Επιστροφή στα Κλασικά Noir: Μια συζήτηση με τον εκδότη Γιάννη Κωνστανταρόπουλο

Επιστροφή στα Κλασικά Noir: Μια συζήτηση με τον εκδότη Γιάννη Κωνστανταρόπουλο Facebook Twitter
Η νέα σειρά εξωφύλλων, από το εξαιρετικό team της polka dot, προσθέτει φρεσκάδα και κάνει τα βιβλία πιο ελκυστικά και για τους νεότερους σε ηλικία αναγνώστες.
0

Ασφαλώς, το πρώτο που σε εντυπωσιάζει στη νέα σειρά Αστυνομικής Λογοτεχνίας των Εκδόσεων Μίνωας Κλασικά Noir, που εγκαινιάζεται με τρεις ―αναμφίβολα εξαιρετικούς― τίτλους στις 5 Μαΐου, είναι τα εξώφυλλα. Φρέσκα, ζωντανά, ανανεωτικά, χαρούμενα, παίζουν με επιχρωματισμένες σκιαγραφίες των πρωταγωνιστών τους και με νυχτερινά τοπόσημα των πόλεων στις οποίες εκτυλίσσονται οι πλοκές ―χαρακτηριστικά αρχιτεκτονικά στοιχεία που μάλιστα επεκτείνονται με εξαιρετικά δημιουργικό τρόπο και στα οπισθόφυλλα, προσφέροντας επιπλέον κίνηση, επιπλέον αφήγηση―, επιλέγοντας παστέλ χρώματα και δίνοντας μία αίσθηση pop-up book: ό,τι καλύτερο είδαμε εδώ και καιρό. Είναι δημιουργίες της polka dot design και είμαστε σίγουροι πως θα κάνουν αίσθηση.

Η σειρά, όπως διαβάζουμε, θα «προσφέρει μια μεγάλη γκάμα σπουδαίων μυθιστορημάτων μυστηρίου, γραμμένων από τους μετρ του είδους, η οποία ξεδιπλώνει τις πτυχώσεις καθημερινών ανθρώπων ανακαλύπτοντας παράλληλα τα όρια της σκοτεινής πλευράς τους». Κλασικοί συγγραφείς, γνωστοί μεν και περιβεβλημένοι δόξα, αλλά μακριά, οι περισσότεροι, από τους πάγκους των βιβλιοπωλείων. Ήταν καιρός να επανέλθουν.

Το «κλασικό noir» είναι και ένα είδος λογοτεχνίας που δεν κινείται αναγκαστικά ανταγωνιστικά σε σχέση με τους νέους τίτλους σύγχρονου αστυνομικού από τις βορειοευρωπαϊκές χώρες. Αποτελεί genre από μόνο του. Είναι ένα είδος που υποβάλλει τον αναγνώστη με την ατμόσφαιρα και την εγκεφαλική πλοκή του.

Με αφορμή ακριβώς τα Κλασικά Noir, είχαμε μία μικρή συζήτηση με τον εκδότη Γιάννη Κωνστανταρόπουλο, ιδέα του οποίου ήταν αυτή η νέα σειρά:

— Ο Μίνωας λοιπόν μπαίνει και στο αστυνομικό, με μία διακριτή σειρά «σύγχρονων κλασικών» θα λέγαμε, πέραν των ξεχωριστών τίτλων σύγχρονης Αστυνομικής Λογοτεχνίας που ήδη έχει εκδώσει. Βλέπετε πως υπάρχει ακόμη χώρος στην αγορά, δεδομένου ότι κυκλοφορούν αρκετοί νέοι τίτλοι αστυνομικού, κυρίως από βορειοευρωπαϊκές χώρες;

O λόγος που αυτά τα βιβλία λέγονται «κλασικά» είναι ακριβώς αυτός. Έχουν επιβληθεί με τη διαχρονικότητά τους, έχουν αγαπηθεί από γενιές αναγνωστών και η λογοτεχνική τους αξία είναι αδιαπραγμάτευτη. Πέραν αυτού, αναγνωρίσαμε την ανάγκη τα κλασικά αυτά αναγνώσματα να κυκλοφορήσουν σε νέα έκδοση και επιμέλεια ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στα σημερινά δεδομένα. Επιπλέον, το «κλασικό noir» είναι και ένα είδος λογοτεχνίας που δεν κινείται αναγκαστικά ανταγωνιστικά σε σχέση με τους νέους τίτλους σύγχρονου αστυνομικού από τις βορειοευρωπαϊκές χώρες. Αποτελεί genre από μόνο του. Είναι ένα είδος που υποβάλλει τον αναγνώστη με την ατμόσφαιρα και την εγκεφαλική πλοκή του. Τέλος, πιστεύουμε ότι η νέα σειρά εξωφύλλων, από το εξαιρετικό team της polka dot, προσθέτει φρεσκάδα και κάνει τα βιβλία πιο ελκυστικά και για τους νεότερους σε ηλικία αναγνώστες αλλά και για ανθρώπους που δεν είχαν δώσει ακόμη στο αστυνομικό την ευκαιρία που του αξίζει.

— Με ποια συχνότητα θα εκδίδετε; Έχετε ξεκινήσει από τώρα τον προγραμματισμό;

Στόχος μας είναι να εκδίδονται τέσσερα βιβλία τον χρόνο. Το επόμενο βιβλίο της σειράς που θα εκδοθεί το φθινόπωρο, σε εξαιρετική μετάφραση της Βάσιας Τζανακάρη, είναι το μυθιστόρημα «Σ' έναν έρημο τόπο» της Ντόροθι Μπ. Χιουζ, μιας πολύ σημαντικής συγγραφέως που το έργο της δεν έχει μεταφραστεί ξανά στα ελληνικά, αλλά μπορεί να σταθεί αντάξια δίπλα στα μεγαλύτερα ανδρικά ονόματα της εποχής: τον Τσάντλερ, τον Τζέιμς Κέιν, τον Χάμετ. Υπάρχει μάλιστα και η ομότιτλη ταινία που έχει σκηνοθετήσει ο Νίκολας Ρέι, η οποία, αν και δεν είναι αρκετά πιστή στο βιβλίο, αποτελεί μία από τις καλύτερες ταινίες του κλασικού Noir κινηματογράφου και στην οποία ο Χάμφρει Μπόγκαρτ δίνει αληθινό ρεσιτάλ υποκριτικής.

— Θα επεκταθείτε και χρονικά ―θα έρθετε δηλαδή σιγά-σιγά και στις μέρες μας, με τους επιγόνους των κλασικών;― αλλά και στον χώρο του αστυνομικού, σε υποείδη δηλαδή, στο noir, στο hard-boiled, police procedural κ.ο.κ.; Υπάρχουν πολλοί τίτλοι που εμφανώς λείπουν από την αγορά πολλά χρόνια τώρα, ίσως και δεκαετίες.

Στόχος μας είναι να μείνουμε αρχικά στον σκληρό πυρήνα, όπως αυτός ξεκίνησε στην Αμερική τη δεκαετία του '30 και κορυφώθηκε στη δεκαετία του '50. Εξετάζουμε το ενδεχόμενο έκδοσης πολύ σημαντικών βιβλίων που εκδόθηκαν τη δεκαετία του '60 και του '70.

— Σε περίπτωση επανέκδοσης κάποιων τίτλων, θα χρησιμοποιήσετε τις παλιές μεταφράσεις ή θα κάνετε καινούριες;

Δεν απορρίπτουμε παλαιότερες μεταφράσεις που αναπλάθουν σωστά το ύφος και τη γλώσσα του πρωτοτύπου. Σε κάθε περίπτωση συνεργαζόμαστε με τους μεταφραστές που έχουν δουλέψει μια μετάφραση και έτσι δίνουμε την ευκαιρία και στους ίδιους να ξαναδούν το έργο τους και, ίσως, να αναθεωρήσουν ορισμένες επιλογές τους. Αν όμως μια μετάφραση δεν ικανοποιεί τα κριτήρια που έχουμε θέσει, προχωράμε σε νέα ανάθεση.

— Δώσατε μεγάλο βάρος στην εμφάνιση των βιβλίων: τα εξώφυλλα είναι πολύ μοντέρνα, πολύ ευχάριστα και, υπό μία έννοια, «νεανικά», φρέσκα. Αυτό μάς άρεσε, και πιστεύουμε ότι θα αρέσει και στο κοινό.

Ναι. Ζούμε σε μια εποχή της εικόνας. Και δεν το λέω με την κακή έννοια. Η αισθητική μας και οι επιλογές μας επηρεάζονται πάρα πολύ από το «πακετάρισμα», τη συσκευασία κάθε πράγματος που επιλέγουμε. Δεν μπορούμε λοιπόν να μη δώσουμε βαρύτητα στο πώς φαίνεται ένα βιβλίο, στο πώς αισθάνεται ο αναγνώστης μας κρατώντας το στα χέρια του και στο πώς δείχνει στο ράφι της βιβλιοθήκης του. Όλα είναι σημαντικά.

— Τι άλλα νέα να περιμένουμε από τις Εκδόσεις Μίνωας για το καλοκαίρι αλλά και για τη νέα σεζόν;

Θα συνεχιστεί τους επόμενους μήνες ο εμπλουτισμός της σειράς Ξένη Κλασική Λογοτεχνία με πολύ σημαντικά βιβλία, τα οποία αποτελούν έργο ζωής για μένα. Στο σύγχρονο αστυνομικό συνεχίζουμε την επιτυχημένη τριλογία του βραβευμένου με Goncourt Πιερ Λεμέτρ, ενώ ετοιμάζουμε και το νέο βιβλίο του ιστορικού Τζάιλς Μίλτον για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Στην κατηγορία των βιβλίων που καλύπτουν ευρέως το φάσμα της επικαιρότητας, θα εκδώσουμε ένα πολύ σημαντικό βιβλίο του Τόμας Φρικ ―συνεργάτη των Financial Times της Γερμανίας― για τον ρόλο των τραπεζών και για το κατά πόσο πραγματικά τις χρειαζόμαστε σήμερα. Επίσης θα κυκλοφορήσει το νέο βιβλίο του Χουάν Πάμπλο Εσκομπάρ, στο οποίο αποκαλύπτει ακόμα περισσότερα παρασκήνια από τη ζωή του πατέρα του, του μεγαλύτερου εμπόρου ναρκωτικών, και περιλαμβάνει πολλές πληροφορίες για τις σχέσεις του με τις μυστικές υπηρεσίες της Κολομβίας, των Ηνωμένων Πολιτειών και άλλων κρατών. Και, φυσικά, συνεχίζουμε τις εκδόσεις παιδικών βιβλίων από τους καλύτερους Έλληνες συγγραφείς που μας έχουν κάνει γνωστούς και αγαπητούς.

Κλασικά Noir: Οι τρεις πρώτοι τίτλοι της σειράς

Άρθουρ Κόναν Ντόιλ, «Οι περιπέτειες του Σέρλοκ Χoλμς». Δώδεκα ιστορίες μυστηρίου με πρωταγωνιστές τον διασημότερο ντετέκτιβ όλων των εποχών Σέρλοκ Χολμς και τον αφοσιωμένο βοηθό του δόκτορα Γουάτσον, που εκτυλίσσονται στο βικτοριανό Λονδίνο. Ο Άρθουρ Κόναν Ντόιλ (1859) εξέδωσε τη «Σπουδή στο κόκκινο», το πρώτο μυθιστόρημά του με ήρωα τον Χολμς, το 1887. Αν και το βιβλίο δεν σημείωσε εμπορική επιτυχία στον καιρό του, ξεκίνησε να δημοσιεύει τακτικά τις περιπέτειες του ιδιοφυούς ήρωά του στο μηνιαίο περιοδικό Strand. Σε αυτό το περιοδικό θα δημοσιευτούν οι δώδεκα ιστορίες της συλλογής, που συγκεντρώθηκαν σε έναν τόμο και εκδόθηκαν για πρώτη φορά το 1892. Ένα χρόνο μετά, ο Ντόιλ ―κατά τα γνωστά― αποφάσισε να σκοτώσει τον Χολμς, στην ιστορία «Το τελικό πρόβλημα», για να επικεντρωθεί στα ιστορικά του μυθιστορήματα. Η δημόσια κατακραυγή όμως των θαυμαστών του Σέρλοκ Χολμς τον ανάγκασαν να τον επαναφέρει άμεσα, στο «Σκυλί των Μπάσκερβιλ». Και όλα αυτά προ Twitter.

Πατρίσια Χάισμιθ, «Καταδίωξη στη Βενετία». Ένα από τα πιο φημισμένα μυθιστορήματα της Χάισμιθ. Όταν η νεαρή σύζυγος του Ρέι Γκάρετ αυτοκτονεί, και ενώ ο κόσμος γύρω του καταρρέει, ο πεθερός του θα αποπειραθεί να τον δολοφονήσει πιστεύοντας πως αυτός ευθύνεται για τον θάνατό της και, νομίζοντάς τον νεκρό, θα καταφύγει για τη Βενετία. Ο Ρέι θα γλιτώσει και θα τον ακολουθήσει ώς εκεί, ελπίζοντας να βρει ευκαιρία να αποδείξει την αθωότητά του. Θα ακολουθήσει μία θανάσιμη Καταδίωξη στη Βενετία, πόλη που η Χάισμιθ (Φορτ Γουόρθ του Τέξας, 1921) ήξερε καλά. Η συγγραφέας της σειράς με πρωταγωνιστή τον Ρίπλεϊ βρίσκεται εδώ στις καλύτερες στιγμές της ― και, εννοείται, «καλύτερες» σημαίνει κάτι πολύ συγκεκριμένο όταν μιλάμε για τη Χάισμιθ: «Μια συγγραφέας που έχει δημιουργήσει έναν δικό της κόσμο, έναν κόσμο κλειστοφοβικό και παράλογο, όπου εισερχόμαστε κάθε φορά με την αίσθηση ότι κινδυνεύουμε. [...] Η Χάισμιθ είναι η ποιήτρια όχι του φόβου, αλλά της διαρκούς ανησυχίας», όπως έγραψε για αυτήν ο Γκράχαμ Γκριν.

Τζον Μπιούκαν, «Τα 39 σκαλοπάτια». Ο Τζον Μπιούκαν (Περθ Σκοτίας, 1875), νομικός, βουλευτής, διπλωμάτης, στρατιωτικός, εκδότης και συγγραφέας, πληθωρικός και διάσημος, κυβερνήτης του Καναδά τα τελευταία πέντε χρόνια της ζωής του (1935-1940), απολάμβανε να γράφει περιπετειώδη θρίλερ («shockers», όπως τα αποκαλούσε ο ίδιος), με διεθνείς συνωμοσίες, πολιτικές δολοφονίες, και ρομαντικούς χαρακτήρες που προσπαθούν να αποδείξουν την αθωότητά τους και να κρατηθούν στη ζωή περνώντας μέσα από χίλια κύματα. Το 1935, τα «39 σκαλοπάτια» μεταφέρθηκαν βέβαια στον κινηματογράφο από τον Χίτσκοκ, για να ακολουθήσουν άλλες δύο μεταφορές του βιβλίου στη μεγάλη οθόνη και μία στην τηλεόραση. Ο Guardian κατατάσσει το βιβλίο ―ένα από τα πιο εμβληματικά και επιδραστικά μυθιστορήματα «καταδίωξης» όλων των εποχών, καθώς ενέπνευσε μία ολόκληρη σειρά βιβλίων παρόμοιας θεματολογίας― στη λίστα του με τα 100 καλύτερα μυθιστορήματα της αγγλικής γλώσσας

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απεχοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό, την ερωτική περιπτυξη και την ερωτική πράξη καθεαυτή, τοποθετώντας τα εντός του ελληνικού τοπίου (φυσικού ή αστικού)» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο που επιμελήθηκε ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος, από τη LiFO Books.
M. HULOT
Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ