To LOL είναι παλιό όσο ο άνθρωπος (σχεδόν)

Facebook Twitter
0


Όπως κάθε Παρασκευή, ξεκινάμε με την κριτική της εβδομάδας, από την Άννα Κουτσιλοπούλου

Mister Pip του Lloyd Jones

Έχω μεγάλη πίστη στις shortlisted επιλογές των λογοτεχνικών βραβείων Booker. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο «Mister Pip» του νεοζηλανδού συγγραφέα Lloyd Jones, που το 2007 έλαβε το Commonwealth Writer’s Prize, άφησε όμως τις μεγάλες τιμές του Booker στο “The Gathering” της Anne Enright.

Κάτι μου λέει ότι ο «Mister Pip» ξάφνου θα γίνει επίκαιρος, μιας και η όλη ιστορία εξελίσσεται στο νησί Bougainville, της Παπούα – Νέας Γουινέας, κατά τη διάρκεια του αποκλεισμού τ ου από τον υπόλοιπο πολιτισμό, εξαιτίας του πολέμου που φέρνει τους κατοίκους του νησιού στα όρια της φτώχιας και τη μιζέρια της απομόνωσης.

Η αφηγήτρια της ιστορίας, η έφηβη Matilda, διηγείται το πώς ένας περίεργος, λευκός άντρας, που έμενε στο νησί τους, ο κύριος Watts, κατάφερε να αλλάξει τις βασανισμένες ζωές τόσο των παιδιών όσο και των ενηλίκων, διαβάζοντας καθημερινά στο υποτυπώδες σχολείο του χωριού, τις «Μεγάλες Προσδοκίες» του Charles Dickens.

Υπέροχες εικόνες γεννιούνται μέσα από τη συνύπαρξη των χαρακτήρων του Dickens, του Pip και της Estelle, της δεσποινίδας Haversham και του κύριου Jaggers, που γίνονται ένα με τα παιδιά του χωριού, και καταλαμβάνουν αργά αλλά σταθερά και τη φαντασία των μεγάλων, που γίνονται κι αυτοί με τη σειρά τους κοινωνοί και μαθητές, με τις δικές τους ιστορίες.

Πολλά τα μηνύματα που περνάει το βιβλίο, το πιο σημαντικό ίσως όμως να είναι εκείνο που τονίζει τη μαγεία της εκπαίδευσης, όταν αυτή δε γίνεται στείρα και υποχρεωτικά, αλλά με πάθος και φαντασία. Εκείνο το μήνυμα που λέει ότι όπου υπάρχει ένα καλό βιβλίο να διδαχθεί, πάντα θα υπάρχει ελπίδα να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι. Και όπου υπάρχουν δάσκαλοι πρόθυμοι να καταρρίψουν την κατεστημένη εκπαιδευτική μπουρδολογία, πάντα θα δίνουν σωστά κίνητρα στους μαθητές τους για να βρουν το δρόμο τους.

Πάνω απ’ όλα όμως, η μαγεία του “Mister Pip” κρύβεται στον άγραφο αλλά απαράβατο νόμο της σπουδαίας λογοτεχνίας, που κάνει τον αναγνώστη της δέσμιο των λέξεων και των καταστάσεων που καταγράφει. Εκείνη τη λογοτεχνία που, όπως λέει και ο κύριος Watts: « κάνει τον αναγνώστη να ξεχάσει να αναπνεύσει, ακόμη κι αν το σπίτι του έχει πιάσει φωτιά».

Άννα Κουτσιλοπούλου

I wrote 2U B4

Μοιάζει σαν μήνυμα έφηβου στο Facebook. Είναι όμως από ένα κείμενο που γράφτηκε 130 χρόνια πριν.

Η βρετανική βιβλιοθήκη έκανε τον Αύγουστο μία έκθεση στην οποία παρουσιάζονται κείμενα που ονομάζει «εμβληματική ποίηση». Είναι παραδείγματα συντμήσεων που θεωρούμε ότι ξεπήδησαν τώρα, χάρη στο διαβολικό ίντερνετ, τα γραπτά μηνύματα και την αδιαφορία των νέων. Ε λοιπόν, όχι. Η ανάγκη για συντομία δεν είναι απλώς αποτέλεσμα της τεχνολογίας - απλώς μας αρέσουν οι σύντομες ερμηνείες.

Στο βιβλίο Txting: The Gr8 Db8, David Crystal αναλύει το θέμα των γραπτών μηνυμάτων και αντικρούει τα επιχειρήματα που λένε πως οι νέες γενιές είναι όλο και πιο αμόρφωτες και ανορθόγραφες, ότι η γλώσσα υποφέρει και χάνεται και τα λοιπά και τα λοιπά.

«Οι άνθρωποι συντομεύουν κοινές εκφράσεις εδώ και αιώνες… η συντο

μογραφία IOU I owe you») είναι γνωστή από το 1618. Βασικά, δεν υπάρχει διαφορά από το μοντέρνο RTHX (("Thank you for the Retweet") και του "SWALK" ("sealed with a loving kiss"), στα γράμματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.»

 

Αυτό δε σημαίνει ότι επιτρέπεται να συνεχίζετε τα greeklish. Αν και, θα ήταν ενδιαφέρουσα μία σχετική μελέτη. Κινδυνεύει ή όχι η ελληνική γλώσσα από τα greeklish; (Φτάνει να μην τη γράψει ο Κανάκης).

Ένα απολύτως επικίνδυνο σάιτ

Αν αγαπάτε τα βιβλία και έχετε περιθώριο να χάσετε μερικές ώρες, σας το συνιστώ με όλη μου την καρδιά. Αν έχετε δουλειά, καλύτερα να το αφήσετε για άλλη στιγμή.

Το Book Drum συσχετίζει βιβλία με την περιοχή στην οποία αναφέρονται πάνω σε μία διαδραστική υδρόγειο σφαίρα, μία συναρπαστική ιδέα που ταξιδεύει – σε πολλά επίπεδα. Είναι πολύ αναλυτικό, έχει άπειρα λινκς, φωτογραφίες, και είναι ό,τι πρέπει για να διαβάσετε για την αγαπημένη σας χώρα ή περιοχή. Μπορείτε επίσης να συμμετέχετε ή να διαφωνήσετε.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ