Το άλμπουμ της 100χρονης Vera Lynn πούλησε περισσότερο από κάθε τωρινή ποπ σταρ στη Βρετανία Facebook Twitter
Φωτο: Keystone/Getty Images

Το άλμπουμ της 100χρονης Vera Lynn πούλησε περισσότερο από κάθε τωρινή ποπ σταρ στη Βρετανία

1

Πριν από μερικές μέρες το βρετανικό τσαρτ δημοσίευσε το top 40 με τα κορυφαία σε πωλήσεις άλμπουμ του 2017, όπως έχει διαμορφωθεί μέχρι στιγμής. Το πιο πετυχημένο γυναικείο άλμπουμ δεν ήταν, προς έκπληξη όλων, αυτό της Dua Lipa ή κάποιας άλλης ποπ σταρ αλλά μια συλλογή που κυκλοφόρησε για να γιορτάσει τα εκατό χρόνια της η Vera Lynn.


Η υπεραιωνόβια Lynn πια (έκλεισε τα 100 τον Μάρτιο) ήταν η αγαπημένη των Ενόπλων δυνάμεων της Βρετανίας. Το παρατσούκλι της από τότε ήταν «Forces' sweetheart», επειδή διασκέδαζε τα βρετανικά στρατεύματα κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, έχοντας ταξιδέψει στο πλευρό τους μέχρι την Αίγυπτο, την Ινδία και τη Μιανμάρ (πρώην Βιρμανία). Ταυτόχρονα, φέτος έγινε και η γηραιότερη ερμηνεύτρια που ανέβηκε στα βρετανικά τσαρτ. Εν ολίγοις, είναι τόσο αρχαία όσο και η βασίλισσα και τη λατρεύουν στη Βρετανία. Μάλιστα, θεωρούνταν εξίσου σημαντική με τον Τσόρτσιλ επειδή εμψύχωνε τους στρατιώτες με τα τραγούδια της, όπως ο Βρετανός πρωθυπουργός με τις ομιλίες του.


Αν και η Vera ήταν στην τρίτη θέση πίσω από το «Glory Days» της Little Mix και το «25» της Adele, που πούλησαν περισσότερο φέτος, ήταν το μόνο άλμπουμ που κυκλοφόρησε επίσημα την άνοιξη του 2017. To «25» βγήκε το 2015 και το «Glory Days» έναν χρόνο μετά. Στη γενική κατάταξη βρίσκεται στην 28η θέση και θεωρείται μπεστ σέλερ παρά τις 102.000 μονάδες που πούλησε. Ακολουθούν η Zara Larsson με 96.000 και η Dua Lipa με 86.000. Το «100», όπως ονομάζεται το άλμπουμ της Lynn, έχοντας ξεπεράσει τις 100.000 μονάδες, αυτόματα έγινε χρυσό. Εικάζεται ότι δύσκολα θα πέσει από την κορυφή, παρά τα πολυαναμενόμενα άλμπουμ των Taylor Swift, P!nk, Kelly Clarkson και Paloma Faith που θα κυκλοφορήσουν τους επόμενους μήνες, πριν φύγει η χρονιά.

Αν τα τσαρτ παλιότερα καθορίζονταν από τη νεανική αγορά, αυτό φαίνεται πως πλέον δεν ισχύει. Το κοινό που αγοράζει γερνάει όσο περνάει ο χρόνος και ούτε τα streams δίνουν ακριβώς μια ξεκάθαρη εικόνα, συν του ότι δεν είναι και τόσο επικερδές μέσο.

Το άλμπουμ της 100χρονης Vera Lynn πούλησε περισσότερο από κάθε τωρινή ποπ σταρ στη Βρετανία Facebook Twitter
H Vera Lynn πίνει τσάι με στρατιώτες στις 4 Ιουνίου του 1942. Φωτο: Keystone/Getty Images


Οι μονάδες αντιπροσωπεύουν τις φυσικές (βινύλια, CD) και διαδικτυακές πωλήσεις (downloads) και τα streamings. Για όσους αναρωτιούνται για τους χαμηλούς αριθμούς, είναι ο νέος τρόπος μέτρησης των τσαρτ στη Βρετανία που ισχύει από το 2015. Αυτό συνέβη λόγω της τεράστιας ανόδου του streaming την περίοδο 2013-2014, οπότε παρατηρήθηκαν διπλάσιοι αριθμοί σε έναν μόλις χρόνο. Τα νούμερα είναι γελοία σε σύγκριση με τις πωλήσεις του Michael Jackson και όσα χρειάζονταν παλιότερα για να κάνεις έναν χρυσό δίσκο, αλλά άντε να προσπαθήσεις να βάλεις μια τάξη στα streams τη σημερινή εποχή.


Προσωπικά, οι μονάδες και οι νέες μετρήσεις των άλμπουμ είναι κάτι που με απασχολεί καιρό τώρα. Πώς μετριέται, δηλαδή, η επιτυχία ενός άλμπουμ; Σίγουρα είναι πιο πολύπλοκος ο τρόπος απ' ό,τι είχαμε συνηθίσει, που μετρούσαμε καθαρό προϊόν, δηλαδή κόπιες βινυλίων, κασέτες και CD.

Το άλμπουμ της 100χρονης Vera Lynn πούλησε περισσότερο από κάθε τωρινή ποπ σταρ στη Βρετανία Facebook Twitter

Για τα επίσημα βρετανικά τσαρτ, για τα οποία γίνεται ο λόγος, η μεθοδολογία είναι η εξής: παίρνουν τα 12 κομμάτια ενός άλμπουμ που έχουν ακουστεί περισσότερο στο Διαδίκτυο. Από αυτά, δίνουν λιγότερη σημασία στα δύο πιο πετυχημένα, έτσι ώστε ο αριθμός που θα βγει να αντικατοπτρίζει τη δημοτικότητα ολόκληρου του άλμπουμ και όχι τα δύο αυτά σινγκλ. Το σύνολο που βγαίνει το διαιρούν με το 1.000 και το προσθέτουν στον αριθμό των φυσικών πωλήσεων. Μιλάμε με καθαρά μαθηματικούς όρους, αλλά έχει πολύ ενδιαφέρον. Το πρώτο άλμπουμ που κυριάρχησε στα τσαρτ σύμφωνα με τους νέους κανόνες ήταν το «In the lonely hour» του Sam Smith. Από τις 41.000 μονάδες, οι 2.900 προήλθαν από τα streamings και οι υπόλοιπες από τις πωλήσεις. Στο Billboard διαφέρει η μέτρηση, αλλά και αυτό έχει προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα.

Ένα από τα θέματα που προκύπτουν όμως από την επιτυχία της Lynn είναι ότι μάλλον ο νεαρόκοσμος δεν δίνει δεκάρα για τη μουσική όπως άλλοτε. Αν τα τσαρτ παλιότερα καθορίζονταν από τη νεανική αγορά, αυτό φαίνεται πως πλέον δεν ισχύει. Το κοινό που αγοράζει γερνάει όσο περνάει ο χρόνος και ούτε τα streams δίνουν ακριβώς μια ξεκάθαρη εικόνα, συν του ότι δεν είναι και τόσο επικερδές μέσο. Και εντάξει, αυτή είναι η δραματική εκδοχή. Ή μη δραματική είναι ότι οι νέοι πλέον ακούνε μουσική με τελείως διαφορετικό τρόπο και οι καλλιτέχνες που προτιμούν δεν αντιπροσωπεύονται στα τσαρτ. Δεν ξέρω, πάντως, αν συμφωνώ με αυτό που έγραψαν στο Νoisey, ότι δεν πρέπει να τους δίνουμε τόση σημασία πια επειδή δεν ασχολούνται με μουσική που συμβαίνει τώρα.


Στα τσαρτ ανέκαθεν έπαιζε ρόλο ο αστάθμητος παράγοντας. Δεν είναι καινούργιο φαινόμενο. Πέρσι το άλμπουμ με τις περισσότερες πωλήσεις ανήκε σε έναν παρουσιαστή τηλεπαιχνιδιού, ό,τι να 'ναι δηλαδή, και αν σκεφτείς τι βλέπαμε στο «Τop of the Ρops», πριν καταργηθεί, ή κάτι «Teletubbies» στα '90s, δεν μπορείς να πεις ότι τα τσαρτ φημίζονται για τη συνοχή τους.

Το άλμπουμ της 100χρονης Vera Lynn πούλησε περισσότερο από κάθε τωρινή ποπ σταρ στη Βρετανία Facebook Twitter
Η υπεραιωνόβια Lynn πια (έκλεισε τα 100 τον Μάρτιο) ήταν η αγαπημένη των Ενόπλων δυνάμεων της Βρετανίας.


Όμως, για να είμαστε δίκαιοι, και χωρίς ίχνος νοσταλγίας, η Lynn είπε ένα από τα ομορφότερα τραγούδια της δεκαετίας του '40, το «We 'll meet again». Παρά το ότι χτύπησε πολλές ευαίσθητες χορδές στους Βρετανούς στρατιώτες όταν το τραγουδούσε, παραμένει ένα κλασικό ερωτικό κομμάτι του Μεσοπολέμου που δεν έχει γεράσει άσχημα. Είχε όμως κι άλλες επιτυχίες, όπως το «White cliffs of Dover». Γεννήθηκε στις 20 Μαρτίου στο East Ham του Λονδίνου. Άρχισε να τραγουδάει από 7 χρονών και έγινε αρκετά δημοφιλής στα 20 της, όταν τραγουδούσε για το ραδιόφωνο. Το πρώτο της Νο 1 το έκανε στην Αμερική το 1952 με το «Auf Wiederseh'n Sweetheart». Ήταν η πρώτη Βρετανίδα που πέτυχε κάτι τέτοιο. Στην Αγγλία κατέκτησε τα τσαρτ δύο χρόνια μετά, το 1954, με το «My son, my son». Δεν ξανανέβηκε στην κορυφή από τότε. Η βασίλισσα της έδωσε τον τίτλο της Dame το 1969. Παρά τις κατά καιρούς δύσκολες συγκυρίες, δεν έχει μιλήσει ποτέ ανοιχτά για τα πολιτικά της πιστεύω. Ήταν μια γυναίκα που αγωνίστηκε κατά του φασισμού με τον τρόπο της.


Το φετινό της άλμπουμ έχει νέες βερσιόν των πιο γνωστών τραγουδιών της, διασκευές από τους Alfie Boe και Aled Jones αλλά και μια ακυκλοφόρητη ηχογράφησή της του κομματιού των Sutherland Brothers «Sailing» που έκανε διάσημο ο Rod Stewart. Η ίδια, παρά τα 100 χρόνια της, στέκει μια χαρά και τον Μάρτιο δήλωσε για την κυκλοφορία του άλμπουμ: «Είναι πραγματικά φοβερό το ότι ο κόσμος, μετά από τόσα χρόνια, ακόμη απολαμβάνει αυτά τα τραγούδια, ξαναφέρνοντας στη μνήμη του συναισθήματα εκείνης της εποχής. Εξάλλου, έκανα απλώς τη δουλειά μου ως τραγουδίστρια και είναι υπέροχο να ακούω τα τραγούδια μου ξανά, παρουσιασμένα τόσο όμορφα και με έναν εντελώς καινούργιο τρόπο».

 

We 'll meet again

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

The Review / Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

O Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο ραδιοφωνικός παραγωγός και DJ Νίκος Ζώης συναντήθηκαν στη δεύτερη μέρα του φετινού Techniques και σχολιάζουν τη βραδιά, το σετ της –ακριβοθώρητης πλέον– Charlotte de Witte και όσα είναι hot τώρα στην ηλεκτρονική σκηνή και στο αθηναϊκό nightlife.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
νταλαρας παπακωνσταντίνου

Μουσική / Γιώργος Νταλάρας και Βασίλης Παπακωνσταντίνου ξανά μαζί 33 χρόνια μετά

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές ετοιμάζονται να μοιραστούν και πάλι τη σκηνή, παρουσιάζοντας μια θεατροποιημένη μουσική παράσταση με κείμενα και αφήγηση του Οδυσσέα Ιωάννου που θα αφορούν το ελληνικό τραγούδι.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tsugranes

Μουσική / Η επιρροή των ελληνικών '90s -’00s στις Tsugranes και τον ήχο τους

Με αναφορές στον ΛεΠα και την Charli XCX, το τριμελές σχήμα από τα Γιάννενα, που άνοιξε τη συναυλία της Μαρίνας Σάττι στην Τεχνόπολη, φέρνει την πιο φρέσκια μουσική στην ελληνική ανεξάρτητη σκηνή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι Khirki παντρεύουν το metal με τα ποραδοσιακά, σείοντας τις Συμπληγάδες 

Μουσική / Οι Khirki παντρεύουν το metal με παραδοσιακά στοιχεία και pop ευαισθησίες

Η νέα μπάντα του ελληνικού underground, που έχει ήδη ξεχωρίσει, ετοιμάζεται να αναχωρήσει για τη δεύτερη ευρωπαϊκή της περιοδεία, περιμένοντας το κοινό από κάτω να φωνάζει «the Greek song, the Greek song».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Μουσική / Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του σπουδαίου μαέστρου Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, συνεχίστηκε στην Αίγινα με την υποστήριξη της METLEN Energy & Metals.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Colin Stetson: Από τις απαιτήσεις ενός αιωνόβιου μπάσου σαξοφώνου σε μουσική για ταινίες τρόμου όπως το «Hereditary»

Μουσική / Colin Stetson: Ένας από τους πιο καταξιωμένους σαξοφωνίστες έρχεται στην Αθήνα

Ο μουσικός που έχει παίξει πλάι στον Tom Waits, με τους Arcade Fire και τους Chemical Brothers και πλέον συνθέτει μουσική για δημοφιλείς ταινίες τρόμου, όπως το «Hereditary», θα εμφανιστεί το Σάββατο στο Gazarte.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

σχόλια

1 σχόλια
Την απορία μου για το πώς μπορεί κανείς να μετρήσει σήμερα τη δημοτικότητα του κάθε άλμπουμ μου έλυσε ευτυχώς ο τύπος από το http://chartmasters.org/Όχι μόνο βάζει τα νουμερα πωλήσεων στις πραγματικές τους διαστάσεις, αλλά αναλύει και ολόκληρες δισκογραφίες καλλιτεχνών ώστε φαίνεται ξεκάθαρα πότε ήταν το peak τους και πότε όχι.