Δύο αστυνομικά μυθιστορήματα που ξεχωρίσαμε

Δύο αστυνομικά μυθιστορήματα που ξεχωρίσαμε Facebook Twitter
Jorn Lier Horst και M.J. Arlidge
0

Έμοιαζε με άγγελο που έπεφτε από τον ουρανό. Το μυώδες κορμί του ολόγυμνο, παρεκτός από δύο ασημένια φτερά, κρεμόταν στον αέρα και ταλαντευόταν μπρος πίσω και πάνω στη βαριά αλυσίδα που τον τραβούσε δεμένο από το ταβάνι. Τα δάχτυλά του, στραμμένα σαν αρπάγες προς τα κάτω, πάσχιζαν να αγγίξουν το κλειδί της ελευθερίας του, αλλά εκείνο παρέμενε βασανιστικά μακριά από το άγγιγμά του». Από την αρχή και μόνο του βιβλίου καταλαβαίνεις ότι ο συγγραφέας δεν είναι μια απλή περίπτωση: περίτεχνη φαντασία, ποιητικός λόγος, αδιευκρίνιστα βάθη, παραστατική γραφή. Μαζί και μια πένα που έχει κατακτήσει το αναγνωστικό και τηλεοπτικό κοινό, αφού ο απόφοιτος του Κέμπριτζ M.J. Arlidge ξέρει ακριβώς τι περιμένουν οι άλλοι από εκείνον – και όχι μόνο σε ένα πεδίο. Όλοι όσοι έχουν βρεθεί στη Βρετανία σίγουρα θα τον έχουν αγαπήσει για τους «EastΕnders», στο σενάριο των οποίων έχει βάλει το ταλαντούχο χεράκι του, αλλά και για κάποιες σειρές που τον έχουν κάνει περιζήτητο: «Torn», «The Little House» και «Silent Witness».

Στην Ελλάδα, πάντως, έχει γίνει γνωστός για τη φοβερή σειρά βιβλίων αστυνομικού μυστηρίου με πρωταγωνίστρια την τρομερά εντυπωσιακή επιθεωρήτρια Έλεν Γκρέις. Στη νέα έκδοση της σειράς που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα με τον τίτλο Στο στόμα του λύκου –και τολμώ να πω ενδεχομένως την καλύτερη και πιο σκοτεινή–, σε μετάφραση Σοφίας Τάπα, συμβαίνουν όλα όσα πιθανώς δεν θα ήθελε η ίδια η πρωταγωνίστρια του Βρετανού συγγραφέα να συμβούν: ένας φόνος που φέρνει στο φως τα δικά της, μύχια, σκοτεινά μυστικά και μια σειρά από αποκαλύψεις για την προσωπική της ζωή. Στο παραπάνω απόσπασμα, που ουσιαστικά συνιστά και την πρώτη, δυναμική παράγραφο του βιβλίου, παίρνει κανείς μια πρώτη γεύση απ' όσα θα ακολουθήσουν: οι σεξουαλικές φαντασιώσεις της Γκρέις θα συγκρουστούν με την πιο οδυνηρή πραγματικότητα, αφού το πτώμα ενός άνδρα που βρίσκεται σε ένα S&M κλαμπ μπορεί κατά κάποιον τρόπο να συνδέεται με την ίδια. Για την ακρίβεια, ο δολοφονημένος άνδρας έχει άμεση σχέση με την Έλεν, κάτι που εκείνη δεν μπορεί να ομολογήσει ενώπιον των προϊσταμένων της: ποια θα ήταν η αντίδρασή τους αν μάθαιναν ότι η εντυπωσιακή, ικανότατη και αξιοσέβαστη συνάδελφός τους αγαπάει τα σαδομαζοχιστικά σεξουαλικά παιχνίδια; Όταν όμως ο δολοφόνος ξαναχτυπά, είναι σαφές ότι το μήνυμα κατά κύριο λόγο απευθύνεται στην ίδια την Γκρέις: προφανώς οι φόνοι θέλουν να φέρουν στο φως τα δικά της μυστικά. Το αποτέλεσμα είναι να εργάζεται σκληρά, ακόμα και χωρίς να κοιμάται, προκειμένου να μπορέσει να αποφύγει τις παγίδες που της στήνει ο φονιάς, ή οι φονιάδες, και να αποφύγει τις οδυνηρές αποκαλύψεις που αυτήν τη φορά έχουν στο επίκεντρο τη σκοτεινή ζωή της. Ίσως, μάλιστα, να πρόκειται για το πιο απρόβλεπτο βιβλίο της σειράς, καθώς ο M.J. Arlidge τολμάει να διεισδύσει στον ταραγμένο, ενδεχομένως, ψυχισμό της πρωταγωνίστριάς του και να αποκαλύψει κι άλλες πτυχές του συγγραφικού του ταλέντου. Παρ' ότι πρόκειται για ένα κλασικό page turner, από αυτά που έχουν κάνει τόσο δημοφιλή την κινηματογραφική γραφή του M.J. Arlidge, εν προκειμένω ο συγγραφέας τολμάει να κάνει ένα βήμα παραπάνω και να εκθέσει την πρωταγωνίστριά του στον καθρέφτη του ίδιου της του ασυνείδητου. Δεν είναι τυχαίο ότι ο ίδιος έχει ως πρότυπό του την Πατρίτσια Χάισμιθ και τους «εκπεπτωκότες», όπως τους χαρακτηρίζει, πρωταγωνιστές της αλλά και τον Όσκαρ Ουάιλντ για τον σκανδαλώδη και προκλητικό βίο του – και τα αποφθέγματά του. Από αυτούς αφορμάται και από αυτούς εμπνέεται στο κατά τα άλλα άκρως συναρπαστικό, όσον αφορά τον ρυθμό, βιβλίο του.


«Πόσο μπορεί κανείς να ζει με τις ψευδαισθήσεις του;» μοιάζει να είναι το μότο του πιο υπαρξιακού βιβλίου της σειράς του Νορβηγού συγγραφέα Jorn Lier Horst με τον χαρακτηριστικό τίτλο Τα κυνηγόσκυλα, σε μετάφραση Δέσποινας Παπαγρηγοράκη και με πρωταγωνιστή τον Βίλιαμ Βίστιν, ο οποίος έρχεται αντιμέτωπος με μια παλιά υπόθεση – και με όλο του τον περίγυρο. Πριν από δεκαεπτά χρόνια ο γνωστός επιθεωρητής είχε αναλάβει να διαλευκάνει ένα από τα πιο αποτρόπαια και χαρακτηριστικά εγκλήματα που είχαν γίνει ποτέ και κανείς δεν είχε καταφέρει να λύσει μέχρι τότε. Ένα νεαρό κορίτσι είχε βρεθεί νεκρό και αυτός που εντόπισε τον δράστη ήταν ο Βίστιν. Ο ένοχος φυλακίστηκε, αλλά μια σειρά από «εμφυτευμένα» εκ των υστέρων στοιχεία τον αθώωσαν, ενοχοποιώντας παράλληλα τον Βίστιν. Πλέον, απέναντί του δεν έχει μόνο τον απελευθερωμένο δράστη αλλά και τους συναδέλφους και τους υποτιθέμενους φίλους του, με λίγα λόγια ολόκληρη την κοινωνία. Επομένως, τι μπορεί να κάνει για να αποδείξει πως ο φονιάς ήταν όντως αυτός που είχε καταδικαστεί εξαρχής; Πόσο εύκολη είναι η ενασχόληση με μια τόσο παλιά υπόθεση; Η άδικη αυτή συγκυρία έχει τραγικές επιπτώσεις: αναγκάζεται να απομακρυνθεί από το Σώμα και οι άνθρωποι που περίμενε πως θα σταθούν στο πλευρό του σιγά σιγά τον εγκαταλείπουν. Μοναδικός βοηθός του είναι, όπως πάντα, η κόρη του, στην οποία έχει τεράστια αδυναμία και πάντα αποδεικνύεται ότι είναι ο αφανής ήρωας και πρωταγωνιστής των υποθέσεών του. Άλλωστε, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους διάσημους πρωταγωνιστές των αστυνομικών του Βορρά, ο Βίστιν δεν είναι αλκοολικός, πότης, καταραμένος, ροκάς ή οτιδήποτε μυθιστορηματικά ακραίο: είναι ένας εξαιρετικός αστυνομικός που δουλεύει σχολαστικά και προσεκτικά με βάση πάντα τα στοιχεία. Ίσως γι' αυτό τα βιβλία του διακρίνονται, εκτός από την καταιγιστική πλοκή τους, για την ακρίβεια των στοιχείων τους και για λεπτομέρειες που πολλές φορές παραγνωρίζουν οι υπόλοιποι συγγραφείς. Είναι όλα αυτά τα στοιχεία που τον έκαναν δημοφιλή και του χάρισαν το μεγάλο βραβείο Petrona που ονειρεύεται κάθε ταλαντούχος εκπρόσωπος των αστυνομικών μυθιστορημάτων στον Βορρά. Όπως δηλώνει και ο ίδιος: «Η δουλειά μου ως επιθεωρητή μού επέτρεψε να περάσω τις διαχωριστικές γραμμές και να βαδίσω στα απομεινάρια και στα ίχνη στυγερών εγκλημάτων. Να δω το αποτέλεσμα μιας ανελέητης πάλης. Να περπατήσω σε δωμάτια κλειστά, τα οποία έκρυβαν ανεξερεύνητα μυστικά. Εκεί θέλω να οδηγήσω και τους αναγνώστες». Από τις εκδόσεις Διόπτρα κυκλοφορεί και το προηγούμενο βιβλίο του, Έγκλημα στα φιόρδ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM