Ξεκινάμε με την κριτική της εβδομάδας, από την Άννα Κουτσιλοπούλου:
To Δωμάτιο
Emma Donoghue, εκδόσεις Ψυχογιός
The Evil that Men do
Η πολυσυζητημένη υπόθεση του Αυστριακού Josef Fritzl, του πατέρα-τύραννου-βιαστή, ενέμπνευσε την Ιρλανδή συγγραφέα να διηγηθεί μία κλειστοφοβική ιστορία αγάπης, μια ιστορία από εκείνες που γίνονται καθηλωτικές, όχι για τη βαναυσότητα του θέματος που πραγματεύονται, αλλά για την ανατριχιαστική τους διείσδυση στην ανθρώπινη φύση.
Ο Τζακ μένει με τη μαμά του κλεισμένος σε ένα δωμάτιο χωρίς παράθυρα και μία πόρτα που παραμένει ερμητικά κλειστή, εκτός από τις νύχτες που ο γερο-Νικ επισκέπτεται τη μαμά. Ο Τζακ είναι μόλις πέντε χρονών, αλλά έχει φτιάξει ήδη τον μικρόκοσμό του, με επίκεντρο τη Μα, και κάποια αντικείμενα, προσωποποιημένα, σχεδόν ζωντανά, που συντροφεύουν όλη τη γνώση και τη φαντασία που διαθέτει το παιδί.
Ο Τζακ αφηγείται τη ζωή στο Δωμάτιο ως τη ζωή που ξέρει, αγαπά και νιώθει άνετα μέσα της. Η στοργή, οι ατελείωτες ιστορίες και η δημιουργική ενασχόληση της μητέρας του μαζί του έχουν δημιουργήσει για τον μικρό ένα «υγιές» περιβάλλον, μέσα στο οποίο μαθαίνει να λειτουργεί φυσιολογικά. Προς αποφυγή spoiler, θα αφήσω τώρα την υπόθεση του βιβλίου στην ησυχία της.
Το «Δωμάτιο» εξιστορείται μέσα από την αστείρευτη λεξιπλασία του μικρού Τζακ. Η κλειστοφοβική διάθεση που δημιουργείται στον αναγνώστη προέρχεται από την επίγνωση της προσωπική μας ελευθερία, όχι από την αντίληψη της πραγματικότητας του Τζακ. Αυτό ακριβώς είναι ένα από τα βασικά θέματα που αγγίζει με εξονυχιστική λεπτομέρεια η Donoghue. Κι έπειτα, με πόση αφοσίωση σκιαγραφεί κάθε παιδική ανάγκη, που δεν είναι τίποτα άλλο, εκτός από το απόλυτο «θέλω» για αγάπη και τρυφερότητα από έναν ενήλικο.
Τελικά, αυτό που πετυχαίνει η Donoghue είναι, μέσα από την πιο διαστρεβλωμένη εκδοχή της πραγματικότητας, να σε κάνει να νοσταλγήσεις, λίγο αρρωστημένα και πολύ ενοχικά, την πληρότητα του ενδομήτριου κόσμου, τόσο προστατευμένου και πλήρη, που συχνά μας καθορίζει απόλυτα και για πάντα.
Άννα Κουτσιλοπούλου
Το μπαράζ της Amazon
Έχω ένα kindle από τα περασμένα Χριστούγεννα, και από τότε είμαι βαθιά ερωτευμένη μαζί του.
Φαντάζομαι ότι ακούγομαι σχεδόν ρετρό, ειδικά τώρα χρονιά που όλοι λένε για το συναρπαστικό iPad, πως στριφογυρίζει και τι φοβερή εμπειρία είναι, αλλά ας μην κάνουμε συγκρίσεις: το kindle είναι για να διαβάζεις βιβλία, τέλος. Το iPad είναι… για όλα τα υπόλοιπα;
Το kindle είναι ελαφρύ, είναι λεπτό, έχει καταπληκτική οθόνη για διάβασμα, έχει ευχάριστη αφή, όχι, δεν είναι touch screen, έχει ατελείωτη μπαταρία (μιλάμε για εβδομάδες, αν όχι για μήνες) και η αναγνωστική του εμπειρία μοιάζει τρομερά με το παραδοσιακό βιβλίο, τόσο πολύ, που κερδίζει όποιον το βλέπει στο πρώτο δευτερόλεπτο. Έχει ενσωματωμένο λεξικό, έχει δυνατότητα σελιδοδεικτών και σημειώσεων, συνδέεται με το ίντερνετ (κάπως πρωτόγονα, είναι η αλήθεια) και παίζει μουσική. Είναι φανερό ότι έχει σχεδιαστεί από ανθρώπους που ξέρουν σε βάθος τι σημαίνει βιβλίο.
Η ολοένα αυξημένη δημοτικότητα του iPad έκανε τους φανατικούς του kindle να ανησυχούν μήπως η Amazon εγκαταλείψει το θέμα και στραφεί στα tablets. Θα ήταν τεράστιο πλήγμα για μένα προσωπικά (έχω συνηθίσει να φεύγω από το σπίτι με πενήντα αδιάβαστα βιβλία σε μέγεθος τετραδίου μέσα σε μία συσκευή που αντέχει την ταλαιπωρία) και το θέμα του χρώματος και του βίντεο με άφηνε αδιάφορη. Τελικά δεν ήμουν η μόνη, κάθε άλλο: η Amazon χθες παρουσίασε τις νέες σειρές kindle που καλύπτουν όλα τα γούστα: του γκατζετάκια που θέλει κίνηση, χρώμα και το γουάου, και του αναγνώστη που απλώς θέλει να τον αφήσουν ήσυχο να διαβάζει τα βιβλία του και οι οθόνες αφής τον εκνευρίζουν –άσε που αφήνουν και δαχτυλιές.
Οπότε έχουμε και λέμε: ξαναβγαίνει το παραδοσιακό kindle, με τα κουμπάκια του και με όλα, ακόμα πιο ελαφρύ, ακόμα πιο λεπτό, σε απίστευτα χαμηλή τιμή (79 δολάρια). Επιπλέον, βγαίνει το kindle touch με οθόνη αφής και wi-fi (99 δολάρια) και το kindle touch 3G με..3G (149 δολάρια).
Το αστέρι της σειράς βέβαια είναι το kindle fire, που ορμάει ευθέως στο iPad, αφού κάνει τα ίδια κόλπα (και τρέχει flash!) με λιγότερο χώρο (8 Giga) αλλά στη συγκλονιστική τιμή των 199 δολαρίων.
Ο στόχος της Amazon είναι να πουλήσει τις συσκευές της σε όσους περισσότερους ανθρώπους γίνεται, χωρίς τον ψυχαναγκασμό της πρωτοπορίας. Μένει να δούμε πόσοι είμαστε σ’ αυτό τον κόσμο.
σχόλια