Βιβλία που γράφτηκαν για τον Κάστρο: από τις ελεγείες στις σκοτεινές σελίδες και τανάπαλιν

Βιβλία που γράφτηκαν για τον Κάστρο: από τις ελεγείες στις σκοτεινές σελίδες και τανάπαλιν Facebook Twitter
Σε όλες αυτές τις 3.614 σελίδες οι αλήθειες εναλλάσσονται με τα ψέματα. Όπως συμβαίνει στην περίπτωση κάθε ανθρώπου που πόνταρε τα πάντα στην εξουσία, που γαντζώθηκε στον μύθο του και στην κατασκευή του μύθου του.
0

 3.614 σελίδες για τον Φιντέλ. Και λίγες είναι. Και όχι πάντα οι καλύτερες. Πολλές παράγραφοι είναι ανοικονόμητες. Θα συναντήσεις πολλές στρεβλώσεις, αναγκαστικά. Αλλού διαφωνείς, αλλού συμφωνείς. Κάποιες στιγμές εκνευρίζεσαι. Άλλες, σκέφτεσαι τις τρέλες της Ιστορίας, τις ταινίες που έχεις δει (στην Αλκυονίδα και στο Studio κυρίως), τις περιδινήσεις των μύθων, τα λόγια και τα χρόνια, τα μυθιστορήματα της εφηβείας. Και τις μουσικές. Κυρίως τις μουσικές. Καθότι, όπως συμβούλευσε σοφά ο πολύς Νόρμαν Μέιλερ τον Τζον Φιτζέραλντ Κένεντι, «Πρόεδρε, καλύτερα να μην τσαμπουκαλεύεσαι μ' έναν λαό που δεν καταλαβαίνεις τη μουσική του». Οι μύθοι είναι οι μουσικές της Ιστορίας. Και οι μύθοι για να φτιαχτούν, να απλωθούν, να γίνουν έως και ακαταμάχητοι, δεν μπορεί παρά να βασίζονται σε αληθινό υλικό. Αλλιώς κρατάνε ελάχιστα, εξαχνώνονται τάχιστα, λες και δεν υπήρξαν ποτέ. Μύθος ο Λέναρντ Κόεν, μύθος και ο Φιντέλ Κάστρο. Κι έτσι, έσπευσα να χωθώ στον λαβύρινθο της βιβλιοθήκης μου και να εντοπίσω πέντε βιβλία για τον Κάστρο, ενώ ματαίως έψαξα για άλλα δύο που έπεσαν θύματα δανεισμού ή μετακόμισης. Ιδίως το ένα, γραμμένο από τον ίδιο τον Κάστρο και με τίτλο «Η ιστορία θα με δικαιώσει» (μτφρ. Ανδρέας Λασκαράτος, εκδ. Αιώρα, 2009), είχε προκαλέσει πολλές γόνιμες συζητήσεις στην παρέα. Κι άλλο ένα, επίσης γραμμένο από τον ίδιο, δεν πρόλαβα καν να το διαβάσω, πήγε τωόντι αδιάβαστο. Πρόκειται για το «Εκείνα τα χρόνια - Μια αυτοβιογραφία» (μτφρ. Κατερίνα Κανελλοπούλου, εκδ. Τόπος, 2008). Βρήκα, πάντως, το βιβλίο του Ιγνάσιο Ραμονέ, «Εκατό ώρες με τον Φιντέλ - Βιογραφία σε δύο φωνές» (μτφρ. Τιτίνα Σπερελάκη, εκδ. Πατάκης, 2007), τη δίτομη «Αυτοβιογραφία του Φιντέλ Κάστρο» του Norberto Fuentes (μτφρ. Στέλλα Δούκα & Τιτίνα Σπερελάκη, ο πρώτος τόμος, μτφρ. Στέλλα Δούκα & Δάειρα Ζιούβα & Τιτίνα Σπερελάκη, ο δεύτερος, εκδ. Πατάκη, 2008), το βιογράφημα «Ο άγνωστος Φιντέλ Κάστρο» του Serge Raffy (μτφρ. Ελένη Τσεζερόλε, εκδ. Κριτική, 2004) και το ιστοριογράφημα «Τα παιδιά από το Ντολόρες - Ο Φιντέλ Κάστρο και η γενιά του: από την επανάσταση στην εξορία» του Patrick Symmes (μτφρ. Ελένη Πουλάκου, εκδ. Πάπυρος, 2008).

Βιβλία που γράφτηκαν για τον Κάστρο: από τις ελεγείες στις σκοτεινές σελίδες και τανάπαλιν Facebook Twitter
Norberto Fuentes, Η αυτοβιογραφία του Φιντέλ Κάστρο (δύο τόμοι), Μτφρ.: Στέλλα Δούκα, Τιτίνα Σπερελάκη, Δάειρα Ζιούβα, Εκδόσεις Πατάκη, Σελίδες: 775 & 1.245
Βιβλία που γράφτηκαν για τον Κάστρο: από τις ελεγείες στις σκοτεινές σελίδες και τανάπαλιν Facebook Twitter
Ιγνάσιο Ραμονέ, Εκατό ώρες με τον Φιντέλ - Βιογραφία σε δύο φωνές, Μτφρ.: Τιτίνα Σπερελάκη, Εκδόσεις Πατάκη, Σελίδες: 664

2.

Αλήθειες και Ψέματα. Σε όλες αυτές τις 3.614 σελίδες οι αλήθειες εναλλάσσονται με τα ψέματα. Όπως συμβαίνει στην περίπτωση κάθε ανθρώπου που πόνταρε τα πάντα στην εξουσία, που γαντζώθηκε στον μύθο του και στην κατασκευή του μύθου του. Που φυλακίστηκε και φυλάκισε. Που διώχθηκε και δίωξε. Που θέλησε να παίξει με την Ιστορία και τις διελκυστίνδες της. Πέρα από τις αλήθειες και τα ψέματα, πέρα από τους μύθους και τη γοητεία των μύθων, μέσα από τις σελίδες αυτές διαπιστώνουμε, ξανά, και πάλι, ότι ένα ορισμένο είδος ανθρώπων τείνει να εκλείψει, όπως έχουν ήδη εκλείψει οι λεγόμενες «μεγάλες αφηγήσεις», τα μεγάλα στοιχήματα. Ευτυχώς και καλώς, από πολλές απόψεις. Διότι αυτοί οι άνθρωποι, οι bigger than life, και αυτές οι αφηγήσεις και αυτά τα στοιχήματα οδηγούν στην καταπίεση, στη σύγκρουση, στην εξόντωση του «άλλου», και όχι στη δεξίωσή του, στον αφανισμό του διαφορετικού, του διιστάμενου, του διαφωνούντος, και όχι στη συγκατοίκηση με αυτό. Από την άλλη, η ζωή μοιάζει να γίνεται έτσι πολύ πεζή, να χάνει κάτι από τη διάσταση του οράματος. Ας είναι. Θα συνηθίσουμε, ήδη συνηθίζουμε, να ζούμε μακριά από τις αξιώσεις κάθε μεγαλείου, να είμαστε (δικαίως) καχύποπτοι απέναντι στην όποια πρόκληση και πρόσκληση που έχει να κάνει με ριζικές αλλαγές. Και θα καταφεύγουμε ολοένα και περισσότερο σε ένα είδος ελαφρώς νοσηρής, πάντως ακόμη εμπνευστικής, νοσταλγίας για ό,τι κάποτε υπήρξε έστω και στρεβλά τολμηρό και μεγαλειώδες. Διαβάζουμε στο πόνημα του Serge Raffy ότι ο ποιητής (αρχικά υπερρεαλιστής και κατόπιν σταλινικός) Λουί Αραγκόν χαρακτήρισε τον Κάστρο οπαδό του «αληθοφανούς ψέματος». Για άλλους, ο Κάστρο θα είναι ο «Απόστολος με το αμπέχονο». Για όλους, πέρα από ένας άνθρωπος γαντζωμένος στην εξουσία (που δεν του δόθηκε, που την κέρδισε με τα όπλα και την εξέγερση), θα είναι ένα σύμβολο, ένας θρύλος. Και οι θρύλοι, όσο πιο γοητευτικοί είναι, τόσο πιο πολλούς κινδύνους εμπεριέχουν. Όπως και να 'χει, η εποχή μας, αν μη τι άλλο, μας επιτρέπει να επιλέγουμε αν θα μείνουμε προσκολλημένοι στους μύθους ή εάν θα φροντίζουμε, διαρκώς, να τους ξεφλουδίζουμε και να προτιμάμε τη ζωή απαλλαγμένη από την παρηγορία τους.

3.

Δυο λόγια για τον Έρνεστ Χέμινγουεϊ. Γράφτηκαν και θα γραφτούν πολλά για την Κούβα και για τον Κάστρο. Μην ξεχνάμε και τη μεγάλη μυθική σκιά που άπλωσε στην ιστορία της Κούβας και του Κάστρο ο Ερνέστο Τσε Γκεβάρα. Μην ξεχνάμε ότι πιο πολλές αλήθειες θα συναντήσουμε στα μυθιστορήματα του Πέδρο Χουάν Γκουτιέρες παρά στις βιογραφίες του Κάστρο. Μην ξεχνάμε την παρουσία του άλλου Ερνέστου, του Χέμινγουεϊ, στην Καραϊβική. «Ως άνθρωπος», λέει ο Κάστρο στον Ιγνάσιο Ραμονέ για τον μεγάλο συγγραφέα, «μου φαινόταν στις συνήθειές του, στις πράξεις του, στις υποθέσεις του, πολύ ανθρώπινος. Πάντα μου άρεσε η λογοτεχνία του. Διάβασα πάνω από μία φορά μερικά από τα μυθιστορήματά του».

 

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ