Foxcatcher

Foxcatcher Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Μπένετ Μίλερ

Πρωταγωνιστούν: Στιβ Καρέλ, Μαρκ Ράφαλο, Τσάνινγκ Τάτουμ, Σιένα Μίλερ, Βανέσα Ρεντγκρέιβ

Βαθμολογία: 4/5

Ο χρυσός Ολυμπιονίκης Μαρκ Σουλτς λαμβάνει μια πρόσκληση από τον εκατομμυριούχο Τζον Ντι Ποντ να μετακομίσει στις εγκαταστάσεις του για να προπονήσει μια ομάδα παλαιστών για τους Ολυμπιακούς της Σεούλ του 1988. Δέχεται με ενθουσιασμό, καθώς το βλέπει και ως μια ευκαιρία να ξεφύγει από τη σκιά του αδερφού του, Ντέιβ. Ο Ντι Ποντ, από την πλευρά του, θέλει τον άπιαστο σεβασμό των συνομηλίκων του και της πάντα επικριτικής μητέρας του. Κολακευμένος από την προσφορά, ο Μαρκ βλέπει τον Ντι Ποντ ως πατρική φιγούρα κι αναζητά συνεχώς την επιβεβαίωσή του. Η άστατη προσωπικότητα του Ντι Ποντ, όμως, σύντομα θα παρασύρει τον Μαρκ σε έναν νοσηρό τρόπο ζωής και απειλεί να υπονομεύσει την προετοιμασία του. Η εμμονή του με το Ντέιβ και την αποφασιστικότητα που αποπνέει θα τροφοδοτήσει την παράνοιά του και οι τρεις τους θα οδεύσουν προς μια τραγωδία που κανείς δεν θα μπορούσε να έχει προβλέψει.

Ο Μπένετ Μίλερ, δημιουργός του Καπότε και του Moneyball, επιστρέφει με μια στιβαρή ταινία, η οποία συνδυάζει δύο βασικούς θεματικούς άξονες από τις προηγούμενές του: την ψυχοπαθολογία και τον αθλητισμό. «Με το που άκουσα την ιστορία του Τζον Ντι Ποντ, ήξερα πως θα τη γύριζα ταινία» είπε ο Μίλερ για το Foxcatcher στο Φεστιβάλ Καννών, και όντως το βραδυφλεγές, δυνατό υλικό τού ταιριάζει γάντι. Βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, χρησιμοποιεί τον κόσμο της ελεύθερης πάλης για να μιλήσει όχι για τη φήμη, όπως στον Καπότε, ή για το underdog στο Moneyball, αλλά για τα χρήματα. Και ποια χρήματα; Τα παλιά, αυτά που προέρχονται από την αμερικανική αριστοκρατία των αρχών του 20ού αιώνα. Από ένα τζάκι όπου η μητέρα και κυρίαρχος της δυναστείας είχε πάθος με τα άλογα, ο πατέρας ήταν εξαφανισμένος και ο γιος-κληρονόμος, δηλαδή ο «ευνουχισμένος» Τζον Ντι Ποντ, το έπαιζε φιλοτελιστής, ορνιθολόγος, ευεργέτης, παράγοντας με πατριωτικές ανησυχίες – στην ουσία ήταν ένα άεργο, προβληματικό, γερασμένο παιδί που δεν σταμάτησε να παίζει με τα όπλα, μάλιστα έφτασε στο σημείο να ακυρώσει οργισμένος μια παραγγελία για κανονικό τανκ, επειδή έλειπε το πολυβόλο!

Για να γεμίσει την ώρα του αλλά και να διοχετεύσει στρεβλά την ανάγκη του να επενδύσει συναισθηματικά σε ανθρώπους και όχι στα άλογα της γηραιάς μητέρας του, «αγόρασε» έναν Ολυμπιονίκη της πάλης και σταδιακά έφτιαξε μια ομάδα, στηρίζοντας την αμερικανική ομοσπονδία του αθλήματος, με αντάλλαγμα να αποκαλείται κόουτς και να μοστράρεται στον πάγκο των μεγάλων διοργανώσεων ως άλλος μαικήνας. Με τις δωρεές του θάμπωσε τους υπεύθυνους ενός παραμελημένου, σχεδόν ερασιτεχνικού αθλήματος και αγκάλιασε τον μοναχικό Ολυμπιονίκη Μαρκ Σουλτς, προσκαλώντας κι άλλους καλούς συναθλητές του και καταφέρνοντας να δελεάσει ακόμα και τον προσγειωμένο οικογενειάρχη κι επίσης Ολυμπιονίκη το 1984 στο Λος Άντζελες, αδελφό του Μαρκ, τον Ντέιβιντ Σουλτς, ο οποίος ήταν ο μέντορας και προστάτης του κατά έναν χρόνο μικρότερου αδελφού του. Όλοι αυτοί έμεναν στο τεράστιο κτήμα του Ντι Πόντ, ώσπου ένας φόνος αλλά και μια πολύπλοκη δυναμική σχέσεων που προηγήθηκε διέλυσαν το όνειρο του εκατομμυριούχου. Απίστευτα, αλλά αληθινά γεγονότα σε μια ταινία που ρίχνει φως σε μια διαδοχή υποκατάστατων και επικού οικογενειακού fuck-up.

Αν και η ταινία στέκει έξοχα ως δράμα χαρακτήρων, μιλάει βαθιά για μια άρρωστη πλευρά της Αμερικής, και πιο συγκεκριμένα για τη νοσηρότητα στην ελεύθερη αγορά και στην εξαγορά της συνείδησης και της ψυχής των μη προνομιούχων από μια κρυφή, ανέγγιχτη εξουσία. Με μεθοδικό, κλινικό, αλλά καθόλου αποστασιοποιημένο τρόπο, ο Μπένετ Μίλερ ξεγυμνώνει τους μεν και τους δε, κάνοντας κριτική, χωρίς όμως να κάνει κήρυγμα ούτε στιγμή. Ο εντελώς μεταμορφωμένος Στιβ Καρέλ μπορεί να εκπλήξει ως Ντι Ποντ, με πλασαρίσματα στην κούρσα των φετινών βραβείων, εκεί όπου ο Έντι Ρεντμέιν και ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς υπερασπίζονται τον βρετανικό θρόνο επίσης με βιογραφικά φιλμ. Δίπλα στον Καρέλ στέκονται άξια ο Τσάνινγκ Τέιτουμ και ο Μαρκ Ράφαλο, στους ρόλους των αδελφών Σουλτς. Ενσωματώνουν την πάλη στην ερμηνεία αόρατα και οργανικά. Με σταθερά βήματα, ο Μπένετ Μίλερ χτίζει μια ενδιαφέρουσα φιλμογραφία στο εναλλακτικό Χόλιγουντ, στην ιδιαίτερη κατηγορία των ανεξάρτητων ταινιών με προσωπικότητα, αλλά και εύρωστο προϋπολογισμό.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ