Τι σημαίνει ο τίτλος της έκθεσης «Bad Painting / Αναξιόπιστες Αστικές Μαρτυρίες»;
James: Ο τίτλος λειτουργεί σε πολλά επίπεδα. Από τη μία, δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι αυτή την περίοδο υπάρχει ένας δισταγμός όσον αφορά τη ζωγραφική που προέρχεται από τους κύκλους της τέχνης. Οι άμεσες μορφές τέχνης, όπως η performance art και η conceptual art, έχουν βρεθεί αυτό τον καιρό στο επίκεντρο της προσοχής, με αποτέλεσμα να μη γίνεται σοβαρός διάλογος γύρω από τις εξελίξεις στη ζωγραφική. Σε αυτό έρχεται να προστεθεί το ότι η ζωγραφική που προέρχεται από νέους εικαστικούς της περιόδου της κρίσης στην Ελλάδα έχει αποκοπεί από την εμπορικότητα λόγω των καταστάσεων, έχει μεστώσει κι έχει πάρει ενδιαφέρουσες κατευθύνεις μέσα στην απομόνωσή της. Έχει, λοιπόν, ενδιαφέρον για εμάς να εισαγάγουμε τη ζωγραφική σε μια αθηναϊκή έκθεση ως «κακή», ως το «κακό παιδί» των τεχνών, που, παρ' όλα αυτά, επιμένει να είναι επίκαιρη, αντιδραστική, αντισυμβατική, να σχολιάζει, να εξελίσσεται, να έχει φωνή.
Κοινό στοιχείο η σκληρή πραγματικότητα που απασχολεί τη νέα γενιά Ελλήνων ζωγράφων, η χρήση της ζωγραφικής επιφάνειας ως πλατφόρμα, ως μεταφορική οθόνη για την ανάδειξη κοινωνικών, διαπροσωπικών και εσωτερικών καταστάσεων. Ασυμβίβαστα και άμεσα, τα έργα διατηρούν μια ισχυρή αναφορά στην καθημερινή εμπειρία.
Ποιο είναι το θέμα της και τι ακριβώς θα δούμε στο Beton 7;
James: Η έκθεση αποτελείται από θραύσματα αφηγήσεων της αστικής εμπειρίας, αποτυπωμένα μέσα από τον «σπασμένο φακό» αυτόνομων λειτουργικά ζωγραφικών συνόλων. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, το θέμα της έκθεσης είναι και η ίδια η σύγχρονη ζωγραφική, που αναδεικνύεται μέσω των αντιφάσεων και συνεργειών που δημιουργούνται ανάμεσα στα έργα. Επιρροές από τη street art, τη γραφιστική, το νεο-εξπρεσιονισμό μέχρι το μπαρόκ και τη φλαμανδική σχολή συναντιούνται, σκιαγραφώντας τις δυναμικές της σύγχρονης αθηναϊκής ζωγραφικής. Κοινό στοιχείο η σκληρή πραγματικότητα που απασχολεί τη νέα γενιά Ελλήνων ζωγράφων, η χρήση της ζωγραφικής επιφάνειας ως πλατφόρμα, ως μεταφορική οθόνη για την ανάδειξη κοινωνικών, διαπροσωπικών και εσωτερικών καταστάσεων. Ασυμβίβαστα και άμεσα, τα έργα διατηρούν μια ισχυρή αναφορά στην καθημερινή εμπειρία.
Πoιοι καλλιτέχνες συμμετέχουν; Με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή;
Λυκούργος: Στην έκθεση μπορεί να δει κανείς τα τεράστια μονοχρωματικά, ξεκάθαρα αναπαραστατικά έργα του Κωνσταντίνου Λιανού απέναντι από τις υπερκορεσμένες πληθωρικές, πολύχρωμες συνθέσεις των έργων μου. Επίσης, τις επιθετικά διαβρωμένες, ρευστές ανθρώπινες μορφές στα έργα του Δημήτρη Χουρδάκη να έρχονται σε σύγκρουση με τις αρμονικές, σκληρά δομημένες και καυστικά περιγραφικές αναπαραστάσεις σκηνών από την καθημερινότητα της πόλης στο έργο του Αριστομένη Θεοδωρόπουλου. Βασικό κριτήριο για την επιλογή των καλλιτεχνών ήταν η προβληματική που αναπτύσσουν στο έργο τους γύρω από βιώματα της πόλης. Επιπλέον κριτήριο ήταν οι σύγχρονες εικαστικές προσεγγίσεις των συμμετεχόντων και η πρωτοποριακή διάθεση ως προς τη διαχείριση της ζωγραφικής επιφάνειας.
James: Τα έργα και των τεσσάρων ζωγράφων έχουν μια λειτουργική σχέση με τα ιστορικά ρεύματα της ζωγραφικής και μια τάση ελευθεριακής δομικής συνδιαλλαγής με αυτά. Για μένα, το χαρακτηριστικό αυτό, μαζί με τη βαθύτατα προσωπική προσέγγιση, με όλες τις αντιφάσεις που δημιουργούνται, σηματοδοτεί τη ζωγραφική του καιρού μας και αυτό επιχειρήσαμε να αναδείξουμε μέσω της επιλογής των έργων για την έκθεση.
Το «Bad Painting» είναι μια αντισυμβατική έκθεση που εστιάζει σε ένα υπο-εκπροσωπημένο μέσο. Η σύγχρονη ελληνική ζωγραφική δεν περιορίζεται στα «μεγάλα ονόματα» ή στους περιθωριοποιημένους «outsiders».
Γιατί να έρθει κάποιος στο «Bad Painting»;
James: Το «Bad Painting» είναι μια αντισυμβατική έκθεση που εστιάζει σε ένα υπο-εκπροσωπημένο μέσο. Η σύγχρονη ελληνική ζωγραφική δεν περιορίζεται στα «μεγάλα ονόματα» ή στους περιθωριοποιημένους «outsiders». Αυτή η διαστρέβλωση δημιουργούνταν μέχρι τώρα από τα trends της αγορά τέχνης και το σύστημα των γκαλερί. Νομίζω ότι και το κοινό είναι πλέον σε θέση να αναζητήσει τις δυναμικές αλλού, σε ένα άλλο επίπεδο, που ουδεμία σχέση έχει με τους όρους υπό τους οποίους γίνονταν ως τώρα οι εκθέσεις. Έτσι, μια έκθεση που επιχειρεί να κυρώσει ένα πεδίο ζωτικού διαλόγου γύρω από τη σύγχρονη ζωγραφική προερχόμενη από νέους, ανερχόμενους ζωγράφους και τους προβληματισμούς τους με τόσο άμεσο τρόπο αποκτά, αυτή την εποχή, τη δική της, ειδική σημασία.
Λυκούργος: Γιατί το «Bad Painting» είναι μια σπάνια ευκαιρία να δει κανείς σε μια ομαδική έκθεση ζωγραφικής έργα που δεν σχετίζονται με τις γλαφυρές αφηγήσεις εφαρμοσμένων τεχνικών εμπορικού ενδιαφέροντος. Ένας άλλος λόγος είναι ότι η έκθεση έχει στηθεί πάνω σε έναν ενδιαφέροντα διάλογο ανάμεσα σε αντιφατικά μεταξύ τους έργα, τόσο ως προς τον τρόπο διαχείρισης του μέσου όσο και ως προς την προσέγγιση της θεματικής.
Ποια θεωρείς ότι είναι τα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς; Πόσο εύκολα είναι τα πράγματα γι' αυτούς στην Ελλάδα;
Λυκούργος: Τα θέματα με τα όποια έρχονται αντιμέτωποι οι εικαστικοί στην Ελλάδα είναι αναπόφευκτα η κρίση και κατ' επέκταση η ελαχιστοποίηση της χρηματοδότησης για την εκτέλεση πρότζεκτ.
Ποιες είναι οι δράσεις που ετοιμάζει το CASA την επόμενη περίοδο;
James: Μια δράση είναι η «Edge Condition / Immersed In Sound Vol.1», δύο μέρες ηχητικής τέχνης και performance art στο Boiler. Στο πλαίσιο του φεστιβάλ παρουσιάζονται έργα performance art και live πειραματική μουσική-sound art με διεθνείς συμμετοχές. Το φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί στο Boiler 28 και 29 Απριλίου. Τον Ιούνιο θα πραγματοποιηθεί η έκθεση «Showcase» στο θέατρο Σημείο, μια μεγάλη πλουραλιστική έκθεση όλων των μέσων.
Bad Painting / Αναξιόπιστες Αστικές Μαρτυρίες
Επιμέλεια: Contemporary Art Showcase Athens
23/4- 6/5. Δευτ.-Παρ.: 14.00-20.30, Σάβ.: 14.00-18.00
Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού ΒΕΤΟΝ7
Πύδνας 7, Βοτανικός, 210 7512625
σχόλια