Ξεφυλλίζοντας την παιδική μου ηλικία

Ξεφυλλίζοντας την παιδική μου ηλικία Facebook Twitter
0

Όταν γίνεσαι γονιός ανοίγονται μπροστά σου δύο επιλογές (που ενδεχομένως να καθορίσουν το υπόλοιπο της ζωής σου). Η πρώτη είναι να αποφασίσεις ότι αφού έχεις παιδί εσύ πρέπει να αποχαιρετίσεις για πάντα τη δική σου παιδικότητα και η δεύτερη είναι να αφεθείς στη νέα αυτή σχέση και να αφυπνίσεις το παιδί που υπάρχει μέσα σου. Η δεύτερη επιλογή σου εξασφαλίζει ένα ταξίδι στον χρόνο καθώς ,παρατηρώντας το παιδί σου, θυμάσαι πώς ήταν η δική σου παιδική ηλικία. Μέσα σε αυτό το ταξίδι ανακαλείς παιχνίδια, σκανταλιές και φυσικά βιβλία που σε σημάδεψαν (χωρίς να το γνωρίζεις τότε) μέχρι την ενήλικη ζωή σου.

Οι ειδικοί λένε ότι αν θέλεις να απομακρύνεις ένα πιτσιρίκι από τον υπολογιστή και να το ωθήσεις στην ανάγνωση βιβλίων, υπάρχει μόνο ένας τρόπος: να δει εσένα να διαβάζεις. Όταν έβαλα μπροστά αυτό το σχέδιο (ως γονιός που θέλω να δώσω το καλό παράδειγμα) αποφάσισα να το κάνω με βιβλία που έρχονται από το μακρινό παρελθόν της δικής μου παιδικότητας και τα οποία προσφέρει η εφημερίδα Καθημερινή σε μια σειρά με τίτλο «Βιβλία που αγαπήσαμε». Επέλεξα τον Μικρό Πρίγκιπα και τον Τομ Σόγιερ.

Έπιασα στα χέρια μου το αριστούργημα του Σεντ Εξυπερί και το ξεφύλλισα με μεγάλη συγκίνηση. Οι ζωγραφιές του συγγραφέα που συνοδεύουν το κείμενο μου φάνηκαν διαφορετικές. Όταν ήμουν μικρή δεν είχα δώσει τόση σημασία στα σκίτσα, αλλά τώρα πια μπορώ να αντιληφθώ όλη τη συναισθηματική έξαρση που κρύβει η απλότητά τους. Οι ήρωες του μυθιστορήματος δεν ήταν πλέον βγαλμένοι από τη φαντασία... Καθένας αντιπροσωπεύει κάποιο άτομο που γνωρίζω και ο συγγραφέας περιέγραφε τα χαρακτηριστικά του με τον πιο πετυχημένο και παραμυθένιο τρόπο. Όσο για τον πρωταγωνιστή, τον Μικρό Πρίγκιπα, αυτό το πλάσμα που συνδυάζει ευαισθησία, πείσμα και αθωότητα νομίζω ότι στο ενήλικο μυαλό μου προσωποποιεί με τον καλύτερο τρόπο την πιο εσωτερική μορφή της παιδικής ηλικίας. Φυσικά τελείωσα την ανάγνωση του βιβλίου σε ένα απόγευμα και αυτή τη φορά δάκρυσα όταν έφτασα στο σημείο που αλεπού έχει εξημερωθεί από το μικρό αγόρι:

Έτσι ο μικρός πρίγκιπας εξημέρωσε την αλεπού. Κι όταν πλησίαζε να ‘ρθει η ώρα του αποχωρισμού:
- Αχ! είπε η αλεπού … Θ’ αρχίσω τα κλάματα.
- Δικό σου είναι το λάθος, είπε ο μικρός πρίγκιπας.
- Ναι, σωστά, είπε η αλεπού.
- Μα συ θα βάλλεις τα κλάματα, είπε ο μικρός πρίγκιπας.
- Και βέβαια, είπε η αλεπού.
- Τότε, από αυτό, δεν κερδίζεις τίποτε! – Κάτι κερδίζω, είπε η αλεπού είναι το χρώμα του σταριού.

Ο Τομ Σόγιερ ήταν μια ευχάριστη εξισορρόπηση μετά τον Μικρό Πρίγκιπα. Θυμόμουν ότι ο ήρωας ήταν ένα σκανταλιάρικο αγόρι που έκανε τα πάντα άνω κάτω, αλλά ξαναδιαβάζοντας το βιβλίο του Μαρκ Τουαίην ανακάλυψα τη μαγεία της περιγραφής απ΄την αρχή. Επίσης διαπίστωσα ότι μέσα σε αυτό το βιβλίο μπορεί να κρύβονται συμβουλές προς τους γονείς πιο εύστοχες και σημαντικές από οποιαδήποτε επιστημονική ανάλυση. Ο συγγραφέας περιγράφει μια σειρά από περιπέτειες στις οποίες μπλέκει ο μικρός Τομ Σόγιερ παρασύροντας και όλη την παρέα και σε ταξιδεύει σε εποχές όπου η αλάνα, η σφεντόνα και οι αυτοσχέδιες στολές ήταν το πιο δημιουργικό παιχνίδι για τα μικρά παιδιά.

Η πιο σημαντική έκπληξη που έκρυβε η ανάγνωση (για δεύτερη φορά) του Τομ Σόγιερ ήταν ότι ακόμα και ως ενήλικας έπιασα τον εαυτό μου να ζηλεύει την ατρόμητη φύση του μικρού ήρωα. Αυτή την αίσθηση ότι όλα μπορείς να τα καταφέρεις αρκεί να μη φοβάσαι. Την ίδια ζήλια θυμάμαι ότι ένιωθα και ως πιτσιρίκα μόνο που τότε δεν ήξερα ότι κάποια στιγμή ο φόβος γίνεται μόνιμος συνοδός της ενηλικίωσης και σε κάνει να ξεχάσεις την ανεμελιά του μικρού Σόγιερ.

Τώρα που το σκέφτομαι νομίζω πως η επιλογή των βιβλίων δεν ήταν τυχαία. Μάλλον ο μικρός μου έχει (ή θα ήθελα να έχει) έναν συνδυασμό και των δύο ηρώων. Την ευαισθησία του Μικρού Πρίγκιπα μαζί με το θάρρος του Τομ Σόγιερ. Η αλήθεια είναι ότι αφού τελείωσα τα βιβλία τον έπιασα αρκετές φορές να τα ξεφυλλίζει προσπαθώντας να με μιμηθεί. Και τότε ένιωσα πόσο κλασικές αξίες είναι αυτά τα αναγνώσματα, και πόσο διαχρονική η σημασία τους όχι μόνο για τα παιδιά αλλά και για εμάς τους μεγάλους που τελευταία προτιμάμε την κυνικότητα του internet από την συγκίνηση της ανάγνωσης.

Γι’ αυτό η εκδοτική προσφορά της εφημερίδας Καθημερινή με τίτλο «Τα βιβλία που αγαπήσαμε» ήταν μια πολύ ευχάριστη έκπληξη για μένα. Η σειρά περιλαμβάνει δημοφιλή έργα Ελλήνων και ξένων κλασικών συγγραφέων:

Ξεφυλλίζοντας την παιδική μου ηλικία Facebook Twitter

Το νησί των θησαυρών, του Ρόμπερτ Λούις Στήβενσον
Μικρές Κυρίες, της Λουίζα Μέι Άλκοτ
Μικρός Πρίγκιπας, του Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ
Χάιντι, της Γιοχάνα Σπίρι
Παραμύθι χωρίς όνομα, της Πηνελόπης Δέλτα
Τομ Σόγερ, του Μαρκ Τουαίην
Μόγλης - Το βιβλίο της ζούγκλας, του Ράντγιαρντ Κίπλινγκ
Πήτερ Παν, του Τζέιμς Μάθιου Μπάρι

Όποιο κι αν επιλέξεις η μόνη προϋπόθεση είναι να αφεθείς στη μαγεία της αφήγησης σαν να είσαι ακόμα παιδί.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM