Δύο αστυνομικά μυθιστορήματα που ξεχωρίσαμε

Δύο αστυνομικά μυθιστορήματα που ξεχωρίσαμε Facebook Twitter
Jorn Lier Horst και M.J. Arlidge
0

Έμοιαζε με άγγελο που έπεφτε από τον ουρανό. Το μυώδες κορμί του ολόγυμνο, παρεκτός από δύο ασημένια φτερά, κρεμόταν στον αέρα και ταλαντευόταν μπρος πίσω και πάνω στη βαριά αλυσίδα που τον τραβούσε δεμένο από το ταβάνι. Τα δάχτυλά του, στραμμένα σαν αρπάγες προς τα κάτω, πάσχιζαν να αγγίξουν το κλειδί της ελευθερίας του, αλλά εκείνο παρέμενε βασανιστικά μακριά από το άγγιγμά του». Από την αρχή και μόνο του βιβλίου καταλαβαίνεις ότι ο συγγραφέας δεν είναι μια απλή περίπτωση: περίτεχνη φαντασία, ποιητικός λόγος, αδιευκρίνιστα βάθη, παραστατική γραφή. Μαζί και μια πένα που έχει κατακτήσει το αναγνωστικό και τηλεοπτικό κοινό, αφού ο απόφοιτος του Κέμπριτζ M.J. Arlidge ξέρει ακριβώς τι περιμένουν οι άλλοι από εκείνον – και όχι μόνο σε ένα πεδίο. Όλοι όσοι έχουν βρεθεί στη Βρετανία σίγουρα θα τον έχουν αγαπήσει για τους «EastΕnders», στο σενάριο των οποίων έχει βάλει το ταλαντούχο χεράκι του, αλλά και για κάποιες σειρές που τον έχουν κάνει περιζήτητο: «Torn», «The Little House» και «Silent Witness».

Στην Ελλάδα, πάντως, έχει γίνει γνωστός για τη φοβερή σειρά βιβλίων αστυνομικού μυστηρίου με πρωταγωνίστρια την τρομερά εντυπωσιακή επιθεωρήτρια Έλεν Γκρέις. Στη νέα έκδοση της σειράς που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα με τον τίτλο Στο στόμα του λύκου –και τολμώ να πω ενδεχομένως την καλύτερη και πιο σκοτεινή–, σε μετάφραση Σοφίας Τάπα, συμβαίνουν όλα όσα πιθανώς δεν θα ήθελε η ίδια η πρωταγωνίστρια του Βρετανού συγγραφέα να συμβούν: ένας φόνος που φέρνει στο φως τα δικά της, μύχια, σκοτεινά μυστικά και μια σειρά από αποκαλύψεις για την προσωπική της ζωή. Στο παραπάνω απόσπασμα, που ουσιαστικά συνιστά και την πρώτη, δυναμική παράγραφο του βιβλίου, παίρνει κανείς μια πρώτη γεύση απ' όσα θα ακολουθήσουν: οι σεξουαλικές φαντασιώσεις της Γκρέις θα συγκρουστούν με την πιο οδυνηρή πραγματικότητα, αφού το πτώμα ενός άνδρα που βρίσκεται σε ένα S&M κλαμπ μπορεί κατά κάποιον τρόπο να συνδέεται με την ίδια. Για την ακρίβεια, ο δολοφονημένος άνδρας έχει άμεση σχέση με την Έλεν, κάτι που εκείνη δεν μπορεί να ομολογήσει ενώπιον των προϊσταμένων της: ποια θα ήταν η αντίδρασή τους αν μάθαιναν ότι η εντυπωσιακή, ικανότατη και αξιοσέβαστη συνάδελφός τους αγαπάει τα σαδομαζοχιστικά σεξουαλικά παιχνίδια; Όταν όμως ο δολοφόνος ξαναχτυπά, είναι σαφές ότι το μήνυμα κατά κύριο λόγο απευθύνεται στην ίδια την Γκρέις: προφανώς οι φόνοι θέλουν να φέρουν στο φως τα δικά της μυστικά. Το αποτέλεσμα είναι να εργάζεται σκληρά, ακόμα και χωρίς να κοιμάται, προκειμένου να μπορέσει να αποφύγει τις παγίδες που της στήνει ο φονιάς, ή οι φονιάδες, και να αποφύγει τις οδυνηρές αποκαλύψεις που αυτήν τη φορά έχουν στο επίκεντρο τη σκοτεινή ζωή της. Ίσως, μάλιστα, να πρόκειται για το πιο απρόβλεπτο βιβλίο της σειράς, καθώς ο M.J. Arlidge τολμάει να διεισδύσει στον ταραγμένο, ενδεχομένως, ψυχισμό της πρωταγωνίστριάς του και να αποκαλύψει κι άλλες πτυχές του συγγραφικού του ταλέντου. Παρ' ότι πρόκειται για ένα κλασικό page turner, από αυτά που έχουν κάνει τόσο δημοφιλή την κινηματογραφική γραφή του M.J. Arlidge, εν προκειμένω ο συγγραφέας τολμάει να κάνει ένα βήμα παραπάνω και να εκθέσει την πρωταγωνίστριά του στον καθρέφτη του ίδιου της του ασυνείδητου. Δεν είναι τυχαίο ότι ο ίδιος έχει ως πρότυπό του την Πατρίτσια Χάισμιθ και τους «εκπεπτωκότες», όπως τους χαρακτηρίζει, πρωταγωνιστές της αλλά και τον Όσκαρ Ουάιλντ για τον σκανδαλώδη και προκλητικό βίο του – και τα αποφθέγματά του. Από αυτούς αφορμάται και από αυτούς εμπνέεται στο κατά τα άλλα άκρως συναρπαστικό, όσον αφορά τον ρυθμό, βιβλίο του.


«Πόσο μπορεί κανείς να ζει με τις ψευδαισθήσεις του;» μοιάζει να είναι το μότο του πιο υπαρξιακού βιβλίου της σειράς του Νορβηγού συγγραφέα Jorn Lier Horst με τον χαρακτηριστικό τίτλο Τα κυνηγόσκυλα, σε μετάφραση Δέσποινας Παπαγρηγοράκη και με πρωταγωνιστή τον Βίλιαμ Βίστιν, ο οποίος έρχεται αντιμέτωπος με μια παλιά υπόθεση – και με όλο του τον περίγυρο. Πριν από δεκαεπτά χρόνια ο γνωστός επιθεωρητής είχε αναλάβει να διαλευκάνει ένα από τα πιο αποτρόπαια και χαρακτηριστικά εγκλήματα που είχαν γίνει ποτέ και κανείς δεν είχε καταφέρει να λύσει μέχρι τότε. Ένα νεαρό κορίτσι είχε βρεθεί νεκρό και αυτός που εντόπισε τον δράστη ήταν ο Βίστιν. Ο ένοχος φυλακίστηκε, αλλά μια σειρά από «εμφυτευμένα» εκ των υστέρων στοιχεία τον αθώωσαν, ενοχοποιώντας παράλληλα τον Βίστιν. Πλέον, απέναντί του δεν έχει μόνο τον απελευθερωμένο δράστη αλλά και τους συναδέλφους και τους υποτιθέμενους φίλους του, με λίγα λόγια ολόκληρη την κοινωνία. Επομένως, τι μπορεί να κάνει για να αποδείξει πως ο φονιάς ήταν όντως αυτός που είχε καταδικαστεί εξαρχής; Πόσο εύκολη είναι η ενασχόληση με μια τόσο παλιά υπόθεση; Η άδικη αυτή συγκυρία έχει τραγικές επιπτώσεις: αναγκάζεται να απομακρυνθεί από το Σώμα και οι άνθρωποι που περίμενε πως θα σταθούν στο πλευρό του σιγά σιγά τον εγκαταλείπουν. Μοναδικός βοηθός του είναι, όπως πάντα, η κόρη του, στην οποία έχει τεράστια αδυναμία και πάντα αποδεικνύεται ότι είναι ο αφανής ήρωας και πρωταγωνιστής των υποθέσεών του. Άλλωστε, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους διάσημους πρωταγωνιστές των αστυνομικών του Βορρά, ο Βίστιν δεν είναι αλκοολικός, πότης, καταραμένος, ροκάς ή οτιδήποτε μυθιστορηματικά ακραίο: είναι ένας εξαιρετικός αστυνομικός που δουλεύει σχολαστικά και προσεκτικά με βάση πάντα τα στοιχεία. Ίσως γι' αυτό τα βιβλία του διακρίνονται, εκτός από την καταιγιστική πλοκή τους, για την ακρίβεια των στοιχείων τους και για λεπτομέρειες που πολλές φορές παραγνωρίζουν οι υπόλοιποι συγγραφείς. Είναι όλα αυτά τα στοιχεία που τον έκαναν δημοφιλή και του χάρισαν το μεγάλο βραβείο Petrona που ονειρεύεται κάθε ταλαντούχος εκπρόσωπος των αστυνομικών μυθιστορημάτων στον Βορρά. Όπως δηλώνει και ο ίδιος: «Η δουλειά μου ως επιθεωρητή μού επέτρεψε να περάσω τις διαχωριστικές γραμμές και να βαδίσω στα απομεινάρια και στα ίχνη στυγερών εγκλημάτων. Να δω το αποτέλεσμα μιας ανελέητης πάλης. Να περπατήσω σε δωμάτια κλειστά, τα οποία έκρυβαν ανεξερεύνητα μυστικά. Εκεί θέλω να οδηγήσω και τους αναγνώστες». Από τις εκδόσεις Διόπτρα κυκλοφορεί και το προηγούμενο βιβλίο του, Έγκλημα στα φιόρδ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς»

Το πίσω ράφι / Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Ο Χόλινγκχερστ τοποθέτησε το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημά του στα θατσερικά '80s και κατάφερε μια ολοζώντανη και μαεστρική ανασύσταση μιας αδίστακτης δεκαετίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ