Σταυρούλα Σκαλίδη: «Να κρατήσουμε τη βρώμα της ανθρωπιάς»

Facebook Twitter
0

Ανάμεσα στις ερωτήσεις, παρατίθενται αποσπάσματα από έργα του συγγραφέα, που ο ίδιος σχολιάζει, ερμηνεύει, αποδομεί, ξαναγράφει. Το μπλογκ εγκαινιάζει η Σταυρούλα Σκαλίδη. Η Σκαλίδη πήρε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περιοδικού «Διαβάζω» για το πρώτο της βιβλίο «Προδοσία και εγκατάλειψη» ενώ ακολούθησε το «Κρέας από σταφύλι». Και τα δυο βιβλία της κυκλοφορούν από τις εκδόσεις «Πόλις». 

«Έφτασε στην πλατεϊτσα γύρω από το σταθμό του μετρό. Στα τραπεζάκια απέναντι, της καφετέριας, μια νέα κοπέλα ζητιανεύει με ένα μωρό στην αγκαλιά. Ριγμένο απάνω της λες και φυτρώνει από την πλάτη της. Σαν τσαμπί σταφύλι. Κρεάτινο. Να κρέμεται. Το παιδί κοιμισμένο. Η εικόνα τον κλονίζει πάντα, κι ας έχει συνηθίσει είκοσι και πάνω χρόνια στους δρόμους, το δικό του ξέφραγο αμπέλι. “Για να πάρω το γάλα του. Σας παρακαλωωωωωωωωωωωωώ. Υγεία να έχετε”, η εκπαιδευμένη φωνή της ζητιάνας τον τσακίζει. Θα την αποφύγει και τούτη, όπως έχει μάθει να κάνει μια ζωή να φεύγει από...».

Πώς είναι δυνατόν όλοι αυτοί οι άνθρωποι να ήταν αόρατοι μέχρι χθες; Έπρεπε να πονέσουμε για να τους δούμε; Κι αν υποθέσουμε ότι τώρα τους βλέπουμε, τους βλέπουμε στις πραγματικές τους διαστάσεις;

Σταυρούλα Σκαλίδη: Ο καθένας ήταν κλεισμένος στο ιδιότυπο καβούκι του. Και παραμένει, βέβαια. Δεν έχουν αλλάξει πολλά, απλώς τώρα κινδυνεύει το κέλυφός του: τα ωραία του λεφτά, τα σένια του ρούχα, το λαμπερό του αυτοκίνητο, το ίδιο του το σπίτι. Εκεί, εδώ, ήταν πάντα εκείνοι που είχαν ανάγκη. Όταν έγραφα γι' αυτούς -προ κρίσης- τους θεωρούσαν «λογοτεχνικό φόντο», τώρα είναι πραγματικότητα που βγάζει μάτι, πολύ φτηνή και λίγη η φαντασία μου, τελικά. Ο πόνος από τη μία καθαρίζει το τοπίο κι από την άλλη, συσκοτίζει. Όταν πονάς, θα κρατήσεις μόνο το ουσιώδες, φτάνει  να μην πονάς τόσο ώστε να πιεις χούφτες τα ...αναλγητικά και αυτοκτονήσεις.

Σημασία έχει πώς βλέπουμε ό,τι βλέπουμε. Δεν είναι καλλιτεχνικό δρώμενο οι άστεγοι και τα πρεζόνια. Είναι άνθρωποι σε ανάγκη, άμα δεν έχουμε σκοπό να τους βοηθήσουμε, τουλάχιστον ας μην τους εξευτελίζουμε. Άμα σκεφτεί ο καθένας τον εαυτό του στη θέση τους, ίσως και κάτι να γινει. Δεν είναι δύσκολο να βρεθεί κάποιος στο δρόμο, ιδίως τώρα.

«Και γυρίζουν παντού μαζί. Σαν οικογένεια, όχι εξ αγχιστείας ή εξ αίματος, αλλά από αμετάκλητη ανάγκη. Την ανάγκη να έχεις κάποιον να νοιάζεσαι και να σε νοιάζεται κι εκείνος, άμα γίνεται. Παμπάλαια ανάγκη. Γίνεται και παραγίνεται. Αρκεί να σου έχει μείνει η βρώμα. Της ανθρωπιάς. Ότι θέλεις να μυρίζεις ένα χνότο πέρα από το δικό σου, τέλος πάντων να οσμίζεσαι με το νου σου ότι κάποιος αναπνέει εκεί κοντά σου και μπορεί να αναπνέει καλύτερα χάρη σε σένα. Μεγάλη υπόθεση. Ανεξιχνίαστη. Και έγκλημα. Από τα σοβαρά. Όταν ξεχάσεις του άλλου την ανάγκη. Τη δική σου».

 

Είναι στίγμα η ανθρωπιά; Ήταν στίγμα μέχρι πρότινος;

Σ.Σ.: Δεν θέλει πολύ ο άνθρωπος για να είναι άνθρωπος. Αρκεί ένα βλέμμα, ένα άγγιγμα, μια κουβέντα, ένα χαμόγελο. Αρκεί κάποτε και μόνον η πρόθεση. Ίσως η πρόθεση να είναι το παν. Και από την άλλη τα θέλει όλα: νοιάξιμο, φροντίδα, ενδιαφέρον, ότι κάποιος τον σκέφτεται, ότι δεν είναι μόνος. Έστω ως αυταπάτη. Πόσοι είναι διατεθειμένοι γι' αυτό; Διατεθειμένοι να δώσουν; Είναι οι ίδιοι που είναι και πιο ικανοί να πάρουν, δηλαδή να νιώσουν την πληρότητα του να χάνουν από κοντά τους για να αισθανθούν πιο κερδισμένοι μέσα τους, ότι είναι μαζί με τον άλλον ή έστω ότι κάποτε τον συναντούν και κάτι έχουν να ανταλλάξουν, να πουν, να συνεννοηθούν. Άμα δεν στηρίξεις αυτόν που σκόνταψε δίπλα σου κι έπεσε, άμα δεν τον συνδράμεις, πώς να κάνει για σένα το ίδιο κάποιος άλλος; Σου λέει «μπες μέσα και μην ανακατευτείς, μην μπλέξεις, μην τον κοιτάς, μην ασχολείσαι, κοίτα τη δουλειά σου». Ε, πια δεν έχουμε ούτε δουλειές να κοιτάξουμε, ας κοιτάξουμε το διπλανό, εμείς οι ίδιοι είμαστε.

Πώς μπορεί σήμερα κάποιος να αναγνωρίσει την ανάγκη του, ώστε να την ικανοποιήσει; Έπειτα, δε ζούμε σε μια εποχή που σου επιβάλλουν να παραμερίσεις τις ανάγκες σου; Να αρκεστείς σε όσες σου επιτρέπουν να ικανοποιήσεις;

Σ.Σ.: Ανάγκη είναι αυτό που δεν μπορείς να κάνεις χωρίς. Χωρίς τι δεν μπορούμε να ζήσουμε, λοιπόν; Σίγουρα χωρίς αγάπη, χωρίς τους ανθρώπους, χωρίς αξιοπρέπεια, χωρίς αυτοεκτίμηση. Δεν είναι τόσο μελό όσο ακούγεται. Ναι, χρειαζόμαστε και τροφή και νερό και στέγη και δουλειά και ελευθερία και ιδιοκτησία. Τα απαράγραπτα φυσικά μας δικαιώματα που διακυβεύονται. Πού φτασαμε... Ας σκεφτούμε γιατί. Σε ποιους παραχωρήσαμε τη δικαιοδοσία να τα προστατεύουν. Κι εμείς στο μεταξύ πού ήμασταν; Θα παραμείνουμε εκεί;

«Κάποτε, φαίνεται, πρέπει να σπάσεις χίλια κομμάτια για να ξαναγίνεις ολόκληρος. Και δεν σε σώζει ποτέ κανείς από τίποτα. Μόνο εσύ μπορείς να το κάνεις με την αγάπη σου για τους άλλους. Ούτε καν η αγάπη των άλλων δεν είναι ικανή να σε σώσει, παρά μόνο η δική σου γι' αυτούς. Με αφοσίωση κι επιμονή, προδίδεις κι εγκαταλείπεις καλύτερα εσένα και τους άλλους».

Η αγάπη τελικά σώζει ή σκοτώνει;

Σ.Σ.: Η αγάπη από μόνη της δεν κάνει τίποτα. Στο όνομά της έχουν γίνει από αριστουργήματα τέχνης μέχρι εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Η αγάπη είναι ένας τρόπος να βρει κάποιος τον εαυτό του, άμα τον βρίσκει εκεί. Και είναι απόφαση συνειδητή. Η πιο πολιτική πράξη του ανθρώπου θα έλεγα.

Μπορείς να εγκαταλείπεις αυτό που αγαπάς;

Σ.Σ.: Αδυνατώ να απαντήσω. Μπορεί να σε εγκαταλείπει και κείνο -όπως το παράδειγμα εκείνων που αγαπούν τη δουλειά τους και τη χάνουν- και τότε η ήττα είναι μεγάλη. Αλλά είμαστε οι ήττες μας ως επί το πλείστον και ο τρόπος μας να ξαναγεννιόμαστε και να επανεφευρίσκουμε τον εαυτό μας. Είμαστε πολλά οι άνθρωποι, ιδίως εκείνα που δεν έχουμε ακόμα εξερευνήσει, εκείνα που δεν έχουμε μάθει για μας.

«Γιατί όταν αγαπάς, δεν είσαι κορόιδο».

Αυτό μπορούμε να το αντιστρέψουμε; Όταν δεν αγαπάς, είσαι κορόιδο;

Σ.Σ.: Χάνεις μια ζωή. Τη ζωή. Αλλά όλο κάτι αγαπάει κάποιος, όλο κάτι έχει να χάσει.

«Άμα ζει ο άνθρωπος, εκεί μέσα ζει. Στο παιδί».

Αμα πεθαίνει ο άνθρωπος, πού πεθαίνει;

Σ.Σ.: Πεθαίνει στην απάθεια, την αδράνεια, την παραίτηση, τον εγκλωβισμό μέσα στο μονωμένο -από τους άλλους- εαυτό του.

 

«Σου δίνω το σώμα μου για να μου δώσεις ελπίδα. Δίκαιη ανταλλαγή; Ποιος ξέρει και ποιόν ενδιαφέρει...Η συναλλαγή ολοκληρώθηκε. Με απώλειες και για τους δυο. Εκ των υστέρων. Έτσι είναι, κάποιος πρέπει να πληρώσει την προμήθεια. Εκτός κι αν την πληρώσει κάποιος άλλος για σένα. Εκτός».

Έρωτας στα χρόνια του Μνημονίου. Δε θέλει έναν ηρωισμό ή μια επαναστατικότητα το να εξακολουθείς να ερωτεύεσαι σε ένα τόσο αντίξοο περιβάλλον;

Σ.Σ.: Ό,τι αποφασίζει ο καθένας για τον εαυτό του. Όσο συναντάω στο δρόμο ανθρώπους πιασμένους από το χέρι, όσο ακούω τα γέλια αυτών που είναι μαζί, όσο βλέπω ζευγαράκια ξαπλωμένα στην ανοιξιάτικη λιακάδα στο χορτάρι στου Φιλοπάππου, δεν φοβάμαι τίποτα. Όσο δεν χάνονται οι αισθήσεις μας, τα αισθήματά μας δεν κινδυνεύουν. Ο έρωτας δεν παθαίνει τίποτα, απλώς μαθαίνει να στέλνει μήνυμα στο facebook, τιτίβισμα στο twitter, επιστολή με e-mail, τα βέλη είναι κλασικά, επιβιώνουν και αποστέλλονται με κάθε τρόπο. Αρκεί να παίρνει κάποιος το ρίσκο. Έτσι ήταν πάντα.

«Γιατί του ανάβω κεράκια χωρίς λεφτά στις εκκλησίες. Κλέβω δηλαδή, ε; Μια μέρα με μάλωσε μια καντηλανάφτισσα στην Άγια Ξένη που άναβα κεράκι, να με δει ο Θεούλης να με σώσει. Και δε με είδε. Ούτε μ' έσωσε. Είναι που άναβα κεριά χωρίς λεφτά. Έτσι δεν είναι; Άμα έχω λεφτά και του ανάβω, θα μ' αγαπάει, ε; Ε;».

Η Εκκλησία συμμετέχει στο ελληνικό δράμα σήμερα;

Σ.Σ.: Δεν ξέρω τι κάνει. Ξέρω τι κάνουν οι άνθρωποι στα δύσκολά τους: απευθύνονται παντού. Ας βοηθάει όποιος το επιθυμεί και το μπορεί, όπως κι αν λέγεται, με συναίσθηση, ευγένεια, διακριτικότητα και με μέλημα μην πληγώσει την αξιοπρέπεια του άλλου.

Ποιά φράση άλλου λογοτέχνη λειτουργεί για σένα ως οδηγός ή ως φάρμακο αυτήν την άγρια εποχή;

Σ.Σ.: Ένας στίχος του Σεφέρη από τους «Αργοναύτες»: «...τον ξένο και τον εχθρό τον είδαμε στον καθρέφτη». Όταν το βάλουμε αυτό καλά μέσα μας, θα πάψουμε να μας υπονομεύουμε, να πριονίζουμε τον ίδιο μας τον εαυτό, να μιζεριάζουμε και να γκρινιάζουμε για την κακή μας τύχη.

Θα μπορούσες να σκεφτείς ένα σύνθημα για την περίοδο που διανύουμε;

Σ.Σ.: Κρίση, καιρός για ρήξη και για ύψη. Να κοιτάξουμε λίγο ψηλά και να μην πέφτουμε μόνο από κει.

Εννοώ ότι είναι μια καλή εποχή για να αλλάξουμε. Πιστεύω με όλη μου την ψυχή στην αναγέννηση, την πρόοδο. Αρκεί να το επιθυμήσουμε και να το επιδιώξουμε με όλη μας την παρουσία, τη δυναμική. Ας βρούμε το θάρρος, τα κότσια να ξεβολευτούμε από το λίγο και ας περάσουμε στο ουσιαστικό.

 

(Φωτο: Σ. Σκαλίδη.)

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ