Crisis? What Crisis?

Crisis? What Crisis? Facebook Twitter
0

Λίγες μέρες μετά τηνπανηγυρική εκλογή του Ομπάμα -και μάλισταμε τους δικούς του όρους και ασχέτωςτου τι μέλλει γενέσθαι- μίλησα με μιαφίλη που μένει στο εξωτερικό, η οποίατα είχε πάρει. Όχι φυσικά επειδή υποστήριζεεξαιτίας κάποιου βιτσιόζικουμεταφεμινιστικού βραχυκυκλώματος τηνυποψηφιότητα της Σάρα Πέιλιν (αν καικαταγράφηκαν και τέτοιες περιπτώσειςστην Αμερική), αλλά επειδή «στα 47 τουαυτός έγινε ο Πρώτος ΠραγματικάΠροοδευτικός Πρόεδρος των ΗΠΑ κι εμείςακουμπάμε τα 40 και δεν έχουμε κάνειτίποτα». Κοινώς, τα ξύνουμε. «Ψωνάρα μεψευδαισθήσεις μεγαλείου» ήταν η άμεσηδιάγνωσή μου για την περίπτωσή της, αλλάδεν έχει κι άδικο, με την έννοια ότι όλοιλίγο πολύ σκεφτόμαστε έτσι, ειδικά όσοπλησιάζουμε στο κατώφλι της μέσηςηλικίας: «Εγώ ήμουνα γι' άλλα», «ηδουλειά μου δεν με καλύπτει δημιουργικά»ή «εγώ κι εσύ ανήκουμε στην προεδρικήσουίτα» που έλεγε κι ένα τραγούδι τωνSuper FurryAnimals. Απλά είμαστε καλάπαιδιά και οι αρχές μας δεν μας επιτρέπουννα μπλέξουμε σε φιλόδοξα και ανταγωνιστικάκόλπα, απαραίτητη προϋπόθεση για ναπάει κανείς μπροστά σ' ένα άγριαανταγωνιστικό κόσμο. Είναι έτσι όμως;Ή μήπως τελικά ισχύει αυτή η ενοχλητικήυποψία ότι πολλοί άνθρωποι είναιιδεαλιστές, έντιμοι και καλά παιδιά,επειδή απλά δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς,πτωχοί πλην τίμιοι και καταδικασμένοινα κάνουν μια δουλειά που έχει γίνειδουλειά εξαιτίας του φόβου, της τεμπελιάςκαι της ανασφάλειας; Ή απλά είμαστεπάντα ανικανοποίητοι; Και είναι τόσοκακό αυτό; Κι εγώ ιδανικά θα ήθελα ναήμουν δισεκατομμυριούχος πλέιμποϊυπερήρωας σαν τον Batman καιτον Iron Man,αλλά κι αν ήμουν, πιθανότατα δεν θα είχαγλιτώσει από το υπαρξιακό δέος (το«existential funk»που λένε) και τις ποικίλες κρίσεις μέσηςηλικίας, προνόμιο άλλωστε όσων δεν έχουνκάνει οικογένεια και έχουν ελεύθεροχρόνο για τέτοιες εξωσχολικέςδραστηριότητες. Ακόμα και τόσοι άνθρωποιπου κατά καιρούς έχουν αφιερωθεί σεεναλλακτικά δημιουργικά καλλιτεχνικάκαι παρακαλλιτεχνικά συστήματακολεκτιβίστικης αντίληψης, κάποιαστιγμή κουράζονται και θέλουν ναπληρωθούν για τον κόπο τους «όπωςσυμβαίνει έξω» (που δεν συμβαίνει δηλαδή,αλλά γενικά έτσι μας βολεύει να πιστεύουμεστην Ελλάδα)...

Το πρόβλημά μας είναιότι είμαστε λίγο απ' όλα (ή «ό,τι να'ναι» που θα έλεγε κάποιος επικριτικά)με συμπτώματα χρόνιου «ντιλεταντισμού»και έντονες αδυναμίες εστίασης - και ωςγνωστόν η εστίαση ήταν και παραμένειβασικό συστατικό της επιτυχίας σε όλεςτις δημιουργικές, επιχειρηματικές αλλάακόμα και συναισθηματικές/ερωτικέςσυναλλαγές. Σύμφωνα με την παλιάτυπολογία, είμαστε σαν την απερίσκεπτηαλεπού αντί να είμαστε σαν τον προσεκτικό,συγκροτημένο και αδιάκοπα focusedσκαντζόχοιρο. Δυσκολευόμαστε, ακόμακαι σ' αυτή την «προχωρημένη» ναδεχτούμε ότι υπάρχει καιρός για δουλειάκαι καιρός για διασκέδαση και ότι αυτάτα δύο δεν πρέπει να μπερδεύονται. Ακόμακαι στις καλοκαιρινές διακοπές πιάνωτον εαυτό μου να ζηλεύει αυτούς πουμακάριοι «ξεβράζουν κούραση», ενώ εγώαναρωτιέμαι μοιρολατρικά πότε θα έρθουντα πράγματα με το μέρος μου ή πότε θαέρθουν επιτέλους να με μαζέψουν πίσωστον πλανήτη μου (όπου κι αν είναι αυτός- πιθανότατα κάτω απ' τη μύτη μου). Καλήη ωριμότητα και η υπευθυνότητα και ηαξιοπρέπεια, αλλά θυσιάζονται άνεταγια λίγες στιγμές πραγματικής ευτυχίαςκαι απόλυτης ανεμελιάς. Το πρόβλημαείναι ότι μεγαλώνοντας, τα παλιά κόλπαδεν φτουράνε και οι διάφοροι «χυμοί»ως αντίδοτο στη χαμηλή σεροτονίνη δεναρκούν, αν παραμένεις ταμπουρωμένοςστην ίδια αντίληψη περί χαράς καιδιασκέδασης. Όσο καλά και να στέκεσαι,δεν έχει χώρο για άλλο Μικ Τζάγκερ -ακόμακι αν υποθέσουμε ότι μπορείς να έχειςέστω κι ένα χιλιοστό από τα λεφτά καιτις φαρμακευτικές άκρες του Μικ Τζάγκερ-ούτε καν για άλλο Καρβέλα. Το φινάλε άλλωστε τηςΝτόλτσε Βίτα του Φελίνι, με τον ΜαρτσέλοΜαστρογιάνι ξημερώματα στην παραλίανα κοιτάζει καμένος το κοριτσάκι πουτου χαμογελά συγκαταβατικά, παραμένειδιαχρονικά επίκαιρο. Κάποια στιγμήδυστυχώς το «πνεύμα της decadence»ξεπερνά την ημερομηνία λήξης του καιαρχίζει να μυρίζει.

Δυστυχώς, δεν είμαστεαντάξιοι απόγονοι των αρχαίων Αθηναίων,οι οποίοι ήταν φιλόσοφοι και στρατηγοίκαι επιστήμονες αλλά και bisexualκαι παιδεραστές (οι άντρες), τι να κάνουμετώρα... Υπάρχει όμως πάντα ελπίδα γιατους freaks, τους nerdsκαι τους losers στο άμεσομέλλον κι αν πιστέψουμε τα ενθουσιώδηδημοσιεύματα στα αμερικανικά mediaμετά τη νίκη του Ομπάμα, όχι απλά ελπίδα,αλλά αυτοί είναι που θα κληρονομήσουντη Γη της Επαγγελίας. Αρκεί να κάνουνλίγο «focus» και να ξεκολλήσουναπό το μοιρολατρικό τους τριπάκι.

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ