε μια από εκείνες τις ατέλειωτες προεκλογικές περιόδους. Οι δικοί μου τότε ψήφιζαν παραδοσιακά δεξιά –ήταν ακόμα οξυμένα και τα πολιτικά πάθη. Θεώρησαν λοιπόν καλό να ακολουθήσουμε οικογενειακώς με το αμάξι όλη την περιοδεία, από το κοντινό μας λιμάνι, όπου αφίχθηκε μετά βαΐων  και κλάδων, μέχρι και την πρωτεύουσα του νησιού. Σε κάθε χωριό, όπου σταματούσε για να παραθέσει ομιλία, σταματούσαμε κι εμείς και όλα τα παιδιά κουνούσαμε αδιαλείπτως σημαίες της Ν.Δ.

Είχα την τιμή λοιπόν ο πρώτος πολιτικός – και μάλιστα μέλλων πρωθυπουργός!– που είδα ποτέ από κοντά να είναι ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης. Μου είχε φανεί πανύψηλος, σχεδόν γίγαντας.

Είχα βρει την όλη εμπειρία απλώς διασκεδαστική, δεν θα μου έκανε καμία απολύτως διαφορά για όποιο κόμμα και να με τραβολογούσαν. Την επόμενη μέρα στο σχολείο διηγήθηκα χαρούμενη το περιστατικό, λες και με είχαν πάει σε ένα τοπικό πανηγύρι ή στο τσίρκο, όπως νόμιζε κι ο Άρης μικρός.

Η αδελφή μου αντίθετα, λίγο πιο μικρή από μένα, είχε μια εντελώς διαφορετική θέαση των γεγονότων. Είχε βρει άκρως ντροπιαστικό για την ίδια το γεγονός, γιατί ήταν σίγουρη πως θα την κορόιδευε η καλύτερη της φίλη η Ελένη, πιο «ένθερμη» αυτή με τα πολιτικά, η οποία χαιρόταν κάθε φορά που την πήγαιναν οι δικοί της σε συγκεντρώσεις του ΠΑΣΟΚ. Και ο Μητσοτάκης μάλλον για τον Δρακουμέλ της είχε φανεί.

Όταν ενηλικιωθήκαμε και αρχίσαμε πια να ψηφίζουμε είχαμε μια ιδεολογική αναστροφή. Εγώ –η τότε αμέτοχη– ουδέποτε ακολούθησα την οικογενειακή παράδοση, ενώ η αδελφή μου που διαμαρτυρόταν έντονα, όταν ήρθε η ώρα, συμμορφώθηκε πάραυτα με τις οικογενειακές επιταγές.

Πόσα παιδιά σήμερα έχουν την τύχη να απολαμβάνουν τέτοιες εμπειρίες; Οι εποχές της έντονης πολιτικοποίησης μάλλον πέρασαν ανεπιστρεπτί. Ακόμα και όσα λίγα τα πηγαίνουν καμιά φορά οι δικοί τους σε κάποια συγκέντρωση παραμονές εκλογών, στο μόνο που συμμετέχουν είναι σε εκδηλώσεις άνευρες, χλιαρές, χωρίς παλμό και πάθος. Ενώ όσοι ήμασταν παιδιά το '80...

Ποιος μπορεί να πει με σιγουριά πώς ακριβώς μπορεί να εγγράφονται στην παιδική μνήμη κάτι τέτοιες σημειολογίες; Και για όσους γονείς τυχόν πιστεύουν πως με αυτόν τον τρόπο γαλουχούν αναλόγως τα βλαστάρια τους και ότι τα εμβαπτίζουν στα νάματα των πολιτικών τους πιστεύω, έχω σοβαρές αμφιβολίες ότι είναι όντως έτσι...

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ