O Αλέν Γκιροντί στο LIFO.gr

O Αλέν Γκιροντί στο LIFO.gr Facebook Twitter
0

O Αλέν Γκιροντί στο LIFO.gr Facebook Twitter

Ο Αλέν Γκιροντί, τιμώμενος δημιουργός στο 54ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ήρθε στην Ελλάδα κουβαλώντας το Βραβείο Σκηνοθεσίας του 2013 στο παράλληλο πρόγραμμα του Φεστιβάλ των Καννών «Ένα κάποιο βλέμμα» με την ταινία Ο άγνωστος της λίμνης. Μεγαλωμένος στην επαρχία όπου και εξακολουθεί να ζει, ανοιχτά γκέι, κάνει ταινίες που, αν και χαρακτηρίζονται queer λόγω των ερωτικών σκηνών μεταξύ αντρών, δεν είναι στρατευμένες στον γκέι ακτιβισμό. Με απόλυτη φυσικότητα εντάσσει στις ιστορίες του γκέι χαρακτήρες, καθόλου εξιδανικευμένους, αλλά απολύτως συνηθισμένους και καθημερινούς – σαν να αποτελεί αυτή η ενέργεια πολιτική θέση. Στην τελευταία και βραβευμένη του ταινία η δράση τοποθετείται στην «κρυφή» μεριά μιας λίμνης παραθεριστών, όπου άντρες κάνουν ελεύθερα γυμνισμό, ενώ στο παρακείμενο δασάκι επιδίδονται σε ψωνιστήρι και ξέφρενο σεξ. Πρόκειται για έναν οριοθετημένο, «σκηνογραφημένο» χώρο, όπως τον αποκαλεί ο ίδιος ο Γκιροντί, όπου κάτω από τον καυτό καλοκαιρινό ήλιο κυριαρχεί ο ηδονισμός των γυμνών σωμάτων. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο δυο εραστές επιδίδονται σε ιδιαίτερα αποκαλυπτικές ερωτικές σκηνές, που σχεδόν αγγίζουν την πορνογραφία, στη σκιά του πνιγμού ενός τρίτου προσώπου. Στην πρεμιέρα της ταινίας στη Θεσσαλονίκη, μετά το τέλος της προβολής, ο σκηνοθέτης κλήθηκε να απαντήσει σε σχόλια όπως «δεν έχει ξαναγίνει ταινία με τόσο σεξ χωρίς ούτε μια γυναίκα» και σε ερωτήσεις τύπου «η ομοφυλοφιλία βοηθάει στον περιορισμό του υπερπληθυσμού της γης, οπότε αυτό προάγει η ταινία σας;».

 

Πώς αντιδράτε σε τέτοιου είδους ερωτήσεις, άλλοτε αφελείς και άλλοτε κρυπτοφασίζουσες;

Απαντάω σε όποια ερώτηση μου θέτουν και συνήθως όπως μου έρθει εκείνη τη στιγμή. Η αλήθεια είναι ότι χθες το βράδυ ήταν η πρώτη φορά που μου έγιναν τόσο ομοφοβικές ερωτήσεις. Αυτό δεν μου έχει συμβεί στη Γαλλία, όπου είναι συνήθως κεκαλυμμένα φασιστικές. Πρώτη φορά μου έτυχε να μην κρατιούνται καν τα προσχήματα.

 

Εξακολουθείτε να ζείτε στην επαρχία… Πώς και δεν προτιμάτε το Παρίσι, όπου θα ήταν πιο εύκολο να εργάζεστε ως κινηματογραφιστής;

Δεν με εμποδίζει τίποτα να σκηνοθετώ κινηματογράφο ζώντας μακριά από το Παρίσι, αλλά η αλήθεια είναι ότι αν ζούσα εκεί, θα είχα άλλη ενέργεια και ίσως να έκανα πιο πολλά πράγματα. Μακριά από το κινηματογραφικό κύκλωμα κάνω μια ταινία κάθε δύο χρόνια και, όντως, για το μοντάζ και το μιξάζ του Άγνωστου της Λίμνης έπρεπε να περάσω έξι μήνες σε εργαστήρια στο Παρίσι. Πάντως, όσο ενδιαφέρουσα και να βρίσκω τη ζωή στις μητροπόλεις, όπως η Νέα Υόρκη, όσο και να απολαμβάνω να περνάω κάποιο διάστημα στο Παρίσι, χαίρομαι πάρα πολύ και τη ζωή που κάνω στην επαρχία. Εξακολουθώ να ζω πολύ κοντά εκεί που μεγάλωσα, στη νότια Γαλλία, στο Αλμπί, έξω από την Τουλούζη.

 

O Αλέν Γκιροντί στο LIFO.gr Facebook Twitter

O Αλέν Γκιροντί στο LIFO.gr Facebook Twitter

O Αλέν Γκιροντί στο LIFO.gr Facebook Twitter

Τελικά, ο Άγνωστος της Λίμνης μοιάζει περισσότερο από οτιδήποτε με θρίλερ. Έχει επηρεαστεί από τη Θηλιά του Χίτσκοκ; Δεν εννοώ, βέβαια, το περίφημο μονοπλάνο, αλλά τους δύο ομοφυλόφιλους που εμπλέκονται σε φόνο.

Α, όχι! Εκεί είναι δύο συνεργοί σε έναν φόνο, ενώ εδώ έχουμε έναν δολοφόνο. Πιο πολύ παραπέμπει ίσως στον Σιωπηλό Μάρτυρα, αλλά αν και έχω δει πολύ Χίτσκοκ, δεν είχα στο μυαλό μου να κάνω μια ταινία συγκεκριμένου είδους.

 

Είστε σινεφίλ;

Δεν υπήρξα ποτέ ποντικός της Ταινιοθήκης, δεν έβλεπα μία ταινία την ημέρα. Αγαπώ τον κινηματογράφο, βλέπω ταινίες και είμαι σαν το σφουγγάρι. Αφομοιώνω τα πάντα...

Σας ενδιαφέρει σε κάθε νέα ταινία σας να πηδάτε από το ένα είδος σε άλλο;

Στην πραγματικότητα, αυτό που θέλω να κάνω είναι να αναμειγνύω τα διάφορα είδη και στυλ, ακόμα και μέσα στην ίδια ταινία. Στον Άγνωστο της Λίμνης μπορείς να πεις ότι υπήρχαν και στοιχεία από τα Σαγόνια του Καρχαρία του Σπίλμπεργκ. Αλλά, τελικά, το φιλμ μιλάει περισσότερο για τον πόθο, την αγάπη και το πάθος. Είναι περισσότερο ένα υπαρξιακό φιλμ παρά θρίλερ. Αν κάτι παραπέμπει στο θρίλερ, είναι ο επιθεωρητής που κάνει την έρευνα του φόνου, αλλά, από την άλλη, θα έλεγα ότι ο επιθεωρητής περισσότερο κοινωνιολογική έρευνα κάνει παρά αστυνομική.

O Αλέν Γκιροντί στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Επίσης, είναι μια κωμική παρουσία.

Ναι, ναι. Σαν σε ταινία του Σαμπρόλ.

 

Στην πρεμιέρα είπατε ότι επιλέξατε τον χώρο του γκέι ψωνιστηριού γιατί είναι παντελώς άγνωστος, σχεδόν εξωτικός, για την πλειονότητα των θεατών.

Ναι, αλλά και γιατί είναι ένας οικείος χώρος για μένα. Επίσης, τον βρίσκω απείρως πιο ενδιαφέροντα από μια κρεβατοκάμαρα ή ένα εστιατόριο. Προσεγγίζοντας έναν ιδιαίτερο χώρο, αυτός αποκτάει μια μυθική διάσταση, όπως γίνεται και στο αρχαίο δράμα.

 

Κι όπως λέει ο ομότεχνός σας Ζουάου Πέντρου Ροντρίγκες σε μια συνομιλία που είχε μαζί σας για το περιοδικό «Cinema Scope», η ταινία διαθέτει τα χαρακτηριστικά ντοκιμαντέρ.

Είναι σαν ντοκιμαντέρ μέχρι ένα σημείο. Παύει όμως να είναι ντοκιμαντέρ μετά από αυτό το σημείο και γίνεται μια ρομαντική ταινία αγάπης και πάθους.

 

Ο κεντρικός σας χαρακτήρας, ο Φρανκ, μιλάει για τη συντροφικότητα, αλλά, ενώ είναι ο μοναδικός μάρτυρας ενός φόνου, τα φτιάχνει με τον δολοφόνο. Η σεξουαλική επιθυμία κυριαρχεί σε οποιοδήποτε στοιχείο ρομαντισμού…

Ναι, ο πόθος είναι πολύ πιο δυνατός. Όταν μιλάω για ρομαντισμό, εννοώ έναν γκέι έρωτα, που το πάθος του φτάνει και ξεπερνάει ακόμα και τα ακραία όρια, χωρίς ηθικούς φραγμούς.

 

Πάντως, έχετε έναν πραγματικό έρωτα μέσα στην ταινία σας. Είναι ο μεσήλικας που έχει ερωτευτεί τον Φρανκ και ο οποίος θυσιάζεται γι’ αυτόν. Μου έκανε εντύπωση η ανάλυση του περί ομοφυλοφιλίας. Λέει ότι η πλειονότητα των αντρών κάνουν σεξ μεταξύ τους χωρίς να είναι γκέι. Αυτό πιστεύουν οι Γάλλοι;

Έχω συναντήσει αρκετούς ανθρώπους με ανάλογες απόψεις…

Πήρατε Βραβείο Σκηνοθεσίας στις Κάννες τον περασμένο Μάιο που η κριτική επιτροπή απένειμε τον Χρυσό Φοίνικα στη Ζωή της Αντέλ. Χωρίς να θέλω να υποτιμήσω καμία από τις δύο ταινίες, πιστεύετε ότι τα συγκεκριμένα βραβεία δόθηκαν ως απάντηση της κινηματογραφικής κοινότητας στις διαδηλώσεις που ξέσπασαν ενάντια στους γκέι γάμους;

Όχι, δεν νομίζω κάτι τέτοιο. Προσωπικά, δεν μου πολυάρεσε η Ζωή της Αντέλ, αλλά είναι μια εντυπωσιακή ταινία, της οποίας το θέμα δεν είναι η ομοφυλοφιλία. Ξεφεύγει από την ομοφυλοφιλία και μιλάει για την επιθυμία, τον έρωτα και το πάθος, όπως ακριβώς και ο Άγνωστος της Λίμνης. Νομίζω ότι η επιτροπή του Φεστιβάλ των Καννών εντυπωσιάστηκε ειλικρινά από αυτήν και δεν επηρεάστηκε από τις διαδηλώσεις ώστε να της απονείμει τον Χρυσό Φοίνικα.

Πάντως, ο Άγνωστος της Λίμνης είναι η πρώτη queer ταινία που βραβεύτηκε στο «Ένα κάποιο βλέμμα».

Δεν είμαι σίγουρος περί αυτού, αλλά είναι πολύ πιθανόν…

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM