ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

41 χρόνια μετά η «Προφητεία» εξακολουθεί να προκαλεί τρόμο

41 χρόνια μετά η «Προφητεία» εξακολουθεί να προκαλεί τρόμο Facebook Twitter
0

Η Προφητεία (TheOmen) είχε κάνει την επίσημη πρεμιέρα της στην Βρετανία στις 06.06.1976, μια πονηρή επιλογή του τμήματος μάρκετινγκ, καθώς, πέρα από τα τρία εξάρια που εντοπίζονται στην ημερομηνία, ήταν και Κυριακή, μέρα δηλαδή που σύμφωνα με την χριστιανική παράδοση είναι αφιερωμένη  στον Κύριο. Ωστόσο η ταινία κυκλοφόρησε στις αμερικανικές αίθουσες σαν σήμερα, 25 Ιουνίου του 1976. Και σαράντα ένα χρόνια μετά παραμένει εξίσου ανατριχιαστική.

Γεννημένη από την επιθυμία του στούντιο της Fox να παράγει ένα φιλμ θρησκευτικού τρόμου σαν τον Εξορκιστή, η Προφητεία όχι μόνο δεν μένει στην σκιά του προκατόχου της, αλλά βρίσκεται σε ευθεία συζήτηση μαζί του.

Γεννημένη από την επιθυμία του στούντιο της Fox να παράγει ένα φιλμ θρησκευτικού τρόμου σαν τον Εξορκιστή, η Προφητεία όχι μόνο δεν μένει στην σκιά του προκατόχου της, αλλά βρίσκεται σε ευθεία συζήτηση μαζί του. Και οι δύο ταινίες ξεκινούν από την παραδοχή πως το Κακό, στην αγνή, πανίσχυρη, χριστιανικά προσδιορισμένη μορφή του, έχει σκαρφαλώσει από τον κάτω όροφο και κυκλοφορεί ανάμεσα μας, φέρει παιδική μορφή και γεννά ανησυχία για το τί θα γίνει (και τί θα συμβεί) όταν μεγαλώσει. Στην σκηνή του πάρτι γενεθλίων, όπου η γκουβερνάντα του μικρού Ντέμιαν απαγχονίζεται σε κοινή θέα, δεν θα δεις τόσο φρίκη στις αντιδράσεις των παρευρισκόμενων παιδιών, όσο περιέργεια, καθώς και μια ανησυχητική απάθεια που μαρτυρά, ίσως, μια ακόμα πιο ανησυχητική εξοικείωση με την φύση του θεάματος.

41 χρόνια μετά η «Προφητεία» εξακολουθεί να προκαλεί τρόμο Facebook Twitter

Kαι οι δύο ταινίες συμφωνούν πως το Κακό πρέπει να κατονομαστεί προτού παταχθεί, αλλά η διαδρομή που ακολουθούν προς αυτή την κατεύθυνση τις διαφοροποιεί. Αν στον Εξορκιστή ο δρόμος είναι της Πίστης, στην Προφητεία είναι εκείνος της Έρευνας. Ο αμερικανός πρέσβης του Γκρέγκορι Πεκ θα ενεργήσει ως ντετέκτιβ, ώστε να βρει αποδείξεις για την παρουσία του Κακού, φέρνοντας την ταινία πιο κοντά στον σκεπτικιστή θεατή και καλύπτοντας και το σκέλος του «ερεύνα», που συνιστά τον έτερο άξονα προσέγγισης του μεταφυσικού. Η κατάληξη βέβαια είναι παρεμφερής και στις δύο ταινίες. Στον Εξορκιστή ο Φρίντκιν επιφυλάσσει πύρρειο νίκη για τον πρωταγωνιστή του, στην Προφητεία ο ήρωας ηττάται κατά κράτος και, εντελώς συμβολικά, από το χέρι των Αρχών. Το Κακό έχει διεισδύσει στην Διοίκηση, μια περίεργη δολοφονία προέδρου, ένα Βιετνάμ κι ένα Γουώτεργκεϊτ μετά δεν αφήνουν καμία αμφιβολία, όπως καμία αμφιβολία δεν αφήνει και το τελικό πλάνο του φιλμ. Στην ταινία γίνεται και μια νύξη στην φρέσκια τότε Κοινή Ευρωπαϊκή Αγορά προς επίρρωση των Γραφών για τον ερχομό του Αντίχριστου. Οι ευρωσκεπτικιστές θα τρίψουν τα χέρια τους με ευχαρίστηση, οι ευρωπαϊστές θα το δουν ως έκφραση αμερικανικής ανησυχίας μπρος στον ενδεχόμενο σχηματισμό ενός εξίσου ισχυρού πόλου.

Την σκηνοθεσία υπογράφει ο Ρίτσαρντ Ντόνερ, υπεύθυνος για πολυαγαπημένες στιγμές ψυχαγωγικού σινεμά, όπως ο πρώτος Σούπερμαν, τα Φονικά Όπλα, το Μάβερικκαι τα Γκούνις. Ο Ντόνερ αναγνωρίζει την λειτουργία και την σημασία του set-piece σ’αυτό το είδος σινεμά και διανθίζει το φιλμ με ουκ ολίγα αξιομνημόνευτα από αυτά – ο σχεδιασμός Βλέπω τον Θάνατό σου-, στήνει κάδρα μεγαλοπρεπή, σα να σου λέει πως συμβαίνει κάτι που υπερβαίνει τα εγκόσμια εδώ, βγάζει μέσα από το μοντάζ «σατανική» ερμηνεία από ένα παιδί ηθοποιό που ελάχιστη σχέση έχει με την ιδιότητα του ηθοποιού και στηρίζει το έργο πάνω σε έναν περίεργα αποστασιοποιημένο Γκρέγκορι Πεκ. Η αποστασιοποίησή του είτε είναι επιλογή ηθοποιού και σκηνοθέτη για να τονιστεί ο αυταρχισμός του χαρακτήρα που, σε συνδυασμό με τις επιλογές του σε καίρια σημεία της πλοκής, αρχής γενομένης από την εισαγωγή, άνετα δίνει βήμα (και) για μια φεμινιστική ανάγνωση του φιλμ, είτε προκύπτει από μια ενδεχόμενη υπεροπτική στάση του ηθοποιού απέναντι στο camp υλικό. Διαλέγεις και παίρνεις.

Για το τέλος άφησα τον Τζέρι Γκολντσμιθ που έγραψε το βραβευμένο με Όσκαρ μουσικό score, το οποίο έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο φιλμ, είναι πανταχού παρόν, τονίζει διαρκώς το μέγεθος των στοιχημάτων και την παρουσία του Κακού, αντικαθιστά και τον ήχο ενίοτε. Σε μια αξέχαστη σκηνή το λαχάνιασμα ενός σκύλου ακούγεται σαν ψαλμωδία βγαλμένη από τα έγκατα της γης που καλεί τους «κολασμένους» να προσέλθουν εκεί, όπου ανήκουν. Αν οι εφιάλτες σου δεν έχουν εικονογραφία δανεική από την Προφητεία, σίγουρα θα μπορούσαν να έχουν την μουσική της επένδυση.

0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οθόνες / Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οι κατηγορίες εναντίον του Φράνκο για σεξουαλική κακοποίηση έβαλαν στον γύψο όχι μόνο την καριέρα του στο Χόλιγουντ αλλά και τη στενή φιλία του με τον επί εικοσαετίας κολλητό και συνεργάτη του.
THE LIFO TEAM
15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Οθόνες / 15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Πάμελα Άντερσον, Αριάν Λαμπέντ, Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, σινεφίλ τέρατα και όλη η νέα ελληνική κινηματογραφική παραγωγή της χρονιάς στην 65η διοργάνωση που για δέκα μέρες (31/10-10/11) θα μεταμορφώσει τη Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Paul Morrissey (1938-2024)

Απώλειες / Ο Paul Morrissey (1938-2024) έδωσε φωνή στα «ανθρώπινα σκουπίδια»

Ο εμβληματικός σκηνοθέτης της cult τριλογίας «Flesh» - «Trash» - «Heat» ταυτίστηκε με τον Άντι Γουόρχολ και το νεοϋορκέζικο αβανγκάρντ των ’60s, ως ο πιο ανεξάρτητος από τους ανεξάρτητους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ταινίες που εξασφαλίζουν δέκα ξεχωριστές προβολές, απαραίτητες για κάθε σινεφίλ, από συγκινητικά δράματα και γαλλικά policier μέχρι καλαίσθητα ντοκιμαντέρ και ατμοσφαιρικά θρίλερ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Παντελής Βούλγαρης: «Δεν έγινα ποτέ κατεστημένο ούτε κατά παραγγελία σκηνοθέτης»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Παντελής Βούλγαρης: «Δεν έγινα ποτέ κατεστημένο ούτε κατά παραγγελία σκηνοθέτης»

Ένας από τους μεγαλύτερους εν ζωή σκηνοθέτες μας σε μια χορταστική συνέντευξη για τη ζωή, το έργο και τις εμπειρίες που έχει αποκομίσει εδώ και έξι δεκαετίες πίσω από την κάμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ