Παραδοσιακά, ο Σεπτέμβριος είναι αγαπημένος μήνας για τους σινεφίλ, όχι τόσο γιατί έρχεται η ώρα αυτού του «ραντεβού» που κανόνισαν μαζί τους τα χειμερινά σινεμά, όταν έκλεισαν τον Μάιο, όσο γιατί σηματοδοτεί την έναρξη της κινηματογραφικής σεζόν. Το πρόγραμμα των εταιρειών διανομής για τους πρώτους φθινοπωρινούς μήνες είναι ιδιαίτερα φορτωμένο. Και φέτος αναμένουμε κατά μέσο όρο 6 με 7 νέες ταινίες την εβδομάδα, κάτι που μπορεί να προκαλέσει βραχυκύκλωμα στον επιμελή θεατή. Για να βοηθήσουμε λίγο την κατάσταση, ξεχωρίσαμε τις δεκαπέντε ταινίες του φθινοπώρου που περιμένουμε με μεγαλύτερη ανυπομονησία και σας τις παρουσιάζουμε.
Μiss Peregrine's Home for Peculiar Children
Κακώς έχει φορεθεί στον Τιμ Μπέρτον η ταμπέλα του «παραμυθά». Γιατί η αφήγηση ποτέ δεν ήταν ούτε το φόρτε του ούτε όμως και το κύριο μέλημά του. Αυτό που κάνει είναι να στήνει ένα ολόκληρο κινηματογραφικό σύμπαν, αφήνοντας τη φαντασία του να οργιάσει, και μετά να σε παίρνει από το χεράκι για να σου δείξει τι θαυμαστό έπλασε. Και από το υλικό που έχει διαρρεύσει ως τώρα από αυτό εδώ το φιλμικό οικοτροφείο «περίεργων» παιδιών, φαίνεται πως αυτήν τη φορά έπλασε και πάλι κάτι θαυμαστό.
Στις αίθουσες από 29.09
Lights Out
Βασισμένος στο ομώνυμο μικρού μήκους του και με τη σφραγίδα του Τζέιμς Γουάν (Insidious, Το Κάλεσμα) στην παραγωγή, ο πρωτοεμφανιζόμενος Ντέιβιντ Σάμπεργκ αξιοποιεί μία από τις πιο κοινές φοβίες, το σκοτάδι, για να στήσει ένα όχι απαραίτητα πρωτότυπο αλλά κατά διαστήματα αποτελεσματικότατο φιλμ τρόμου που κινήθηκε εξαιρετικά στο αμερικανικό box-office. Σαν έρθει η ώρα του ύπνου το βράδυ μετά την προβολή, καλού-κακού αφήστε κι ένα φωτάκι ανοιχτό.
Στις αίθουσες από 29.09
Indignation
Με την ταπεινή εξαίρεση του Humbling, που περισσότερο προδίδεται από το σχετικά αδύναμο πρωτογενές υλικό παρά το προδίδει, το έργο του συγγραφέα Φίλιπ Ροθ, αυτού του σπουδαίου γνώστη και (ιερο)εξεταστή της αρσενικής ψυχοσύνθεσης, δεν έχει ευτυχήσει στις κινηματογραφικές μεταφορές του. Αυτό αναμένεται να αλλάξει φέτος με το σκηνοθετικό ντεμπούτο του παραγωγού Τζέιμς Σέιμους, που άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις στο περασμένο Φεστιβάλ Βερολίνου.
Στις αίθουσες από 06.10
The Neon Demon
Το στυλιζάρισμα και ο υφέρπων μελβιλισμός του Drive σύστησαν τον Νίκολας Γουίντινγκ Ρεφν σε ένα ευρύτερο κοινό, εκείνος όμως δεν έδειξε διατεθειμένος να κυνηγήσει πιο mainstream δημιουργικά μονοπάτια κι έτσι το ακολούθησε με το Only God Forgives, μία επίσης λουσμένη στο νέον, αντισυμβατική, πλην όμως αυτάρεσκη και εριστική ιστορία ενηλικίωσης. Ικανός για το καλύτερο, αλλά και για το χειρότερο, ο Ρεφν επιστρέφει με μια ιστορία τρόμου, κανιβαλισμού και... νεκροφιλίας που εκτυλίσσεται στον χώρο της μόδας και αναμένεται να συζητηθεί έντονα στα σινεφίλ πηγαδάκια.
Στις αίθουσες από 06.10
Elle
Η λαϊκή φράση «τελευταίος και καλύτερος» επαληθεύτηκε γι' ακόμα μια φορά φέτος στο Φεστιβάλ των Καννών, όπου η νέα ταινία του Πολ Βερχόφεν προβλήθηκε την τελευταία μέρα του Διαγωνιστικού κι άφησε κριτικούς και θεατές με το στόμα ανοιχτό. Η Ιζαμπέλ Ιπέρ πρωταγωνιστεί ως μια γυναίκα που πέφτει θύμα βιασμού και ο Ολλανδός δημιουργός επιστρατεύει μαύρο χιούμορ, επιχειρεί να ανατρέψει τις προσδοκίες μας και δηλώνει πως επέστρεψε για τα καλά στα κινηματογραφικά πράγματα.
Στις αίθουσες από 13.10
Inferno
Μέχρι στιγμής η κριτική δεν έχει αγκαλιάσει τις κινηματογραφικές μεταφορές των γραπτών του Νταν Μπράουν διά χειρός Ρον Χάουαρντ, εστιάζοντας τα βέλη της κατά κύριο λόγο στη φαιδρή συνωμοσιολογία. Προσωπικά, το βρίσκω λίγο άδικο. Τόσο το Da Vinci Code όσο και το Angels and Demons είναι συμπαθή δείγματα αποδραστικού σινεμά, κοντά στο πνεύμα των περιπετειών του Ιντιάνα Τζόουνς, με τις εξωτικές τοποθεσίες να αντικαθίστανται από πολιτιστικά μνημεία. Δεδομένης και της φόρμας του σκηνοθέτη (Rush και In the heart of the sea στη σειρά), έχουμε κάθε λόγο να περιμένουμε περισσότερα από την τρίτη περιπέτεια του καθηγητή Λάνγκτον.
Στις αίθουσες από 13.10
The Handmaiden
Aφήνοντας πίσω του τις ιστορίες εκδίκησης, ο Κορεάτης Παρκ Τσαν Γουκ (Oldboy) έμοιαζε εδώ και δέκα χρόνια με έναν χαρισματικό στυλίστα που βρίσκεται σε αναζήτηση μιας ιστορίας της προκοπής. Τελικά, τη βρήκε στο μυθιστόρημα Fingersmith της Σάρα Γουότερς, το οποίο είχε διασκευάσει και το BBC το 2005. Ο Παρκ μεταφέρει τη δράση από τη βικτωριανή Αγγλία στην αποικιοκρατούμενη Κορέα και την τεμαχίζει σε τρία κεφάλαια. Να αναμένετε έντονο στυλιζάρισμα, συνεχείς ανατροπές και γλαφυρές σκηνές σεξ.
Στις αίθουσες από 13.10
Julieta
Μετά το σύντομο εύθυμο διάλειμμα του Ι'm so excited, ο Πέδρο Αλμοδόβαρ επιστρέφει στο αγαπημένο του μελόδραμα, φέρνει και πάλι τη γυναίκα στο προσκήνιο και, σύμφωνα με την ανταπόκριση από τις Κάννες, παραδίδει μία από τις πιο ώριμες δουλειές του, που αναμένεται να κερδίσει ακόμα κι εκείνους στους οποίους δεν αρέσει το ιδιόρρυθμο σινεμά του. Να σημειωθεί πως η Julieta έχει επιλεγεί ως ταινία έναρξης του φετινού φεστιβάλ κινηματογράφου «Νύχτες Πρεμιέρας».
Στις αίθουσες από 20.10
Pete's dragon
Το πρωτότυπο Pete's Dragon ήταν μια άνευρη απόπειρα της Ντίσνεϊ να επαναλάβει το ευτυχές πάντρεμα κινουμένων σχεδίων και ζωντανής δράσης της Mary Poppins κι έτσι αυτό εδώ είναι μάλλον το πιο δικαιολογημένο απ' όλα τα πρόσφατα ριμέικ παλαιότερων τίτλων του καταλόγου της. Αν πιστέψουμε μάλιστα τις κριτικές από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, είναι και το καλύτερο. Μπράις Ντάλας Χάουαρντ, Καρλ Έρμπαν και Ρόμπερτ Ρέντφορντ συμμετέχουν στο καστ, την παράσταση όμως αναμένεται να κλέψει ο γλυκύτατος ψηφιακός δράκος Έλιοτ.
Στις αίθουσες από 20.10
Toni Erdmann
Πλακατζής πατέρας προσπαθεί να διδάξει τον αυθορμητισμό στη σοβαροφανή κόρη του στη γερμανική ταινία-έκπληξη που γνώρισε την αποθέωση στις Κάννες. Στην ανταπόκρισή του από το φεστιβάλ ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος έγραψε πως πρόκειται για «ένα αληθινό διαμάντι κοινωνικής ιλαρότητας και γλυκόπικρης αγάπης, για ένα πλήρες, απολαυστικό έργο που προκάλεσε συγκίνηση κι έβγαλε πολύ γέλιο». Σημειώστε το όνομα της σκηνοθέτιδας Μάρεν Άντε, θα ακούσουμε ξανά γι' αυτήν στο μέλλον.
Στις αίθουσες από 27.10
Nocturnal Animals
Η ταινία A single man ήταν ένα εικαστικά μαγνητικό αλλά ποτέ «ανακουφιστικό» κινηματογραφικό πορτρέτο της θλίψης με μια συναισθηματικά χειμαρρώδη κορύφωση που αναδείκνυε την ευλογία και την κατάρα της ανθρώπινης ύπαρξης. Ήταν επίσης ένα από τα ωραιότερα πρώτα φιλμ των τελευταίων ετών. Επτά χρόνια μετά, ο σχεδιαστής μόδας Τομ Φορντ επιστρέφει πίσω από τον φακό με αυτό το μεταμοντέρνο κράμα δράματος και θρίλερ και κερδίζει το στοίχημα της «δύσκολης δεύτερης ταινίας», σύμφωνα με τις πρώτες κριτικές από το Φεστιβάλ Βενετίας.
Στις αίθουσες από 10.11
La Fille Inconnue
Το ουμανιστικό, κοινωνικά ανήσυχο σινεμά των αδελφών Νταρντέν έχει αποκτήσει το φανατικό κοινό του που παρίσταται σε κάθε νέα τους κινηματογραφική εξόρμηση. Η καινούργια τους ταινία έλαβε ανάμεικτες κριτικές στις Κάννες, τα δύο αδέλφια όμως άκουσαν τις ενστάσεις και άλλαξαν το μοντάζ της ταινίας, σφίγγοντας τους χρόνους. Βλέπεις την ταπεινότητα και τη διαλλακτικότητα που επέδειξαν με αυτή τους την κίνηση, σκέφτεσαι και κάτι πρωτοεμφανιζόμενους επίδοξους auteurs με «εγώ» που θα δικαιολογούνταν μόνο αν είχαν στο ενεργητικό τους τη φιλμογραφία του Κιούμπρικ, του Ουέλς και του Ταρκόφσκι μαζί, και αγαπάς ακόμα περισσότερο τους Νταρντέν.
Στις αίθουσες από 10.11
Fantastic Beasts and Where to Find Them
Αν εξαιρέσεις την κακόφωνη τρίτη πράξη, το Legend of Tarzan δεν ήταν άσχημο ως προσπάθεια αναβίωσης της εξωτικής περιπέτειας. Οι θεατές, όμως, δεν φάνηκε να συμφωνούν, η ταινία σημείωσε χλιαρές εισπράξεις κι έτσι ο σκηνοθέτης Ντέιβιντ Γέιτς επιστρέφει στο σύμπαν της Τζ.Κ. Ρόουλινγκ, το οποίο παίζει στα δάχτυλα. Η ταινία βασίζεται σε ένα εγχειρίδιο για την πανίδα (!) του Χόγκουαρτς, η παραγωγή συγκέντρωσε γι' ακόμα μια φορά τη μεικτή Βρετανίας στο καστ, ενώ το τρέιλερ είναι εντυπωσιακό κι ας μη θυμίζει ιδιαίτερα τα φιλμ του Χάρι Πότερ.
Στις αίθουσες από 17.11
Hacksaw Ridge
Έπειτα από χρόνια παραμονή σε κινηματογραφική καραντίνα για λόγους που ουδεμία σχέση έχουν με το σινεμά, ο Μελ Γκίμπσον επιστρέφει στην καρέκλα του σκηνοθέτη με μια πολεμική ταινία που έχει ως αντικείμενο τον πρώτο αντιρρησία συνείδησης στον οποίο απονεμήθηκε παράσημο. Το έπος το έχει στο σκηνοθετικό του DNA, έχει και για πρωταγωνιστή τον Άντριου Γκάρφιλντ (The Social Network, Boy A), έναν από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του, ειλικρινά δεν βλέπω τι μπορεί να πάει στραβά.
Στις αίθουσες από 24.11
Allied
Mνήμες από τη θρυλική Καζαμπλάνκα αλλά και την παρεξηγημένη στην εποχή της Αβάνα του Σίντνεϊ Πόλακ ξυπνά η νέα ταινία του Ρόμπερτ Ζεμέκις, που ενώνει επί της οθόνης τον Μπραντ Πιτ και τη Μαριόν Κοτιγιάρ σε ένα ρομάντζο εποχής με φόντο τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Το σενάριο υπογράφει ο Στίβεν Νάιτ του Eastern Promises, του Locke αλλά και του τηλεοπτικού Peaky Blinders και ο δείκτης προσμονής έχει ανέβει ψηλά.
Στις αίθουσες από 24.11
σχόλια