H «Φάρμα» του Τομ Ρομπ Σμιθ, ένα σκοτεινό, συγκινητικό μυθιστόρημα, αντάξιο του «Παιδιού 44»

H «Φάρμα» του Τομ Ρομπ Σμιθ, ένα σκοτεινό, συγκινητικό μυθιστόρημα, αντάξιο του «Παιδιού 44» Facebook Twitter
Ο Τομ Ρομπ Σμιθ επιχειρεί να πρωτοτυπεί πάντα, και τα καταφέρνει.
0

Ο βασιλιάς βυθίστηκε στο πένθος

Είτε εκτυλίσσονται σε μεγάλες και πλούσιες πόλεις του Βορρά, είτε σε μικρά χωριά ή και σε απομονωμένα νησάκια, παγωμένα και κυκλωμένα από χιόνι και ομίχλες, τα σκανδιναβικά αστυνομικά μυθιστορήματα, ρεαλιστικά και «σκληρά» στη βάση τους, πεσιμιστικά ως επί το πλείστον και σκοτεινά, με την πολύωρη νύχτα να παίζει τον δικό της ρόλο σ' αυτά, διαμορφώνοντας την ψυχοσύνθεση των βαρύθυμων ηρώων τους, είναι εδώ και πάνω από μία εικοσαετία στην κορυφή της προτίμησης του κοινού, και ασφαλώς μοιράζονται πάνω από ένα κοινά χαρακτηριστικά μεταξύ τους — για την ακρίβεια, πολλά περισσότερα. Ασκώντας έντονη και πολύπλευρη κοινωνική κριτική, είναι τα πιο «πολιτικά» αστυνομικά: δεν διστάζουν να σκαλίζουν ένοχες στιγμές από το παρελθόν των χωρών όπου εκτυλίσσονται (ιδίως σε σχέση με τους ναζί, κατά τη διάρκεια αλλά και πριν τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο), μιλούν ανοιχτά για τον κεκαλυμμένο, λανθάνοντα, υποβόσκοντα ή ολοφάνερο και αιματηρό ρατσισμό απλών, καθημερινών ανθρώπων, ή και των Αρχών, ενώ τα θέματα φύλου, ποικίλων έξεων και ενδοοικογενειακής βίας βρίσκονται στην πρώτη γραμμή. Τα περισσότερα —αλλά ασφαλώς όχι όλα— είναι καθαρά police procedural, καθώς οι πρωταγωνιστές τους είναι αστυνομικοί ντετέκτιβ, ή ομάδες αστυνομικών, επιθεωρητές και οι υφιστάμενοί τους, που αναλαμβάνουν τη μεθοδική διαλεύκανση σκοτεινών υποθέσεων δολοφονιών, κακοποίησης, διαφθοράς, εμπορίας ναρκωτικών ή λευκής σαρκός κ.ο.κ., σε ένα μελαγχολικό κόντεξτ που συνήθως αμφισβητεί την επιτυχία του σοσιαλδημοκρατικού μοντέλου διακυβέρνησης.

Γεννημένος και μεγαλωμένος στο Λονδίνο, όπου και ζει, ο Τομ Ρομπ Σμιθ είναι παρά ταύτα κατά το ήμισυ Σουηδός, από τη μεριά της μητέρας του. Οπότε, θα έλεγε κανείς πως δικαιωματικά γράφει ένα υβριδικό σκανδιναβικό, που κατά το μεγαλύτερο μέρος του διαδραματίζεται στην επαρχιακή Σουηδία, σε έναν μικρό τόπο, γεμάτο δάση, ποτάμια και, βέβαια, φάρμες, σε μια αγροτική περιοχή όπου οι κάτοικοι γνωρίζονται όλοι μεταξύ τους, κρύβουν καλά τα βαριά, καλοθαμμένα μυστικά τους χωρίς να τα σκαλίσουν ποτέ, και χορεύουν αγκαλιασμένοι και γελώντας ψεύτικα, κατά τις δύο παραδοσιακές γιορτές του ηλιοστασίου, κάτω από το πελώριο γαϊτανάκι της πλατείας. Το μικρότερο μέρος του βιβλίου εκτυλίσσεται μεν στο Λονδίνο, αλλά —αντιστικτικά— μέσα σε κλειστούς ως επί το πλείστον χώρους: σε ένα σπίτι, σε ένα ξενοδοχείο και σε ένα ψυχιατρείο. Και είναι εκεί, στην Αγγλία, όπου η μητέρα του πρωταγωνιστή θα αφηγηθεί στον γιο της με πάσα λεπτομέρεια όλα τα στοιχεία που άντλησε από την έρευνά της, στοιχεία που ενοχοποιούν τον πατέρα του —με τον οποίο είχαν ζήσει μία πολύχρονη ευτυχισμένη ζωή— αλλά πρωτίστως τα περισσότερα από τα ευυπόληπτα μέλη της τοπικής σουηδικής κοινωνίας.

Ερχόμενος με φόρα από την τρομερή επιτυχία με το μυθιστόρημα «Παιδί 44» —που έγινε επίσης επιτυχημένη κινηματογραφική ταινία—, ο Σμιθ κάνει ένα μεγάλο άλμα με τη «Φάρμα», βάζοντας και ένα δύσκολο στοίχημα — και το κερδίζει.

Είδε την κόρη του να παίζει στον κήπο

Οι γονείς του ήρωα, χτυπημένοι από την οικονομική κρίση και αναλαμβάνοντας τα επενδυτικά λάθη τους, θα πουλήσουν ό,τι τούς απέμεινε και θα αφήσουν το Λονδίνο για να ζήσουν στη λιγότερο ακριβή Σουηδία —ο Σμιθ δίνει στην ηρωίδα του πολλά χαρακτηριστικά της πραγματικής του μητέρας—, αγοράζοντας εκεί και σκοπεύοντας εν συνεχεία να διευθύνουν μία φάρμα, προσελκύοντας τουρίστες και πουλώντας τοπικά αγροτικά προϊόντα. Μετά όμως από μερικούς μήνες, ο πατέρας θα τηλεφωνήσει έντρομος στον γιο του για να του πει ότι η μητέρα του «τρελάθηκε» — και ότι είναι επικίνδυνη, για τον εαυτό της και για άλλους. Την ίδια κιόλας ημέρα, η μητέρα του θα φτάσει στο Λονδίνο, κυνηγημένη και τρομοκρατημένη, απαιτώντας από τον γιο της να ακούσει τη δική της εκδοχή της ιστορίας, και κομίζοντας μέσα σε μία τσάντα, που κρατά σαν φυλαχτό στο στήθος, ένα πλήθος από ενοχοποιητικά στοιχεία σχετικά με ένα έγκλημα που διαπράχθηκε στη φαινομενικά φιλήσυχη και ειρηνική παλιά της πατρίδα: ένα έγκλημα, ή μία σειρά από εγκλήματα, στα οποία εμπλέκεται μία μακρά σειρά αντρών.

Ο γιος, και πρώτος αφηγητής, που κρύβει επίσης ένα μυστικό από τους γονείς του —σχετικά με τη σεξουαλική του ταυτότητα—, θα βρεθεί σε τρομερά δυσάρεστη θέση, καθώς θα βλέπει τη μητέρα του να απογυμνώνεται ψυχικά και διανοητικά μπροστά του, και σχεδόν να καταρρέει, να φυλλορροεί. Από την άλλη, όλα τα στοιχεία που του παρουσιάζει υπομονετικά εκείνη, ορθολογικά βαλμένα το ένα δίπλα στο άλλο, φαίνονται αδιάσειστα και ενδεχομένως να φανερώνουν ακριβώς αυτά που υπονοεί. Κυριολεκτικά, βρίσκεται δέσμιος της αφήγησής της: όπως ακριβώς και εμείς, οι αναγνώστες. Ο Σμιθ παίζει ένα πανέξυπνο παιχνίδι εδώ, που δεν αντλεί στοιχεία μόνο από τον πυρήνα και την ατμόσφαιρα του σκανδιναβικού αστυνομικού μυθιστορήματος, αλλά πηγαίνει πολύ πιο πίσω — ας πούμε, στην Άγκαθα Κρίστι των πολλών ενόχων, των παράλληλων και αντικρουόμενων «ομολογιών» και των στοιχείων που ανατρέπουν διαρκώς τα εκάστοτε δεδομένα. Κυρίως όμως παίζει ένα παιχνίδι λογοτεχνικό, και εξ αυτού τρομερά γοητευτικό: παίρνει τα σοφά κλισέ του είδους, ή καλύτερα των ειδών, και είτε τα χρησιμοποιεί αυτούσια είτε τα αναποδογυρίζει: η έρευνα της μητέρας του ήρωα, φέρ' ειπείν, είναι κλασική και «ορθή», όπως ακριβώς συνηθίζεται να γίνεται, μολονότι εδώ δεν έχουμε βέβαια να κάνουμε με police procedural, αλλά με μία καθαρά ιδιωτική και εν πολλοίς αφελή έρευνα, ενώ πουθενά δεν υπάρχει καν έγκλημα ή πτώμα: ίσως όμως να υπάρχουν πολύ περισσότερα από ένα, ίσως να υπάρχουν πολλά, και διαρκή — ίσως να υπάρχουν παντού κρυμμένοι πολλοί νεκροί, χθεσινοί και σημερινοί.

H «Φάρμα» του Τομ Ρομπ Σμιθ, ένα σκοτεινό, συγκινητικό μυθιστόρημα, αντάξιο του «Παιδιού 44» Facebook Twitter
Ο συγγραφέας με τους γονείς του, Ρον και Μπάρμπρο, σε φωτογράφηση της Jude Edginton για τους λονδρέζικους Times.

Αυτή θα γινόταν η επόμενη γυναίκα του

Ερχόμενος με φόρα από την τρομερή επιτυχία με το μυθιστόρημα «Παιδί 44» —που έγινε επίσης επιτυχημένη κινηματογραφική ταινία—, όπου είχε καταπιαστεί με τον σταλινισμό και το καθεστώς του υπαρκτού σοσιαλισμού, και από τις συνέχειές του («Ο μυστικός λόγος» και «Πράκτορας 6», όλα από τις εκδόσεις Πατάκη), ο Σμιθ κάνει ένα μεγάλο άλμα με τη «Φάρμα», βάζοντας και ένα δύσκολο στοίχημα — και το κερδίζει. Η ιδιότυπη σκανδιναβική αφήγηση του, για μια ιστορία που διαδραματίζεται στη χώρα των τρολ, των άσχημων, άγριων ξωτικών του δάσους, διαβάζεται απνευστί (η μετάφραση είναι εξαιρετική), οι ανατροπές του είναι ευπρόσδεκτες (και όντως αναπάντεχες), οι ήρωές του ολότελα οικείοι, και η σχέση του γιου με τη μητέρα του μια εύθραυστη σχέση αγάπης που γίνεται ολοένα και πιο δυνατή σελίδα τη σελίδα, ακόμη και όταν βρίσκεται να ισορροπεί πάνω σε μια λεπτή κλωστή: αυτή της τρέλας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ