J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
Εμπνευσμένη από τον πίνακα Manner of Francia, 1865. Φωτογραφία της Julia Margaret Cameron, National Media Museum, Bradford/Science and Society Picture Library

J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας

0
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
Πορτρέτο της ανιψιάς της Julia Jackson, μητέρας της Virginia Woolf! Φωτογραφία: National Media Museum, Bradford/Science and Society Picture Library

Η Julia Margaret Cameron δεν είχε πιάσει φωτογραφική μηχανή στα χέρια της μέχρι τα 48 της χρόνια. Από την πρώτη στιγμή που της έδωσαν η κόρη της και ο γαμπρός της να δοκιμάσει όμως δήλωνε ότι κάνει Τέχνη με κεφαλαίο Τ, παρόλα τα λάθη και τις αδέξιες δοκιμές. Οι κακόβουλες κριτικές που την κατηγορούσαν ότι οι χαρακτηριστικές ονειρικές εστιάσεις της δεν ήταν παρά τεχνική ανεπάρκεια δεν την πτόησαν, τις αγνόησε και τα επόμενα χρόνια κατέγραφε στο ημερολόγιό της όσα θεληματικά και με σιγουριά απαθανάτιζε. Κάπου κατακρίνει μια κυρία που της ζήτησε ένα πορτρέτο έτσι  απλά, λες κι έκανε εμπορική συνδιαλλαγή. Η Julia Margaret Cameron θεωρούσε τον εαυτό της καλλιτέχνη. Και ήταν.

Γεννημένη πριν από 200 χρόνια στην Καλκούτα, ήταν μία από τις πολλές αδελφές με το όνομα Pattle, γνωστές για τη γοητεία τους, το πνεύμα και την ομορφιά τους, αν και η Τζούλια ήταν μάλλον η πιο άσχημη. Ο κυβερνήτης της Ινδίας ανέφερε κάποτε ότι η ανθρωπότητα μοιραζόταν σε άντρες, γυναίκες και τους Pattles, ήταν μια κάστα από μόνοι τους. Παντρεύτηκε τον Charles Hay Cameron, έναν δικηγόρο 20 χρόνια μεγαλύτερό της, ο οποίος είχε λευκή γενειάδα και μαλλιά μακριά που έφταναν μέχρι τη μέση του, τον οποίο αργότερα χρησιμοποίησε ως μοντέλο για τον Merlin. Μεγάλωσε πέντε δικά της παιδιά, πέντε συγγενών και μια μικρή Ιρλανδέζα, την Mary Ryan, που βρήκε να ζητιανεύει στο Putney Heath. Αργότερα την έβαλε να ποζάρει για ένα σωρό πορτρέτα μεσαιωνικών δεσποινίδων.

J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
Πρόσπερο και Μιράντα, 1865, της Julia Margaret Cameron, με μοντέλα τον Sir Henry Taylor και την Mary Ryan. Σύμφωνα με την μαρτυρία της Cameron στο ημερολόγιό της ο Sir Henry ερωτεύτηκε την Ryan μόλις την είδε σε αυτή τη φωτογραφία. Ο Cotton και η Ryan αργότερα παντρεύτηκαν. Φωτογραφία: National Media Museum, Bradford/Royal Photographic Society

Για 11 χρόνια η δημιουργικότητα της Cameron ήταν εκρηκτική. Κι ήταν μια τυχερή γυναίκα: μια από τις σπάνιες περιπτώσεις στη Βικτωριανή εποχή που το ταλέντο της δεν πνίγηκε στα καθήκοντα του σπιτιού. Φυσικά είχε κάθε βοήθεια από το υπηρετικό προσωπικό: η κάμερα ήταν βαριά και τα χημικά που χρησιμοποιούσε ακόμα περισσότερο, έτσι οι υπηρέτες έκαναν όλα τα χαμαλίκια. Η  Marta Weiss που επιμελήθηκε την έκθεση της Cameron στο Victoria and Albert Museum γράφει ότι σε αρκετές φωτογραφίες φαίνεται ένα αδέσποτο χέρι στο κάδρο να κρατάει την κουρτίνα. Όσο για την υπηρέτρια που είχε εκείνη την εποχή, η Mary Hillier, έγινε το μοντέλο σε αρκετές από τις φωτογραφίες της.

Στις δύο εκθέσεις που διοργανώθηκαν με αφορμή τα 200 χρόνια από τη γέννησή της αυτή την εποχή μπορεί κανείς να δει τα ντελικάτα, εκφραστικά πορτρέτα της με θέματα που ποικίλουν, από τον Alfred Tennyson μέχρι έναν εργάτη σε φυτεία στην Σρι Λάνκα.

Julia Margaret Cameron: Influence and Intimacy στο Science Museum από 24 Σεπτεμβρίου και στο Victoria & Albert Museum από 28 Νοεμβρίου.

 

J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
Iάγος, 1867, από την Julia Margaret Cameron. Φωτογραφία: National Media Museum, Bradford/Science and Society Picture Library
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
Εμπνευσμένη από τον πίνακα Manner of Francia, 1865. Φωτογραφία της Julia Margaret Cameron, National Media Museum, Bradford/Science and Society Picture Library
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
Πορτρέτο της Julia Margaret Cameron που τράβηξε ο γιος της Henry Herschel Hay Cameron το 1870.Φωτογραφία:: Victoria and Albert Museum
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
Το πορτρέτο του αστρονόμου Sir John Herschel από την Julia Margaret Cameron, το 1867. Φωτογραφία: National Media Museum, Bradford/Science and Society Picture Library
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ