Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια

Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
1
Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
Riddin in dorte's Stable

Ο Διονύσης Καβαλλιεράτος είναι από τους πιο σημαντικούς εικαστικούς της γενιάς του. Τολμηρός, χωρίς ταμπού, με εξαιρετικές ιδέες και τεχνική, με έργα απόλυτα σοβαρά, αλλά με ένα χιούμορ που είναι ξεκάθαρο, κάποιες φορές ειρωνικό, και με λεπτομέρειες που σε προδιαθέτουν για ανάλυση, να σκέψη και αντίδραση. Οι δημιουργίες του προκαλούν έντονα συναισθήματα, γι' αυτό και είναι εύκολο να παρεξηγηθούν, ειδικά όταν παντρεύει θέματα όπως η σεξουαλικότητα και η θρησκεία. Η συζήτηση έγινε με αφορμή τη νέα του έκθεση που ξεκινάει στις 11 του μήνα στην Bernier/Eliades, βιαστικά, την ώρα της πυρετώδους προετοιμασίας.


— Πες μου μερικά πράγματα για σένα. Πώς συστήνεσαι;
Συστήνομαι ως Διονύσης και άμα με ρωτάνε τι δουλειά κάνω, λέω γλύπτης.


— Ποιος ήταν ο λόγος που ξεκίνησες να ασχολείσαι με την τέχνη;
Εγώ μπάτσος ήθελα να γίνω, αλλά οι γονείς μου με πίεσαν να γίνω ζωγράφος.


— Ποιες ανάγκες σού ικανοποιούσε;
Ματαιοδοξία, εγωκεντρισμό, αυτισμό. Επίσης, ήθελα να κάνω τους άλλους να γελάνε, αλλά κατάντησα να γελάω μόνος με τα αστεία μου, και δεν με πειράζει καθόλου. Νομίζω ότι έχω ακόμα καιρό να γίνω τουλάχιστον δικτάτορας.

Δεν αυτολογοκρίνομαι αλλά φιλτράρω τις ιδέες μου. Δεν χρειάζεται να φτιάχνω όλες τις ηλιθιότητες που περνάνε απ' το μυαλό μου, υλοποιώ μόνο μερικές από αυτές.


— Τώρα εξακολουθείς να ασχολείσαι για τον ίδιο λόγο;
Ναι, για τους ίδιους λόγους, αλλά και για τα λεφτά.


— Υπάρχει κάποιο έργο που σου άλλαξε τη ζωή; Κάποιος καλλιτέχνης;

Πολλοί καλλιτέχνες μού αρέσουν, με έχουν συγκινήσει πολλά έργα, δεν μπορώ να πω όμως ότι μου άλλαξε τη ζωή κανένα. Τα βιώματά μας μάς αλλάζουν τη ζωή.


— Έχεις σκεφτεί ποτέ σε ποιους απευθύνεσαι όταν δημιουργείς;
Θα ήθελα το έργο μου να αρέσει σε όλο τον κόσμο, αλλά αφού αυτό είναι αδύνατο, τότε θα πρέπει να αρκεστώ μόνο σε αυτούς που αρέσουν σ' εμένα, ανθρώπους με χιούμορ ελπίζω. Οι υπόλοιποι μπορούνε να πάνε να...

Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
It's a Man's Man's Man's universe, 2015 κεραμικό, ξύλο 60x 50x 50 εκ.


— Βάζεις όρια στην τέχνη σου; Έχεις αυτολογοκριθεί ποτέ;
Δεν αυτολογοκρίνομαι αλλά φιλτράρω τις ιδέες μου. Δεν χρειάζεται να φτιάχνω όλες τις ηλιθιότητες που περνάνε απ' το μυαλό μου, υλοποιώ μόνο μερικές από αυτές.


— Σε απασχολεί ποιος θα δει τα έργα σου, σε ποιον θα καταλήξουν;
Θέλω να αγγίζω χορδές στους ανθρώπους, ώστε να βγάλουνε νότες. Με ενδιαφέρει να δει το έργο μου και ο συλλέκτης (και να το αγοράσει φυσικά), με ενδιαφέρει να το δει και ο σκουπιδιάρης, να το καταλάβει και να του αρέσει.


— Πες μου κάποιον που έχει για σένα σήμερα τη στόφα του μεγάλου, όχι απαραίτητα καλλιτέχνη.
Ένας τέτοιος θα ήταν κάποιος που λέει την αλήθεια, που στέκεται στα πόδια του, που αναζητάει διαρκώς τον εαυτό του και κάνει αυτοκριτική, που ξεφεύγει κάποιες φορές με ζωώδη βία, που με τις πράξεις και τα λόγια του σε κάνει να θέλεις να γίνεις καλύτερος. Ξέρω μερικούς, αλλά δεν χρειάζεται να αναφέρω τα ονόματά τους, είναι φίλοι.


— Υπάρχει ασφαλής τρόπος στην τέχνη; 

Δηλαδή να ακολουθεί κάποιος την ήδη δοκιμασμένη δική του συνταγή;

— Τι ορίζεις ως συντηρητισμό; Γιατί γίναμε τόσο συντηρητική κοινωνία και γινόμαστε όλο και περισσότερο; 

Όλες οι κοινωνίες είναι συντηρητικές. Ο συντηρητισμός είναι συνδεδεμένος με την κάθε θρησκεία, το χρήμα και την εξουσία. Η ανάγκη διαφύλαξής τους τον διατηρεί.

Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
Φιλόσοφοι που σχηματίζουν ανθρώπινη πυραμίδα, 2014 κεραμικό, μέταλλο 120x 160x 40 εκ.


— Πιστεύεις ότι ενδιαφέρει η τέχνη τον νεοέλληνα;


Δεν ξέρω, μακάρι! Αλλά γιατί πρέπει να απασχολεί η εικαστική τέχνη όλο τον κόσμο, ντε και καλά; Υπάρχουν πιο σημαντικά πράγματα, και υπάρχουν και άλλα ενδιαφέροντα.


— Γιατί σε απασχόλησε τόσο η θρησκεία στα έργα σου;


Με απασχόλησε γιατί με ενδιαφέρει η ανθρώπινη βλακεία, κάποιες φορές το μεταφυσικό, τα παραμύθια κ.λπ...


— Και η σεξουαλικότητα;


Αααχ! Η σεξουαλικότητα είναι κινητήρια δύναμη στη ζωή και στην τέχνη. Και η υπονόμευσή της, επίσης.


— Γιατί πιστεύεις ότι ενόχλησαν τα συγκεκριμένα έργα σου που οδήγησαν στη μήνυση;
Γιατί αυτοί που ενοχλήθηκαν ήταν κάτι ανώμαλα ανθρωπάκια που τους υποστήριξαν και τα φοβισμένα ανώμαλα ανθρωπάρια του κόμματος των νεοναζί.


— Σου αρέσει να προκαλείς;
Όπως είπα, θέλω να επικοινωνώ με ανθρώπους που το θέλουν και εκείνοι. Όποιοι δεν τους αρέσει, δεν με ενδιαφέρουν.

Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
Κιβωτός του Νώε, 2013 μολύβι σε χαρτί 100x 130 εκ. Φωτό: Boris Kirpotin


— Είναι σκοπός της τέχνης να προκαλεί;
Σκοπός της τέχνης είναι και να χαϊδεύει και να προκαλεί.


— Ποιος είναι ο πιο μεγάλος σου φόβος;
Η απόρριψη και τα φίδια.


— Πόσο μεγάλο όπλο είναι το χιούμορ;
Τριάντα πέντε πόντους, με το συμπάθιο.


— Πώς βλέπεις την τέχνη στη σημερινή Ελλάδα;
Μια χαρά.


— Εσκεμμένα έχουν τα έργα σου ελληνικότητα;
Δυστυχώς, γεννήθηκα και μεγάλωσα ως Έλληνας και δεν μπορώ να κάνω αλλιώς, είναι αργά πια.


— Τι σε εκνευρίζει γύρω σου;
Ο πλανήτης, απ' άκρη σ' άκρη, πάντα σκατά ήτανε, αλλά τώρα πάει προς το χειρότερο.

Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
Μεθύστακας, 2015 κεραμικό ,γύψος 75x 50x 50 εκ.


— Τι ενοχλεί την αισθητική σου;
Που θα μπορούσαμε να είμαστε υπεράνθρωποι, μα παραμένουμε ανθρωπάκια και μας είναι αρκετό.


— Και τι σου δίνει χαρά;
Από ένα καλό σουβλάκι, μέχρι το να συγκινούμαι από μια μικρή ή μεγάλη πράξη ανθρωπιάς. Ο έρωτας δίνει χαρά, αλλά ντρέπομαι να το πω δημοσίως, άσ' τον απέξω, δεν είναι καιρός για έρωτες.


— Πιστεύεις ότι ένα έργο τέχνης μπορεί να αποκτήσει υπόσταση μέσα σε μια γκαλερί;

Φυσικά. Η γκαλερί, εκτός από μαγαζί, είναι ένα μέρος συνάντησης και ένας χώρος που δίνει δυνατότητα για έκφραση.


— Τι θα δούμε στην νέα έκθεσή σου στην Bernier/Eliades;


«Κομικοτραγικά» κεραμικά γλυπτά, μια τρομερή, εξαιρετικά πανέμορφη ξύλινη γλυπτάρα, και κάτι τεράστια τοπία που λειτουργούν ως ηθικολογικές παραβολές.

«Εκείνο που όλοι θέλουν, κανείς ποτέ δεν θα έχει»

Gallerie Bernier/Eliades

Επταχάλκου 11, Θησείο

11 Φεβρουαρίου-31 Μαρτίου

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Los Caprichos - Goya

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ