ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Το κωλοδάχτυλο του Θεού

Το κωλοδάχτυλο του Θεού Facebook Twitter
0

Έχουμε συνηθίσει τόσο πολύ τις κατά καιρούς εξωγηπεδικές περιπέτειες, αμαρτίες και δημόσιες προβοκάτσιες του Ντιέγκο Αρμάντο Μαραντόνα, που νομίζει κανείς ότι δεν υπήρξε ποτέ προ Μαραντόνα εποχή (κι όμως, δεν είναι καν πενήντα - στις 30 Οκτωβρίου κλείνει τα 49, ενώ φέτος έγινε και παππούς!), ενώ λογικά θα έπρεπε να ζούμε και να τον θυμόμαστε, αν σκεφτεί κανείς τις φορές που κόντεψε να δει «τα ραδίκια ανάποδα» εξαιτίας ενός ανελέητα εξοντωτικού lifestyle και μιας δίαιτας επικεντρωμένης στις μπριζόλες, το αλκοόλ και την κόκα. Το ξέσπασμα του «τιμής ένεκεν» προπονητή της Αργεντινής εναντίον των δημοσιογράφων πριν λίγες μέρες, μετά την απίστευτα ζορισμένη πρόκριση της Αργεντινής στο ερχόμενο Παγκόσμιο Κύπελλο, «σόκαρε» μόνο όσους υποκριτικά επιμένουν να υποστηρίζουν ότι ένα ποδοσφαιρικό ματς πρέπει να είναι ένα αγνό αθλητικό γεγονός για όλη την οικογένεια, αγνοώντας προφανώς πόσο αναπόσπαστα συνδεδεμένη είναι η γηπεδική/οπαδική εμπειρία με την (αντρική) εκτόνωση. Εννοείται ότι η «καφρίλα» που λένε οι πολιτισμένοι ταιριάζει πολύ περισσότερο στο ποδόσφαιρο και ευτυχώς. Τα λεκτικά ξεσπάσματα και οι πάσης φύσεως σεξουαλικές αναφορές όσων πάνε στο γήπεδο δεν έχουν καμιά σχέση με τη μηδενιστική και προμελετημένη βία των χουλιγκάνων, οι οποίοι δεν έχουν καμιά ανάγκη αφορμών εκτόνωσης, όπως όλοι εμείς οι υπόλοιποι - δεν χρειάζεται να βρίσκονται καν μέσα στο γήπεδο.

Ξεσπώντας μετά τη νίκη-πρόκριση επί της Ουρουγουάης στο φινάλε, ο Μαραντόνα εκτόξευσε προς τους δημοσιογράφους αυτά που άλλοι θα κρατούσαν μέσα τους, χωρίς να αυτολογοκριθεί καθόλου: «Τον παίρνετε όλοι!» και «Ρουφάτε τον τώρα, κουφάλες!» (ζητώντας πάντως προκαταβολικά συγγνώμη από τις κυρίες, ως γνήσιος λαϊκός τζέντλεμαν). Το έχει ξανακάνει πολλές φορές, άλλωστε, είτε βρισκόμενος υπό πίεση, είτε ως θριαμβευτής του Παγκόσμιου Κυπέλλου του 1986 -όπου η Αργεντινή νίκησε στον τελικό τη Γερμανία, αφού προηγουμένως με το «Χέρι του Θεού» ο Μαραντόνα είχε κλέψει το πορτοφόλι των (αποικιοκρατών) Εγγλέζων- αφιερώνοντας το τρόπαιο «σε όλους εσάς και τις πόρνες που σας γέννησαν».

Θυμάμαι κάποτε μια έντονη αντιδικία που είχα μ' έναν θείο μου, ο οποίος υποστήριζε με πάθος ότι είναι απαράδεκτο να θεωρείται κορυφαίος ποδοσφαιριστής ένας υπέρβαρος ναρκομανής - τι είδους πρότυπο αθλητή είναι αυτό για τα «νέα παιδιά»; Ο Πελέ αντίθετα... Του αντέτεινα ότι η προσωπική ζωή οποιουδήποτε σταρ -και τέτοιοι είναι οι κορυφαίοι ποδοσφαιριστές- δεν έχει σχέση με το θέαμα στο γήπεδο, και στο φινάλε, αντίθετα από τους μεταλλαγμένους «του κλασικού αθλητισμού», όσες ουσίες κι αν κατεβάσεις δεν γίνεσαι καλύτερος ποδοσφαιριστής. Ο Μαραντόνα ήταν ο καλύτερος που είδαμε ποτέ «με την μπάλα κάτω», για τον Πελέ οι περισσότεροι μόνο εξ ακοής γνωρίζουμε. Στο σχετικό μεγάλο διαδικτυακό γκάλοπ που είχε κάνει η FIFA το 2000, ο Αργεντινός είχε επικρατήσει του Βραζιλιάνου, αλλά τελικά η Παγκόσμια Ομοσπονδία, ευθυγραμμισμένη με τις απόψεις του θείου μου, κιότεψε, ακύρωσε το αποτέλεσμα και έστησε μια «Επιτροπή Ειδικών», η οποία ανακήρυξε κορυφαίο τον Πελέ.

Φυσικά, ο Μαραντόνα (ή «Ελ Ντιέγκο», όπως έχει χαρακτηρίσει ο ίδιος τον εαυτό του στην αυτοβιογραφία του) όχι μόνο δεν πτοείται με κάτι τέτοια, αλλά αντίθετα τα χρησιμοποιεί ως καύσιμο στον ναρκισσισμό του, που συχνά εκφράζεται ως μανία καταδιώξεως, ακόμα και παράνοια. Συχνά, όμως, δεν τον κυνηγάνε εγκάθετοι δημοσιογράφοι και άλλες σκοτεινές δυνάμεις, αλλά πολύ φανερές και ξενέρωτες όπως η ιταλική εφορία, στην οποία οφείλει γύρω στα 37 εκατομμύρια ευρώ (σύμφωνα με τις Αρχές της χώρας, έχει πληρώσει «έναντι» μόλις 40.000, ενώ του έχουν κατασχεθεί επίσης δύο χρυσά Rolex και ένα ζευγάρι σκουλαρίκια αξίας 3.000 ευρώ) από την εποχή που μεσουρανούσε με τη φανέλα της Νάπολι (τι να γίνονται άραγε εκείνα τα παιδιά από τη Νάπολι, που κάναμε παρέα τα καλοκαίρια στην Κεφαλονιά και μας έβαζαν τα βράδια κασέτες με ύμνους για τον κοντόχοντρο αλητοβούδα;)

Ανοιχτό βιβλίο, που λένε, ο Ντιέγκο ποτέ δεν δίστασε να αποκαλύψει δημοσίως τα πάθη του, αλλά και εσχάτως τις πολιτικές προτιμήσεις του, συντασσόμενος με μπρίο και φανατισμό πλάι στους Λατινοαμερικάνους «κυματοθραύστες του ιμπεριαλισμού» όπως ο Κάστρο, ο Τσάβες και ο Έβο Μοράλες της Βολιβίας (έπαιξε μάλιστα και σ' ένα ματς πρόσφατα στην πρωτεύουσα της χώρας Λα Παζ, για να αποδείξει ότι ακόμα κι ένας πρώην «παχύσαρκος τελειωμένος» μπορεί να παίξει μπάλα σε τέτοιο υψόμετρο, χωρίς να πάθει καρδιακή προσβολή). Πολλοί έχουν λησμονήσει ότι στη δεκαετία του '90 είχε στηρίξει το νεοφιλεύθερο Δεξιό ηγέτη της Αργεντινής Κάρλος Μένεμ, αλλά η αλήθεια είναι ότι το λαϊκίστικο πληθωρικό προφίλ του ταιριάζει εξίσου με sui generis περονιστές όσο και με αμφιλεγόμενους εκπροσώπους του αριστερίστικου αντιαμερικανισμού. Ο Μαραντόνα όχι μόνο δεν σνομπάρει - αγκαλιάζει τη γραφικότητα, κι αυτό είναι μ' ένα περίεργο τρόπο ανακουφιστικό.

Πάνω απ' όλα όμως παραμένει πρόθυμος απολογητής του οπαδισμού. Πριν λίγο καιρό παιζόταν μια διαφήμιση του βραζιλιάνικου τονωτικού ποτού Guarana Antartica, η οποία έδειχνε τον Μαραντόνα να τραγουδά τον ύμνο της Βραζιλίας φορώντας τη φανέλα της στο γήπεδο. Στο τέλος του σποτ ξυπνούσε από τον εφιάλτη, ο οποίος ήταν αποτέλεσμα «ακούσματος» από το ποτό. Ο ίδιος δήλωσε ότι δεν θα είχε κανένα πρόβλημα να φορέσει τη φανέλα της Βραζιλίας (εδώ είχε φορέσει τη φανέλα του Ολυμπιακού σε μια από τις φιέστες του Σ. Κόκκαλη), αλλά δεν θα φορούσε ούτε στην κόλαση τη φανέλα της Ρίβερ Πλέιτ, της ιστορικής αντιπάλου της αγαπημένης του Μπόκα Τζούνιορς.

Shortcut
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ