Νέοι Εμφύλιοι

Νέοι Εμφύλιοι Facebook Twitter
0

Υποτίθεται ότι εδώ καικαιρό οι κάθετες διαχωριστικές γραμμέςστην ιδεολογική αρένα έχουν αντικατασταθείαπό οριζόντιες που διαπερνούν όλο τοπολιτικό φάσμα, με δύο βασικούς άξονες:τους -αποκαλούμενους, μεταξύ πολλώνάλλων, εξίσου αφηρημένων- «εθνοκεντρικούς»και τους «εκσυγχρονιστές». Αυτή ηαντιπαράθεση εκφράζεται και στηναρθρογραφία, τόσο στην έντυπη όσο καιστην ηλεκτρονική, εκεί όπου καθημερινάδιεξάγεται πόλεμος χαρακωμάτων από τιςδιαφορετικές φράξιες και τάσεις πουταυτίζονται έντονα ή χαλαρά με κάποιοναπό τους δύο αυτούς πόλους.

Πόσο ισχύει όμως τελικάαυτός ο εμφύλιος; Και πόσο έχει περάσειστην κοινωνία; Δεν είμαι καθόλου σίγουροςπια, ούτε μου φαίνεται λογικό και χρήσιμονα

ανάγονται τα πάντασχεδόν σ' αυτό το θεωρητικό ντέρμπιμεταξύ «Ελληναράδων» (εθνικολαϊκών,πατριωτών, εραστών της εντοπιότητας,whatever) και «κοσμοπολιτών»(ευρωλιγούρηδων, ξενόδουλων, γραικύλωνκ.λπ.). Αφορά αυτή η διαμάχη στηνπραγματικότητα πολύ περισσότερους απότους επίσημους και ανεπίσημους εκπρόσωπουςμιας επείγουσας (για τους ίδιους)ατζέντας, στην οποία γραπώνονται μεμανία ασχέτως θέματος, πλαισίου καιαφορμής (είναι πάντα υπαρκτός ο κίνδυνοςνα σου γίνει η ατζέντα ζουρλομανδύας).Δεν είμαι βέβαιος πόσο πολύ χειρότεροιείναι όλοι αυτοί που συντηρούν την cultενός ανιστόρητου και σχεδόν μεταφυσικούεθνικισμού από τους εμπαθείς, άχαρασνομπ και στεγνούς «κοσμοπολίτες» πουνιώθουν διαρκώς απειλούμενοι (ο ορισμόςτης μανίας καταδιώξεως) από ένα εχθρικόελληνικό σύστημα, απελευθερώνονταςέτσι τα πιο βαθιά συντηρητικά τουςένστικτα - και χάνοντας το δίκιο τουςτελικά μεταξύ αφορισμών και πλήρουςαπαξίωσης. Χάνεται έτσι η ευκαιρία ναγίνει μια χρήσιμη ανάλυση της ανεξέλεγκτηςκοινωνικής κατάστασης που βιώνουμε όλοκαι πιο έντονα και περιλαμβάνει μιασειρά από άλλου τύπου «γκρίζες» παθολογίεςκοινωνικών ομάδων, οι οποίες χάνονταιστην «ασπρόμαυρη» αφαιρετική αντιπαράθεσητων δύο αυτών πόλων.

Για παράδειγμα (και σεεντελώς αυθαίρετη σειρά): οι ευαίσθητοιεργατοπατέρες που διαπομπεύουν ξένουςεργάτες ως απεργοσπάστες. Οι ρομαντικοίαντιεξουσιαστές (όχι με την έννοια μιαςζωτικής επαναστατικότητας αλλά ωςπερήφανο και αυτο- αναφορικό περιθώριο)που αναλώνονται σε αέναες συνελεύσεις,επιτροπές, συντονιστικά, κινητοποιήσειςκαι όλο αυτό το κλειστοφοβικά γραφειοκρατικόσύστημα πατροναρίσματος καταπιεσμένωνομάδων. Η ηθική «πλειοψηφία» τωννοικοκυραίων που συντηρούν ένα πλέγμασχέσεων βίας σε κάθε επίπεδο τηςκαθημερινότητας. Οι κλονισμένοι εσχάτωςνεο-γιάπιδες, στελέχη κ.λπ. που ταυτίζουντον υπνωτικό καταναλωτισμό με τηνευζωία. Οι ψυχροί νεοφιλελεύθεροιθεματοφύλακες της νομιμότητας «πάσηθυσία». Οι αντι-ιμπεριαλιστές τηςζεμπεκιάς είτε ανήκουν στην καθεστωτικήΑριστερά είτε όχι: στην ιστοσελίδα του«Ριζοσπάστη» υπήρχε -υποθέτω ακόμαυπάρχει, δεν είχα το κουράγιο να τσεκάρω-ένα «χαριτωμένο» γραφιστικό πουαπεικονίζει το άστρο του Δαβίδ ναμπερδεύεται με την αστερόεσσα, τα άστρατης οποίας κατόπιν γίνονται σβάστικες.«Very nice»,που θα έλεγε κι ο Borat. (Έτσικαι κέρδιζα ένα ευρώ για κάθε φορά πουέχω ακούσει κάποιον κατά δήλωσή τουΑριστερό να λέει δήθεν μισοαστεία ότιμπορεί και να είχε δίκιο ο Χίτλερ γιατο Ολοκαύτωμα, τώρα θα ήμουν πλούσιος).Οι απάτριδες κοσμοπολίτες κεφαλαιοκράτεςπου έχουν θεό το μάρκετινγκ και παιδικήχαρά τους τα «εμπορικά/διαφημιστικάτμήματα» που έχουν καταπιεί όλα ταυπόλοιπα στις σύγχρονες εταιρείες. Οιέντεχνοι νεορθόδοξοι που μισούν οτιδήποτεμπορεί να είναι δημοφιλείς στον πολύκόσμο. Όλοι όσοι στηρίζουν ενεργητικάή παθητικά τους πολυδιάστατουςκατασταλτικούς μηχανισμούς, οι οποίοιφυσικά δεν εξαντλούνται στα ΣώματαΑσφαλείας...

Κουίζ: Ποιοι από τουςπαραπάνω είναι Ελληναράδες και ποιοιείναι εκσυγχρονιστές; Τρέχα γύρευε. Δενβλέπω πάντως τους νεότερους να δέχονταιτη σκυτάλη μιας τέτοιας αντιπαράθεσης.Οι πιτσιρικάδες (στους οποίουςπεριλαμβάνεται και μια δεύτερη πλέονγενιά μεταναστών που έχει μεγαλώσειεδώ), μεταξύ ρακόμελου, μπόμπας καιinternet-ικής επικοινωνίας-δεν το λέω υποτιμητικά- προσλαμβάνουναλλιώς τα πράγματα και, επειδή καταναλώνουνμπόλικη σύγχρονη όσο και βαθιά συγχυσμένηαμερικανική κουλτούρα, τούς είναι οικείαέστω και ασυνείδητα η πολυπλοκότητατων πολλών εμφύλιων μεταξύ διαφορετικώνομάδων και αντιλήψεων, που μαίνονταιειδικά στις ΗΠΑ. Και πιθανόν αντιμετωπίζουν(αν υποθέσουμε ότι ασχολούνται) μεειρωνεία τις απόπειρες εκπαιδευτικήςμεταρρύθμισης ακόμα ενός υπουργούΠαιδείας (και Θρησκευμάτων, παρόλο πουτο ημερολόγιο δείχνει 2009), που εστιάζειστον τρόπο εισαγωγής στο πανεπιστήμιο,λες και αυτό είναι το θέμα. Λες κι αυτόείναι η Παιδεία, για την οποία όλοικόπτονται, πατριώτες και μη.

Άντε, να τελειώνει αυτότο παραμύθι, όπως και όλα τ' άλλα πουμας κρατάνε πολύ πιο πίσω απ' ό,τι μαςαναλογεί.

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ