Μπάλα, ρε!

Μπάλα, ρε! Facebook Twitter
0

Δευτέρα πρωί και οι άντρες κοντοστέκονται στα περίπτερα καιχαζεύουν τους τίτλους των αθλητικών εφημερίδων σκοτώνοντας χρόνο, αναβάλλονταςγια λίγο την επιστροφή στη δουλειά, αρπάζοντας καμιά χοντράδα από τα εξωφρενικάσυχνά πρωτοσέλιδα για την ψιλοκουβέντα με τους άλλους άντρες στο γραφείο.«Έχυσεόλη η Ελλάδα», «Χωρίς σάλιο», «DaPipa»μερικοί από τους πιο κλασικούς που έρχονται στο μυαλό από τις μούρες των πιο άρρωσταοπαδικών από τις 12 (13; Έχω χάσει το μέτρημα, ενώ η μπάλα ως γνωστόν έχειχαθεί προ πολλού) αθλητικές εφημερίδες που κυκλοφορούν μόνο στην Αθήνα.Αθλητικές τρόπος του λέγειν - ούτε καν ποδοσφαιρικές δεν μπορείς να τιςχαρακτηρίσεις, στην πραγματικότητα πρόκειται για ενήλικα οπαδικά φανζίν μαζικήςκυκλοφορίας, χαβαλετζίδικοι αντιπερισπασμοί στη ρουτίνα της καθημερινότητας,ιδιαίτερα καλοδεχούμενοι στο «doom and gloom»κλίμα της οικονομικής ύφεσης.

Αν υπάρχει πάντως μεγαλύτερος ευφημισμός από τον όρο «αθλητικήεφημερίδα» (μιλάμε για τα ελληνικά ταμπλόιντ της μπάλας, όχι για την «Gazetta dello Sport») αυτός είναι βέβαια η«Σούπερ Λίγκα», που φέτος προμηνύεται ακόμα πιο μίζερη και βαρετή από πέρσι,αποδεικνύοντας πόσο εύκολα -όταν το επίπεδο είναι τόσο χαμηλό- αυτό που οιΓερμανοί έχουν ορίσει ως το πιο ασήμαντο σημαντικό πράγμα του κόσμου (τοποδόσφαιρο δηλαδή) μπορεί να γίνει το πιο ασήμαντο. Και τι να κάνουν και οιφυλλάδες για να δικαιολογήσουν την ύπαρξή τους; Όσο πιο μακριά από τηνπραγματική δράση βρίσκεσαι, αλλά κι απ' την πραγματικότητα γενικώς (όποιος δενέχει δει τους ελληνικούς αγώνες στην τηλεόραση και βλέπει την άλλη μέρα τουςτίτλους των εφημερίδων μπορεί και να πιστέψει ότι έχασε επεισοδιακές «ματσάρες»όπου έπεφταν κορμιά), τόσο πιο πολύ πρέπει να ουρλιάζεις για ν' ακουστείς

Έτσι κι αλλιώς, οι ίδιοι οι ποδοσφαιριστές τις εμπιστεύονταιόλο και λιγότερο (έχουν την τηλεόραση πια ως αποκλειστική πασαρέλα), ενώ οιοπαδοί απλά παίρνουν το καθημερινό φιξάκι τους και μετά πάνε στο καλό ήσπεύδουν -οι πιο αργόσχολοι- να εκτονωθούν ανακυκλώνοντάς το από τον αέρακάποιου αθλητικού ραδιόφωνου (άλλη τεράστια πλάκα αυτή). Όσο για τους χιλιάδεςαθλητικογράφους και αναλυτές της ποδοσφαιρικής επικαιρότητας, αυτούς τουςθαυμάζει κανείς όταν δεν απορεί πώς και δεν έχουν αυτοκτονήσει ακόμα με τηνιδέα ότι πρέπει για άλλη μια μέρα να κάτσουν να επισημάνουν τα κενά και τιςανακολουθίες στα εγκεφαλικά συστήματα του Δώνη π.χ. (κάποιος άσχετος θα νόμιζε ότιπλέον για προπονητές προσλαμβάνονται πρώην πυρηνικοί φυσικοί και άνεργοιθεωρητικοί της αποδόμησης). Και στο επίκεντρο όλων η καταθλιπτική φιγούρα του «Έλληναδιαιτητή» ως τυποποιημένου καρατερίστα που καλείται να παίξει το σάκο του μποξ,τον αποδιοπομπαίο τράγο ή τον προδότη σε έργο της Κατοχής, φιλοσοφώντας ενίοτεαπό μέσα του μόνος κι έρημος στο κέντρο του γηπέδου: Να ακολουθήσω το γράμμα ήτο πνεύμα του νόμου; Ιδού το μεγάλο φιλοσοφικό ερώτημα που δεν θα απαντηθείποτέ.   

Τι να κάνει κι ο «παραδοσιακός» οπαδός, τα κάνει γαργάρα όλααυτά και συγχρόνως μέσα του ξέρει ότι η μπάλα έχει γίνει πάνω απ' όλα μπίζναπια με τεράστια πλοκάμια (μάρκετινγκ, μάνατζμεντ, σταρ σύστεμ, Στοίχημα,μάνατζερ, ατζέντηδες, τηλεοπτικά δικαιώματα, ντόπινγκ), ενώ η συμπεριφορά τουβρίσκεται διαρκώς υπό καθεστώς επιτήρησης και χειραγώγησης στη Νέα Τάξηπραγμάτων, όπου ιδανικός πελάτης της «ιδέας»-εταιρείας είναι ο μέσοςοικογενειάρχης καταναλωτής, κατά προτίμηση παρέα με την οικογένειά του. Δενμεταλλάσσεται όμως έτσι εύκολα, με το ζόρι και χωρίς σοβαρές αναταράξεις η φύσητου οπαδισμού («πίστευε και μη ερεύνα στην ομάδα κι όλοι οι άλλοι να πάνε ναγαμηθούν») και ο κεντρικός ρόλος που κατέχει στην ιδέα που έχει κανείς για τηνταυτότητά του. Όπως και να' χει, και παρά τις δυσοίωνες ενδείξεις -γήπεδα malls, νυσταλέα ατμόσφαιρα,φυτώρια γενίτσαρων που θα έλεγε κι ο «ρομαντικός» αλλά άβουλος Πλατινί-, έχειενδιαφέρον να αναλογιστεί κανείς ποιο θα είναι το μέλλον του ποδοσφαίρου στον τρίτοαιώνα του ως επαγγελματικού παιχνιδιού. Ο συγχωρεμένος ο David Foster Wallace (οΑμερικανός συγγραφέας που αυτοκτόνησε πρόσφατα) είχε γράψει παλιότερα ότι έναςαπό τους σκοπούς του αθλητισμού (των σπορ για την ακρίβεια) είναι να μας συμφιλιώσειμε την ιδέα του σώματός μας. Ο Σάββας Κωφίδης (τι έγινε αυτή η όαση ήθους καιχαρακτήρα;) έλεγε στους παίκτες του μεταξύ Σοπενχάουερ και Metallica να «παίζουν με τη σοβαρότηταμικρού παιδιού» (από Νίτσε νομίζω είναι αυτό). Ρομαντικά πράγματα σε μια εποχήόπου η εισβολή πάσης φύσεως τεχνολογικών κόλπων θα κάνει ακόμα και την εμπειρίατης παρακολούθησης ενός ματς από τον καναπέ να μοιάζει πιο πολύ με αγχώδησυμμετοχή σε video game (με τους παίκτες να γίνονται ολογράμματα) παρά μειεροτελεστία χαλαρής εκτόνωσης με μια μπίρα στο χέρι. Σύμφωνα με όλες τις σχετικέςπροβλέψεις, η εμπειρία του παιχνιδιού θα απομακρυνθεί από την πραγματικότητα καιθα μετακινηθεί προς τη φαντασία του θεατή. Υπ' αυτή την έννοια, οι ελληνικές αθλητικέςεφημερίδες μπορεί να είναι και μπροστά από την εποχής τους...

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ